اورژانس

معنی کلمه اورژانس در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) ۱ - فوریت ، ضروری ، لازم . ۲ - بخشی از بیمارستان که به مداوای بیماران یا مجروحانی می پردازد که نیاز فوری به مراقبت های پزشکی دارند.

معنی کلمه اورژانس در فرهنگ عمید

۱. بخشی از بیمارستان یا مؤسسۀ درمانی که به مجروحان یا بیماران نیازمند فوریت پزشکی رسیدگی می کند.
۲. (صفت ) بیماری یا جراحتی که به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد.
۳. مرکز پزشکی که برای انتقال بیماران به بخش اورژانس بیمارستان ها، آمبولانس هایی در اختیار دارد.
۴. (صفت ) [مجاز] فوری.

معنی کلمه اورژانس در فرهنگ فارسی

فوریت، استعجال، ضرورت، لزوم، وجوب

معنی کلمه اورژانس در دانشنامه آزاد فارسی

اورژانْس
مراقبت های پزشکی فوری ـ تخصصی. اورژانس نخستین بار ۴۰ سال قبل در پاسخ به افزایش انتظارات مردمی برای دسترسی شبانه روزی به مراقبت های پزشکی کیفی و تخصصی، با تأسیس اولین دوره تربیت دستیار در این رشته در دانشگاه سینسیناتی اوهایوی امریکا، پا به عرصۀ وجود نهاد. شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشورمان نخستین بار ضرورت راه اندازی این رشته را در ۱۳۷۵ تصویب کرد و در ۱۳۷۹ راه اندازی این رشته به منزلۀ برنامه ای راهبردی در سطح وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی مطرح شد و درپی آن دانشگاه علوم پزشکی ایران با دریافت مجوّز رسمی از شورای گسترش دانشگاه ها، رسالت تربیت اولین دورۀ تربیت دستیاران طب اورژانس را برعهده گرفت. اکنون پس از گذشت شش سال از آغاز این تجربۀ موفق و با تأسیس مراکز جدید تربیت دستیار در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، و تبریز و راه اندازی قریب الوقوع در دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و مشهد پدیدۀ نگرش تخصصی به طب اورژانس در حال تبدیل شدن به الگویی ملّی است.

معنی کلمه اورژانس در ویکی واژه

(پزشکی): بخشی از بیمارستان که به مداوای بیماران یا مجروحان می‌پردازد که نیاز فوری به مراقبت پزشکی دارند. فوریت، ضروری، لازم.
مرکز پزشکیِ خاصی که دارای آمبولانس‌هایی برای انتقال بیماران نیازمند به درمان فوری به بخش اورژانس بیمارستان‌هاست. فوری.
ویژگی هرگونه بیماری یا جراحتی که به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز داشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه اورژانس

در ایران، اموری مانند جراحی، زخم‌بندی، دندان‌کشی و حجامت برعهدهٔ سلمانی بود و شغل دوم وی به‌شمار می‌آمد. همچنین، برخی از مداواهای اورژانس، مانند بریدگی‌ها، جراحت‌ها، عقرب‌گزیدگی و مارگزیدگی بدون اجرت انجام شده و در هر محل از وظایف سلمانی بوده‌است.
کافمن در ۱۹۶۰ از دارتموت فارغ‌التحصیل شد، در ۱۹۶۳ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه آکسفورد را دریافت نمود و در ۱۹۶۸ از دانشگاه کالیفرنیا دکترای پزشکی گرفت. سپس دوره رزیدنتی در بخش پزشکی اورژانس، به پایان رساند.
پانکراتیت حاد و مزمن، از عوارض استفاده بیش از حد الکل است. نارسایی پانکراس یا سوء جذب با مدفوع بدبو خاکستری که شناور می‌ماندتظاهر می‌کند. پانکراتیت معمولاً با درد آشکار در مرکز شکم است که به پشت بازتاب دارد. محدوده پانکراتیت بسته به شدت آن از یک وضعیت ناراحت‌کننده اما پایدار تا یک اورژانس پزشکی است. افراد مبتلا به پانکراتیت مزمن ممکن است کلسیفیکاسیون داشته باشند که در یک فیلم رادیوگرافی دیده می‌شود.
در ایالات متحده، آسیب‌های شیمیایی چشم بیشتر در میان بزرگسالان در حین کار رخ می‌دهد. تحلیل آمارهای صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ از اطلاعات بخش اورژانس از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، نشان می‌دهد سالانه بیش از ۳۶۰۰۰ مراجعه به دلیل سوختگی‌های شیمیایی چشم، با میانگین سنی ۳۲ سال انجام شده‌است. در همه این سال‌ها کودکان ۱ و ۲ ساله شدیدترین میزان آسیب را دارند، تقریباً ۵۰٪ بیشتر از گروه بزرگسالان پرخطر (۲۵ سال) و ۱۳ برابر بیشتر از میزان در بین ۷ نفر از کودکان تحقیقات نشان می‌دهد شوینده لباس‌شویی منبع اصلی آسیب در کودکان خردسال است.
نیروهای خدماتی اورژانس اجتماعی و کارگران شهرداری سنندج به واریز نشدن چندین ماهه لیست بیمه درمانی خود اعتراض کردند. اداره تامین اجتماعی «به دلیل بدهی‌های مالی شهرداری سنندج»، چند ماه است که اعتبار بیمه درمانی کارگران را تمدید نمیکند.
پدیدار شدن هرکدام از نشانه‌های زیر یک اورژانس است.
برای دسترسی همگان در همه منطقه‌های کشور به فوریت‌های پزشکی، پروژه شبکه اورژانس در سطح شهرها و روستاها به اجرا گذاشته شد. از آنجا که نمی‌شد که در هر روستا یک بیمارستان مجهز ساخت، ترتیبی داده شد که بیمار را با هلی کوپتر در کوتاه‌ترین زمان به نزدیک‌ترین بیمارستان رساند. برای دسترسی به دارو پروژه دارو به اجرا درآمد.
پژوهش‌ها نشان داده‌است که این دارو را می‌توان در مبتلایان به دیابت و بیماری کلیوی مزمن نیز به‌کار برد. این دارو را نباید در کسانی که قرار است تحت عمل‌های جراحی اورژانس (مثلاً جراحی قلب) قرار گیرند، استفاده کرد، برای آنکه زمان سیلان خون در حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا عادی شود.
آی فِن (به چینی: 艾芬) یک پزشک چینی و مسئول اورژانس بیمارستان مرکزی ووهان است. او یکی از نخستین پزشکانی است که دربارهٔ دنیاگیری کروناویروس روشنگری کرد.
سگ زنده یاب جهت کشف اجساد و افراد زنده بعد از زلزله و سیل و حادثه‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آموزش ۲ سال به طول می‌انجامد و قیمت هر سگ زنده یاب حدود ۲۰۰۰۰$ می‌باشد. آموزش این سگها به این صورت است که افراد مربی و کمک مربی در زیر آوار یا در آب یا در زیر برف یا در جایی که انسان ناتوان و سگ توانا باشد قرار گرفته و سگ با آموزش از قبل شروع به جستجو می‌کند و فقط به بوی انسان چه مرده و چه زنده حساس است و با پیدا کردن پارس می‌کند، این نمونه در آتشنشانی‌ها و سازمانهای اورژانسی و صلیب سرخ خدمت می‌کنند.