انکشاف

معنی کلمه انکشاف در لغت نامه دهخدا

انکشاف. [ اِ ک ِ ] ( ع مص ) برهنه و آشکار شدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). ظاهر شدن. ( از اقرب الموارد ). واشدن. ( مصادر زوزنی ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). انجلاع. ( تاج المصادر بیهقی ).انصراح. ( یادداشت مؤلف ). || دور شدن غم.( یادداشت مؤلف ). || ( اِمص ) آشکارشدگی و گشادگی و واشدگی. || اظهار و افشاء و پرده دری و کشف و اظهار چیزی تازه و نو. ( ناظم الاطباء ).
- انکشاف عیوب ؛ اظهار و افشای عیبها و پرده دری. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه انکشاف در فرهنگ معین

(اِ کِ ) [ ع . ] (مص ل . ) برهنه شدن ، آشکار شدن .

معنی کلمه انکشاف در فرهنگ عمید

۱. آشکار شدن، پدیدار شدن.
۲. کشف کردن.
۳. [قدیمی] برهنه شدن.

معنی کلمه انکشاف در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) برهنه شدن آشکار شدن پدیدار گشتن از پرده بر آمدن گشاده شدن . ۲ - ( اسم ) آشکارایی هویدایی . جمع : انکشافات .

معنی کلمه انکشاف در ویکی واژه

برهنه شدن، آشکار شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه انکشاف

بر قلب صالحش دل کاشف فتاده بود راهش به انکشاف جدا و حجاب داد
ادارهٔ انکشاف صادرات افغانستان: این ادارهٔ دولتی در سال ۲۰۰۶ به‌کار آغاز نموده‌است. هدف این اداره به مقاصد همکاری و انکشاف تجارت دولتی و خصوصی می‌باشد. این اداره ۲ درصد مالیه حاصل می‌نماید.
استراتژی ملی آمادگی مبارزه با حوادث توسط اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث وبه همکاری متخصصین بانک انکشاف آسیای ترتیب گردیده‌است.
و بدان که همچنان که مذکور شد، آنچه در دنیا حاصل می شود، از معرفت خدای خالی از کدورات و تیرگی عالم طبیعت نیست ولیکن، بعد از آنکه اصل آن را تحصیل نمود، در عالم آخرت جلا و انکشاف می یابد و به تفاوت صفای دلها و تجرد آنها از علایق، ظهور و جلای آن زیاد می شود تا به حدی که به مراتب بسیار از مشاهده روشن تر می گردد.
اداره ملی ستندرد سازمانی در افغانستان برای رعایت اصول اقتصادی است. هدف این سازمان انکشاف اقتصادی، تقویه سکتور خصوصی، حمایت از مستهلکین و حفاظت محیط زیست از طریق تدوین، تصویب، تطبیق و نظارت بر تطبیق ستندرد های ملی می‌باشد
قوه را خواهد عتاب انکشاف تا به فعلیت درآید در مصاف
انکشاف هر حجابی زان حجب هست معراجی برای اهل لُب
بصورتش نرسد دست انکشاف عقول که عقل راست هیولاش منتهای مرام
بودجه انکشافی خارجی: مبالغی است که تمویل‌کنندگان آن را کمک کرده، اما از طریق نحوه عملکردهای دولت به مصرف نمی‌رسد. این مبالغ مستقیماً توسط تمویل‌کنندگان به شرکای قراردادی توزیع می‌گردد. بودجه انکشافی خارجی برای سال ۱۳۸۹ مبلغ ۱۱۲ میلیارد دلار می‌باشد. در مجموع، بودجه انکشافی توسط مراجع بین‌المللی (کشورها و سازمان‌ها) تمویل می‌گردد. این مراجع در کنفرانس لندن ۱۳۸۹ تعهد نمودند که ۵۰ درصد کمک‌های انکشافی را از طریق حکومت افغانستان الی اخیر ۱۳۹۱ فراهم خواهند نمود.
بودجه انکشافی اصلی: شامل مساعدت انکشافی است که توسط وزارت مالیه افغانستان، از طریق نحوه عملکردهای حسابدهی دولت، اداره می‌شود و بودجه انکشافی ۱۳۸۹ مبلغ ۲٫۲۸۴ میلیارد دلار است.
احسان صاحب زاده (زاده ۱۳۴۰ ولایت پروان) سیاستمدار افغانستان و نماینده مردم ولایت کابل در دوره شانزدهم مجلس نمایندگان است. وی در مجلس شانزدهم نمایندگان افغانستان عضو کمیسیون مواصلات، مخابرات، امور انکشاف شهری، تهیه مسکن، تهیه آب و برق و امور شاروالی‌ها می‌باشد.
انکشاف حجاب علم یقین چون شب و روز فرض کن، وسلام
حقیقت روی خود را پرده باف است که او را لذتی در انکشاف است
در چند سال گذشته دولت نتوانسته‌است بودجه انکشافی خود را به‌طور صد درصد به مصرف برساند. طبق بیانات وزارت مالیه افغانستان، از شروع سال ۱۳۹۰ تا فعلاً (مشخص نیست متن از کدام ربع سال ۱۳۹۰ می‌باشد) تمامی وزارات ۳۳٪ برنامه را سال را تطبیق نموده‌اند. علت عدم تطبیق برنامه‌ها، تأخیر درتصویب پروژه‌ها، بی‌امنیتی، مشکلات اداری، دیر رسیدن مبالغ، وسعت پلان و نداشتن کارکنان فنی و غیره می‌باشد.
انکشاف تجلی ابدی برد از دیده نقص کم مددی
روزنامهٔ جوان، هفته‌نامه آوای کوکچه، نجوا، ارشاد نور، حکومت‌داری و انکشاف، عصر، و تخارستان از جمله رسانه‌های چاپی فعال ولایت تخار بوده، اما نشریه‌های طلوع آفتاب جدید، هدف، زبان، کوکچه، ناب، تخارستان، تصویر و مجله سیستان که درگذشته نشرات داشتند، بنابر مشکلات مالی به رکود مواجه گردیده‌اند.
بودجه انکشافی در کنار بودجه عملی قرار دارد. این پول بالای توسعه و بهبود عرضه خدمات به مردم به مصرف می‌رسد.
رسد از انکشاف آیت نور جمع الشمس و القمر به ظهور
صحو چبود انکشاف آن غمام از رخ شمس منیر بی ظلام
۱۰. بانک انکشاف جهانی در ماه مهٔ ۲۰۱۰م. مبلغ ۶۹٫۸ میلیون دلار را معاف نمود.