اهتمام

معنی کلمه اهتمام در لغت نامه دهخدا

اهتمام. [اِ ت ِ ] ( ع مص ) اندوه مند شدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). اندوهگین شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). اندوه خوردن. ( مقدمه لغت میرسید شریف ص 2 ). || غمخوارگی کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ). تیمار داشتن. ( مجمل اللغة ) ( تاج المصادر بیهقی ). || در کاری همت برگماشتن و توجه کردن. کوشش کردن. ( از کشف و صراح و منتخب بنقل غیاث اللغات ) ( آنندراج ). سعی در هر کاری. عنایت. اعتناء. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). کوشش. سعی. جهد. کوشش فراوان. تدبیر. ( ناظم الاطباء ) :
ارجو که بسعی و اهتمام تو
زین غم بدهد خلاص دادارم.مسعودسعد.از دست جور دور فلک آن کسی امان
یابد که در رعایت و در اهتمام تست.سوزنی.ملک یوسف ای حاتم طی غلامت
ملوک جهان جمله در اهتمامت.انوری.مرغ بقا دان و نامه بخت کزین دو
کار دو ملک از یک اهتمام برآمد.خاقانی.عروس طبع بر او عقد بستم از بر عقل
بدان صداق که از اهتمام او زیبد.خاقانی.تا از بسیاری مراعات و اهتمام الیف و حلیف وی شد. ( سندبادنامه ص 192 ).
ایشان بمقدم او مباهات نمودند و قصد او باهتمام ایشان شرفی تمام شناختند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 186 ). بر اهتمام بحال رعیت و اعتناء بمصالح زیر دست حریص. ( ترجمه ٔتاریخ یمینی ص 234 ).
گفت اگر جدت نبودی و اهتمام
در خریداری این اسود غلام.مولوی.باهتمام محمد قزوینی و دکتر قاسم غنی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). بسعی و اهتمام حاج عبدالرحیم باسمه چی بطبع رسید. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه اهتمام در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - توجه کردن . ۲ - کوشش کردن . ۳ - تیمار داشت .۴ - کوشش ، ج . اهتمامات .

معنی کلمه اهتمام در فرهنگ عمید

۱. همت گماشتن بر امری، کوشش کردن در کاری.
۲. کوشش فراوان.

معنی کلمه اهتمام در فرهنگ فارسی

همت گماشتن برامری، کوشش کردن درکاری، غمخواری کردن
(مصدر ) ۱ - دل بستن به تیمار داشتن غمخواری کردن توجه کردن . ۲ - کوشش کردن در کاری همت گماشتن . ۳ - ( اسم ) تیمار داشت غمخوارگی . ۴ - کوشش سعی . جمع : اهتمامات . یا به اهتمام . بوسیل. کوشش و همت و سعی (در مورد کتاب منظور تصحیح و تهذیب و آماده کردن آن برای طبعتوسط شخصی است )

معنی کلمه اهتمام در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اهمیّت دادن و مورد عنایت و توجّه قرار دادن را اهتمام گویند. از آن در باب امر به معروف سخن رفته است.
شارع مقدس به اموری از قبیل شعائر اسلامی مانند کعبه، نفوس مؤمنان، ناموس و آبروی آن ها اهتمام ویژه ای دارد، به طوری که اگر امر به معروف و نهی از منکر به این امور ضرر برساند، حرام می شود و اگر معروف از امور مهم باشد، امر به معروف نیز برای حفظ آن واجب می شود؛ گرچه موجب ضرر گردد، لیکن باید اهمّ و مهم ملاحظه شود.
برای مثال، اگر حفظ امام معصوم علیه السّلام و شعائر اسلام متوقّف بر فدا کردن جان باشد، فدای آن واجب است.

معنی کلمه اهتمام در ویکی واژه

توجه کردن.
کوشش کردن.
تیمار داشت.
کوشش،
اهتمامات.

جملاتی از کاربرد کلمه اهتمام

شدست رایت دولت باهتمام تو عالی شدست آیت نصرت بدولت تو موکد
در سالهای اخیر دانشگاه های کشور به آموزش مهندسین این رشته اهتمام ورزیده اند که در قالب دوره های کارشناسی رشته مهندسی آبیاری و نیز مهندسی آب هزاران نفر از دانش آموختگان روانه فعالیت در بازارهای کار مرتبط با این سیستم ها شده اند .
ز اهتمام تو ملک آنچنان بود ایمن که عنکبوت نیارد مگس شکار کند
گر تمامت اهتمام دین نگردد عاقبت آه ماند حاصلت زان اهتمام ناتمام
یکی از دعاهایی که مورد اهتمام شیعیان است، دعا برای ظهور مهدی امام دوازدهم آنها است.
بخشی از دیوان بیست‌هزار بیتی او با نام دیوان ادیب بیضائی کاشانی با اهتمام فرزندش پرتو بیضایی و کمک برادرش میرزا نعمت‌الله ذکایی آرانی در سال ۱۳۲۸ در تهران به چاپ رسید. وی با اکثر بزرگان ادب و شعرای هم عصر خود مانند سعید نفیسی و ملک‌الشعرای بهار و احتمالاً حسن وثوق مکاتبه و مراوده و دوستی داشته‌است.
زمانه قرطه ی گلریز فستقی هر سال باهتمام تو تشریف می دهد بشجر
نسخهٔ جامع دیگری بعدها به ارادهٔ سردار نصرالل‌خان نایب‌السلطنه در چاپخانه کابل به شکل حروفی با قطع بزرگ، زیر چاپ رفت. اما چاپ نسخهٔ مذکور، که در ترتیب و تدوین آن جمعی از دانشمندان افغانستان اهتمام ورزیده بودند، نزدیک به پایان ردیف دال رسیده بود که نایب‌السلطنه جهان را وداع نمود و دیوان غزل بیدل ناتمام ماند.
به گفته طباطبایی، مفسر شیعه، پناه بردن از شرهای مختلف، در سه آیه جدا از هم در این سوره، دارای معنای لطیفی است. بر این اساس، در آیه اول از شر مطلق به خدا پناه برده‌شده‌است و در آیه دوم از شر غاسق، دستور به پناه صورت گرفته‌است که ذکر خاص پس از عام است. این موضوع به جهت ایجاد اهتمام بیشتر نسبت به خاص صورت گرفته‌است. شر دیگری که به صورت خاص پس از عام در سوره مورد اشاره قرار گرفته‌است، شر ساحران است. دلیل اهتمام به این سه شر نیز، به باور طباطبایی، غفلت آدمی از این سه شر است. در دانشنامه قرآن به این مطلب که خود مفهوم غاسق به خودی خود شر نیست و تنها فرصتی مناسب برای تحقق شر می‌باشد، تصریح شده‌است.
از شاعران بنا و ز توبر و مکرمت از عالمان دعا و زتو سعی و اهتمام
بود سرمه دیده آن خاک راه که مردم به صد اهتمامش برد
ارشاد الزراعه در سال ۱۳۴۶ به اهتمام و تصحیح محمد مشیری در انتشارات امیرکبیر چاپ شده‌است. مصحح در پایان کتاب، فهرستی از لغت‌ها و اصطلاحات متن را به دست داده‌است.
زنهار از جهان، نظرِ لطف، برمدار کاین هم خرابه‌ایست که در اهتمام توست
بازگرداندن امنیت در تمام این نواحی شورش زده، طبعاً هم ضرورت ایجاد یک سازمان سامانمند اداری را به داریوش الهام کرد و هم وسایل و تجارب لازم را در اختیارش گذاشت. داریوش اهتمام فراوانی از خود برای ساماندهی تشکیلات داخلی کشور به خرج داد به‌طوری که نظام تشکیلاتی که وی بنیان نهاد، مدت‌ها بعد با اندک تغییری، توسط سایر حکومت‌ها از جمله امپراتوری سلوکی، ساسانیان و حتی اعراب دنبال گردید. داریوش فوق‌العاده مراقب بود که از طرف مأموران دولتی تعدی به مردم نشود و با این مقصود همواره در ممالک ایران حرکت و از نزدیک به امور سرکشی می‌کرد. نجبا که از این مراقبت شاه دلخوش نبودند او را دوره‌گرد نامیدند ولیکن مورخان این سخریه را برای او بهترین تمجید می‌دانند.
ز «حاجب » این غزل نغز و این عطیه خاص بگوش اهل حقیقت به اهتمام رسان
کتاب مجموعه مقالات همایش بزرگداشت شیخ ابوالقاسم گرّکانی شامل مقالات برگزیدهٔ همین همایش است که به اهتمام دکتر علی محمّد صابری، در زمستان ۱۳۹۴ و در ۴۸۵+۹ صفحه توسّط انتشارات حقیقت منتشر گردید.
و میل جهانیان به دوستان برای منافع است، و پرهیز از دشمنان برای مضار. اما عاقل اگر در رنجی افتد که در خلاص ازان به اهتمام دشمن امید دارد و فرج از چنگال بلا بی عون او نتواند یافت، گرد تودد برآید و در اظهار مودت کوشد؛ و باز اگر از دوستی خلاف بیند تجنب نماید و عداوت ظاهر گرداند، و بچگان بهایم بر اثر مادران برای شیر دوند، و چون ازان فارغ شدند بی سوابق وحشت و سوالف ریبت آشنایی هم فرو گذارند، و هیچ خردمند آن را بر عداوت حمل نکند. اما چون فایده منقطع گشت ترک مواصلت بخرد نزدیک‌تر باشد.
مجموعهٔ رسائل و منشآت قائم‌مقام، که حاوی چند رساله و نامه‌های دوستانه و عهدنامه‌ها و وقف‌نامه‌ها است و محمود ملک‌الشعرا مقدمه‌ای بر آن نوشته، به اهتمام شاهزاده فرهاد میرزا در سال ۱۲۴۲ ق در تهران چاپ شده‌است.
«مثنوی خضر و موسی». به اهتمام محمود طاووسی. تهران: فرا نگه، ۱۳۶۰.
ما را ز اهتمام توکل پسند نیست روزی رسان چو رزق مقرر دهد به ما