انیس
معنی کلمه انیس در لغت نامه دهخدا

انیس

معنی کلمه انیس در لغت نامه دهخدا

( آنیس ) آنیس. ( از یونانی ، اِ ) ( از یونانی آنی زُن ) انیسون.
انیس. [ اَ ] ( ع ص ) مونس. ( مهذب الاسماء ). انس دهنده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || انس گیرنده. ( ناظم الاطباء ). خوگرفته شده.( غیاث اللغات ). همدم و غمخوار و مصاحب. ( غیاث اللغات ). همدم و یار و رفیق و دوست و مصاحب. || هم خو و هم طبع و هم خصلت. ( ناظم الاطباء ) :
خود باش انیس خود مطلب کس که پیل را
هم گوش بهتر ازپر طاوس پشه ران.خاقانی.- انیس اعضا ؛ کنایه از چشم است. ( انجمن آرا ) ( هفت قلزم ) ( آنندراج ) ( برهان ).
- || اشاره به محبوب و مطلوب نیز هست. ( هفت قلزم )( برهان ) ( آرای ناصری ) ( آنندراج ).
|| هرچیز مأنوس. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). || کسی. ( منتهی الارب ). احد. ( مهذب الاسماء ): ما بالدار انیس ای احد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء )؛ در خانه کسی ، احدی نیست. || خروس. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ).

معنی کلمه انیس در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (ص . ) همدم ، همنشین .

معنی کلمه انیس در فرهنگ عمید

۱. انس گیرنده، خوی گیرنده.
۲. یار، همدم.

معنی کلمه انیس در فرهنگ فارسی

( آنیس ) انیسون
انس گیرنده، خوی گیرنده، یاروهمدم
( صفت ) انس گیرنده خوی گیرنده همدم دلارام .

معنی کلمه انیس در فرهنگ اسم ها

اسم: آنیس (دختر) (یونانی) (تلفظ: anis) (فارسی: آنیس) (انگلیسی: anis)
معنی: انیسون، مقاومت و اعتراض

معنی کلمه انیس در دانشنامه عمومی

انیس (اسپانیا). اُنیس ( اسپانیایی: Onís ) دهستانی در استان آستوریاس اسپانیا است. در این دهستان ۸۶۴ نفر زندگی می کنند. مساحت این دهستان ۷۵٫۴۲ کیلومتر مربع است.
انیس (ایرلند). شهر انیس ( به انگلیسی: Ennis ) با جمعیت ۲۰٫۲۳۴ نفر در شهرستان کلر در کشور جمهوری ایرلند واقع شده است.
انیس (روزنامه). انیس یکی از قدیمی ترین روزنامه های چاپی در افغانستان می باشد. این روزنامه برای نخستین بار در ۱۵ ثور ۱۳۰۶ یکمین نسخهٔ خود را به دست محی الدین انیس در شهر کابل افغانستان منتشر کرد. این روزنامه در حال حاضر زیر مدیریت دولتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نشر می شود. هشتاد درصد از تمام این روزنامه به فارسی بوده و مابقی به پشتو نوشته می شود. گسترهٔ نشریاتی این روزنامه فقط در کابل بوده و هر از گاهی به شهرهای بزرگ افغانستان نیز فرستاده می شود؛ این روزنامه با شمارگان پنج هزار در روز در چاپ خانهٔ آزادی کابل چاپ می شود.
خانوادهٔ غلام محی الدین انیس از منطقهٔ مقر ولایت تاریخی غزنی منسوب به قوم جمال خیل می باشد. جد وی بنابر پاره ای عوامل به ترک وطن مجبور و به مصر رفت و این مقارن به فرمانروایی شاه مستبد و مطلق العنان امیر عبدالرحمن خان بود که خانواده ها و شخصیت های زیادی را به بهانه های مختلف از وطن بیرون کرد و بنام فرار و تبعید از خانه بی خانه ساخت. از جملهٔ همین اشخاص جد محی الدین انیس که طبیب چشم بود و بعد فرزندش غلام نقشبند ( پدر محی الدین ) راه پدر را دنبال نمود و به شغل او اشتغال ورزید. غلام محی الدین انیس در کشور مصر نشو و نما یافته است. به تشویق محمد اسمعیل مشهور به افندی که در آن وقت از طرف افغانستان برای خریدن ماشین های طباعتی به مصر رفته بود به افغانستان آمد و مدت دو سال در مدرسهٔ سعیدیهٔ هرات اقامت نمود. انیس که به زبان عربی تسلط داشت هنگام اقامت در هرات به آموزش زبان و ادبیات فارسی دری پرداخت. وی که از همه بیشتر با سرور جویا محشور گردید و با او دوستی برقرار نمود، به توجهٔ جویا و فیاضی مدرس مدرسهٔ سعیدیهٔ خود را با زبان و ادبیات فارسی دری به سرعت پرمایه ساخت. انیس در هرات به تحریر و طبع کتاب «ندای کلبهٔ معارف یا حقوق ملت» که در واقع نخستین اثریست که در هرات چاپ شده است، توفیق یافت. این کتاب رمان گونه که به قول نویسنده پیش آهنگان ژورنالیزم به اتکای مجلهٔ «آواز» نخستین اثریست که در کشور طبع شده است.
مطبعهٔ انیس در کابل تیراژ شمارهٔ اول آن ۴۵ نسخه بود ( کتاب سال انیس، ص ۳۲ ) از آن به بعد از ۱۰۰ تا ۵۰۰ نسخه بالا رفت و پس از شمارهٔ سوم به یکهزار شماره بلند رفته و یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین روزنامه در تاریخ مطبوعات افغانستان به شمار می رود. تیراژ انیس در سال های بعد و دوره های دیگر به ده هزار و بیشتر از آن ارتقا نمود.
معنی کلمه انیس در فرهنگ معین
معنی کلمه انیس در فرهنگ عمید
معنی کلمه انیس در فرهنگ فارسی
معنی کلمه انیس در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه انیس در دانشنامه آزاد فارسی

اَنیس
نخستین نشریۀ غیردولتی افغانستان. این نشریه، در اردیبهشت ۱۳۰۶ش، به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی غلام محی الدین انیس برای مطالعۀ کارمندان دولت در کابل بنیاد شد. نخست دو هفته یک بار و در دوازده صفحه و از شمارۀ هجدهم نیز هفتگی منتشر می شد. مطالب انیس ابتدا علمی، حقوقی، معنوی و ادبی بود و از سال دوم، بیشتر سیاسی، ملی و اجتماعی شد. هدف این روزنامه، تقویت روح ملی و حفظ وحدت افغانستان بود.

معنی کلمه انیس در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انیس (ابهام زدایی). انیس ممکن است اسم برای اشخاص ذیل باشد: • انیس بن قتاده اوسی، از یاران امام حسین و از شهیدان کربلا• انیس بن معقل اصبحی، از یاران امام حسین و از شهیدان کربلا
...

معنی کلمه انیس در ویکی واژه

همدم، همنشین.

جملاتی از کاربرد کلمه انیس

«هدف این بود که بتوانیم صدای یک پیانوی بزرگ استاین‌وی را به قدری دقیق بازتولید کنیم که پیانیست‌ها نتوانند بفهمند که آیا به یک پیانوی واقعی گوش می‌دهند یا صدای ضبط شده. علاوه بر این، امید بود که صدا را بتوان با تجربۀ یک سمفونی یا کنسرت زنده مقایسه کرد.» نمای بیرونی محصول از ظاهر پیانوهای گرند استاین‌وی و رنگ مشکی ساتن لاکی سنتی آن‌ها الهام گرفته شده‌ است، اگرچه امروزه امکان انتخاب یک روکش سفارشی وجود دارد.
دوران یولقلی انیسی به سر رسید آن رستم مصاف و مسیح سخن چه شد؟
دلی کو جهانیست بردی، برو چه افتاده یی در پی جان ما
مرا در شهر خوزان مهربانیست که باغ خاص شه را باغبانیست
بیاد دوست دلت گر نه مست و مسرورست دلش مگوی، که دل نیست خیبر ثانیست
ازدواج دوم کامو در ۱۹۴۰ بود و او با فرانسین فور، که یک پیانیست و ریاضی‌دان بود، ازدواج کرد. هرچند که کامو عاشق فرانسین فو بود اما در مقابل خواستهٔ او برای ثبت قانونی ازدواج‌شان طفره می‌رفت و آن را روندی غیرطبیعی برای پیوندی عاشقانه می‌دانست. حتی به دنیا آمدن فرزندان دوقلوی او، کاترین و ژان، در ۵ سپتامبر ۱۹۴۵ نیز کامو را مجاب به ثبت قانونی ازدواج با فرانسین نکرد.
بیابانیست تن، پر سنگلاخ و ریگ سوزنده سرابت میفریبد تا مقیم این بیابانی
کاین جان و دل مرا ز هجرش تن زندانیست و سینه محبس
آبشارهای برخورد در مجاورت یک سطح اغلب منجر به کندوپاش می‌شود، هم در رژیم خوشه خطی و هم در رژیم سنبله گرما. جهش‌های گرما در نزدیکی سطوح نیز اغلب منجر به تشکیل دهانه می‌شود. این دهانه توسط جریان مایع اتم‌ها ایجاد می‌شود، اما اگر اندازه پرتابه تقریباً بیش از ۱۰۰۰۰۰ اتم باشد، مکانیسم تولید دهانه به همان مکانیسم دهانه‌های ماکروسکوپی تولید شده توسط گلوله‌ها یا سیارک‌ها تغییر می‌کند.
اسیکانیسوکوس (نام علمی: ') نام یک سرده از رده خزندگان است.
مرا در روی تو حیران دو دیده مرا با قامتت پیوند جانیست
آب خضر ز لفظ ترشح چرا کند گیرم که غنچه‌های معانیست آبدار
آبانو در کنار رود لوپانیس‌تسقالی و در ارتفاع ۷۲۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. آبانو در ۲۷ کیلومتری شمال‌غربی کارلی قرار گرفته است.
استانیسلاو باتیشچف (روسی: Станислав Михайлович Батищев؛ ۱۹۴۰ – ۲۲ مه ۲۰۱۱) وزنه‌بردار اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
استانیسلاو لیوبشین (روسی: Станисла́в Андре́евич Любшин؛ زادهٔ ۶ آوریل ۱۹۳۳) هنرپیشه و کارگردان اهل کشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (روسیهٔ کنونی) است. وی از سال ۱۹۵۸ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.
مرحله دوم حفاری و ثبت و حفاظت از معبد سال ۱۹۲۴ توسط سرتیم گروه تحقیق معماری و کتیبه انیستیتوی شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو آمریکا که تقریباً در حال حاضر نیز جریان دارد، آغاز شد.
انیس نقاش عامل ترور ناموفق شاپور بختیار در مصاحبه با روزنامه ایران از قصد برخی افراد سپاه برای ترور بنی‌صدر گفت:
ما را گوئی چه داری از دوست نشان ما را از دوست بی‌نشانیست نشان
جان ستانیست پاک همچون جان پیکر و حد او یقین و گمان
مکانیسم اثر: با اثر بر مجاری جمع کننده نفرونهای کلیه موجب کاهش بازجذب سدیم و دفع پتاسیم را کاهش می دهند.