اوراد

معنی کلمه اوراد در لغت نامه دهخدا

اوراد. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ وَرْد. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به ورد شود. || ج ِ وِرْد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( المنجد ) ( اقرب الموارد ). دعایی که بوقت معین خوانند. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) : اسباب معیشت ساخته و به اوراد و عبادات پرداخته. ( گلستان ).
تابوت و پنبه و کفن آرند و مرده شوی
اوراد ذاکران ز کران تا کران شود.سعدی.رجوع به وِرْد شود.

معنی کلمه اوراد در فرهنگ معین

(اُ یا اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ ورد، دعاها.

معنی کلمه اوراد در فرهنگ عمید

= وِرد

معنی کلمه اوراد در فرهنگ فارسی

دعاها، ذکرها، جمع ورد
( اسم ) جمع ورد دعاها. یا اوراد و اذکار دعاها و ذکرها خواندنیها و یادکردها.

معنی کلمه اوراد در ویکی واژه

جِ ورد؛ دعاها.

جملاتی از کاربرد کلمه اوراد

رابرت چارلز زنر نیز معتقداست که کتاب های پهلوی اگرچه عمدتاً نظرات و آرای کلامی مربوط به آخرین قرن از حکومت ساسانیان را منعکس کرده‌اند،‌ اما خود در قرن ۹ میلادی نوشته شده‌اند. زنر معتقد است که برخی از کتاب‌های پهلوی قطعاتی ترجمه‌شده از متون اوستایی مفقودشده هستند. به باور زنر زبان اوستا در دوران ساسانیان و پس از آن غیرقابل فهم بوده، ‌و به همین دلیل مفسران اوستا درک درستی از محتوای آن نداشته و مشخص است که حتی در دوران ساسانی نیز موبدان زبان دعاهایی را می‌خوانده‌اند درک نمی‌کرده‌اند و از اورادی که می‌خوانده‌اند سر در نمی آورده‌اند.
حال: واردی است که بر دل سالک بی‌اختیار و بدون کسب به سبب طاعات واذکار و اوراد فرود می‌آید.
اما هر چند که ازین جماعت طوایف مختلف که درین باب بر هشت صنف نهادیم و در هشت فصل شرح سلوک واحوال ایشان دادیم خواهند که از ذوق مشارب مردان و مقامات مقربان با نصیبه‌تر باشند در اوراد طاعات و ظایف ذکر و بیداری شب و تجرد باطن از محبت دنیا و تقلیل طعام و کسر نفس و ترک شهوات و مراقبه دل و ترک رعونات میافزایند و بدانچ از تزکیت نفس و تصفیه دل و تحلیه روح در فصول آن بیان کرده‌ایم قیام مینمایند بقدر وسع و یقین دانند که هر چند رنج بیش برد ثمره بیش یابد.
حادثه اورادوگا بین دسامبر ۱۹۳۵ و مارس ۱۹۳۶ رخ داد. در این نبردها، هر دو ارتش ژاپن و مغولستان از تعداد کمی خودروهای زرهی جنگی و هواپیماهای نظامی استفاده کردند.
ضبط ملک فلک اندیشه همی کرد شبی زانشب اوراد مقیمان فلک قد وجب است
مجموعه آثار دینی مانوی که خود مانی نوشته، هفت کتاب به گویش مادری یعنی آرامی شرقی است. عقیده بر این است که بخشی از این آثار توسط روحی که مانی آن را «توم» یعنی «همزاده» می‌نامید، به او وحی شده‌است. از اصل آرامی این آثار، حتی یک سطر، در تورفان محفوظ نمانده‌است، اما ترجمه بسیاری از آن‌ها در دستنویس‌های ایرانی به گونه‌ای باقی مانده‌است که در بیشتر موارد نمی‌توان مشخص کرد که هر قطعه از کدام کتاب است. نام این هفت کتاب، انجیل زنده (انجیل بزرگ)، گنج زندگان، اسرار، غولان، رساله‌ها و نامه‌ها، فراقماطیا و مزامیر و اوراد است.
از بس که فراوان شده اخلاق رذیله رفته اثر از خواندن اوراد عدیله
تا نهال قامت شاداب اورادیده اند سرو می آید به چشم قمریان چون چوب خشک
دعا خوانان اورادی فراوانند در عالم ولی سری دگر باشد دعا را با دم علیا
در آغاز فرگرد هیجدهم وندیداد اعتراض مغان به دیگر روحانیان دین زرتشتی آمده‌است که احکام را رعایت نمی‌کنند و چنین برمی‌آید که بین روحانیان معتقد و راستین زرتشتی و مغان تعارض وجود داشته‌است. از دیدگاه مغان یک روحانی خوب، کسی است که کاملاً به اجرای آداب و رسوم دقیق طهارت، تسخیر جن و پری و دیو، کشتن حشرات و جانوران موذی، پاک کردن وجود آدمی از تسلط دیو، بستن پَنام به روی بینی و دهان، خواندن اوراد و افسون‌های مغانه ضد دیوان، آداب و روش فراهم کردن هوم، بستن و درست نگاه داشتن شاخه‌های برسم، آداب صحیح قربانی و زدن درست شرعی و به قاعدهٔ شلاق و تازیانهٔ گناهکاران، وارد و آگاه و بی‌گذشت و بی‌اشتباه باشد.
مجموعه آثار دینی مانوی که خود مانی نوشته، هفت کتاب به گویش مادری یعنی آرامی شرقی است. عقیده بر این است که بخشی از این آثار توسط روحی که مانی آن را «توم» یعنی «همزاده» می‌نامید، به او وحی شده‌است. از اصل آرامی این آثار، حتی یک سطر، در تورفان محفوظ نمانده‌است، اما ترجمه بسیاری از آن‌ها در دستنویس‌های ایرانی به گونه‌ای باقی‌مانده‌است که در بیشتر موارد نمی‌توان مشخص کرد که هر قطعه از کدام کتاب است. نام این هفت کتاب، انجیل زنده (انجیل بزرگ)، گنج زندگان، اسرار، غولان، رساله‌ها و نامه‌ها، فراقماطیا و مزامیر و اوراد است.
شیخ‌الاسلام گفت: که بوعلی کاتب گفت: اصحاب الاوراد لایکون لهم قلوب. وی را مه داشتند از رودباری از بزرگی وی و تمامی علم وی. وی گوید: هر چیزی که بر من مشکل شدی، مصطفی را صلی الله علیه و سلم به خواب دیدمی و ازو پرسیدمی.
بر اساس معاهده توردسیاس، پادشاهی پرتغال ادعا کرد که دارای دعاوی مرزی در مناطقی است که در سال‌های ۱۴۹۷ و ۱۴۹۹ توسط جان کابوت دیده شده‌اند. (۱) از این رو، در سال ۱۴۹۹ و ۱۵۰۰ میلادی، دریانورد پرتغالی جواو فرناندز لاورادور از نزدیک‌ترین ساحل آتلانتیک و گرینلند بازدید کرد و آن را به حساب مشاهده آنچه در نقشه‌های توپوگرافی آن زمان «لابرادور» شناخته می‌شد گذاشت. (۲)
چه ابرو و چه محراب و چه قبله چه ذکرست و چه اوراد و نمازست
وصل تو به نیروی دعانیست ازین بعد خون باد زبانی که به اوراد بجنبد
گرم دعای شما وردجان بود چه عجب که هست روز و شب اوراد من دعای شما
صوفی از شیوه اوراد صفایی دارد لیک هرگز نرسد در صفت و صفوت ما
از پی آن جماعت افتادم تا ببینم که چیستشان اوراد
تروت در پوتسدام، براندنبورگ، در خاندان پروتستان تروت زو سولز، از اشراف هسین اورادل به دنیا آمد. او پنجمین فزند وزیر فرهنگ پروس آگوست فون تروت زو سولز 1938-1855 و همسرش امیلی الئونور فون شواینیتز 1875- 1948 بود که پدرش در سمت سفیر آلمان در وین و سن پترزبورگ خدمت می­کرد. امیلی الئونور از طرف مادرش، آنا جی، یکی از نوادگان جان جی، یکی از بنیان­گذاران ایالات متحده و اولین رئیس قوه قضائیه ایالات متحده بود.