اواخر

معنی کلمه اواخر در لغت نامه دهخدا

اواخر. [ اَ خ ِ ] ( ع اِ ) ج ِ آخرة. ( ناظم الاطباء ). || ج ِ آخر. ( آنندراج ). || ج ِ اخیر. ( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ).

معنی کلمه اواخر در فرهنگ معین

(اَ خِ ) [ ع . ] (ص . ) جِ آخر، پایان ها. مق اوایل .

معنی کلمه اواخر در فرهنگ عمید

۱. [جمعِ اَخِیر] = اخیر
۲. [جمع آخرَة] [قدیمی] = آخرت

معنی کلمه اواخر در فرهنگ فارسی

جمع آخره و اخیر
( صفت ) جمع آخر پایانها مقابل اوایل : در اواخر کتاب صفحاتی ناقص است .

معنی کلمه اواخر در ویکی واژه

جِ آخر؛ پایان‌ها. مق اوایل.

جملاتی از کاربرد کلمه اواخر

دمنه گفت: آنچه شیر برای تو می‌سگالد از این معانی که برشمردی چون تضریب خصوم ملال ملوک و دیگر ابواب نیست، لکن کمال بی وفایی و غدر او را بران میدارد، که جباری است. کامگار و غداریست مکار. اویل صحبت او را حلاوت زندگانیست و اواخر آن را تلخی مرگ. شنزبه گفت:طعم نوش چشیده ام، نوبت زخم نیش است. و بحقیقت مرا اجل اینجا آورد، و الا من چه مانم بصحبت شیر؟ من او را طعمه و او در من طامع. اما تقدیر ازلی و غلبه حرص و اومید مرا در این ورطه افگند.
همه رسم اوایل ‌گشت مَدروس چو پیدا شد رسومش در اواخر
مصنف گوید: آنچه با همین مساله مناسب است، روایت شیخ ابوجعفر طوسی در اواخر جلد اول تهذیب الاحکام از امام صادق جعفر بن محمد است(ص) که به یونس بن ظبیان فرمود: ای یونس، مردم پیرامن ارواح مؤمنان چه گویند؟
چندین چه کنی حکم اواخر که چه باشد؟ تا بر چه نهج رفته بود حکم اوایل
لَیْلَةِ الْقَدْرِ قوله: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الهاء ضمیر القرآن و ان لم یتقدّم ذکره فی السّورة نظیره: حم وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ انزل اللَّه القرآن‌ جملة واحدة فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ من اللّوح المحفوظ الی السّماء الدّنیا فوضع فی بیت العزّة و املاه جبرئیل علی السّفرة ثمّ کان ینزل به جبرئیل علی محمد علیهما السّلام نجوما، فکان بین اوّله و آخره ثلاث و عشرون سنة و قیل: معناه: انا انزلنا جبرئیل بالقرآن لَیْلَةُ الْقَدْرِ. و قیل: کان ابتداء انزاله لَیْلَةُ الْقَدْرِ. و قیل: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ای انزلنا القرآن فی شأن لیلة القدر و منزلتها کما تقول: نزلت سورة اللّیل فی ابی بکر ای فی شأنه و یحتمل انّ الهاء تعود الی القضاء و القدر النّازل فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، فان قیل: قال اللَّه تعالی فی هذه السّورة: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ و قال فی موضع آخر: «أَنْزَلْنا عَلی‌ عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ» و قد انزله فی عشرین سنة کما قال: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَی النَّاسِ عَلی‌ مُکْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِیلًا» فما وجه الجمع بین هذه الآیات الجواب انّه انزله لَیْلَةِ الْقَدْرِ الّتی کانت صبیحتها یوم بدر و هی کانت لیلة سبع عشرة من رمضان لم تردّ بعد الی العشر الاواخر انزل الی السّماء الدّنیا فوضع فی بیت العزّة خزانة القرآن ثمّ کان ینزل منه علی رسول اللَّه (ص) نجوما الی ان قبض. قوله: لَیْلَةِ الْقَدْرِ معناه. «لیلة» تقدیر الامور و الاحکام و الفصل یقدّر اللَّه فیها امر السّنة فی عباده و بلاده الی السّنة المقبلة کقوله تعالی: فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ و التّقدیر و «القدر» بمعنی واحد، یقال: قدر اللَّه الشّی‌ء قدرا و قدرا، قدّره تقدیرا.
ساخت این ورزشگاه در اواخر دسامبر ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد.
در طلعت تو شده هویدا تمثال اواخر و اوائل
در اواخر سده نوزدهم میلادی در ایالات متحده آمریکا نزدیک به ۱۶۰٬۰۰۰ دانشجو در ۱٬۰۰۰ دانشگاه در سرتاسر کشور مشغول به تحصیل بودند. برخی از موسسات دانشگاهی آمریکا (همانند دانشگاه تنسی به‌طور نمونه) قبل از تأسیس ایالتی که در آن واقع بودند تأسیس شدند.
از اواخر تابستان ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ش) چاپ ستون مقالات فارسی به صورت هفتگی در روزنامه شروع شد.
محمدهادی مازندرانی (زادهٔ اصفهان) فرزند ملا محمدصالح مازندرانی، مؤلّف و خوشنویس اواخر دروه صفوی است او به «آقاهادی» و «هادی مترجم» نیز شهرت دارد و در زمرهٔ علما و زهّاد بوده.
چهار تن از معترضان حاضر در تظاهرات اواخر نوامبر به‌دست مقامات عربستان سعودی کشته و جنازه آن‌ها تشییع‌شد.
نشد کارگر در تو از فرط غفلت حدیث اواخر کلام اوایل
سید احمدخان ساوه‌ای (زاده ۱۲۳۱ - درگذشته ۱۳۱۰ - ساوه) از خوانندگان اهل ساوه در اواخر دوران قاجار بوده‌است.
مقدم عقل و در جمع اواخر مؤخر عهد با علم اوائل
یَقُولُونَ یا لَیْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولَا فی الدنیا. الالف الزّائدة فی «الرّسول» و بعدها فی «السبیل» لانّ اواخر آیات السّورة الف، و العرب تحفظ هذا فی خطبها و اشعارها.
کوشک حمیدیه واقع درشهر حمیدیه در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شده‌است و به شماره ۳۹۸۰ در پنجم تیر ماه سال ۱۳۸۰ خورشیدی به ثبت آثار ملی کشور رسیده‌است.
وَ مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللَّهِ التأویل و من یسلم اخلاصه و قصده و طواعیته الی اللَّه، وَ هُوَ مُحْسِنٌ ای مخلص موقن غیر مرائی و لا منافق، و قیل من یخلص دینه للَّه و یفوّض امره الیه و هو محسن فی عمله، فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی‌ استمسک و امسک و تمسّک بمعنی واحد، ای تعلّق بالعروة الوثقی و هی کلمة التوحید: لا اله الّا اللَّه. و قیل: القرآن و الاسلام قال الزجاج: من اسلم فقد استمسک و اعتصم بقول لا اله الّا اللَّه و هی العروة الوثقی. و وجه کل شی‌ء جهته و نحوه و الوثقی تأنیث الاوثق کالصّغری تأنیث الاصغر، و الشی‌ء الوثیق ما یأمن صاحبه من السقوط، وَ إِلَی اللَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ یعنی مصیر الامور فی اواخرها الی اللَّه و هو المجازی علیه.