اوتی
معنی کلمه اوتی در لغت نامه دهخدا

اوتی

معنی کلمه اوتی در لغت نامه دهخدا

اوتی. [ ] ( اِ ) یک قسم آلتی از آهن که مانند اتو باآن لکه پارچه ها را میگیرند. ( ناظم الاطباء ). آهن گرم که بدان داغهای جامه دور و محو کنند. ( آنندراج ).

معنی کلمه اوتی در فرهنگ فارسی

یک قسم آلتی از آهن که مانند اتوبا آن لکه پارچه ها را میگیرند .

معنی کلمه اوتی در دانشنامه عمومی

اوتی ( به انگلیسی: Ooty ) یک شهرک و شهرداری در هند است که در بخش نیلاگیری واقع شده است. اوتی ۸۸٬۴۳۰ نفر جمعیت دارد و ۲٬۲۴۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اوتی (تارن ا گارون). اوتی ( به فرانسوی: Auty ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Molières واقع شده است. اوتی ۷٫۴۲ کیلومتر مربع مساحت دارد ۲۲۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اوتی (سوم). اوتی ( به فرانسوی: Authie ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Acheux - en - Amiénois واقع شده است. اوتی ۹٫۹۳ کیلومتر مربع مساحت دارد ۹۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اوتی (کالوادوس). اوتی ( به فرانسوی: Authie ) یک کمون در فرانسه است که در کالوادوس واقع شده است. اوتی ۳٫۲۱ کیلومتر مربع مساحت دارد ۶۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه اوتی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اوتی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه اوتی در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أُوتِیَ: به اوداده شد
معنی لَوْلَا أُوتِیَ: چرا داده نشد
ریشه کلمه:
اتی (۵۵۳ بار)

معنی کلمه اوتی در ویکی واژه

عنوان یک گروه قومی قرون وسطا در آسیای مقدم و آلبانی. به صور گوناگون اوئتی، اودی، اودین، اوتن در تألیفات تاریخ‌نگاران باستان ثبت شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه اوتی

هر سحری حلاوتی هر طرفی طراوتی هر قدمی عجایبی هر نفسی عنایتی
ادبیات شفاهی و عاشیقی آذربایجانی به علت مردمی بودن، توانسته است بالندگی خود را بسیار خوب حفظ کند. داستان‌های کاملی چون کوراوغلو و اصلی و کرم با سوژه‌های بسیار متفاوتی به‌طور زنده توسط هنرمندان مردمی پدید آمده‌اند. این داستان‌ها برای اولین بار در قرن بیستم به صورت کتبی درآمده و مانند بسیاری از آثار ادبی جمع‌آوری شده‌اند.
سایر کانون‌های تحقیقاتی شامل ژنتیک اوتیسم؛ نقشه‌برداری از مغز پستانداران؛ ارتباطات عصبی در تصمیم‌گیری.
برخی از اختلال‌های عصبی، مانند اوتیسم و دیگر اختلال‌های فراگیر رشد—سندرم‌های چند فاکتوری در نظر گرفته می‌شوند با علل بسیاری اما بیشتر خاص تکوینی تجلی است.
در نبی آنچه گفت اوتیتم هست اندک چو قطره از قلزم
آمریکا به سمت درامر متفاوتی می‌رود. منحصر به فرد بودن آن با یک یا همه دلایل مختلف توضیح داده می‌شود: تاریخ، اندازه، جغرافیا، نهادهای سیاسی و فرهنگ. توضیحات رشد دولت در اروپا با تجربه آمریکا مطابقت ندارد و بالعکس.
ال اوتیبیه یک منطقهٔ مسکونی در عربستان سعودی است که در استان مکه واقع شده‌است.
قد وجدت امراه تملکهم اوتیت من کل شیء و لها
وگرنه از گهر و لعل تا به سنگ و سفال تفاوتی نکند پیش چشم نابینا
شوخ اوتی کش که او را بود خوی آتشی بردم او را خانه کردم تا سحر اوتی کشی
روی عبد اللَّه بن سلمة عن علی (ع) قال: سبق رسول اللَّه (ص) و صلی ابو بکر و ثلّث عمر فلا اوتی برجل فضلنی علی ابی بکر و عمر الا جلدته جلد المفتری و طرح الشهادة
عداوتی‌ نیست‌ قضاوتی‌ نیست عسس نخواهد، سپه ندارد
با شعله‌ور شدن خشم مردم علیه نظام مصر کشورهای مختلف مواضع متفاوتی در مقابل این انقلاب گرفتند.
هم بحر حلاوتی و هم کان سماع آراسته باد از تو میدان سماع
او فرزند جان کاساوتیس و جنا رولندز است.
روایات متفاوتی در فضیلت قرائت این سورهٔ آمده‌است. از جمله این روایات، در حدیث ابی بن کعب نوشته شده‌است، هرکس سورهٔ همزه را قرائت کند، به وی پاداش داده می‌شود. همچنین روایت شده‌است: «هر کس در نمازهایش سورهٔ همزه را قرائت کند، به اندازه دنیا به وی پاداش داده می‌شود.» از دیگر فضیلت‌های این سوره، هر کس این سورهٔ را بیست و یک بار قرائت کند و اگر این سورهٔ را بنویسد و همراه خود داشته باشد، از تهمت و بدگویی به دور است.
دمی نگار اوتی کش را برده میهمان ساختم در زمان خود را درون کوره اش انداختم
برابری این ابعاد نمی‌تواند از روی تصادف باشد و ظاهراً قصد داریوش تکرار نمای عمومی کاخ شخصی‌اش (تچر) بر دیوارهٔ نقش رستم بوده‌است. دلیل این کار را می‌توان ناشی از آن دانست که داریوش تفاوتی میان خانهٔ این‌جهانی و سرای ابدی خود نمی‌دید.
حلاوتیست در آن آب بحر زخارت که شد از او جگر آب را هم استسقا
مرتفع‌ترین آبشار اروپا، در نروژ است. این آبشار که اوتیگارد، نامیده می‌شود ۸۰۰ متر ارتفاع دارد. آب حاصل از ذوب یخچال یوستردال در نسدال، که بسیار پایین‌تر است، فرو می‌ریزد. دیواره‌های نسدال به علت فرسایش قبلی یخچال، بسیار پرشیب‌اند.