اهداف

معنی کلمه اهداف در لغت نامه دهخدا

اهداف. [ اِ ] ( ع مص ) به پنجاه نزدیک گردیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). به پنجاه نزدیک رسیدن. ( آنندراج ) || برآمدن بر چیزی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). بالای چیزی رفتن. ( آنندراج ). || پناه بردن به چیزی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). پناه بردن. ( آنندراج ). || منتصب گردیدن چیزی جهت کسی. ( منتهی الارب ). عرضه شدن چیزی برای کسی. ( از اقرب الموارد ). منتصب گردیدن چیزی جهت کسی. ( ناظم الاطباء ). || نزدیک کسی رسیدن یا ایستادن یا استقبال نمودن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). بر پای ایستادن. ( آنندراج ). || کلان گردیدن سرین چنانکه بهدف ماند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). کلان سرین گردیدن چنانکه به هدف مانا باشد. ( ناظم الاطباء ).
اهداف. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ هَدَف به معنی نشانه تیر و جز آن. ( ناظم الاطباء ). رجوع به هدف شود.

معنی کلمه اهداف در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ هدف .

معنی کلمه اهداف در فرهنگ عمید

= هدف

معنی کلمه اهداف در فرهنگ فارسی

نشانه ها، نشانه های تیر، جمع هدف
( اسم ) جمع هدف
جمع هدف بمعنی نشانه تیر و جز آن

معنی کلمه اهداف در ویکی واژه

جِ هدف.

جملاتی از کاربرد کلمه اهداف

بسیاری از کارگران و کارکنان در صنایع مختلف در بخش‌های خصوصی و دولتی ایران در اعتراض و حمایت از اعتراضات سراسری دست به اعتصاب و تجمع زدند. پیش از این نیز کارگران بارها دست به اعتصاب زده‌اند که عمدتاً اهداف صنفی داشت. همزمانی و حمایت اعتصاب‌های کارگری با اعتراض سیاسی در سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده‌است. به گزارش یورونیوز اعتصاب و اعتراض کارکنان و کارگران صنعت نفت و پتروشیمی، اولین بار پس از انقلاب۵۷ است که کارگران به جز مطالبات حقوقی و صنفی خود، همگام با معترضان به کشته‌شدن مهسا امینی در ایران شعارهایی سیاسی سر دادند.
اهداف و راهکارهای عملی می‌باشد.
یا کریماً فاق اعلی درجات الاوصاف قرطست اسهم معناه قلوب الاهداف
منابع دولتی اسپانیا اعلام کردند که یوردان مارتیتگی، فرمانده نظامی اِتا طی عملیاتی مشترک، در جنوب غربی فرانسه دستگیر شده است. گروه اِتا خواستار جدایی بخش باسک از اسپانیا است و برای رسیدن به اهداف خود به عملیات مسلحانه می‌پردازد. بر اساس برخی آمار، اِتا مسئول مرگ بیش از ۸۲۰ نفر در عملیات ۴۰ ساله‌اش برای استقلال ناحیه باسک شناخته می‌شود. بی‌بی‌سی فارسی
به نوشته نیویورک تایمز، جینا هسپل، رئیس وقت سی‌آی‌ای، معتقد بود که به حد کافی اطلاعات در مورد طرح حمله به اهداف آمریکایی در دسترس است و برای کشتن قاسم سلیمانی علاقه‌مندی نشان داد؛ ولی مایک پومپئو، وزیر وقت خارجه آمریکا، بعداً گفت که بهتر بود از عبارت‌هایی مثل «سلیمانی طرح‌هایی برای حمله به اهداف آمریکایی داشت» استفاده نمی‌شد. اسرائیل از کشتن سلیمانی خشنود شد ولی عربستان نگران بود که آمریکا طرحی برای رسیدگی به عقوبت این ماجرا نداشته باشد اما بعد از دیدار خالد بن سلمان، برادر ولیعهد سعودی، با مقامات کاخ سفید، این نگرانی سعودی برطرف شد.
و قال الحسین بن منصور: «الحکمة سهام، و قلوب المؤمنین اهدافها، و الرّامی اللَّه، و الخطاء معدوم»، و قیل لحاتم الاصم: «بم اصبت الحکمة؟ فقال بقلّة الاکل و قلّة النّوم و قلّة الکلام، و کلّ ما رزقنی اللَّه لم اکن احبسه. و قیل «الحکمة کالعروس تطلب البیت خالیا، و هی النّور المفرّق بین الالهام و الوسواس. فذلک قوله تعالی إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً و هی الخیر الکثیر علی الجملة، قال اللَّه تعالی وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً وَ یُزَکِّیهِمْ ای یطهّرهم من الشرک و الذّنوب، و قیل یأخذ زکاة اموالهم.
دانش‌آموزان بخش زیادی از وقت خود را در مدارس و کلاس‌های درس می‌گذرانند و رفتارها و وقایعی که در کلاس می‌گذرد تأثیر قابل توجهی بر میزان اعتماد به‌نفس آن‌ها خواهد گذاشت تداعی اهداف واقع‌گرایانه برای دانش‌آموزان یکی از عوامل مهم اثرگذار تقویت اعتماد به‌نفس آن‌هاست و هنگامی که معلم و والدین انتظارات غیرقابل دسترسی را از دانش‌آموز خود داشته باشند، امکان کاهش اعتماد به‌نفس یک دانش‌آموز وجود خواهد داشت.
یکی از مهمترین موضوعات مربوط به سیاست خارجی ایران پس از روی کار آمدن دولت نهم، سیاست نگاه به شرق و گسترش روابط ایران با کشورهای آسیایی بود. در واقع، عدم دستیابی به اهداف مطلوب در روابط با کشورهای غربی با ادامه خصومت بین ایران و ایالات متحده، به ویژه در پرونده هسته‌ای، منجر به گسترش روابط ایران با شرق شد تا بار دیگر مورد توجه و تأکید قرار گیرد. این سیاست تاکنون عملاً با یک سری جنبش‌های بین‌المللی و موضع‌گیری‌های سیاسی همراه بوده است.
وقت آن شد که تیر بینش را بود اطراف بوستان اهداف
بودجه ملی افغانستان شامل بودجه عادی و اکتشافی می‌باشد. بودجه ملی سال ۱۳۸۹ تقریباً ۸٫۷۹۳ میلیارد دلار می‌باشد. این رقم شامل فندهای توسعه‌ای بوده که خارج ازشبکه‌های حکومت به مصرف خواهند رسید. مصارف نظر به اهداف آن تقسیم می‌گردند.
و قال الحسین بن منصور: الحکمة سهام و قلوب المؤمنین اهدافها و الرّامی اللَّه و الخطاء معدوم. و قیل: الحکمة العلم اللّدنّی. و قیل هو النّور المفرّق بین الالهام و الوسواس. و قیل لبعضهم من این یتولّد هذا النّور فی القلب؟ فقال: من الفکرة و العبرة و هما من میراث الحزن و الجوع.
این روزنامه به همراه روزنامه مارکا از منابع خبری نزدیک به رئال مادرید می‌باشند که گاه برای اهدافی چون سیاستگذاری‌های رسانه‌ای این باشگاه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
گاهی اوقات، هنگام رده‌بندی با استفاده از عکس، زمانها تا هزارم ثانیه نمایش داده می‌شود. این زمانها تا هزارم برای اهداف رکوردی استفاده نمی‌شوند اما زمان‌های هزارم ثانیه می‌توانند برای رده‌بندی بین گروه‌های مختلف استفاده شوند. قوانین مشخص می‌کند که اگر رده‌بندی به این صورت انجام شود، زمان تمام گروه‌های دیگر نیز، با هزارم ثانیه ثبت می‌شوند.
راهبردهای آموزشی بر اساس دانش و تجربه پیشینه دانش آموز، موقعیت و محیط و همچنین اهداف یادگیری تعیین شده توسط دانش آموز و معلم تنظیم می‌شود. یک مثال می‌تواند روش سقراطی باشد.