انهدام
معنی کلمه انهدام در لغت نامه دهخدا

انهدام

معنی کلمه انهدام در لغت نامه دهخدا

انهدام. [اِ هَِ ] ( ع مص ) ویران شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ویران شدن و از پا درآمدن عمارت و غیره. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). ویرانی و پایمالی و خرابی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه انهدام در فرهنگ معین

(اِ هِ ) [ ع . ] (مص ل . ) ویران شدن ، فرو ریختن .

معنی کلمه انهدام در فرهنگ عمید

۱. ویران شدن، خراب شدن، ویرانی.
۲. ویران کردن.

معنی کلمه انهدام در فرهنگ فارسی

ویران شدن، خراب شدن ، ویرانی
۱ - ( مصدر ) ویران شدن خراب گشتن فرو افتادن فرو آمدن فرو ریختن . ۲ - ( اسم ) ویرانی خرابی . جمع : انهدامات .

معنی کلمه انهدام در دانشنامه عمومی

انهدام ( به انگلیسی: Hitman's Run ) یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر اکشن محصول سال ۱۹۹۹ میلادی به کارگردانی مارک ال. لستر است.
یک قاتل حرفه ای بازنشسته پس از آنکه به طور ناخواسته ماجرایی را می بیند درگیر اتفاقاتی می شود که به ناچار او را دوباره به دنیای خلافکاری باز می گرداند. . .
• اریک رابرتس . . تونی لازورکا / جان دوگان
• استبان پاول . . . برایان پنی
• سی توماس هوول . . . تام هولی
• فارا فورک . . سارا
• مایکل دی رابرتس . . مدیر FBI دین هریس
• برنت هاف . . راندال گرت
انهدام (فیلم ۱۹۹۷). انهدام ( به انگلیسی: Breakdown ) یک فیلم اکشن و دلهره آور آمریکایی محصول سال ۱۹۹۷ به کارگردانی و نویسندگی جاناتان موستو با بازی کرت راسل، جی تی والش، کاتلین کویینلان، ام. سی. گینی، جک نوثورتی، مویرا هریس، رکس لین، جک مک گی، استیون ودینگتون، توماس کوپاچ است.
جف تیلور در یک جاده خلوت به همراه همسرش امی از بوستون به سمت سن دیگو رانندگی می کند. دیری نمی گذرد که خودرویش که یک جیپ گرند چروکی است از کار می افتد. آنها از ماشین پیاده شده و به دنبال کمک هستند. یک کامیون از آنجا رد می شود و جف برایش دست تکان می دهد اما کامیون از کنارشان می گذرد.
چند دقیقه بعد کامیون بازمی گردد و صاحب کامیون به آنها می گوید در این نزدیکی ها نمی توانند تعمیرگاهی پیدا کنند اما کمی جلوتر رستورانی است که وی می تواند آنها را به آنجا برساند. جف از امی می خواهد که با کامیون به رستوران برود تا خودش فکری به حال ماشین بکند. امی می پذیرد و سوار کامیون می شود و می رود. جف که همچنان منتظر کمک است خسته می شود و خود دستی به ماشینش می زند. ماشین کار می کند. وی سوار ماشین شده و به سمت رستوران می رود.
وقتی داخل می شود همسرش را نمی یابد. او از صاحب آنجا دربارهٔ همسرش می پرسد اما هیچ کس به وی جواب درستی نمی دهد. جف که عصبی شده لیست مشتریان را از دست صاحب رستوران می گیرد اما اسم همسرش را نمی بیند. جف پس از اینکه از آنجا خارج می شود کامیون را می بیند. او کامیون را تعقیب می کند و بالاخره موفق می شود کامیون را نگاه دارد او از صاحب کامیون دربارهٔ همسرش می پرسد اما صاحب کامیون ادعا می کند که تا به حال او و همسرش را ندیده است. یک پلیس سر می رسد و پس از شنیدن ادعاهای دو مرد به همراه جف کامیون را وارسی می کنند اما اثری از امی نمی یابند. وی به صاحب کامیون اجازه رفتن می دهد و جف به همراه پلیس به اداره پلیس می رود.
آنجا به وی پیشنهاد می شود که به رستوران برگردد و منتظر همسرش بماند. جف در حال بازگشت با یک شخصی به نام بیلی برمی خورد که ادعا می کند همسر جف را در حالی دیده که از یک کامیون پیاده شده و سوار کامیون دیگری شده است. جف تیلور به وی می گوید که به پلیس برود و شهادت بدهد اما بیلی امتناع می کند و می گوید ممکن است پلیس نیز در این قضیه درگیر باشد. جف که خود را تک و تنها می بیند تصمیم می گیرد خود دل به ماجرا بزند و راز ناپدید شدن همسرش را کشف کند و…

معنی کلمه انهدام در ویکی واژه

ویران شدن، فرو ریختن.

جملاتی از کاربرد کلمه انهدام

چگونه شاد زید آن که بهر مردن زاد به خانه ای که پی انهدام کرده بناست
۳ – اجرای آتش و انهدام سنگرهای بتونی توسط گلوله‌های ضد تانک
این بنای زیبا به دلیل عدم رسیدگی ومرمت در حال تخریب ودر آستانه انهدام کامل است.
همچنین مطالعه دیگری توسط شرکت امنیت الکترونیک کی پاد به قلم میلاد کهساری الهادی با عنوان «کالبدشکافی بدافزار استاکس نت» بر روی این بدافزار صورت گرفته‌است که در آن حمله سایبری استاکس نت به زیرساخت کشور جمهوری اسلامی ایران از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌است. از قبیل اینکه چرا سازمان‌های امنیتی برای انهدام زیرساخت هسته ای ایران مجبور به استفاده از این بدافزار شدند و پس از شناسایی این بدافزار، چه تغییراتی در اکوسیستم امنیت سایبر و امنیت ملی در جهان صورت گرفت.[نیازمند منبع]
سامانه لیزری زئوس تنها جنگ‌افزار از این نوع است که در شرایط جنگی مورد استفاده قرار گرفته‌است. این سلاح لیزری بر روی یک خودروی هاموی نصب شده و از سال ۲۰۰۳ در جنگ افغانستان و سپس عراق حضور داشته‌است و کار آن انهدام مین‌ها و بمب‌های عمل‌نکرده‌است.
من همان ساعت که با شه این جسارت کرد خصم جزو جزوم خواست از سستی پذیرد انهدام
از عدل و فضل و رأفت و سطوت سرشته اند ارکان دولتت که مصون باد از انهدام
نمایش آدم خوابش می‌گیره به کارگردانی محسن معینی و تهیه‌کنندگی نگین میرحسنی واحد و بازی علی نصیریان و محبوبه بیات در سال ۱۳۹۱ در فرهنگسرای نیاوران تهران به مدت ۲ ماه روی صحنه رفت. این نمایش نوشته علی نصیریان است و با دراماتورژی جدید محسن معینی به روی صحنه رفت. در طراحی این نمایش از تابلوهای مجموعه انهدام آیدین آغداشلو استفاده شده بود. آهنگساز این نمایش علی قمصری بود. بازیگر و زنش و به مدت دو ماه در پاییز سال ۹۱ به روی صحنه رفت.
ماسوا گردید از این ماتم دین انهدام
نهایتاً نهم نوامبر سال ۱۹۱۴، درحالیکه عده ای از خدمه امدن جهت انهدام تأسیسات مخابراتی بریتانیایی در جزایر کوکوس، از آن خارج شده بودند، این ناو مورد حمله اچ‌ام‌ای‌اس سیدنی، ناو قدرتمندتر استرالیایی قرار گرفت و با تحمل خسارات فراوان از جمله بیش از ۱۳۰ کشته، جهت جلوگیری از غرق شدن خود را به ساحل رساند. خدمه باقیمانده امدن به اسارت دشمن درآمده و به مالت منتقل شدند.
در ایوان جنوبی دو کتیبه کوچک مرمر طرفین درب حرم نصب گردیده که یکی در تاریخ ۱۰۴۰ هجری قمری و در دیگری تاریخ ۱۲۴۰ هجری قمری به چشم می‌خورد که بر اساس آن بنای اولیهٔ این بقعه مقارن با سال‌های اول سلطنت شاه صفی توسط خواجه محب فرزند حاجی رمضان بریانکی در سال ۱۰۴۰ دستخوش تعمیر و مرمت گردیده‌است؛ ولی از کتیبهٔ دوم معلوم می‌شود که این تعمیر و مرمت هم مانع انهدام بقعه مزبور نگشته و ۲۰۰ سال پس از آن، بقعه کنونی به جای بقعهٔ ویران شده قبلی بنا گردیده‌است.
ور نکردی پایهٔ عونت مدد افلاک را این رواق بیستون ایمن نبودی ز انهدام
موشک‌های سام-۳ با سرعت ۳ تا ۳٫۵ ماخ حرکت کرده، قادر به انهدام هواگردهای مهاجم در فاصله حداقل ۳٫۵ کیلومتری و حداکثر ۳۵ کیلومتری هستند و توانایی رسیدن به ارتفاع ۱۸ کیلومتری را دارند. این موشک ۹۵۳ کیلوگرم وزن دارد و به یک سر جنگی ۷۲ کیلویی شامل ۴۴ کیلو مواد منفجره بسیار قوی مسلح است. قطر موشک نیز ۳۷۵ میلی‌متر و طول آن ۶ متر است.
این مرگ و انهدام علاوه بر ضررهای مالی هنگفت سازمان‌های کشاورزی بزرگ، عواقب شدید و نامناسبی را نیز برای روستائیانی که درآمد ماهیانه و همچنین غذای روزانه آن‌ها از گله‌های کوچک سنتی بدست می‌آمد داشت.
فدیتک قد عمرت برغم دهر بناء مفاخر بعد انهدامی
به‌طور استدلالی می‌توان گفت که کشف روش‌های جدی برای ارزیابی و ترکیب ارزیابی‌های احتمالی دارای اثر شدیدی روی جامعه مدرن داشته‌است. یک مثال خوب کاربرد نظریه بازی‌ها که به‌طور بنیادین بر پایه احتمال ریخته شده‌است در مورد جنگ سرد و دکترین انهدام با اطمینان بخشی متقابل است. مشابهاً ممکن است برای اغلب شهروندان دارای اهمیت باشد که بفهمند چگونه بخت‌ها و ارزیابی‌های احتمال صورت می‌گیرد و چگونه آن‌ها می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها به ویژه در زمینه دموکراسی دخالت کنند.
اجزای امن از مددش التیام جوید بنیاد جور از سخطش انهدام‌گیرد
زاهدان و شاهدان شهر را دیدم خراب مسجد و میخانه با هم چون پذیرفت انهدام؟!
ویران ترم نسازد ازین باش گو سپهر تا روز حشر در صدد انهدام من
کوهها مثل سحاب اندر مرور انهدام عالمی بی بانگ صور