اهتدا

معنی کلمه اهتدا در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . اهتداء ] (مص ل . ) راه یافتن ، هدایت شدن .

معنی کلمه اهتدا در فرهنگ عمید

هدایت شدن، راه راست یافتن.

معنی کلمه اهتدا در فرهنگ فارسی

(مصدر ) راه یافتن راه راست گرفتن راه بردن هدایت شدن .

معنی کلمه اهتدا در ویکی واژه

اهتداء
راه یافتن، هدایت شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه اهتدا

یارب بحق خازن گنجینه ی هدی باقر که بود مخزن اسرار اهتدا
وَ إِنَّهُ لَهُدیً وَ رَحْمَةٌ ای و انّ القران لهدی من الضلالة و رحمة من العذاب لمن آمن به و عمل بما امر فیه. و انّما خصّهم به لاختصاصهم بالاهتداء و الانتفاع به، و هو نظیر قوله: وَ لا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً.
شها توئی که نفاذت در اهتدای معاد دوباره جلد غریری بر استخوان کشدا
یا عکس روی تیرهٔ زنگی در آینه یا نقش پای شبهه به مرآت اهتداست
فَتَبَسَّمَ ضاحِکاً مِنْ قَوْلِها، ای متعجّبا من حذرها و اهتدائها الی مصالحها، و قیل ضحک فرحا بظهور عدله فی الخلق حتّی عرفته النّملة فاخبرت انّهم لا یطئونها عن علم. قال المازنی: انّما قال ضاحکا لیعلم انّه تبسّم ضحک لا تبسّم غضب، و فی الخبر: ضحک الانبیاء التبسم و هو الکسر.
باو دارند اشیاء اهتدائی که دارد هر وجودی اقتضائی
سَأَصْرِفُ عَنْ آیاتِیَ الَّذِینَ یَتَکَبَّرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ قومی گفتند: حکم این آیت مخصوص است بر اهل مصر و کسان فرعون، و اراد بالایات الآیات التسع الّتی اعطاها اللَّه موسی، و ذلک فی قوله تعالی: وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسی‌ تِسْعَ آیاتٍ بَیِّناتٍ، و بیشترین مفسّران بر آنند که حکم این آیت بر عموم است، و آیات دلائل وحدانیت است در خلق آسمان و زمین. کافران و مشرکان را میگوید بر عموم، که بر دین حق تکبر آوردند، و از ایمان و اسلام روی گردانیدند، ما در جزاء آن تکبر ایشان را از راه تفکر و اعتبار برگردانیدیم، تا براه هدی راه نبردند، و بدبخت بماندند! و قیل: سَأَصْرِفُ عَنْ آیاتِیَ، ای: عن فهم خطابی و معرفة کلامی. قال ذو النون: ابی اللَّه ان یکرم البطالین بمکنون حکمة القرآن، و قال سهل: هو أن یحرمهم فهم القرآن و الاهتداء بالرسول (ص).
هر کس که همچو فکرت جیحون ستایدت یابد ز شمع رای تو توفیق اهتدا
مُشْتَعِل از جبینِ او، شمعِ سراچهٔ هُدی مُنْتَسِم از نسیمِ او، غنچهٔ باغِ اهتدا
ای صاحب شریعت و ای خواجه رسل ای آسمان رفعت و خورشید اهتدا