انیت

معنی کلمه انیت در لغت نامه دهخدا

( آنیت ) آنیت. [ نی ی َ ]( مص جعلی ، اِمص ) در تداول عوام ، از «آن ِ» فارسی که به صورت جعلی مصدر عرب درآمده ، مانند دوئیّت. کیفیتی از حُسن و جز آن که از آن تعبیری نتوان کرد. لطف.
انیت. [ اِن ْ نی ی َ ] ( ع مص جعلی ) منسوب به انی :
دست کسی برنرسد بشاخ هویت او
تا رگ انیت او ز بیخ و بن برنکنی.سنائی.|| انیت عبارت از تحقیق وجود عینی است از جهت رتبت ذاتیه. ( فرهنگ مصطلحات عرفاء سجادی ). رجوع به انی شود.
انیت. [ اَ ] ( ع مص ) نالیدن. || اندازه کردن چیزی را. || حسد بردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
انیة. [ اِ ] ( ع اِ ) کلمه انکار است به معنی نه. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
انیة. [ اِن ْ نی ی َ ] ( ع مص جعلی ) ( اصطلاح فلسفی ) تحقق وجود عین است از حیث رتبه ذاتی خود. ( از تعریفات سید جرجانی ). و رجوع به انیت شود.

معنی کلمه انیت در فرهنگ معین

(اَ نِّ یَُ ) [ ع . انیة ] (مص جع . ) هستی ، وجود، ج . انیات .

معنی کلمه انیت در فرهنگ فارسی

( آنیت ) لطف
( مصدر ) هستی جود. جمع : انیات توضیح (هستی را انیت خوانند بتازی و ماهیت دیگر است و انیت دیگر. )
منسوب به انی . یا انیت عبارت از تحقق وجود عینی است از جهت رتبت ذاتیه .

معنی کلمه انیت در فرهنگ اسم ها

اسم: آنیت (پسر) (ترکی) (تلفظ: anit) (فارسی: آنیت) (انگلیسی: anit)
معنی: مجسّمه، تندیس یادبود

معنی کلمه انیت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انیت یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای مصدر جعلی انّ به معنای ثبوت است.
اِنّیّت، مصدر جعلیِ اِنّ و به معنای وجود و ثبوت است. لِمّیّت مصدر جعلیِ لِم، وبه معنای علّیّت و سببیت است. این دو واژه در تبیین دو قسم برهان (انّی و لمّی) کاربرد دارند. حدوسط در قیاس برهانی اگر علت تصدیق ثبوت اکبر برای اصغر یا سلب اکبر از اصغر، هم در عقل و هم در خارج و نفس الامر، باشد قیاس مزبور را «برهان لمّی» گویند، چون مفید لمّیّت و علّیت حکم است، و اگر فقط علت تصدیق در عقل باشد «برهان انّی» گفته می شود، چون فقط مفید انّیّت و ثبوت حکم است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: (۱) مظفر، محمدرضا، المنطق.
۱. ↑ مظفر، محمدرضا، المنطق، ص۳۶۲.
...

معنی کلمه انیت در ویکی واژه

آنیت
اَنِّیَُ
جذابیت، کشش. کیفیت غیرقابل بیان در زیبایی
(عربی): انیة. هستی، وجود. مفردِ انیات.

جملاتی از کاربرد کلمه انیت

توزیع بزرگی دانه‌ها معمولاً از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در رفتار مهندسی مواد دانه‌ای تأثیرگذار است. آزمایش الک را می‌توان بر روی تمام مواد آلی و غیر آلی دانه‌ای شامل ماسه، تکه سنگ‌های خُرد شده، رس، گرانیت، فلدسپار، زغال سنگ، بسیاری مواد گرده‌ای و حتی دانه‌های غلات نیز استفاده کرد.
ابن النغریله با علمای یهودی در قیروان، مانند خاخام ابن شاهین و خاخام حنانل بن حوشیل (۹۶۵–۱۰۰۵) ارتباط داشت. او همچنین تعداد زیادی میشنا و تلمود را با هزینه شخصی خود نسخه برداری کرده و بین دانش آموزان مدارس اندلس و کشورهای دیگر توزیع می‌کرد. او هر سال هدایایی از جمله روغن زیتون از مزارع خود برای کنیسه‌های یهودی در اورشلیم می‌فرستاد. او همچنین چندین نوشته بحث‌برانگیز در به چالش کشیدن حقانیت قرآن نوشت و ابن حزم در کتابی به نام پاسخ به ابن نغریله یهودی به او پاسخ داد.
سید احمد نوربخش، نماینده استان چهارمحال و بختیاری در توضیح و تشریح سخنان مقدم مراغه‌ای اضافه می‌کند: در قانون اساسی باید مسئولیت را به مردم داد. مردم باید بیدار و به وظایف اسلامی و ملی خود آگاه شوند و به هیچ طبقه یا دسته و هیچ مبدأیی به جز خدا و بعد هم مردم نباید تکیه کرد و امتیاز خاصی داد. تاریخ نشان داده که تمرکز قدرت بالاخره فساد به وجود می‌آورد. چه ضمانت اجرایی وجود دارد که فقها بیست سال بعد، با این روش جدید و در صورت تمرکز قدرت در این گروه، با فقهای صادق و صمیمی و رهبران امروزی تفاوت نداشته باشند و عناصر فرصت‌طلب که همواره به دنبال موقعیت و قدرت می‌روند، خود را به این لباس ملبس ننمایند و روحانیت و اسلام را به بیراهه نکشند؟
شرکت ابر آروان در واکنش به تحریم اتحادیه اروپا ادعا کرد که نتوانسته «از حقانیت خود» به درستی دفاع کند و تحریم‌ها ناعادلانه و اتهام‌ها «یک‌طرفه و بی‌اساس، ناامیدکننده است.».
کامرانیت چنان باد که در دور فلک هیچ باقیت نماند به جز از عمر دراز
چون درخشید آفتاب رحمت رحمانیت مطلعش از قبه عرش معلا کرده ای
اولین مجسمه نیم تنه گرانیتی در سال 1919 پس از مرگ یکی از رهبران اصلی انقلاب، ایاکوف سوردلوف، در اینجا گذاشته شد.
گل جوانیت از یاد برده چون بلبل خزان پیری، و امید بی نوایی را
مطالعه، پژوهش و گردآوری اسناد تاریخی و جغرافیائی خلیج فارس برای مقابله با سازندگان اسامی جعلی و اثبات حقانیت ایرانیان و اصالت نام این آبراه همیشه ایرانی از سال‌های دههٔ ۴۰ خورشیدی تا پایان حیات از دغدغه‌های سحاب بود. وی با تشکیل نخستین نمایشگاه اسناد تاریخی و جغرافیائی خلیج فارس در سال ۱۳۴۵ در محل کافهٔ شهرداری تهران و تدوین و انتشار چند مجلد اطلس به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی و شرکت در مجامع علمی داخل و خارج کشور و تشکیل نمایشگاه‌ها در این زمینه اهتمام کرد.
برای نشان دادن تعداد زیادی از آیکن‌ها که پیچیدگی رو به رشد یک دستگاه را نشان می‌دهد، سیستم‌های مختلف، روش‌های مختلفی برای اداره فضای قابل رویت دارند. در مانیتور رایانه‌ها در صفحه اصلی یا دسکتاپ، مجموعه‌ای از آیکن‌ها وجود دارند که دسترسی سریع به عملکردهای رایج را برای کاربران فراهم می‌کند.
با من از خشم عتابی ز لبت رفت ولی از نگه‌های نهانیت حمایت‌ها بود
تویی جمله ولی ما می ندانیم ز پنهانیت پیدا می ندانیم
نداری طاقت فردانیت تو نداری عالم روحانیت تو
صدق پنجم آن بود که هیچ چیز در اعمال فرا ننماید که باطن وی بدان صفت نبود. مثلا اگر کسی آهسته رود و در باطن وی آن وقار نبود صادق نبود. و این صدق به راست داشتن سر و علانیت حاصل آید و این کسی را بود که سر و باطن وی بهتر از ظاهر بود یا همچون ظاهر بود. و از این گفت رسول (ص) «بارخدایا سریرت من بهتر از علانیت گردان و علانیت من نیکو کن». هرکه بدان صفت نبود در دلالت کردن ظاهر بر باطن کاذب بود و از صدیق بیفتد و اگر چه مقصود وی ریا نبود.
با فرمان شاه اسماعیل و از دوران صفویان شیعه گسترش یافت تا سدی شود در برابر نفوذ دیگر کشورهای مسلمان (سنی مذهب). از دوران صفوی بود که اسلام شیعه اثرگذاری فراوانی بر حیات فرهنگی ایران داشت و شاهان صفوی تلاش کردند تا با پیوند دادن حکومت خود با اسلام، مشروعیت بیشتری کسب کنند. همچنین در دوران صفوی، روحانیت جایگاه بالایی داشت و در زمان شاه تهماسب، فرمان‌های سلطنتی، از جانب مقام روحانی وقت، بررسی و تأیید می‌شدند. در این دوره چندین کلیسا به دستور شاه عباس ساخته شد.
سالک این جمله صفات ذمیمه از خاک به وام گرفته است و کرم و مروت و فتوت و علو همت و رافت و رحمت و شفقت و علم و یقین و صفا و صدق و جمعیت و رقت و نورانیت و خفت جمله آنجا رهن نهاده. پس بر مقام خاکی نتواند گذشت تا این جمله رد نکند و به عالم خویش راه نیابد تا آن صفات که از انجا آورده بود و اینجا رهن کرده باز نستاند و نبرد.
ای طالب هویت فانی شو از انیت اینجا ببین خدا را، آنجا خدا طلب کن
مرو ای سیف فرغانیت قربان بیا ای عید من دیدار رویت
سید احمد نوربخش، نماینده استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در قانون اساسی باید مسئولیت را به مردم داد. مردم باید بیدار و به وظایف اسلامی و ملی خود آگاه شوند و به هیچ طبقه یا دسته و هیچ مبدأیی به جز خدا و بعد هم مردم نباید تکیه کرد و امتیاز خاصی داد. تاریخ نشان داده که تمرکز قدرت بالاخره فساد به وجود می‌آورد. چه ضمانت اجرایی وجود دارد که فقها بیست سال بعد، با این روش جدید و در صورت تمرکز قدرت در این گروه، با فقهای صادق و صمیمی و رهبران امروزی تفاوت نداشته باشند و عناصر فرصت‌طلب که همواره به دنبال موقعیت و قدرت می‌روند، خود را به این لباس ملبس ننمایند و روحانیت و اسلام را به بیراهه نکشند؟
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لینکولن سیتی، باشگاه فوتبال فارست گرین راورز، باشگاه فوتبال شفیلد یونایتد، باشگاه فوتبال هالیفاکس تاون، باشگاه فوتبال گریمزبی تاون، باشگاه فوتبال نوتس کانتی، باشگاه فوتبال نانیتون تاون، باشگاه فوتبال آلفرتون تاون، و باشگاه فوتبال یورک سیتی اشاره کرد.