اورند

معنی کلمه اورند در لغت نامه دهخدا

( آورند ) آورند. [ رَ ] ( اِ ) اورند. اروند. مکر و فریب و حیله. آرنگ. رجوع به اَورند و اروند شود.
آورند. [ رَ ] ( اِخ ) دجله بغداد. || رود نیل. ( برهان ).
اورند. [ اَ رَ ] ( اِ ) مکر و فریب و خدعه. ( از ناظم الاطباء ) ( غیاث اللغات ) ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( شرفنامه منیری ). || شأن و شوکت و فر و شکوه و عظمت. ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ) ( برهان ). فر و شکوه. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). || زیبایی و بها. ( از ناظم الاطباء ) ( انجمن آرا ) ( برهان ). بها و زیبایی. ( اسدی ) ( آنندراج ) ( برهان ) :
سیاوش مرا همچو فرزند بود
که با فرو با برز و اورند بود.فردوسی. || اورنگ و تخت و تاج و افسر. ( آنندراج ) ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرا ) :
هم از اختر شاه بهرام بود
که با فر و اورند و بانام بود.فردوسی. || طالع و بخت. || زندگانی. || سیاهی در مقابل سفیدی. || هر رودخانه عظیم و بزرگ. ( ناظم الاطباء ) ( برهان ) :
چو شاه فریدون کز اورندرود
گذشت و نیامد بکشتی فرود.فردوسی.|| دریا. ( ناظم الاطباء ) ( برهان ).
اورند. [ اَ رَ ] ( اِخ ) نام یکی از پسران کی پشین پسر کیقباد که پدر لهراسب باشد. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ شاهنامه ) :
که لهراسب بد پور اورندشاه
که او را بدی آنزمان تاج و گاه.فردوسی.

معنی کلمه اورند در فرهنگ معین

( آورند ) (رَ ) ( اِ. ) نک اروند.
(اَ رَ ) (اِ. ) مکر، حیله .
(اَ رَ ) (اِ. ) فر، شکوه ، شوکت .

معنی کلمه اورند در فرهنگ عمید

( آورند ) ۱. مکر، حیله، فریب.
۲. [مجاز] = اورند
= اورندیدن
۱. تخت پادشاهی، سریر.
۲. [مجاز] فروشکوه و زیبایی، شٲن و شوکت: سیاوش مرا خود چو فرزند بود / که با فرّ و با برز و اورند بود (فردوسی: ۴/۳۳۹ ).

معنی کلمه اورند در فرهنگ فارسی

( آورند ) ( اسم ) فر شکوه شان و شوکت .
افرند، آورند، آروند: اورنگ، افرنگ، شان و شوکت، فروشکوه وزیبایی
( اسم ) فر شکوه شائ ن شوکت .

معنی کلمه اورند در فرهنگ اسم ها

اسم: اورند (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: o (w) rand) (فارسی: اورند) (انگلیسی: owrand)
معنی: تخت پادشاهی، شکوه، از شخصیتهای شاهنامه، تخت، اورنگ، ( به مجاز ) شأن، شوکت، ( اَعلام ) نام یکی از پسران کی پیشین پسر کیقباد و پدر لهراسب، نام پدر لهراسپ شاه ایران و از نوادگان کی پیشتن پادشاه کیانی

معنی کلمه اورند در ویکی واژه

مکر، حیله.
فر، شکوه، شوکت.

جملاتی از کاربرد کلمه اورند

برخی محققان بر این باورند که الله واژه‌ای بود که پیامبر اسلام از آن برای اشاره به خدا در مقابل هم عرب‌های مشرک و هم مسیحیان و یهودیان استفاده کرد تا فهم مشترکی در مورد نامی برای خدا ایجاد کند. هرچند گرهارد بوورینگ[ب] در مورد این نظریه ابراز تردید کرده، زیرا طبق نظر او در اسلام، برخلاف اعتقادات عرب‌های مشرک، خدا هیچ شریک و همراهی ندارد، و رابطهٔ خویشاوندی نیز بین خدا و جنیان وجود ندارد. مشرکان به سرنوشت محتوم، قدرتمند و عاری از احساسات اعتقاد داشتند؛ این سرنوشت در اسلام با خدای قادر ولی حکیم و بخشنده جایگزین شده‌است.
بر اساس تحقیقی که در دسامبر ۲۰۱۰ در مجله بازنگری جامعه‌شناختی آمریکا منتشر شد، شادتر بودن افراد مذهبی نه به علت وابستگی به فرقه یا اعتقاد خاصی، بلکه از لذت‌های اجتماعی ناشی از شرکت داشتن در خدمات منظم ناشی می‌شود. گردهم آمدن با دیگران در کلیسا، معبد یا کنیسه به مردم اجازه می‌دهد تا شبکه‌های اجتماعی، روابط نزدیکتر و در نهایت رضایت بیشتری از زندگی به دست بیاورند.
در نظرسنجی یو اس آ تودی/گالوپ که در ۵ تا ۸ می۲۰۱۱، یک هفته پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رای‌دهندگان دموکرات و مستقل، با اختلاف ۲ به ۱، بر این باورند که ایالات متحده کار خود را به پایان رسانده‌است و اکنون باید بیاورد. نیروهایش به خانه اکثریت دو سوم رأی دهندگان دموکرات، ۶۶درصد، فکر می‌کنند که نیروهای آمریکایی باید اکنون به خانه بازگردند، همان‌طور که اکثریت ۶۲درصد رای‌دهندگان مستقل این کار را انجام می‌دهند. در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، تعداد مساوی، ۴۷درصد، فکر می‌کنند که نیروهای آمریکایی باید به خانه بازگردانده شوند، و ۴۷درصد نه. هیچ‌یک از گروه‌های جمعیتی عمده اکثریتی نداشتند که طرفدار حفظ نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان باشند.
آن گه به کام او نفسی بر نیاورند در دوستی کجا بود این قاعده روا
همت شیرمردی هم اورند و بند که هرگز به جان‌ت مبادا گزند
بدان فر و اورند شاه اردشیر شده شادمان مرد برنا و پیر
کاوش در مکان‌های ماقبل تاریخ افغانستان نشان می‌دهد که انسان‌ها حداقل در ۵۰٬۰۰۰ سال پیش در مناطقی که امروزه آن را افغانستان می‌نامیم زندگی می‌کردند و جوامع کشاورزی در این منطقه از نخستین تمدن‌ها جهان بوده‌است. بسیاری بر این باورند که افغانستان از نظر ارزش فعالیت‌های تاریخی اولیه مکان‌های باستانی خود با مصر مقایسه می‌شود.
.[نیازمند منبع].بسیاری بر این باورند که کردوئنه همان مکانی است که امروزه کردستان نامیده می‌شود. و دانشنامه کلمبیا این ارتباط را ذکر کرده‌است.
برخی بر این باورند که گرینلند صد سال پیش از اریک به دست مردان شمالی دیگری به رهبری گونبیورن اولفسون یافته شده‌است. پس از گونبیورن کسی به نام استبیورن گالتی کوشید در گرینلند آبادی‌ای پدید آورد ولی ناکام ماند.
پس بفرمود کاورند به پیش خوان و خوردی ز شرح دادن بیش
این ستاره احتمالاً از سال ۱۵۰ میلادی این‌گونه درخشان است چرا که در سال ۲۰۰ پ.م. آن را کم‌نورتر از ستاره کفه شمالی توصیف کرده‌اند. بسیاری بر این باورند که این ستاره سالها پیش از بین رفته اما به دلیل فاصله بسیار زیادش از زمین اکنون نورش به ما رسیده و ممکن است تا سالها بعد محو شود.
نازک دلان که طاقت خاری نیاورند در گلستان آن گل رعنا چه میروند؟
ابدال سر به دنیی و دین در نیاورند صاحب نظر ز بی قدمان نشمرد مرا
گلستان مورد ستایش روزنامه‌نگاران بوده‌است و تلاش شده از او شخصیت بالاتر از فهم عامه ساخته شود. در این مورد، حسن صلح‌جو به مناسبت صدسالگی در سختی‌های زندگی او نوشت: «سخت است که در عین زندگی مشترک داشتن، با فروغ فرخزاد باشی و فروغ تصادف کند و جان بدهد و جماعت به وراجی رو بیاورند و تو همین‌طور بی هدف به جاده بزنی و تا کاشان برانی بی هیچ کلامی.»
همه ریگ و دریا مرا لشکرند همه نره شیرند و کنداورند
پس چون روز قیامت شود اهل عبادت را بیاورند و اعمال ایشان را به میزان بسنجند.
منتقدان قرآن، در کنار زیر سؤال بردن وثاقت تاریخی این متن، تلاش می‌کنند نشان دهند دلایل اثبات نبوت محمّد و آسمانی‌بودن قرآن، ضعیف و غیرقابل‌دفاع هستند و بر این باورند که مفاهیم قرآن بیشتر ریشه‌های زمینی دارند و قبل از تولد پیامبر اسلام این مفاهیم در میان مذاهب مختلف اقوام عرب وجود داشته‌اند. برخی اثبات‌گرایان و دانشمندان برخی مطالب قرآن دربارهٔ طبیعت و انسان را غیرعلمی و از اشکالات این کتاب می‌دانند. منتقدان ادعاهایی مثل بی‌عیب‌بودن قرآن، نبود سخن باطل، تناقض‌آمیز و بیهوده‌ای در آن و سازگاری مطالب آن با وجدان و اخلاق و فطرت پاک انسانی و با واقعیات و مسلمات علمی و عقلی را به چالش می‌کشند.
کاورند از برای خلوت بخت هفت دختر ز هفت صاحب تخت
هنگامی که در مأموریت‌های آپولو ۳۸۲ کیلوگرم سنگ ماه جمع شده بود، روبات‌های لونا ۱۶ و لونا ۲۰ و لونا ۲۴ شوروی توانستند، تنها ۳۲۶ گرم جمع کنند. درواقع، برنامه‌های فعلی مریخ، می‌توانند فقط ۵۰۰ گرم خاک را بیاورند، و روبات پیشنهاد شده بر پایه قطب جنوب، فقط می‌تواند ۱ کیلوگرم سنگ بیاورد. اگر ناسا از همان تکنولوژی‌ها برای روبات‌ها استفاده کرده‌است، پس باید ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ روبات وجود داشت، تا آن مقدار را جمع‌آوری کنند.
فرورد ز مینو به جهان آمد و آورد همراه‌، گل سرخ بسی فره و اورند