اوجب

معنی کلمه اوجب در لغت نامه دهخدا

اوجب. [ اَ ج َ ] ( ع ن تف ) از واجب. واجب تر. ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). لازم تر. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اوجب در فرهنگ معین

(اَ یا اُ جَ ) [ ع . ] (ص تف . )واجب تر، بایسته تر.

معنی کلمه اوجب در فرهنگ عمید

واجب ترین، لازم ترین.

معنی کلمه اوجب در فرهنگ فارسی

( صفت ) واجب تر بایاتر بایسته تر.

معنی کلمه اوجب در ویکی واژه

واجب تر، بایسته

جملاتی از کاربرد کلمه اوجب

اسماعیل‌آباد (ساوجبلاغ)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است.
فمن انا مولاه فهذا ولیه و ولاک علی جل الخلافه اوجبا
آن گه مصطفی (ص) گفت: «من اقتطع حقّ امرئ مسلم بیمینه فقد اوجب اللَّه له النّار و حرّم علیه الجنّة». فقال له رجل و ان کان شیئا یسیرا، فقال: «و ان کان قضیبا من اراک».
امامزاده عبداله و صالح مربوط به دوره زند است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، شهر کوهسار واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آئین کلایه روستایی از توابع بخش طالقان شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است.
احمدآباد اعتمادالدوله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است.
حاکم ساوجبلاغ روز و شب از حرص مال کسان را بجستجوی و سراغست
امامزاده ابوالحسن مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ساوجبلاغ، روستای مسکین آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْناهُ حُطاماً ای ابطلناه حتی یکون متحطما ای تبنا لا حب فیه و لا قمح ای جعلناه یابسا بعد خضرته بآفة تصیبه حتّی لا یکون فیه الحب، فَظَلْتُمْ تَفَکَّهُونَ ای صرتم تتعجبون لهلاکه و یبسه بعد خضرته و قیل تفکّهون ای تندمون علی نفقاتکم کقوله: فَأَصْبَحَ یُقَلِّبُ کَفَّیْهِ عَلی‌ ما أَنْفَقَ فِیها. و قال الحسن تندمون علی ما سلف منکم من المعصیة التی اوجبت تلک العقوبة.
اعلم ان المعتدّة الرّجعیّة تستحقّ علی الزّوج النّفقة و السّکنی ما دامت فی العدّة و نعنی بالسّکنی مؤنة السّکنی فان کانت الدّار الّتی طلّقها فیها ملکا للزّوج یجب علی الزّوج ان یخرج و یترک الدّار لها مدّة عدّتها و ان کانت باجارة فعلی الزّوج الاجرة و ان کانت عاریة و رجع المعیر فعلیه ان یکتری لها دارا تسکنها فامّا المعتدّة البائنة بالخلع او بالطّلاق الثلاث او باللّعان فلها السّکنی حاملا کانت او حائلا عند اکثر اهل العلم و روی عن ابن عباس انّه قال لا سکنی الّا ان تکون حاملا و هو قول الحسن و الشّعبی، و اختلفوا فی نفقتها، فذهب قوم الی انّه لا نفقة لها الّا ان تکون حاملا. روی ذلک عن ابن عباس و هو قول الحسن و عطاء و الشّعبی و به قال الشّافعی و احمد و منهم من اوجبها بکلّ حال. روی ذلک عن ابن مسعود و هو قول النّخعی و به قال الثّوری و اصحاب الرّأی و ظاهر القرآن یدلّ علی انّها لا تستحقّ الّا ان تکون حاملا لانّ اللَّه تعالی قال: وَ إِنْ کُنَّ أُولاتِ حَمْلٍ فَأَنْفِقُوا عَلَیْهِنَّ حَتَّی یَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ. و امّا المعتدّة عن وطی الشّبهة و المنسوخ نکاحها بعیب او خیار عتق فلا سکنی لها و لا نفقة و ان کانت حاملا، و المعتدّة عن وفاة الزّوج لا نفقة لها حاملا کانت او حائلا، و اختلفوا فی سکناها، و للشّافعی فیه قولان: احدهما: لا سکنی لها بل تعتدّ حیث تشاء و هو قول علی و ابن عباس و عایشه و به قال عطاء و الحسن و هو قول ابی حنیفة. و القول الثّانی: لها السّکنی و هو قول عمر و عثمان و ابن مسعود و عبد اللَّه بن عمر و به قال مالک و الثّوری و احمد و اسحاق.
امامزاده هادی ینگی امام مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و در شهرستان ساوجبلاغ، روستای ینگی امام ایجاد شده و این اثر در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
قوله تعالی: إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَی اللَّهِ الآیة یعنی انّما التّوبة الّتی اوجب اللَّه علی نفسه بفضله قبولها، لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ میگوید: آن توبه که اللَّه تعالی بفضل خویش پذیرفتن آن بر خود واجب کرده است، توبت ایشانست که بنادانی فرا سر گناه شوند، پس عن قریب توبه کنند. این مِنْ قَرِیبٍ آنست که جایی دیگر گفت: وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلی‌ ما فَعَلُوا یعنی که از گناه زود باز گردند و بر آن مصرّ نباشند.
دهد جای وزارت قاضی چرخ قضای کشور ساوجبلاغم
در میانهٔ راه به ناحیه ساوجبلاغ رسیدند و پس از درگیری با سپاهیان مأمون، حسن بن موسی الکاظم کشته شده و برخی دیگر از همراهانش، زخمی شدند و پس از این پیکار با فرارسیدن شب، همگی در اطراف این منطقه پراکنده شدند. جعفر بن موسی الکاظم که در منطقهٔ ساوجبلاغ در حین دفاع مجروح شده بود، در روستای «سناردک» شهرستان پیشوا، در منزل جلال‌الدین نام (شاید همین قتلگاه فعلی باشد)[نیازمند منبع] بر اثر شدت جراحات وارده در تاریخ ۱۵ جمادی‌الثانی سال ۲۱۷ هجری قمری درگذشت و در گورستان محل، دفن شد.
در اکثر نقاط استان قزوین، رودبار، بخش شاهرود، قوچان، ساوجبلاغ، برخی نقاط استان مرکزی، و برخی نقاط آذربایجان شرقی مردم زبان خود را تاتی می‌نامند و همچنین می‌توان در روستاهای دیگری نیز در کشور پاره‌ای از جمعیت آنان را مشاهده کرد، که البته زبان تاتی ممکن است با اندکی تفاوت صحبت شود.
اگر خود راست گفتی زود بفرست که اینک عازم ساوجبلاغم
در سال ۱۳۲۴ه‍.ق بار دیگر به تهران بازگشت و این بار سردبیری روزنامه مجلس به او سپرده شد. او در سال ۱۳۲۵ روزنامه عراق عجم را در همین شهر منتشر ساخت. در دوران استبداد محمد علیشاه ادیب به صف مشروطه‌خواهان پیوست، و در سال ۱۳۲۷ه‍.ق همراه با مجاهدان فاتح وارد تهران شد. در سال ۱۳۲۹ه‍.ق وارد عدلیه یا دادگستری امروزی شد و تا پایان عمر به ریاست چندین شعبه عدلیه در شهرهای اراک، سمنان، ساوجبلاغ و یزد منصوب شد. ادیب‌الممالک فراهانی در روز ۲ اسفند ۱۲۹۵ خورشیدی (۲۸ ربیع‌الثانی سال ۱۳۳۵ه‍.ق) در شهر یزد سکته کرد و در همین سال پس از بازگشت به تهران درگذشت. آرامگاه او در شهر ری است.
سمت شیخ الاسلام یقول: الحق اراد الی امتناع نعوته و علو عزته ان یعرف، فتعرف فعرف لا بعلم یظهره العبارة و لا سبب یبقیه الاشارة و لا بنعت قبلت به، بل معرفة و قعت قهراً، فاوجبت جمعاً فلم یدع رسماً فصارت فی‌الرسم جحدا و قام فی الحقیقة حقاً وانشدنا لنفسه:
ازنق، روستایی از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است.
هم ز سمنان برد در ساوجبلاغم تا کند بسته در زنجیر تکلیفات شاق ای آفتاب