اهرام

معنی کلمه اهرام در لغت نامه دهخدا

اهرام. [ اِ ] ( ع مص ) پیر و کلان سال گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). سخت پیر کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). پیر کردن. || ضعیف گردانیدن. ( از اقرب الموارد ). || سخت پیر شدن. ( مؤید ).
اهرام. [ اَ] ( ع اِ ) ج ِ هَرَم که تثنیه آن هرمان باشد. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به هرم شود. || ساختمانهای عظیمی به شکل هرم مربعالقاعده که اقوام قدیم آنها را به عنوان مقبره و معبد می ساختند و معروفترین اهرام قدیم ، اهرام مصر است. ( از دائرة المعارف فارسی ).
- اهرام مصر ؛ بناهای عظیمی که فراعنه مصر بعنوان خوابگاه ابدی خود میساختند. هر یک از فراعنه هرمی برای خود می ساخت تا پس از مرگ جسد مومیایی شده او در آن محفوظ بماند. احتمال میدهند که در اغلب اهرام ابتدا اطاق جای جنازه را در دل سنگ می تراشیدند و ساختن هرم هر فرعون در زندگیش ادامه می یافت. از اهرام مصر قدیم 40 هرم باقی است که همه در مصر وسطی قرار دارد و معروفترین آنها سه هرم است که در «جیزه » نزدیک قاهره قرار دارد. مشهورترین فراعنه مصر سه پادشاه از سلسله چهارم اند موسوم به کِئوپس و کِفرن و می کرینوس که در حدود28 قرن قبل از میلاد می زیسته اند. از روی ابنیه عظیم قائم و دائمی که سلاطین سه گانه مزبور بعنوان خوابگاه ابدی خود ساخته اند امروز می توان قیاس کرد که قدرتشان تا چه حد بوده است. این سه بنا بنام اهرام یا اهرام ثلاثه معروف است و به فاصله 10/000 ذرع از شمال منفیس نزدیک قریه جیزه برپای ایستاده. از این سه آنکه بلندتر است هرم کئوپس است که 146 ذرع ارتفاع داشته ( ولی امروز بیش از 137 ذرع ندارد ) و طول ضلع مورب آن به 227 ذرع می رسیده. این هرم عظیم ترین بنای سنگی است که در ربع مسکون وجود دارد. هرم کفرن ، کمی از آن کوچکتر است و 136 ذرع بلندی دارد. هرم می کرینوس بسیار کوچکتر است و ارتفاع آن به 66 ذرع می رسد. سطح خارجی اهرام ، پوششی از سنگ آهک داشته که بخوبی بر یکدیگرسوار شده و صیقلی نیز بوده ولی امروز تقریباً بکلی ریخته است. هرمان و هرمین به دو هرم بزرگتر از سه هرم مذکور اطلاق میشده است. ( از دائرة المعارف فارسی ) ( از فرهنگ فارسی معین ). و نیز رجوع به برهان قاطع حاشیه ذیل هرم. و معجم البلدان و النقودالعربیه ص 56 - 55 و حبیب السیر و فهرست آن شود.
اهرام. [ اَ ] ( اِخ ) نام محلی کنار راه شیراز به بوشهر میان کلیه و بوشهر در 233هزارگزی شیراز واقع شده است. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه اهرام در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ هرم .

معنی کلمه اهرام در فرهنگ عمید

= هِرَم

معنی کلمه اهرام در فرهنگ فارسی

مشهور ترین فراعنه مصر سه پادشاه از سلسله چهارم اند موسوم به کئوپس ( بکسر اول ) و می کرینوس که در حدود قرن ۲۸ ق . م . می زیسته اند . از روی ابنیه عظیم قایم و دایمی که از سلاطین سه گانه مزبور به عنوان خوابگاه ابدی خود ساختهاند امروز می توان قیاس کرد که قدرتشان تا چه حد بوده است . این سه بنا بنام [ اهرام ] یا [ اهرام ثلاثه ] معروف است و به فاصله ۱٠٠٠٠ ذرع از شمال منفیس نزدیک قریه جیزه بر پای ایستاده . از این سه آنکه بلند تر است [ هرم کئوپس ] است که ۱۴۶ ذرع ارتفاع داشته ( ولی امروز بیش از ۱۳۷ ذرع ندارد ) و طول ضلع مورب آن به ۲۲۷ ذرع می رسیده . این هرم عظیم ترین بنای سنگی است که در ربع مسکون وجود دارد هرم کفرن کمی از آن کوچکتر است و ۱۳۶ ذرع بلندی دارد . هرم می کرینوس بسیار کوچکتر است و ارتفاعش به ۶۶ ذرع می رسد . سطح خارجی اهرام پوششی از سنگ آهک داشته که به خوبی بر یکدیگر سوار شده و صیقلی نیز بوده ولی امروز تقریبا بکلی ریخته است . [ هرمان ] یا [ هرمین ] بدو هرم بزرگتر از سه هرم مذکور اطلاق می شده .
اجسام مخروطی شکل، جمع هرم، اهرام مصر: سه مقبره معروف مصردرنزدیکی قاهره
( اسم ) جمع هرم یا اهرم مصر.
نام محلی کنار راه شیراز به بوشهر

معنی کلمه اهرام در ویکی واژه

جِ هرم.

جملاتی از کاربرد کلمه اهرام

زادهٔ تنورین در ۱۸۸۶ بود. در بیروت درس خواند. در سوریه روزنامه‌ای به نام العُقاب نشر کرد. سپس برای الاهرام کار کرد. رئیس ادارهٔ روزنامه‌نگاری اتحادیه عرب شد.
این کتاب در واقع نامه‌ای‌ست که دکتر شریعتی هنگام بازدید از اهرام مصر و مشاهدهٔ شکوه و عظمت آن‌ها و تحت تأثیر توصیف‌های راهنمای توریست‌ها از رنج‌هایی که بردگان در مصر باستان متحمل می‌شدند، خطاب به بردگان نوشته‌است. راوی داستان را از برده داری در مصر باستان و چین شروع می‌کند و با افرادی چون کنفوسیوس و بودا ادامه می‌دهد. سپس به دوران پیامبر اسلام و علی می‌رود و سرانجام دربارهٔ برده‌داری در دوران معاصر سخن می‌گوید؛ «آری این‌چنین بود برادر» از کتاب‌های تأثیرگذار دکتر علی شریعتی است.
آلیس ارمنستان (ارمنی: Ալիծ Ռուբինյան؛ ۱۱۸۲ میلادی – پس از ۱۲۳۴ میلادی) بانوی حاکم تورون از سال ۱۲۲۹ تا ۱۲۳۶ میلادی بود. وی همچنین دختر بزرگ روبن سوم و ایزابلا تورون بود که با هتوم، ارباب ساسون، ریموند چهارم، کنت طرابلس و واهرام، ارباب کُریکوس ازدواج کرد.
مصر هم در امتحان ناکام ماند استخوان او ته اهرام ماند
تمامی مسائل مدیریتی مطرح از ابتدای تاریخ بشر تا سال ۱۸۸۰ در این قسمت طبقه‌بندی می‌شود. مسائلی نظیر سیستم‌های اداری و مدیریتی سومری‌ها، مصری‌ها، ایرانیان باستان و مواردی نظیر ساخت اهرام ثلاثه مصر و ساخت دیوار چین در این حوزه طبقه‌بندی می‌شود.
چارلز سندرز پیرس از مکتب پراگماتیسم فلسفی آمریکایی متأخر، مفهوم گسترده یک ابژه را به‌عنوان هر چیزی که می‌توانیم دربارهٔ آن فکر یا صحبت کنیم تعریف می‌کند. در یک مفهوم کلی هر موجودی است: اهرام، خدایان، سقراط، نزدیک‌ترین منظومه ستاره‌ای (آلفا قنطورس)، عدد هفت، ناباوری به جبر، یا ترس از گربه‌ها.
بیش از ۵۰۰ مقاله در روزنامه‌ها و نشریات معتبر از جمله «الاهرام»، «الاخبار» و… حاصل فعالیت علمی اوست. همچنین نزدیک به ۳۰عنوان کتاب از او به زبان عربی و انگلیسی چاپ شده‌است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اهرام سبورت اشاره کرد.
اقلاً یک دولت عرب قطر را به کمک به النصره متهم کرده‌است. بنا بر هفته نامه الاهرام, «سعودی‌ها و قطری‌ها در حال فراهم آوردن بودجه برای ۴۰ درصد از نیازهای ائتلاف جیش الفتح هستند.»
لینگز در سال ۱۹۳۹ به قاهره، پایتخت مصر رفت و با دوستی که نزد رنه گنون تلمذ می‌کرد آشنا شد. او برای مدت ده سال در قاهره ماند و در آن‌جا به تحصیل زبان عربی پرداخت. او در این مدت در دانشگاه الازهر زبان و ادبیات انگلیسی تدریس می‌کرد و نمایش‌نامه‌های شکسپیر را به صورت سالانه منتشر می‌کرد. او در آن‌جا با لزلی اسمالی ازدواج کرد و با او تا ۱۹۴۴ در دهکده‌ای نزدیک اهرام مصر زندگی کرد و علی‌رغم زندگی آرامش، به دنبال ناآرامی‌ها و تهدیداتی که متوجه اتباع انگلستان بود، مجبور شد قاهره را ترک کند.
در دوران حکومت ملکه ویکتوریا کاوش چندانی در استون‌هنج صورت نگرفت. رالف والدو امرسون، که در سال ۱۸۴۷ در انگلستان بود و از استون‌هنج بازدید کرد، از «بوالهوسی بریتانیایی‌ها» در عجب بود چرا که «اهرام را می‌گشایند و نینوا را کشف می‌کنند اما استون‌هنج خودشان را به خرگوش‌ها سپرده‌اند.» البته عدم کاوش در استون‌هنج بیشتر ناشی از مالکیت خصوصی آن بود. در ۱۸۲۴ ولایت آمسبوری به سر ادموند آنتروباس رسید و او همهٔ درخواست‌های کاوش را رد کرد. سر ادموند حامی سرسخت حقوق مالکیت شخصی بود و نه اجازه دخالت در استون‌هنج را به دولت می‌داد و نه مشاورهٔ متخصصان را می‌پذیرفت.