انگیزه

انگیزه

معنی کلمه انگیزه در لغت نامه دهخدا

انگیزه. [ اَ زَ / زِ] ( اِ ) سبب و باعث چیزها. ( برهان قاطع ) ( هفت قلزم ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). موجب. علت. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه انگیزه در فرهنگ معین

(اَ زِ ) (اِمر. ) باعث ، سبب .

معنی کلمه انگیزه در فرهنگ عمید

آنچه کسی را به کاری برانگیزاند، سبب، باعث، علت.

معنی کلمه انگیزه در فرهنگ فارسی

سبب، باعث، علت، آنچه که کسی رابکاری برانگیزاند
( اسم ) آنچه که کسی را بکاری بر انگیزد باعث سبب .

معنی کلمه انگیزه در فرهنگ اسم ها

اسم: انگیزه (دختر) (فارسی) (تلفظ: angize) (فارسی: انگیزه) (انگلیسی: angizeh)
معنی: آنچه یا آن که کسی را وادار به کار کند، محرک، باعث

معنی کلمه انگیزه در دانشنامه عمومی

انگیزه (ترانه نورمانی). «انگیزه» ( به انگلیسی: Motivation ) ترانه ای از خواننده آمریکایی نورمانی است که در تاریخ ۱۶ اوت ۲۰۱۹ منتشر شد. این ترانه توسط آریانا گراند، ایلیا سلمان زاده، مکس مارتین، نورمانی، ساوان کوتچا نوشته شده است و توسط ایلیا تهیه شده است. موزیک ویدیو این ترانه در همان روز منتشر شد. این آهنگ در بین ده کشور از جمله ایالات متحده و انگلیس و به جمع ۴۰ رتبه برتر رسید و در «لیست های بهترین» قرار گرفت. این ترانه در اولین آلبوم انفرادی او، که انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ منتشر شود گنجانده شده است.
انگیزه (فیلم ۲۰۲۳). انگیزه ( به هندی: Neeyat ) ( انگلیسی: Motive ) فیلم هندی معمایی هندی - زبان، محصول سال ۲۰۲۳ است که کارگردانی آن برعهده آنو منون بود. در این فیلم ویدیا بالن به همراه بازیگرانی شامل رام کاپور، راهول بس، دیپانیتا شارما، شاشانک آرورا، شاهانا گوسوامی، نیراج کابی و آمریتا پوری بازی کرده اند. فیلم در روز ۷ ژوئیه ۲۰۲۳ اکران گردید.

معنی کلمه انگیزه در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:محرک (زیست شناسی)

معنی کلمه انگیزه در ویکی واژه

باعث، سبب.
آنچه یا آنکه کسی را وادار به کار کند. محرک، باعث انگیزه‌ای برای تقلا و دل‌گرمی وجود نداشت.

جملاتی از کاربرد کلمه انگیزه

سخنگوی وزارت کشور ایران در ۱۸ دی گفت که نمی‌تواند آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان این اعتراضات ارائه کند و افزود بسیاری از تجمع‌کنندگان انگیزه ضدامنیتی نداشتند و تأکید کرد که بازداشت‌ها توسط دادستانی و با حکم آن و بر اساس ضابط قضایی انجام می‌شود و در این مورد وزارت کشور مرجع نیست.
آن ها زاده تهران و بزرگ شده کرمانشاه زادگاه پدریشان هستند. پدر آرش و کامیار آموزگار بود. آرش علایی می‌گوید که او و برادرش کامیار از کودکی رویای پزشک شدن را داشتند. با آغاز جنگ ایران و عراق و بمباران شهرهای ایران از سوی عراق، علی برادر کوچکشان زخمی می‌شود. فداکاری یک پزشک اورتوپد به نام علی‌اکبر خرسندی (که در کودکی شاگرد پدر آرش و کامیار بود) در جابجایی علی از کرمانشاه به تهران و کمک‌های بیمارستانی او بدون دریافت هزینه، انگیزه پزشک شدن و کمک به دیگران را در دو برادر بیشتر می‌کند.
اقدام به ترور رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، رونالد ریگان در تاریخ ۳۰ مارس سال ۱۹۸۱ ،۶۹ روز پس از شروع ریاست جمهوری وی رخ داد. در هنگام خروج پس از سخنرانی در هتل هیلتون واشینگتن، ریگان و سه نفر دیگر به ضرب گلوله جان هینکلی زخمی شدند. انگیزه هینکلی برای حمله، تحت تأثیر قرار دادن بازیگر زن، جودی فاستر بود که پس از دیدن او در فیلم راننده تاکسی دلداده اش شده بود.
وی انگیزه خود را برای احداث این چنین بیان می‌کند:[نیازمند منبع]
انگیزهٔ کیفرا! دماوندا! بسم‌الله‌، بر مثال و فرمان شو
عنان کج کرده مست از هر طرف پیش آمدم شوخی نمی‌دانم چه انگیزه‌ست باز این کج‌خرامان را
وی در دربار اکبرشاه، مناصبی همچون صدارت، مشاغل دیوانی (مانند نوشتن و ثبت فرمان‌ها، محاسبات دیوانی وامینی دیوان) را نیز برعهده داشت. اگرچه ابوالفتح خود سخنور چیره‌دستی بود و شعر می‌سرود اما بیشتر به جهت حمایت بی‌دریغ از شعرا، ادبا و دانشمندان زمان خود شهرت یافته‌است. یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های مهاجرت شعرای ایرانی به هند، حمایت ابوالفتح از آنان بوده‌است. سخنوران بنامی مانند عرفی شیرازی، خواجه حسین ثنائی (که در مشهد از ابوالفتح حمایت کرده بود)، حیاتی گیلانی، قاضی نورالله شوشتری و بسیاری دیگر از بزرگان و دانشمندان آن دوره، پس از رسیدن به هند، به کمک ابوالفتح به خدمت اکبرشاه درآمدند، یا به مناصب دولتی دست یافتند.
ترانهُ یار مستچاهی (کمرباریک یا یار تاجیک) مربوط به ۶۰ تا ۹۰ سال پیش در ۱۹۲۵ میلادی از سروده‌های لاهوتی است. به گفتهٔ همسر لاهوتی، یک بار که با دختری تاجیک در قطار همسفر بودیم دختر تاجیک گفت ما جوانان مست‌چاه وقتی عاشق و معشوق همدیگر را ملاقات می‌کنند با زبان شعر با هم صحبت می‌کنیم. این حرف انگیزه‌ای شد برای سرودن ترانهٔ یار مستچاهی
از انگیزه‌های شاهان و بزرگان هند در تشویق از سخن و سخنوران، دلبستگی شدید ایشان به زبان فارسی بوده است. چنانکه برای نمونه اکبرشاه از عشقی که به زبان فارسی داشته به ترجمه بسیاری از آثار سانسکریت به فارسی دستور داد و شاه‌جهان با آنکه ترکی، هندی و فارسی را خوب و به یک نسبت می‌دانست از بس علاقه به فارسی داشت به این زبان تکلم می‌کرده است.
دومین کنگره جهانی ایران‌شناسی در شیراز به سال ۱۹۷۱ میلادی انگیزه برای ایجاد آکتا ایرانیکا را به وجود آورد.
بر دشمنی آل زنا باره برانگیزه از دوست مکش خجلت و از خصم مپرهیز
جنبش آزادی زنان باعث شد یک نسل در اعتقاد خود به اینکه خانواده مهم‌تر از فرد است شک کنند. جنبش صلح سبب شد این نسل حکومت‌ها را بیشتر به سؤال بکشند و بیش از پیش از آن‌ها سلب اعتماد کنند. زمانی که این نسل به دانشگاه رسید، بسیاری از آن‌ها جزئی از فرهنگ پاد فرهنگ بودند و انگیزه‌ای شدند برای موج شورش‌ها که در دانشگاه‌ها شروع شد و جهان را جابجا کرد.
در حالی که با به توپ بستن مجلس، مشروطه‌خواهان در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر کشور، طی مدت کوتاهی شکست خوردند و دستگیر یا متواری شدند، اما در تبریز مجاهدان مشروطه خواه، نیروهای سلطنتی را عقب راندند و به مشروطه‌خواهان در دیگر نقاط کشور انگیزه و امید بخشیدند.