انیمه
معنی کلمه انیمه در دانشنامه عمومی

انیمه

معنی کلمه انیمه در دانشنامه عمومی

اَنیمه ( ژاپنی: アニメ؟, تلفظ راهنما·اطلاعات ) ( به انگلیسی: Anime ) یک سبک از طراحی با دست و پویانمایی رایانه ای ( انیمیشن ) است که خاستگاه آن ژاپن بوده و معمولاً بر مبنای مانگا، لایت ناول، یا بازی های ویدئویی ساخته می شود. در خارج از ژاپن و در زبان انگلیسی، انیمه منحصراً به پویانمایی تولید شده در ژاپن اشاره دارد. با این حال، در ژاپن و زبان ژاپنی، انیمه ( اصطلاحی که در واقع از کوتاه شدن واژهٔ انگلیسی انیمیشن گرفته شده است ) تمامی آثار پویانمایی را بدون در نظر گرفتن سبک یا منشأ آن توصیف می کند.
اولین انیمیشن های تجاری ژاپنی مربوط به سال ۱۹۱۷ است. یک سبک هنری مشخص در دهه ۱۹۶۰ با آثار اوسامو تزوکا کاریکاتوریست ژاپنی ظهور پیدا کرد و در دهه های بعد گسترش یافت و مورد توجه مخاطبان داخلی زیادی قرار گرفت. انیمه ها دارای خصوصیاتی از قبیل نقاشی های رنگارنگ، شخصیت های پرجنب و جوش، داستانی همراه با پیکار و نبرد و اغلب با موضوعاتی خیالی همراه است که در آینده رخ می دهند. . در مقایسه با انیمیشن های غربی، تولید انیمه عموماً کمتر بر روی واقعی نشان دادن حرکات و ژست ها تمرکز می کند و بیشتر بر روی جزئیات محیط متمرکز است، از سبک های هنری متنوعی استفاده می شود و ویژگی شخصیت ها می تواند کاملاً متنوع باشد یا می تواند یک ویژگی مشترک مانند داشتن چشم هایی درشت و پراحساس بین شخصیت ها وجود داشته باشد. انیمه ها به ژانرهای متعددی طبقه بندی می شوند و مخاطبان گوناگون و گسترده ای را مورد هدف قرار می دهند.
نمایش انیمه ها از طریق پخش در شبکه های تلویزیونی، مستقیماً در رسانه های خانگی و همچنین اینترنت صورت می پذیرد. صنعت انیمه متشکل از بیش از ۴۳۰ شرکت تولیدکننده از جمله استودیوهای بزرگی مانند: استودیو جیبوری، کیوتو انیمیشن، سانرایز، بونز، یوفوتیبل، ماپا، ویت استودیو، کومیکس ویو فیلمز، و توئی انیمیشن است. همچنین از دهه ۱۹۸۰، با افزایش برنامه های دوبله و زیرنویس خارجی، و از دهه ۲۰۱۰ با توزیع روز افزون از طریق سرویس های پخش و گسترش فرهنگ انیمه، چه در ژاپن و چه در سراسر جهان، این سبک شاهد موفقیت بین المللی گسترده ای بوده است. از سال ۲۰۱۶، انیمه های ژاپنی، ۶۰ درصد از برنامه های تلویزیونی پویانمایی جهان را به خود اختصاص داده اند.
معنی کلمه انیمه در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه انیمه

معنی کلمه انیمه در ویکی واژه

ژاپنی
انیمیشن و پویانمایی ژاپنی

جملاتی از کاربرد کلمه انیمه

یک بازی ویدئویی از این انیمه برای کنسول سوپر نینتندو در سال ۱۹۹۵ ساخته و عرضه شد.
همچنین دارن آرونوفسکی بابت حق کپی عین به عین یک سکانس از این انیمه در وان حمام، برای استفاده در فیلم مرثیه‌ای بر یک رؤیا، ۵۹ هزار دلار به ساتوشی کن پرداخت کرد.
این انیمه به موفقیت تجاری بزرگی دست یافت و توانست با فروشی معادل ۳۸۲ میلیون دلار به سومین انیمهٔ سینمایی پرفروش تاریخ سینما و چهارمین فیلم پرفروش سینمای ژاپن تبدیل شود.
در مجموعه تلویزیونی انیمه شخصیت میسا توسط آیا هیرانو در نسخه ژاپنی و شانون چان-کنت در نسخه انگلیسی صداگذاری شده‌است. اریکا تودا در فیلم یادداشت مرگ محصول سال ۲۰۰۶ و هیناکو سانو در مجموعه تلویزیونی وظیفه بازی در این نقش را بر عهده داشتند. همچنین همتای او در فیلم آمریکایی دفتر مرگ (۲۰۱۷) بوسیلهٔ مارگارت کوالی ایفای نقش شده‌است.
بر پایه نسخه مانگا، یک مجموعه تلویزیونی انیمه ۲۴ قسمتی نیز به کارگردانی توموکی کوبایاشی دستمایه اقتباس قرار گرفت، که پخش آن در شبکه‌های توکیو ام‌ایکس، بی‌اس۱۱، و ام‌بی‌اس از ۷ ژوئیه تا ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ ادامه داشت.
همچنین برندهٔ جوایزی همچون جایزه انیمه توکیو شده‌است.
مهی نشست خیال رخت به خانه چشم تو ماهی از تو ستانیمه ماهیانه چشم
پس از اتمام بخش دوم فصل چهارم این انیمه، بخش سوم آن در تاریخ ۳ مارس ۲۰۲۳ (برابر با ۱۲ اسفند ۱۴۰۱) شروع شد. این بخش شامل دو قسمت ۶۰ دقیقه ای است که قسمت اول آن در تاریخ ۳ مارس پخش شد. تاریخ پخش قسمت دوم این بخش به طور کامل مشخص نیست.
پخش فصل دوم این انیمه به پایان رسیده‌است.
کمیک با مانگا فرق دارد، مانگا کتابی است که مانگاکا قبل از انتشار انیمه می‌کشد، جوری کتاب مصور است که در آینده مانگا تبدیل به انیمه می‌شود، کمیک نیز با انیمه متفاوت است. (کمیک خلاصه شده از فیلم یا کارتون است، مانند کمیک بتمن).
پخش فصل اول مجموعه انیمه تلویزیونی آن به کارگردانی تتسورو آراکی و به تعداد ۲۵ قسمت از ۶ آوریل ۲۰۱۳ برابر تا ۲۸ سپتامبر همان سال در شبکه ماینیچی برودکاستینگ سیستم به طول انجامید.
حساب دین و دل راپاک کن باچشم عیارش که شب رانیمه خواهد کرد از خط حسن طرارش