انقلابیون

معنی کلمه انقلابیون در فرهنگ فارسی

جمع انقلابی انقلابیان شورشگران .

جملاتی از کاربرد کلمه انقلابیون

انقلاب اسلامی به همان اندازه برای زرتشتیان باقی‌مانده حادثه به‌شمار می‌رفت و تعداد آن‌ها را کاهش داد. در زمان نخست‌وزیری مهدی بازرگان انقلابیون مسلمان به آتشکدهٔ زرتشتیان تهران هجوم آورده و قاب عکس زرتشت را پایین کشیده و تصویر سید روح‌الله خمینی را جایگزین آن کردند.
دیری از مراجعت یپرم خان به تهران نگذشته بود که برای شرکت در عملیات به تبریز فرا خوانده شد. گفتنی است نیروهای روس از زمان ورودشان به تبریز در آوریل ۱۹۰۹ آنجا را ترک نکردند و مدعی بودند که علت ادامهٔ حضورشان وجود انقلابیون ستارخان و باقرخان در تبریز است.
در مارس ۱۹۳۱، پیمان گاندی-ایروین امضاء شد، و دولت متعهد شد تا تمامی زندانیان سیاسی را آزاد کند (با این وجود برخی از انقلابیون مهم و کلیدی آزاد نشدند و مجازات اعدام بی هاگات سینک و دو تن از همراهانش بعدها خشم علیه کنگره را، نه فقط در بیرون بلکه در میان اعضای خود کنگره، برانگیخت). در عوض، گاندی پذیرفت که دست از جنبش نافرمانی مدنی کشیده و به عنوان تنها نماینده کنگره در میزگرد دوم که در سپتامبر ۱۹۳۱ در لندن برگزار د شرکت کند. این کنفرانس در دسامبر ۱۹۳۱ با شکست مواجه شد. گاندی به هندوستان برگشت و در ژانویه ۱۹۳۲ تصمیم گرفت که جنبش نافرمانی مدنی را دوباره از سر بگیرد.
وی متولد ۱۳۱۸ تهران است و پس از تحصیلات مقدماتی وارد حوزه‌های علمی تهران و قم شد و دروس اصول و فقه را فرا گرفت و پس از اتمام دروس خارج فقه و اصول از مراجع طراز اول قم و تهران کسب اجتهاد نمود. وی همزمان با قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به رهبری سید روح اله خمینی به صف انقلابیون پیوسته و در کسوت معلمی به مبارزه با رژیم پهلوی روی آورد.
آنا جولیا کوپر در سال ۱۸۹۲ مجموعه مقالاتی دربارهٔ نژاد، جنسیت و آموزش و موضوعاتی دیگر با عنوان آوایی از جنوب، به انتشار رساند. همچنین در سن ۶۵ سالگی به دفاع از پایان‌نامه دکترایش با عنوان برده‌داری و انقلابیون فرانسوی پرداخت. پایان‌نامه او که به زبان فرانسه نوشته شده بود، در سال ۱۹۸۸ به انگلیسی ترجمه و منتشر شد. کوپر با همین دو کتاب قابلیت‌های خود را به مثابه «نظریه‌پرداز برجسته جامعه‌شناسی در خصوص نژاد و جامعه، هم در آمریکا و هم در سطح جهان» نشان داد.
مصطفی محمد عبدالجلیل که در حمایت از اعتراضات از سمت وزارت دادگستری کناره‌گیری کرده بود در شهر بنغازی ریاست دولت موقت را بر عهده گرفت. وی در اولین موضع‌گیری خود معمر قذافی را مسئول جنایت‌های انجام شده دانست. قذافی به همراه چهار پسر خود بنام‌های سیف الاسلام، ساعدی، معتصم و خمیس در پادگان نظامی باب‌العزیزه در غرب طرابلس پناه گرفته و از آنجا حرکات نیروهای ضدمردمی را هدایت می‌کردند. از پنج پسر قذافی سیف‌العرب از پدر جدا شده و به انقلابیون پیوسته‌است. هم‌زمان با تشکیل دولت انتقالی لیبی باراک اوباما خطاب به معمر قذافی از او خواست که سریعاً قدرت را واگذار کند. وی همچنین اظهار داشت:
او طی تحصیلات دانشگاهی خود در جنبش مقاومت فلسطینیان در اردن شرکت داشت. وی در اوج فعالیت خود بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۰ به انقلابیون ظفار پیوست و در زندان قلعه جلالی یکی از زندانهای عمان، زندانی شد.
ولادیمیر لنین در تحسین تعهد ژلیابوف به‌عنوان یک انقلابی، ژلیابوف را با دیگر انقلابیون بزرگ مانند ماکسیمیلیان روبسپایر و گیوسپ گریبالدی، هم‌سنگ دانسته است.
میرزا حسن رئیس‌المجاهدین از انقلابیون مشروطه بود که در ۱۳۳۶ قمری درگذشت. آرامگاه وی در آبیک قرار دارد.
سپهبد بدره‌ای فرمانده نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی امروز (۲۳ بهمن ماه ۱۳۵۷) مورد حمله انقلابیون قرارگرفت و پس از آن‌که به شدت مجروح شد به بیمارستان جرجانی انتقال یافت و در بیمارستان درگذشت این خبر حدود ساعت سیزده به دست ما رسید ولی چون از صحت آن اطلاعی در دست نبود با بیمارستان جرجانی تماس گرفته شد و این بیمارستان کشته شدن وی را تأیید کرد.
بود اگر فکر تو با عائلهٔ مانچو یار انقلابیون درکار نگشتند جری