اهن
معنی کلمه اهن در لغت نامه دهخدا

اهن

معنی کلمه اهن در لغت نامه دهخدا

( آهن ) آهن. [ هََ ] ( اِ ) ( از پهلوی آسین ) گوهری کانی که بندرت خالص و غالباً مخلوط با سایر اجسام یافته میشود، و آن بیش از همه فلزات محتاج الیه آدمی و در تمام صنایع بکار است و در هر جای حتی در نباتات و آبهای معدنی نیز وجود دارد. حدید :
نه پادیر باید ترا نه ستون
نه دیوار خشت و نه زآهن درا.رودکی.تا کی کند او خارم تا کی زند او شنگم
فرسوده شوم آخر گر آهن و گر سنگم.ابوشکور.به آهن نگه کن که برّید سنگ
نرست آهن از سنگ بی آذرنگ.ابوشکور.از آبنوس دری اندر او فراشته بود
بجای آهن ، سیمین همه بش و مسمار.ابوالمؤید بلخی.آهن ، یکی از اجساد صناعت کیمیا و از آن در آن صناعت به مریخ کنایت کنند.( مفاتیح العلوم خوارزمی ).
اخگرهم آتش است ولیکن نه چون چراغ
سوزن هم آهن است ولیکن نه چون تبر.عسجدی.همه از آدمیم ما لیکن
او گرامی تر است کو داناست
همه آهن ز جنس یکدگر است
که همه از میانه خاراست
نعل اسبان شد آنچه ریم آهن
تیغ شاهان شد آنچه روهیناست.مسعودسعد.آتش ز آهن آمد و زو گشت آهن آب
آهن ز خاره زاد و از او خاره گشت سست.خاقانی.- آهن چینی ؛ ظاهراً آهنی بوده است که از چین می آورده اند، سخت :
با دشمن دین تا نزنم بازنگردم
ور قلعه او آهن چینی بود و روی.فرخی.- آهن نر ؛ پولاد.روهینا. مقابل نرم آهن.
|| شمشیر :
پس دری کردم از سنگ و درافزاری
که بدو آهن هندی نکند کاری.منوچهری.بی هنر دان نزد بی دین هم قلم هم تیغ را
چون نباشد دین ، نباشد کلک و آهن را ثمن.ناصرخسرو.کسی را که جانش به آهن گزم
بسی جامه ها در سکاهن رَزَم.نظامی.سخنهای بدش تعلیم کردند
بزر وعده ، به آهن بیم کردند.نظامی. || مطلق سلاح آهنین از درع و جوشن و خود و رانین و غیره.غرق آهن بودن :
ور شخص من نخواهی چون تار پرنیان
آهن مپوش بر تن چون پرنیان خویش.معزی. || زنجیر :
به آهن ببستند پای قباد
ز فرّ و نژادش نکردند یاد.فردوسی.و به آهن گران وی را ببستند و صوفی سخت درشت در وی پوشانیدند. ( تاریخ بیهقی ).

معنی کلمه اهن در فرهنگ معین

( آهن ) (هُ ) ( اِ. ) آهون ، نقب .
(هَ ) [ په . ] ( اِ. ) ۱ - فلزی است چکش خور که از معادن استخراج می شود و غالباً به شکل اکسید یا کربنات یا سولفوردوفرو وجود دارد و آن ها را در کوره می گدازند و آهن خالص به دست می آورند و آن جسمی است سخت و محکم . ۲ - شمشیر، تیغ . ۳ - زنجیر. ۴ - هر سلاح آهنی

معنی کلمه اهن در فرهنگ عمید

( آهن ) ۱. فلزی خاکستری رنگ، چکش خور و رسانای جریان الکتریسته که در هوای مرطوب به راحتی زنگ می زند. در ۱۵۳۰ درجه سانتی گراد گداخته می شود و در ۸۰۰ درجه نرم و سرخ می گردد. در صنعت کاربرد فراوان دارد.
۲. هر چیزی که از آهن ساخته شده باشد.

معنی کلمه اهن در فرهنگ فارسی

( آهن ) ( اسم ) آهون نقب .

معنی کلمه اهن در دانشنامه عمومی

آهن. آهن با نماد شیمیایی Fe ( به لاتین: Ferrum ) ، نام یک عنصر شیمیایی با عدد اتمی ۲۶ و چگالی ۷۸۷۴ کیلوگرم بر مترمکعب است. آهن یک فلز است که در نخستین دورهٔ فلزهای واسطه جای دارد. آهن از دیدگاه جرم، بزرگ ترین عنصر سازندهٔ کرهٔ زمین است. آهن اصلی ترین عنصر سازندهٔ هستهٔ بیرونی و درونی زمین و چهارمین عنصر متداول در پوسته است. فراوانی آهن در سیاره های زمین سان و دیگر کره های سنگی مانند ماه، به خاطر پدیدهٔ همجوشی هسته ای در ستارهها است به این معنی که در فرایند همجوشی، آهن آخرین عنصری است که با آزادسازی انرژی، پیش از فروپاشی انفجاری آن ستاره به صورت یک نو اختر یا ابرنواختر، و پراکندن آهن در فضا، ایجاد می شود.
در حدود ۱٬۴۰۰ پیش از میلاد، از ساخته های آهنی در قلمرو هیتی ها در ارمنستان کنونی استفاده می شد که این به عنوان نخستین شواهد مصرف این عنصر است.
مانند دیگر عناصر گروه ۸؛ روتنیم و اوسمیوم، آهن نیز در طیف گسترده ای از حالت های اکسیداسیون یافت می شود؛ از ۲ - تا ۶، هرچند که اکسایش ۲ و ۳ متداول ترین هستند. سرچشمهٔ عنصری آهن در شهاب سنگها و سایر محیط های کم اکسیژن است، اما نسبت به اکسیژن و آب دارای واکنش است. سطح آهن تازه سطحی نقره ای - خاکستری درخشان به نظر می رسد، اما در هوای عادی اکسیده می شود تا به صورت اکسید آهن هیدرات شده درآید، که معمولاً به عنوان زنگ شناخته می شود. برخلاف دیگر فلزات که لایه های اکسید سطح، درون قطعه فلز را ( در برابر زنگ زدگی ) رویینه می سازند، لایهٔ اکسید آهن، با ادامهٔ نفوذ حجم بیشتری از فلز، و در نتیجه پوسته پوسته شدن و سوا شدن، سطح تازه ای را در معرض خوردگی قرار می دهد.
نام آهن که در پهلوی آسن نیز آمده باید از سنگ گرفته شده باشد ایرانیان در شاهنامه آهنگری را از دوره بسیار کهنی می دانستند و کاوه آهنگر نماد پایداری و کارگری و جنبش است واژه های ریم آهن نرماهن و روهینا و ده ها نام دیگر برای نمونه های آهن نشان از کهنی این فلز نزد ایرانیان است نخستین بار آهن شکل گرفته که توسط بشر در دورهٔ پیش از تاریخ مصرف شد از شهاب سنگ ها آمده بود. ذوب آهن در کوره ها در هزارهٔ دوم پیش از میلاد شروع شد، آثار مکشوفه از آهن ذوب شده از ۱۲۰۰–۱۸۰۰ پیش از میلاد در هند و در مشرق از حدود ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد به دست آمد ( که گمان می رود ناشی از ذوب آهن در آناتولی یا قفقاز بوده است ) . چدن برای اولین بار در حدود ۵۵۰ سال پیش از میلاد در چین تولید شد اما در اروپا تا سال های قرون وسطا تولید نشد، در طول دوران قرون وسطا ابزاری در اروپا کشف شد که از آهن شکل یافته از چدن ( pig Iron ) با استفاده از ریخته گری زیور آلات تولید شده بودند، برای تمام این فرایندها از زغال چوب به عنوان سوخت استفاده شد. فولاد ( که با کربن کمتر از pig Iron است اما آهن شکل یافته بیشتری دارد ) اولین بار در دوران باستان تولید شد. روش های تازهٔ تولید آن به وسیلهٔ میله های کربنیزه کردن آهن در فرایند سیمانی کردن در قرن هفدهم بعد از میلاد ابداع شد. در انقلاب صنعتی روش های جدید تولید آهن بدون زغال چوب ابداع شد و این روش ها بعداً در تولید فولاد مورد استفاده قرار گرفتند. در اواخر دههٔ ۱۸۵۰، هنری بسمر فرایند جدیدی برای ساخت فولاد اختراع کرد که شامل دمیدن هوا از روی چدن مذاب برای تولید فولاد نرم بود. این فرایند و دیگر فرایندهای ابداع شده در قرن ۱۹ و بعد از آن منجر یه آن شد که دیگر آهن شکل یافته تولید نشود.
آهن (II). آهن ( II ) ( ferrum ) یا فروس در شیمی، صفت ترکیبی را نشان می دهد که حاوی آهن ( II ) است، یعنی آهن در حالت اکسیداسیون +۲، احتمالاً به عنوان کاتیون دو ظرفیتی Fe2+. این حالت با «آهن» یا آهن ( III ) مخالف است، به معنی آهن در حالت اکسیداسیون +۳، مانند کاتیون سه ظرفیتی Fe3+. این کاربرد تا حد زیادی با نامگذاری آیوپاک جایگزین شده است، که خواستار نشان دادن حالت اکسیداسیون با اعداد رومی در پرانتز است، مانند اکسید آهن ( II ) برای اکسید آهن ( FeO ) ، اکسید آهن ( III ) برای اکسید آهن ( Fe2O3 ) و اکسید آهن ( II, III ) برای اکسید Fe3O4 که حاوی هر دو شکل آهن است.
در خارج از شیمی، "فروس" به طور کلی به معنای "حاوی آهن" است. این کلمه از کلمه لاتین ferrum ( "آهن" ) گرفته شده است. فلزات آهنی عبارتند از فولاد و آهن خام ( با محتوای کربن چند درصد ) و آلیاژهای آهن با سایر فلزات ( مانند فولاد ضدزنگ ) . "غیر آهنی" برای توصیف فلزات و آلیاژهایی استفاده می. شود که حاوی مقدار قابل توجهی آهن نیستند.
اصطلاح «فروس» معمولاً تنها برای فلزات و آلیاژها به کار می رود. به جای آن، صفت فروس برای اشاره به مواد غیرفلزی حاوی آهن، مانند «آب آهن دار» به کار می رود. یا به رنگ قهوه ای مایل به نارنجی شبیه رنگ زنگ زدگی.
آهن (III). آهن ( انگلیسی: Iron ( III ) ) در شیمی به عنصر آهن در حالت اکسیداسیون +۳ آن اشاره دارد. در ترکیبات یونی ( نمک ها ) ، چنین اتمی ممکن است به عنوان یک کاتیون جداگانه ( یون مثبت ) که با Fe3+ نشان داده می شود، وجود داشته باشد.
صفت فریک یا پیشوند ferri - اغلب برای مشخص کردن چنین ترکیباتی استفاده می شود - مانند "کلرید آهن" برای کلرید آهن ( III ) ، FeCl3. صفت "آهنی" به جای نمک های آهن ( II ) حاوی کاتیون Fe2+ استفاده می شود. واژه فریک از کلمه لاتین فروم به معنای آهن گرفته شده است.
مراکز فلزی آهن ( III ) نیز در مجتمع های هماهنگی، مانند آنیون فری اگزالات، 3 - ، که در آن سه یون اگزالات دوتایی مرکز فلز را احاطه کرده اند، رخ می دهند. یا در ترکیبات آلی فلزی، مانند کاتیون فروسنیوم +، که در آن دو آنیون سیکلوپنتادینیل به مرکز FeIII متصل هستند.
آهن تقریباً همیشه در حالت های اکسیداسیون ۰ ( مانند فلز ) ، ۲+ یا ۳+ مواجه می شود. آهن ( III ) معمولاً پایدارترین شکل در هوا است، همانطور که با فراگیر شدن زنگ، یک ماده نامحلول حاوی آهن ( III ) نشان داده شده است.
آهن (ترانه وودکید). آهن اولین آهنگ وودکید ( یوان لموین ) است. این آهنگ در آلبوم «عصر طلایی» منتشر شده است. آلبوم عصر طلایی در ۲۰۱۱ آماده شد ولی در ۲۰۱۳ منتشر شد. تک آهنگ آهن در ۲۸ مارس ۲۰۱۱ منتشر شد.
این آهنگ پس از استفاده در تریلر کیش یک آدم کش: افشاگری ها محبوبیت زیادی بدست آورد.
آهن (روستا). آهن ( به ترکی آذربایجانی: Əhən ) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان اسماعیللی واقع شده است. آهن ۵۷۳ نفر جمعیت دارد.
آهن (فیلم ۱۹۸۷). آهن ( به هندی: Loha ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۷ و به کارگردانی راج ان. سیپی است. در این فیلم بازیگرانی همچون درمندرا، مانداکینی، شاتورگان سینها، مادهوی، کاران کاپور، جوگال هانسراج، قادرخان، راضا مراد، آنجان سیرواستاو ایفای نقش کرده اند.
آهن (فیلم ۱۹۹۷). آهن ( به هندی: Loha ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۷ و به کارگردانی هارمش مالهوترا است. در این فیلم بازیگرانی همچون درمندرا، راوینا تاندون، میتون چاکرابورتی، رامیا کریشنان، شاکتی کاپور، گوویندا، مانیشا کویرالا ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه اهن در فرهنگ معین
معنی کلمه اهن در فرهنگ عمید
معنی کلمه اهن در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اهن در دانشنامه عمومی
معنی کلمه اهن در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه اهن در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه اهن در دانشنامه آزاد فارسی

آهن.
سنگ آهَن (iron)
سنگ برگرفته از واژه ای آلمانی به معنای «قوی». عنصری فلزی، به رنگ خاکستری نقره ای، چکش خوار، شکل پذیر و سخت، با نماد Fe، برگرفته از نام لاتینی آن، با عدد اتمی ۲۶، و جرم اتمی نسبی ۵۵.۸۴۷. از لحاظ فراوانی چهارمین عنصر پوسته زمین و دومین فلز فراوان پس از آلومینیوم است. در رسوبات انباشته، به صورت سنگ های معدنی هماتیت۱ (Fe۲O۳)، سنگ معدن اسپاتیک۲ (FeCO۳) و مگنتیک۳ (Fe۳O۴) یافت می شود. گاهی به شکل فلز آزاد۴، و به ندرت به صورت تکه های آهن یا نیکل ـ آهن در شهاب سنگ ها نیز یافت می شود. آهن فلزی فراوان و مفید، به شدت مغناطیس، و پایۀ آلیاژ فولاد است. فولاد آلیاژی است که علاوه بر آهن، کربن و فلزات دیگر نیز دارد. (← چدن) آهن در تجهیزات الکتریکی، مغناطیس های دایم و الکترومغناطیس ها، هستۀ ترانسفورمرها، و در آمپلی فایرهای مغناطیسی به کار می رود. نکتۀ مهم دربارۀ آهن، اکسید شدن آن در هوای مرطوب (زنگ زدن۵) است. در بدن انسان، آهن بخش اصلی هموگلوبین۶را تشکیل می دهد. در گلبول های قرمز خون، هموگلوبین اکسیژن را به همۀ نقاط بدن منتقل می کند. کمبود این عنصر در رژیم غذایی انسان منجر به نوعی کم خونی می شود. از عصر آهن تاکنون، از این عنصر برای ساخت ابزار استفاده می کنند.

معنی کلمه اهن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آهن. آهن به فلز معروف به همین نام اطلاق می شود.
احکام آهن در ابواب طهارت، صلات، خمس و صید و ذباحه به مناسبت آمده است.
← تیمم کردن بر آهن
۱. ↑ کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد، ج۱، ص۴۸۰.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۱، ص۱۶۷-۱۶۸.
...
[ویکی فقه] آهن (قرآن). آهن معادل عربی حدید است.
اگرچه واژه حدید در قرآن به معنای «تیز» هم آمده، لیکن بیشترین کاربرد آن در معنای یاد شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه اهن

پیراهن یوسف است یک یک ذرّه یوسف ز میانه ناپدیدست چه سود
تاج‌دهِ پیمبران، باج‌ستانِ قیصران کارگشایِ مُرْسَلِین، راهنمایِ انبیا
مادر یک کاهنه بود. (اما) پدرم را نمی‌شناسم.
حبذا قومی که گر خواهند چون نان بشکنند قرصه خورشید را بر روی خوان نیستی
در ۹ اکتبر ۲۰۱۷، گزارش شد که فیلم بعدی لوک بسون، آنا خواهد بود و ساشا لوس، هلن میرن، لوک ایوانز و کیلین مورفی در آن به ایفای نقش خواهند پرداخت.
اما تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد سیستم راهنمای موج می‌تواند با میزان تلفات بسیار کم ساخته شود.
کمترین خواهنده را او نعمت نعمان دهد شنبلیدش را فروغ از لاله نعمان دهد
چو دیدند اینگونه آن بی کسان گرفتند پیراهنش حلقه سان
ز هر گونه زربفت شاهنشهی بیفزود با داد و با فرهی
این کرامت از تو شاهنشاه را آمد پسند منت این هست بر جان رعایا و حشم
تا بر سر ما سایهٔ شاهنشه ماست کونین غلام و چاکر درگه ماست
من در عجبم ز می‌فروشان، کایشان، زین بِهْ که فروشند چه خواهند‌خرید؟
آزمین از نظامیان دوره پهلوی بود که پس از پایان تحصیلات به فعایلت در ارتش پرداخت و تا درجه سرهنگی در ارتش شاهنشاهی خدمت کرد.
برای راهنمایی بیشتر صفحهٔ راهنمایی برای نوشتن مقاله‌های بهتر را ببینید.
جان بلب رسیده را آینه گشت تیغ تو بود بمنزل عدم راهنمای او همان
وی از سال ۱۳۷۴ در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران مشغول به تدریس بود و عضو هیئت علمی و ممیزه این دانشگاه بود. وی همچنین در مقاطع مختلف تحصیلی شاخه فیزیک در تربیت معلم، به عنوان استاد راهنما و مشاور در پروژه‌های پایان‌نامه‌های مرتبط با علوم فیزیکی، به فعالیت مشغول بوده.