اهالی

معنی کلمه اهالی در لغت نامه دهخدا

اهالی. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ اهل بر خلاف قیاس است ، اعیان و اشراف. ( از شرح نصاب و کنز بنقل غیاث اللغات ) ( آنندراج ). ج ِ اَهل. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به اهل شود. || مأخوذ از تازی ، کسانی که در جایی مسکن دارند و متوطن درآنجا می باشند و مردمان و اشخاص و اعضاء و افراد قبیله و طایفه و خانواده و کسان خانه و عیال و اعیان و اشراف. ( از ناظم الاطباء ).
- اهالی موالی ، اهالی و موالی ؛ مردمان غنی و فقیر. رجال دولت. خدم و حشم. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اهالی در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ اهل ، ساکنان ، مردمان ، کسان .

معنی کلمه اهالی در فرهنگ عمید

۱. = اهل
۲. مردم، مردمان.

معنی کلمه اهالی در فرهنگ فارسی

مردم، مردمان، جمع اهل
( اسم ) جمع اهل مردمان کسان ساکنان

معنی کلمه اهالی در ویکی واژه

جِ اهل ؛ ساکنان، مردمان، کسان.

جملاتی از کاربرد کلمه اهالی

و سیاست ملک این سیاسات دیگر را بر اهالی آن موزع گرداند و هر صنفی را به سیاست خاص خود مؤاخذت کند تا کمال ایشان ازقوت به فعل آید، پس آن سیاست سیاست سیاسات بود.
کنونک عدل تو والی ربع مسکونست سزد اهالی آنرا خط امان بدهد
الکساندر لونکستیس، پسر آیروپوس دوم مقدونیه، از اهالی لونکستیس، منطقه‌ای واقع در مقدونیهٔ علیا بود.
فرزندهای من؛ من داخل امواتم صلاح شما با میرزا اسمعیل بطور صداقت و بندگی راه رفتن را با طایفه سرکار سلطان صلح و سازش و یگانگی است. غیر از این خلاف عقل است. من این سفر ظلم و بی حقیقتی و معادات و رشک و هرزگی مردم را به تحقیق فهمیدم. قسم می خورم بد بد بد ایشان از خوب خوب خوب اهالی این ولایت الا معدودی بهتر است.
اهالی همه خواب و غفلت‌زده خمار زرین باده در میکده
محمدتقی بهجت در شب جمعه ۲ شهریور ۱۲۹۵ (برابر با ۲۵ شوال ۱۳۳۴ هجری قمری) در خانواده‌ای مذهبی، در شهر فومن، استان گیلان، متولد شد. کربلایی محمود، پدر وی، از اهالی فومن بود و در مورد اهل بیت به ویژه حسین بن علی شعر می‌سرود.
مساحت استان و محدودهٔ شهرداری اسلو ۵۴۵ کیلومتر مربع است. طبق آمار سال ۲۰۲۱ میلادی، کل جمعیت اهالی اسلو، ۶۹۷۰۵۷ نفر برآورد شده‌است. بلندترین نقطه، در شهر و استان اسلو با ارتفاع ۶۳۱ متر بالاتر از سطح دریا در مرز مشترک با شهر لونر متعلق به استان ویکن، واقع شده و چرکه برگه، یا صخرهٔ چرکه نام دارد.
جزای حسن عمل بین که میرموسی‌خان نرفته «خوار» نماینده اهالی شد
از اهالی شهر مذکور و به کمالات صوریه و معنویه مشهور. عاشقی مجرد و سالکی موحد بوده و علی قلیخان لگزی این اشعار مشهور را در تذکرهٔ خود به نام او قلمی نموده:
این تصنیف را بهار در منفای خود در سال ۱۳۱۲ ساخته و به به اهالی اصفهان اهدا کرده است‌.
استاندار خوزستان با اشاره به محق بودن مردم غیزانیه اهواز در اعتراض به وضعیت آب این بخش قول داد که تا دو هفته آینده آب مطلوب به خانه‌های اهالی بخش غیزانیه برسد. وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۵ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده تا آب مطلوب به بخش غیزانیه برسد.
پور عبدالملک به نام هشام در حرم بود با اهالی شام
مولای مولای انت المولا و انا العبد و هل یرحم العبد الا المولا، این نامه ابوالحسن است به سوی خداوندگار موتمن مفخر الارکان و الاطیاب میرزا عبدالوهاب: شب گذشته در واقعه دیدم که ساحت کاشان گلشن است و تمامت آن سرو و چنارو بید و نارون، اهالی آنجا زشت و زیبا اعلی وادنی هریک چون نیک بختان در سایه درختان نشسته، صحبت و لاغ در پیوسته یکی سوسن آسا با ده زبان در تکلم است و دیگری غنچه وار با صد دهان در تبسم، ناگهم از طرفی دیده بر احمد و مادرش افتاد که بیکس و حیران آرمیده بنفشه مثال سر به گریبان تیره روزی کشیده اند. ازآنجا که زاده اگر توده خاکستر است، نور دو چشم پدر و مادر است، از نایره غیرت افروختم و بر بی برگی آن بیچارگان سوختم، قدمی پیش نهاده لب به پرسش گشادم که آیا موجب چیست که جمهور بومی و گذری، رعیت و لشکری، بیگانه و خویش، غنی و درویش، به فراغت در کنار انهارد و سایه اشجار، جز شما که در گوشه حسرت هدم سهام آفتابید و از نایره حرارت در التهاب، مگر شما را سعادت بختی و راه در سایه درختی نیست، فرد:
اسدلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی ایران است. این روستا در کنار گردنه ای معروف به نام گردنه ی اسدلی قرار دارد که در فصل زمستان اهالی شهر بجنورد برای تیوب سواری و تفریح به آنجا می روند.
این شهر از سال ۱۸۴۷ میلادی تا سال ۱۹۲۰ میلادی خان‌کَندی نام داشت و در دوران شوروی سابق بعد از اشغال جمهوری آذربایجان و مناقشات به‌وجود آمده بین ارامنه و اهالی ترک نشین منطقه قره باغ و در پایان از سال ۱۹۲۳ میلادی نام این شهر به اِستِپاناکِرت که از نام استپان شاهومیان گرفته‌است، تغییر کرد. جمعیت شهر در سال ۱۹۸۹ میلادی، ۵۶٬۷۰۵ نفر بوده‌است؛ که ۸۵ درصد جمعیت ارمنی بودند. در سال ۱۹۸۰م در این منطقه ۵۱ روستا وجود داشت که از این میان ۴۶ روستای آن ارمنی بوده‌است.
۷-اولین روستایی است که اکثر اهالی آن با روسیه تزاری در مراوده بودند و تا باکو و تفلیس رفت و امد می‌کردند، این امر باعث می‌شد که با مظاهر تمدن جدید در آنجا آشنا شده و آن را به منطقه انتقال دهند. بعد از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ این مراودات قطع گردید و اهالی، تهران را برای اشتغال برگزیدند و همین علت است که این روستا نسبت به اهالی قرا همجوار آگاه تر می‌باشند.
ابراهیم بن عبدالله حُکری (؟ -۱۳۷۸م) زبان‌شناس حجازی در سدهٔ هشتم هجری بود. از اهالی حُکره، طائف بود و ساکن مصر نیز شد. قضاوت مدینه را برعهده گرفت. شرح الألفیه از ابن مالک در نحو، از آثار اوست.
اصل دوم قانون اساسی می‌گوید: مجلس شورای ملی نماینده قاطبه اهالی مملکت ایران است که در امور معاشی و سیاسی وطن خود مشارکت دارند
دو باب مدرسه ی دختران بنا کردی بدون آن که کشی منت اهالی را
اهالی این روستا به زبان گیلکی صحبت می‌کنند.