اهریمن
معنی کلمه اهریمن در لغت نامه دهخدا

اهریمن

معنی کلمه اهریمن در لغت نامه دهخدا

( آهریمن ) آهریمن. [ م َ ] ( اِخ ) اهرمن.
اهریمن. [ اَ م َ ] ( اِخ ) به معنی اهرمن است که راهنمای بدیها باشد، چنانکه یزدان راهنمای نیکی است و شیطان و دیو و جن را هم گفته اند. ( برهان ). دیوو ابلیس. ( اوبهی ). اهرمن. اهرامن. اهرن. اهریمه. آهرن. آهریمن. آهرامن. آهرمن. آهریمه. هریمه. خرد خبیث. عقل پلید. شیطان. ( فرهنگ فارسی معین ) :
بروز معرکه بانگشت اگر پدید آمد
ز چشم برکند از دور کیک اهریمن.منجیک.بدو گفت از این شوم ده پرگزند
کدامست اهریمن زورمند.فردوسی.از اهریمنست آنکه زو شاد نیست
دل و مغزش از دانش آباد نیست.فردوسی.همان کرم کز مغز اهریمنست
جهان آفریننده را دشمنست.فردوسی.بس نباشد تا بروشن روی و موی تیره گون
مانوی را حجت اهریمن و یزدان کند.عنصری.بر بد مشتاب ازیرا شتاب
بر بدی از سیرت اهریمن است.ناصرخسرو.خاصه امروز نبینی که همی ایدون
بر سر خلق خدائی کند اهریمن.ناصرخسرو.سپیدروی برانگیخته شود چو به نزع
ندیده چهره اهریمن سیاه گلیم.سوزنی.مردم ای خاقانی اهریمن شدند از خشم وظلم
در عدم نِه ْ روی کآنجا بینی انصاف و رضا.خاقانی.تیرش جبریل رنگ با دو پر از فتح ونصر
خانه اهریمنان زیر و زبر درشکست.خاقانی.با دو گمره همره آمد مؤمنی
چون خرد با نفس و با اهریمنی.مولوی.ما همه نفسی و نفسی میزنیم
گر نخواهی ما همه اهریمنیم.مولوی.روح پاکم چند باشد منزوی در کنج خاک
حور عینم تا کی آخر بار اهریمن کشم.سعدی.- اهریمن نژاد ؛ از نژاد دیو و شیطان.
|| مجازاً، به معنی توپ آهنین است که از آلات معظمه جنگ است. ( از انجمن آرا ) :
اهریمن رویینه تن تنین آهن پیرهن
آتش فشانان از دهن چون کام اژدرها شده.؟ ( از انجمن آرا ).

معنی کلمه اهریمن در فرهنگ معین

( آهریمن ) (هَ مَ ) ( اِ. ) نک اهریمن .
(اَ مَ ) (اِ. ) = اهرن : ۱ - (اِ. ) شیطان . ۲ - هر یک از شیاطین .

معنی کلمه اهریمن در فرهنگ عمید

در آیین زردشتی، مظهر شر و فساد و تاریکی و ناخوشی و پلیدی، راهنمای بدی، شیطان.

معنی کلمه اهریمن در فرهنگ فارسی

۱ - در آیین زردشتی منشا بدی زشتی پلیدی تاریکی جهل و ستم . در آیین اسلام وی معادل شیطان و ابلیس است . ۲ - هر یک از پیروان شیطان را نیز گویند
( اسم ) ۱ - ( اسم ) شیطان ۲ - هر یک از پیروان اهریمن هر فرد از شیاطین . جمع : اهریمنان.

معنی کلمه اهریمن در دانشنامه عمومی

اهریمن (فیلم ۱۹۷۸). اهریمن ( انگلیسی: The Demon ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کن اوگاتا و شیما ایواشیتا اشاره کرد.
اهریمن (فیلم ۲۰۱۵). اهریمن ( انگلیسی: Demon ) یک فیلم ترسناک لهستانی به کارگردانی مارچین ورونا است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۵ به نمایش درآمد. این آخرین فیلم بلند مارچین ورونا بود و وی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۵، هنگام تبلیغ فیلم در جشنواره فیلم گدنیا خودکشی کرد.
• ایتای تیران
• آگنیشکا ژولفسکا
• توماش شوخارت
• آندژی گرابوفسکی
• آدام ورونوویچ
• آنا اسمووُویک
• توماش ژینتک
• سزاری کوشینسکی
• کاتاژینا گنیفکوفسکا
• ماریا دنبسکا
• ووجیمیژ پرس
• کاتاژینا هرمان
• مایا بارئوکوفسکا
اهریمن (فیلم ۲۰۲۳). اهریمن ( به انگلیسی: Bakasuran ) فیلم هندی جنایی انتقام جویانه تامیل - زبان است که در سال ۲۰۲۳ به نمایش درآمد، نویسنده و کارگردان این فیلم موهان جی بود. بازیگران اصلی فیلم، سلواراگاوان ( Selvaraghavan ) و ناتاراجان سوبرامانیام در نقش های محوری، به همراه منصور علی خان، رادا راوی و ساراوانا سوبیا در نقش های اصلی دیگر می باشند. فیلم در روز ۱۷ فوریه ۲۰۲۳ به نمایش درآمد.

معنی کلمه اهریمن در دانشنامه آزاد فارسی

اَهریمن
شیطان در باورهای ایران پیش از اسلام. صورت دگرگون شدۀ واژۀ اَوِستایی اَنگره مَئینو، به معنی خرد زشت و خبیث و اندیشۀ بد، که در برابر سِپَنتامئینو، نیروی خیر است. انگره مئینو با گذشت ایام به شکل اَخرِه مینو، اَهرَه مینو، و آهِرمَن درآمده و در زبان فارسی امروز اهریمن شده است. اَهریمن معادل شیطان و ابلیس در ادیان سامی است. در جهان بینی زردشتی، جهان عرصۀ نبرد دو نیروی خیر و شر است. در گات ها یا گاهان زردشت، نیروی خیر یا سِپَنتامئینو نام دارد؛ و انگره مئینو و سپنتامئینو در خرد و اندیشۀ انسان شکل گرفته است و در ذرّات عالم، خیر و شر وجود خارجی ندارد، و اهورامزدا خالق اهریمن نیست.

معنی کلمه اهریمن در ویکی واژه

شیطان. هریک از شیاطین، اهرمن. بگوی آن دو ناپاک بیهوده را/ دو اهریمن مغز پالوده را «فردوسی
اهریمن یا آهرمن به زبان معیار باستان با آه شروع می‌شوند، اما در بخش دوم کمی متفاوت‌اند. با حذف آه یا اَه از اهریمن، ریمن باقی خواهد ماند که به معنی خودکامه است و ممکن است منظور جنس مؤنث بوده باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه اهریمن

در سر زلف نشان از ظلمت اهریمنست بر دو رخ از نور یزدان حجت و برهان تراست
وندیداد مجموع قوانین طهارتی و گناهان و جرائم و تاوان آن‌ها است که به صورت سؤال و جواب تدوین شده و دارای ۲۲ فرگرد (=فصل) است. به منظور سندیت بخشیدن به مطالبی که الزاماً عقاید شخص زرتشت نیست، سوالات از زبان وی خطاب به اهوره مزدا مطرح شده و اهوره مزدا به آن‌ها پاسخ گفته‌است؛ مثلاً فصل اول دربارهٔ سرزمین‌های گوناگونی است که اهوره مزدا آفریده‌است و آفت‌هایی که اهریمن در آن‌ها به وجود آورده‌است و فصل دوم داستان جمشید و طوفانی است که در جهان اتفاق افتاده و قلعه‌ای که جمشید برای حفظ آفریدگان اورمزد ساخته‌است. داستانی که در قرن ضمن آن شرح کوشش اهریمن برای فریب زرتشت ذکر شده‌است و در فرگرد نوزدهم وندیداد قرار دارد، نیز هم آهنگی با مطالب اصلی وندیداد ندارد.
این کتاب شامل ۱۹ بخش است:هرچه، از لیمبو، نمونه‌ها، جای‌گرفتن، اصل تفرد، آسایش، حالت، اهریمنی، بارتلبی، جبران‌ناپذیر، اخلاق، محصولات دیم، هاله، نام مستعار، طبقات، بیرون، هم‌نام، شخیناو تیانانمن است
بگفتند تو دوست یا دشمنی سروشی و یا زشت اهریمنی
گفته می‌شود که او با همراهی فرزندان اهریمنان سنگی - که از نزدیکی او با کوه‌ها بدنیا آمده‌اند - به نبرد می‌رود.
زدین برنگرداند اهریمنم نگردد شفاعت گرم دشمنم
چو سهم رایتت بیند معادی زود بگریزد چو اهریمن، که بگریزد ز سهم آیت فرقان
آئین زُروانی دینی مشتق‌شده از دین زرتشت است که در دوران ساسانیان در ایران اهمیت زیادی داشت. این دین به مرکزیت خدای زمان زُروان است که به گفته زروانیان، اهورامزدا و اهریمن، دو برادر همزاد، از او به وجود آمده‌اند. آیین زروانی گونه‌ای یکتاپرستی‌است. زروانیان، زمان را منبع همه چیز می‌دانند.
وندیداد مجموع قوانین طهارتی و گناهان و جرائم و تاوان آن‌ها است که به صورت سؤال و جواب تدوین شده و دارای ۲۲ فرگرد (=فصل) است. به منظور سندیت بخشیدن به مطالبی که الزاماً عقاید شخص زرتشت نیست، سؤالات از زبان وی خطاب به اهوره مزدا مطرح شده و اهوره مزدا به آن‌ها پاسخ گفته‌است؛ مثلاً فصل اول دربارهٔ سرزمین‌های گوناگونی است که اهوره مزدا آفریده‌است و آفت‌هایی که اهریمن در آن‌ها به وجود آورده‌است و فصل دوم داستان جمشید و طوفانی است که در جهان اتفاق افتاده و قلعه‌ای که جمشید برای حفظ آفریدگان اورمزد ساخته‌است. داستانی که در قرن ضمن آن شرح کوشش اهریمن برای فریب زرتشت ذکر شده‌است و در فرگرد نوزدهم وندیداد قرار دارد، نیز هم آهنگی با مطالب اصلی وندیداد ندارد.
مانویان برای گسترش آیین خود شیوهٔ خاصی را اتخاذ کردند و آن این بود که در هر منطقهٔ جغرافیایی که نفوذ می‌کردند، نام خدا و ایزدان و اهریمنان اصلی دین را با حفظ ویژگی‌ها به نام اساطیر و شخصیت‌ها و قهرمانان آن منطقه درمی‌آوردند. این‌گونه بود که پیروان جدید با این دین احساس بیگانگی نداشتند. نیز از آنجا که اسطوره‌های مانوی از ترکیب اساطیر و خدایان ایرانی، بابلی، هندی، زبان‌های سامی و مسیحی به‌ویژه گنوسی الهام گرفته بود، در سطحی وسیع که زرتشتیان و مسیحیان و بوداییان حضور داشتند، این دین به‌راحتی جای خود را در میان آن اهالی باز می‌نمود.
به عقیدهٔ آنان زروان منشأ غایی هم خیر و هم شر و پدر دو برادر یعنی اورمزد و اهریمن است. به اعتقاد زروانیان وجود مطلق زروان دو قطب متضاد خیر و شر را در خود دارد.
زمین را رنگ تو دارد برنگ صدر حورالعین هوا را لون تو دارد بلون جان اهریمن
پاکی و راستی و نظم و قانون اهورایی و در زمین نگاهبانی آتش بدو محول است. در این مورد منظور از آتش، نظم و داد و راستی و پارسایی است؛ چون در آیه‌ای از اوستا ملاحظه می‌شود که اهریمن با ظهور زرتشت می‌گریزد با فریادی این چنین که «زرتشت مرا بسوزانید با اشاوهیشه و از زمین براند مرا» که چون اهریمن نمایندهٔ بی‌نظمی و آشوب و دروغ و ناپاکی است، با آتش راستی و پاکی و داد و قانون گریزان می‌گردد.
خصم زادش ز بیم اهریمن جان به رشوت پذیرد اندر تن
همچنین در اساطیر ایران خورشید است که نطفهٔ کیومرث را پس از کشته شدن توسط اهریمن پاک و منزح داشت و سپس به سرزمین باز گردانید تا از ان گیاهی بروید که ریشه مسی ومشیانه شد.
پیروان مانی همگی در یک سطح نبودند و رده‌ها و مراتب خود را داشتند. رهبری جامعهٔ مانوی جهان دست شخصی بود که مقام اول را داشت و جانشین مانی محسوب می‌شد. مقر اصلی رهبر که «دین‌سارار/دین‌سالار» (آرخِگوس) نامیده می‌شد، در بابل بود. در دورهٔ عباسیان این مرکزیت به آسیای میانه منتقل شده بود. ابن ندیم در «الفهرست» آورده که: «در زمان ما ریاست به سمرقند منتقل شده‌است». از آن‌جا که یاری‌رساندن به جهان مادی که ماهیتی اهریمنی داشت مذموم و ناپسند بود، ازدواج چندان سفارش نمی‌شد؛ به این نحو که مانویان رده‌بالا اجازهٔ زناشویی نداشتند، ولی برای مانویان عادی مانعی نداشت. مانویان بر اساس علم و زهد و پرهیزگاری به پنج پایگان (درجه) تقسیم می‌شدند:
ای مادر اهریمن و ای خواهر عفریت ای دایهٔ پتیاره و ای مایهٔ نیرنگ
نیندیشم از کید اهریمنان که در پاس ایزد تعالیستم
مرا پیر خوانی و دل بشکنی بترسانی از جنگ اهریمنی
تکیه زن آمد فریدون باز براورنگ جم باز بستد جم ز اهریمن نگین خسروی