انواع

معنی کلمه انواع در لغت نامه دهخدا

انواع. [ اَن ْ ] ( ع اِ ) ج ِ نوع. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج )( دهار ) ( المنجد ). گونه ها و جنسها و نوعها و جنس های گوناگون و اقسام. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) : فی الجمله به انواع عقوبت گرفتار بودم. ( گلستان ).
هم ز انواع اوانی بی عدد
کانچنان در بزم شاهنشه سزد.مولوی.از بزرگان هنر در همه انواع منم
گرچه امروز مرا نام ز جمع شعر است.مسعودسعد.گفت حافظ لغز و نکته به یاران مفروش
آه از این لطف به انواع عتاب آلوده.حافظ.|| ( اصطلاح منطقی ) ج ِ نوع در برابر جنس و فصل. رجوع به نوع در همین لغت نامه شود.

معنی کلمه انواع در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ نوع ، جنس ها، اقسام .

معنی کلمه انواع در فرهنگ عمید

= نوع

معنی کلمه انواع در فرهنگ فارسی

جمع نوع
( اسم ) جمع نوع نوعها جنسها اقسام

معنی کلمه انواع در ویکی واژه

جِ نوع ؛ جنس‌ها، اقسام.

جملاتی از کاربرد کلمه انواع

نمای سنگی خود دارای انواع مختلفی هستند که عمده این تمایزات را می‌توان در تفاوت نوع سنگ موجود در طبیعت نام برد؛ لذا در اینجا جایز است قبل از معرفی انواع سنگ‌ها ابتدا به توضیح واژه سنگ تزئینی پرداخته و سپس به معرفی نماها بپردازیم.
در انواع علوم متنوع باشد و در اطراف رسوم مستطرف زیرا چنان که شعر در هر علمی به کار همی‌شود هر علمی در شعر به کار همی‌شود.
بدان که بدین دارو هیچ کس را حاجت نیست مگر دو بیمار را: یکی آن که از بسیاری گناه نومید شده است و توبه نمی کند و می گوید نپذیرند و دیگر آن که از بسیاری جهد و طاعت خویشتن هلاک می کند و رنج بسیار می کشد که طاقت ندارد. این دو بیمار را بدین دارو حاجت است، اما اهل غفلت را این دارو نبود بلکه زهر قاتل بود. و امید غالب به دو سبب شود: اول اعتبار است که اندیشه کند در عجایب دنیا و آفرینش نبات و حیوان و انواع نعمت، چنان که در کتاب شکر گفتیم تا رحمتی بیند و عنایتی و لطفی که ورای آن نتواند بود. که اگر در خویشتن نگرد هرچه وی را می بایست چگونه آفریده است، تا آنچه به ضرورت بود چون سر و دل، یا بدان حاجت بود بی ضرورت چون دست و پای، و آرایش بود بی حاجت چون سرخی لب و کژی ابرو و سیاهی و راستی مژه چشم چون آفریده است.
نقشبند باغ انواع ریاحین هر زمان از برای بزم سلطان کارسازی می‌کند
(آن گاه گوییم که اندر آفرینش هیچ معنی یی از معنی ضایع نیست البته، و نفس عاقله که شریف تر معنی داری است روا نباشد که ضایع باشد البته، و لیکن آنچه از چیزها با آغاز خلق است، غرض صانع از او حاصل شده است بدانچه کمال اول عالم بدان است، و آنچه از چیز ها آخر خلق است، غرض صانع اندر او پوشیده است به سبب آنکه اندر او کمال آخر عالم است، و حال عالم امروز اندر میان این دو کمال است. و هر چه از معانی الهی لطیف تر است، رسیدن بدان دشوار تر است. اما آنچه به آغاز خلق است، آن است که وجود طبایع – با این تیرگی و درشتی و بی معنی یی که اندر اوست – بر آن است، که اگر موجودی باشد کز او طاعت خواهد – چنانکه روح نماست – این طبایع مر او را طاعت دارد و از آن طاعت از او بوی و مزه و شکل و جز آن ثواب یابد و از حد مردگی به حیات نمایی رسد. پس همی بینیم که چو این طاعت اندر طبایع مر روح نامی را موجود بود، این طاعت خواه از او نیز موجود بود، و بر عکس این قول، چو این طاعت خواه که مر او را بر ثواب دادن مر اجزای طبایع مطیع خویش را این قدرت بود موجود بود، این جواهر نیز که مر او را طاعت توانستند داشتن و مر این ثواب عجیب را از او بتوانستند پذیرفتن، موجود بودند. و کرد آن صانع از این صنع پذیر آنچه کرد، و یافت این مصنوع از آن صانع آنچه یافت از انواع ثواب نوادر.)
احمد نجفی زنجانی معصومی(بابائی)(۱۲۸۷ ش - ۱۳۶۱ ش) روحانی و هنرمند شیعی بود که در انواع خطوط نسخ، ثلث، رقاع، کوفی، نستعلیق، شکسته و طغرا دست داشت.
در هوای دلکش آن مضمر انواع نشاط در زلال روشن آن ظاهر اسرار نهان
گفتنی است که نیروی هوایی خلق مغولستان انواع مختلفی از هواپیماها را به کار گرفته است.
طراح که طرح این بنا ریخته است انواع صنایع بهم آمیخته است
ای که انواع مرگ پرسیدی ایزد انواع زندگیت دهاد
و گر بر ضمیرش رود فکرتی کز انواع حادث شود فترتی
فرعون چون حجّت بر خود لازم دید در آن مناظره از عجز خود بترسید، سخن با تهدید گردانید، گفت: لَئِنِ اتَّخَذْتَ إِلهَاً غَیْرِی لَأَجْعَلَنَّکَ مِنَ الْمَسْجُونِینَ، و کان سجنه اشد من قتله، لانه کان یعذّب المسجونین بانواع التعذیب.
انواع مختلفی از قوانین وجود دارد که آزادی بیان را محدود می‌کند.
می‌توان از انواع متنوعی از کاغذها برای چاپ استفاده کرد.
به رتبت از همه انواع محدثات چو چرخ اگرچه زیر نمایی ولیک بالایی