انگیزش

انگیزش

معنی کلمه انگیزش در لغت نامه دهخدا

انگیزش. [ اَ زِ ] ( اِمص از انگیزیدن و انگیختن ) تحریک. ترغیب. تحریض. || هیجان. ( ناظم الاطباء ). || بعث. نشور. قیامت. حشر. نشر. رستاخیز. ( یادداشت مؤلف ) :
ره دینش آنست کز هر گناه
بتابی و فرمانش داری نگاه...
بدانی که انگیزش است وشمار
همیدون بپول صراطت گذار.( گرشاسب نامه ص 302 ). || طبع. طبیعت. ( یادداشت مؤلف ) :
ز انگیزش و ساخت فرق است چند
که این نخل کار است و آن نخلبند.ناصرخسرو. || تاخت و تاز. ( از حاشیه شرفنامه چ وحید ص 412 ) :
به انگیزش از آسمان کم نبود
صبا مرد میدان او هم نبود.نظامی ( شرفنامه ص 412 ). || برپا داشتن. برپا ساختن :
به انگیزش فتنه آغاز کرد
بدی گفت و نیکی همه راز کرد.؟ ( از یادداشت مؤلف ).- انگیزش کردن ؛ تحریک کردن. وادار کردن : ابویزید خالدبن محمدبن یحیی بندار کرمان بود و نامه همی نبشت سوی مقتدر اندر حدیث سیستان و او را اندرآن باب انگیزش محمدبن حمدان برنده ( ؟ ) همی کرد. ( تاریخ سیستان صص 302-303 ).
- انگیزش گر ؛ محرک. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه انگیزش در فرهنگ معین

(اَ زِ ) (اِمص . ) تحریک ، ترغیب ، تحریض .

معنی کلمه انگیزش در فرهنگ عمید

۱. تحریک.
۲. (اسم ) [قدیمی، مجاز] قیامت.

معنی کلمه انگیزش در فرهنگ فارسی

تحریک
( اسم ) تحریک ترغیب تحریض .

معنی کلمه انگیزش در دانشنامه عمومی

انگیزش به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته می شود که به رفتار، نیرو و جهت می دهند. نیازها با شرایط درونی فرد که برای ادامهٔ زندگی و رشد و سلامتی ضروری است، مرتبط هستند. شناخت، عقاید، باورها، و رویدادهای ذهنی، انتظارات و خودپنداره را شامل می شود که شیوه اندیشه را بیشتر نشان می دهد. هیجان، به صورت پدیده های ذهنی، زیستی، هدفمند و اجتماعی و چند بعدی هستند ( ایزارد، ۱۹۹۳ ) . رویداد بیرونی، مشوّق هایی است که رفتار فرد را نیرومند می سازد و به سمت رویدادهایی هدایت می کند گرچه ممکن است این رویدادها از پیامدهای مثبت یا آزاردهنده خبر دهند.
انگیزش را معمولاً به سه شیوه رفتار، فیزیولوژی، و گزارش شخصی نشان می دهند. رفتارهای باانگیزه شامل: تلاش، نهفتگی، پایداری، انتخاب، احتمال پاسخ، جلوه های صورت و حالت های بدن را شامل می شود. فعّالیّت دستگاه عصبی مرکزی و هورمونی که برای درک شالودهٔ زیستی انگیزش و هیجان ( که اطّلاعات بیشتری را در اختیار ما می گذارند ) ، فیزیولوژی انگیزش را بیان می کند. در نهایت، گزارش شخصی از طریق مصاحبه و پرسش نامه، اندازه گیری می شود.
کارکرد یک فرد، تابع توانایی ها و انگیزش او است. تمایل به انجام کار در گروی توانایی فرد است تا نیاز او تأمین شود. می توان انگیزش را بر حسب رفتار عملی تعریف کرد. کسانی که تحریک شوند نسبت به کسانی که تحریک نشوند تلاش بیشتری می نمایند. انگیزش علّت رفتار است. انگیزش به عوامل موجود در یک فرد اشاره دارد که رفتار را در جهت یک هدف فعال می سازند. پژوهش های انجام شده در زمینهٔ انگیزش در صدد پاسخ دادن به پرسش هایی دربارهٔ رفتار انسان ها هستند که با کلمه های سوالیِ "چراً و "به چه عللی" آغاز می شود؛ مثلاً: چرا شما ساعت های متمادی از وقت خود را صرف اینترنت می کنید؟
تلاش برای درک علل رفتارهای ویژه انسان ها در کار موجب ارائهٔ نظریه ای تحت عنوان انگیزش شد. از دید آلبرت اینشتین، ۱۰٪ نبوغ را الهام تشکیل می دهد و ۹۰٪ آن سخت کوشی است.
بررسی انگیزش، برای دادن بهترین پاسخ، بر دو سؤال پایه ای استوار است:
• چه چیزی موجب رفتار می شود؟
• چرا شدّت رفتار تغییر می کند؟
برای توضیح اینکه «چه چیزی موجب رفتار می شود؟»، باید این پرسش را به بخش های جزئی تر تقسیم کنیم:
• چرا رفتار شروع می شود؟
• پس از این که رفتار شروع شد چرا ادامه می یابد؟
• چرا رفتار به سمت برخی هدف ها و به دور از هدف های دیگر گرایش دارد؟
• چرا رفتار جهت خود را تغییر می دهد؟
• چرا رفتار متوقّف می شود؟

معنی کلمه انگیزش در ویکی واژه

تحریک، ترغیب، تحریض.

جملاتی از کاربرد کلمه انگیزش

چو خشم فتنه انگیزش کند مستی و مستوری نماند هیچ زاهد راکه او هشیار بنشیند
نوائی دل انگیزش آمد بگوش برفت از برش زان نوا، تاب و توش
هدف از انجام این مطالعات یافتن عواملی برای به انگیزش در آوردن کارگران بود و در ابتدا به نتایج خیره‌کننده‌ای رسید. با انجام این تحقیقات مشخص شد که تغییر در میزان نور تأثیر زیادی بر روی سطح تولید ندارد و نظر کلاسیک‌ها در این مورد اشتباه است. به نظر محققین این گروه، افزایش سطح تولید به عوامل روانی بیشتر مربوط می‌شود تا به عوامل فیزیکی.
گاه انگیزش اشهب ز غبار زلفش همه آفاق پر از عنبر اشهب نگرید
طبیعت درونی ما مثل طبیعت و غرایز حیوانات، پر قدرت و مهارناپذیر نیست بلکه به آسانی توسط فرهنگ، عادات و نگرش‌های غلط، مغلوب می‌گردد. حتی وقتی ضعیف می‌شود به ندرت به‌طور کامل ناپدید می‌شود. در واقع همیشه در تکاپو برای شکوفایی خواهد بود. حتی در افراد بیمار این تکاپو وجود دارد. این تلاش مداوم درون در پی اعتماد به نفس و حرمت نفس است. شخص، ایستادگی می‌کند تا شکست نخورد و خود را توانا احساس کند و این فقط برای مقابله با خطرات دنیای خارج نیست. این همچنین در مورد تلاش فرد برای کنترل تکانه‌ها و انگیزش‌های خود و نترسیدن از آن‌ها صدق می‌کند.
بر پایه این نظریه افراد رفتار را می‌بینند و آنگاه علت‌ها را به آن اسناد می‌کنند. هنگام نگرش رفتار یک شخص می‌خواهیم تا مشخص کنیم که آیا این رفتار علت درونی دارد یا علت بیرونی. برای نمونه، اگر یکی از کارکنان کارش را خوب انجام ندهد، امکان دارد که مدیر او عملکرد ضعیف وی را به حساب عدم توانایی و انگیزش او بگذارد. این یک نمونه از اسناد درونی است. اما اگر مدیر عملکرد ضعیف او را به حساب مسایل مدیریتی و فرهنگ سازمانی بگذارد، یک نمونه از اسناد بیرونی است.
به انگیزش از آسمان کم نبود صبا مرد میدان او هم نبود
آنجلین کوئینتو (زاده ۲۶ نوامبر ۱۹۸۹) خواننده، بازیگر و شخصیت تلویزیونی فیلیپینی است. موسیقی کوئینتو که به خاطر دامنه آوازی و سبک خوانندگی روح‌انگیزش شناخته می‌شود، به دلیل محتوای متن ترانه و مضامین عشق، دلشکستگی، و توانمندسازی مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌است و در موسیقی متن فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی در فیلیپین به نمایش درآمده است.
- امید به هدف رسیده‌است، زیرا سخت کار می‌کند و توانایی و انگیزش بالایی دارد (اسناد درونی).
نگاه حیرت‌انگیزش بساط‌آراست شوخی را رم چشم غزالان از خدنگ ناز مژگان شد
تفکر جانبی، در واقع، ایجاد یک آشفتگی عمدی است. در این تکنیک، فرد برای پرهیز از رجوع خودکار مغز به تصورات از پیش موجود منطقی که تنها به تجزیه و تحلیل موضوع منجر می‌شود و راه را بر ایده‌های نو می‌بندد، به شکلی هدفمند در مسئله اختلال ایجاد می‌کند به این معنا که داوری‌هایش را موقتاً کنار می‌گذارد، پیش‌فرض‌ها را به چالش می‌کشد، و به انگیزش‌های آنی و تصادفی میدان می‌دهد تا با شکستن ساختار موجود، امکان از نو ساختن آن فراهم شود.
بد دوزخی و گشت بهشتی ز ناگهان از یمن مقدم فرح انگیزش اصفحان
فرو پژمرید آتش انگیزشان ز گرمی نشست آتش تیزشان
مثال چنگ می‌باشم هزاران نغمه‌ها دارد به لحن عشق انگیزش وگر نالید زار ای دل
دل بی‌خویشتن و خاطر شورانگیزش همچنان یاوگی و تن به حضر بازآمد
صعب دریایی خطیرم لیک آرام و خموش آوخ ار انگیزش خشمی بلرزاند تنم
حسین با موهای سفید و ریش‌های بلندش همیشه پابرهنه راه می‌رفت و قلم‌موهای بسیار بزرگی همراه داشت. آنجولی الا منون، هنرمند پیشرو هندی دربارهٔ او می‌گفت «مقبول فدا حسین هیچ وقت پیر نشد. او نیرو، طنز و توانایی شگفت‌انگیزش برای کار کردن را حفظ کرد.» «بی‌قرار بود، اغلب می‌گفت که هیچ‌وقت اتاق خوابی نداشته که در آن بخوابد. خانه‌به‌دوش و کولی بود.» اس کالیداس، منتقد هنری دربارهٔ وی می‌گوید که حسین تا دو هفته پیش از مرگش همچنان نقاشی می‌کشید. «او زندگی کاملی را تجربه کرد.»
فروشنده ممکن هست اختیار خرید را برای یک خریدار به عنوان بخشی از یک معامله دیگر از جمله به عنوان انتشار سهام یا به عنوان بخشی از طرح انگیزش کارکنان عطا نماید در غیر این صورت خریدار باید یک صرف را به فروشنده برای اختیار بپردازد.
استفان لارنس وین‌وود (زاده ۱۲ مه ۱۹۴۸) یک موسیقی‌دان، خواننده و ترانه‌سرا انگلیسی است که ژانرهایش شامل سول چشم آبی، ریتم اند بلوز، بلوز راک و پاپ راک است. اگرچه وین‌وود در درجه اول یک گیتاریست، نوازنده کیبورد و وکالیست است که به خاطر صدای تنور بالا متمایز و روح‌انگیزش برجسته است، اما سازهای دیگر از جمله درام، ماندولین، باس و ساکسیفون را به خوبی می‌نوازد.
عوامل متعددی باید در توسعه راهبردهای مداخله در نظر گرفته شود. برخی از این ملاحظات شامل موارد زیر هستند: سطح رشد کودک، ناتوانی‌های مرتبط با چندابتلایی، تغییرات محیطی، عوامل انگیزشی، و استراتژی‌های مربیگری. همچنین توصیه می‌شود که در صورت امکان استراتژی‌ها به جای اتخاذ رویکرد واکنشی، رویکردی فعالانه در مدیریت کاستی‌های رفتاری یا مهارتی داشته باشند. به عنوان مثال، آگاهی از موقعیتی که دانش آموز ممکن است در طول روز با مشکل مواجه شود می‌تواند به معلم در برنامه‌ریزی برای اجتناب از این موقعیت‌ها یا برنامه‌ریزی برای برآوردن نیازهای دانش آموز کمک کند.