انکاری

معنی کلمه انکاری در لغت نامه دهخدا

انکاری. [ اِ ] ( ص نسبی ) منفی. ( ناظم الاطباء ). || نزد اهل معانی سخنی است که در پاسخ منکر حکم القاء شود. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). و رجوع به همین کتاب شود.

معنی کلمه انکاری در فرهنگ فارسی

منفی . یا نزد اهل معانی سخنی است که در پاسخ منکر حکم القائ شود .

جملاتی از کاربرد کلمه انکاری

جمعی از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در برابر ساختمان این شرکت در اهواز با برپایی تجمع اعتراضی خواهان رسیدگی به درخواستهای خود شدند. آنها خواهان اجرای کامل فاز دوم طرح طبقه‌بندی مشاغل، حذف کامل شرکت‌های پیمانکاری، تخصیص بدون تبعیض بن‌کارت و مزایای مزدی و بهبود وضعیت شغلی خود بودند.
گه در اقرار و گه در انکاری گاه در کار و گاه بیکاری
نیست در روزگار ممدوحی که ازو نیست بر من انکاری
در اهواز گروهی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه کوت عبدالله در اعتراض به‌ دریافت نکردن حقوق بهمن و اسفند سال قبل خود، در برابر استانداری این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند.
هم‌اکنون آذرآب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی در ایران شناخته می‌شود. از پروژه‌های اجرا شده توسط این ابرشرکت می‌توان به: ساخت نیروگاه بیستون کرمانشاه، ساخت صنایع سیمان سبزوار و شهرکرد، بازطراحی و بازسازی نیروگاه اهواز، توسعۀ واحد روغن‌سازی پالایشگاه اصفهان (شرکت نفت سپاهان)، ساخت تجهیزات نیروگاه سیکل‌ترکیبی قم، ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند، نیروگاه شازند اراک، پالایشگاه گاز کنگان، مجتمع پتروشیمی بوشهر، مجتمع پتروشیمی اراک، مجتمع پتروشیمی کاویان، پالایشگاه نفت اراک، مجتمع پتروشیمی پردیس، پالایشگاه‌های حمص و بانیاس سوریه، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، پتروشیمی سلمان فارسی، پتروپالایشگاه مهر خلیج‌فارس و پالایشگاه گاز هویزه (جفیر) اشاره کرد.
وی از جمله اعضای هیئت مؤسس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایرانیان می‌باشد که سهم غیرقابل انکاری در تحول غارنوردی ایران از حالت سنتی به مدرن دارد.
«وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ» و فرو میفرستیم از قرآن، «ما هُوَ شِفاءٌ» چیزی که آن آسانی است، «وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ» و بخشایشی گرویدگان را، «وَ لا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ» و نفزاید کافران را، «إِلَّا خَساراً (۸۲)» مگر زیانکاری.
بیا بگشا نقاب از چهر وبنما روی چون مه را که دارد ناصح من با من از عشق توانکاری
کجا حکایت آزاد مردی تو رود بر آن زبنده و آزاد نیست انکاری
وجود عیوبی مختلف مانند نامحوری، سایش بیش از حد، مشکل روانکاری و غیره می‌تواند باعث افزایش دمای ماشین آلات دوار مکانیکی شود. با توجه به الگوی حرارتی تشکیل شده می‌توان حتی به دقت در برخی موارد علت این افزایش حرارت را مشخص کرد یا حدس‌های خوبی را مطرح نمود که با کمک سایر روش‌های پایش وضعیت می‌تواند به عیب‌یابی تجهیز منجر شود. اندازه‌گیری دمای بدنه موتورهای الکتریکی و یاتاقان‌های آن و نیز تسممه نقاله‌ها یکی از پرکاربردترین کاربردهای ترموگرافی در تجهیزات مکانیکی است.
باید توجه نمود که کلیه مصالحی که با سیمان مصرف می‌شود از جمله سیمانکاری نما باید حداقل در حرارت‌های ۴ الی ۵ درجه بالای صفر انجام شود تا از یخ زدن و فاسد شدن ملات جلوگیری شود.
کسی را نیست از رویِ حقیقت بر کس انکاری که داند تا چه در هر دل ز نور و نار بنهادند
ای خوش آن کس که شد پی این سود به زیانکاری جهان خوشنود
کارگران پیمانکاری‌های شریفی و باقرپور شاغل در پتروشیمی آپادانا در عسلویه از روز دوشنبه ۸ آذر، دست به اعتصاب زدند.
نه از بیگانگان نز آشنایان ز فضل حسنت انکاری ندیدم
چهارشنبه ۱۵ تیر، کارگران شاغل در شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان در ادامه تجمع دیروز تجمعی بر پا کردند.
به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث) جمعی از کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکت‌های پیمانکاری در پالایشگاه‌های پنجم، ششم و نهم مجتمع گاز پارس جنوبی تجمع اعتراضی برپا کردند. درخواست این کارگران عبارتند از: «حذف کامل شرکت‌های پیمانکاری، اجرای مرخصی ۲ هفته کار ۲ هفته مرخصی، بازگشت به کار فوری رانندگان تعلیقی شرکت‌های پیمانکاری، اصلاح و اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، تنظیم قراردادهای مستقیم کار با رانندگان شرکت‌های پیمانکاری.»
نقد جان را صرف خواهم کرد در راه بتان کرده‌ام اقرار انکاری نمی‌آید ز من
وبگاه نقد و بررسی راتن تومیتوز، بر اساس نظر ۴۹ منتقد به این مجموعه امتیاز ۳۳٪ با میانگین نمرهٔ ۴٫۸/۱۰ را داد. اجماع منتقدان این وب‌سایت می‌گوید: «اتاق شلوغ با استعداد غیرقابل انکاری تدارک داده شده و بر اساس یک پیش‌فرض امیدوارکننده ساخته شده‌است، اما داستان بدون دستیابی به نتایج سودمند پیش می‌رود و منجر به تجربه‌ای خسته‌کننده و اغلب ناامیدکننده می‌شود». متاکریتیک که در نقدها از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۲۶ منتقد، امتیاز ۴۸ از ۱۰۰ را به این مجموعه اختصاص داده‌است که نشان‌دهنده «بررسی‌های مختلط یا عادی» است.
هر چه کرد از بهر نظم ملک و ملت رأی تو در ضمیر آسمان بر کارش انکاری نخاست