اورشلیم

معنی کلمه اورشلیم در لغت نامه دهخدا

اورشلیم. [ ش َ ] ( اِخ ) رجوع به قدس شود.

معنی کلمه اورشلیم در فرهنگ فارسی

شهریست که عرب آن را بیت المقدس می نامد و آن پایتخت دولت اسرائیل و قسمتی از آن متعلق به اردن هاشمی است . این شهر دینی از نظر یهودیان مسیحیان و مسلمانان مقدس است . ۲۷۵/٠٠٠ تن جمعیت دارد .

معنی کلمه اورشلیم در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:بیت المقدس

معنی کلمه اورشلیم در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اورشلیم از کهن ترین شهرهای جهان و بزرگترین شهر کرانه غربی است و در منتها الیه جنوبی ناحیه مرتفعی به نام زین قدس واقع است. دارای آب و هوای معتدل و محل ظهور و عبور پیامبران الهی ابراهیم، موسی و عیسی (علیه السّلام) بوده است.
این شهر یکی از چهار شهر مقدس (صفات، حبرون، طبریه و اورشلیم) در سرزمین اسرائیل است.
حییم شختر و اریه نیومن و اهرون بیر، واژه های فرهنگ یهود، ترجمه منشه امیر، تل آویو، انجمن جوامع یهودی، چاپ اورشلیم، ۱۹۷۷، ص۸۲-۸۳.
از زمان حیتی ها (۲۰۰۰ ق. م) در منطقه اورشلیم (او-رو-سالم) و قبل از حمله ی داود نبی، این سرزمین را یبوس (jebus) می خواندند اما از زمان فتح آن توسط حضرت داود، این شهر به نامهای اورشالم، یورشالائیم و یروشالام خوانده می شده است. بنابر روایتی بومیان سرزمین فلسطین (کنعانیان) نخستین گروه یکتاپرست در این منطقه بوده اند و آن را یورسالیم می نامیدند و چون پادشاه ایشان ملک صادوق دوستدار صلح و آرامش بود این شهر را یورشالیم (شهر صلح) نامید. و بعد از تصرف این سرزمین بدست داود نبی، آنرا اورشلیم یا شهر داود می خواندند.اسامی دیگر آن عبارت است از: ایل، مسکن خدا، ایلیا
طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ترجمه ابوالقاسم حالت، تهران، اساطیر، ج۵، ص۱۷۸۵.
این شهر صخره ای، در جنوب شرقی یافا و بر فراز کوه موریا قرار دارد. این شهر، تاریخی پرفراز و نشیب دارد و گفته می شود طی قرن های متمادی بارها مورد محاصره و تاخت و تاز شدید مهاجمان قرار گرفت و به کلی ویران و هجده بار تجدید ساختمان شد. مردم این سامان نیز شش بار مجبور به تغییر مذهب خود شده اند.
حمیدی، جعفر، تاریخ اورشلیم (بیت المقدس)، تهران، امیرکبیر، چاپ سوم، ۱۳۸۸، ص۶۱.
...

معنی کلمه اورشلیم در ویکی واژه

نام دیگر شهر باستانی بیت‌المقدس، که مسجدالقصی معروف به قدس نخستین قبله موحدان و مسلمانان در آنجا قرار دارد. اورشلیم به زبان‌های ایرانی احتمالا اورسلیم بوده که به معنی ارگ یا قلعه حضرت سلیمان نبی است. این اصطلاح از دو بخش اور - شلیم تشکیل شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه اورشلیم

در سال ۲۰۰۶ بنای یادبودی از ارتش آندرس در قبرستان ارتدوکس در کوه صَهیون در اورشلیم ساخته شد.
دگر سال سربار در اورشلیم کلیساییان را بزد بر دو نیم
برخلاف داستان بازی که نقش حشاشین در جنگ صلیبی سوم را گسترده و بالقوه نشان می‌دهد، حشاشین اقدامات آشکار کمی در دوران این جنگ داشتند. تنها اقدام ایشان در جریان این واقعه، ترور کنراد یکم، پادشاه اورشلیم بود که پیش از نبرد یافا و پس از نبرد آرسوف رخ داد، حال آن‌که آخرین مرحله اساسینز کرید در نبرد آرسوف رخ می‌دهد. با توجه به این موضوع، حشاشین حقیقی در بازه زمانی رخ‌دادن بازی هیچ اقدامی نداشته و فعالیتی انجام نداده‌اند، اما اساسینز کرید نقش آنان در این دوره را پررنگ نشان می‌دهد.
استوریه د اراکلس یکی از مهم‌ترین منابع برای آگاهی از وقایع صلیبیان و لاتینی‌ها شرق در سال‌های ۱۱۸۴–۱۲۷۷ میلادی است. این اثر حاوی اطلاعاتی مفصل و همراه با جزئیات دربارهٔ سقوط اورشلیم در سال ۱۱۸۷، تاریخ وقایع آن سوی دریا پس از سقوط اورشلیم، جنگ سوم صلیبی (۱۱۸۹–۱۱۹۲)، فتح قبرس در طی جنگ سوم صلیبی، حوادثی که به جنگ صلیبی چهارم منجر گردید، وضعیت شاهزاده‌نشین انطاکیه و روابط این شاهزاده‌نشین با همسایگان مسلمانش و جنگ هفتم صلیبی و لشکرکشی لوئی نهم، پادشاه فرانسه، به مصر است. در واقع، نسخه‌های مختلف استوریه د اراکلس این ذیل را تا سال ۱۲۷۷ میلادی ادامه می‌دهد.
رولو بین قاهره و اورشلیم میگردید، شاهد اصلی جنگ های 1967 و 1973 بود و وقایع آن را از پشت صحنه روایت می کرد. او با همه بازیگران اصلی،
یهودان بتعمیرش پرداختند زنو باروی اورشلیم ساختند
پایان قرن یازدهم، جنگ‌های صلیبی را به همراه داشت، تاخت‌وتاز صلیبیون مسیحی که توسط پاپ حمایت می‌شد، با هدف فتح و خارج کردن کنترل اورشلیم و سرزمین مقدس از دست مسلمانان و ایجاد کشورهای صلیبی آغاز شد. ایوبیان صلیبی‌ها را قبل از اینکه حکومت مسلمانان به‌طور کامل توسط سلاطین ممالیک مصر در سال ۱۲۹۱ احیا شود، عقب راندند
دگر امر فرمود از زر و سیم بناها بسازند در اورشلیم
مسیحیان نیز ارمیا را یکی از پیامبران می‌دانند. هنگامی که بخت نصر اورشلیم را در ۵۸۶ پیش از میلاد فتح کرد، دستور داد ارمیا را آزاد سازند و با وی به نیکی رفتار کنند.
آصاف اویدان (به عبری: אסף אבידן) (متولد ۲۳ مارس ۱۹۸۰ در اورشلیم) خواننده و موسیقی‌دان اسرائیلی می‌باشد. او در عین حال یکی از اعضای گروه آساف اویدان و موجو است. ترانهٔ آهنگ محاسبه که با ریمیکس دی‌جی اهل برلین وانکلموت همراه بود، در سال ۲۰۱۲ توانست به صدر جدول ترانه‌ها در آلمان، انگلیس و دیگر کشورهای غربی صعود کند.
لئو آری مئیر (به عبری: ליאו אריה מאיר) همچنین معروف به ال.آ. مایر، شرق‌شناس برجستهٔ اسرائیلی، استاد تاریخ هنر، هنر اسلامی، ایران‌شناس و رئیس دانشگاه عبری اورشلیم بود.
آکادمی بزالل در پردیس کوه اسکوپوس دانشگاه عبری اورشلیم قرار دارد به جز دانشکده معماری آن که در مرکز اورشلیم واقع شده است.
در اصل این اصطلاح در سال ۲۰۰۶ توسط دان گالای و اورلی سِید، استادان دانشکده علوم مالی دانشگاه عبری اورشلیم ابداع و به عنوان «اجتناب از شرایط مالی به ظاهر خطرناک با تظاهر به عدم وجود آنها» تعریف شد، اما پس از تحقیق کارلسن، لوونستین و سپی (۲۰۰۹) معنای کمی گسترده‌تری یافت «اجتناب از قرار گرفتن در معرض اطلاعات [مالی] که می‌تواند باعث ناراحتی روانی شخص شود». به عنوان مثال، در صورت رکود بازار، مردم ممکن است ترجیح دهند از نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های خود یا جستجوی اخبار مالی بیشتر جلوگیری کنند.