انقلابی

معنی کلمه انقلابی در لغت نامه دهخدا

انقلابی. [ اِ ق ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به انقلاب. شورشی. || کسی که طرفدار انقلاب است. || ( اِخ ) نام فرقه ای در اول مشروطیت. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه انقلابی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) ۱ - منسوب به انقلاب ، شورشی . ۲ - طرفدار انقلاب . ۳ - انقلاب کننده .

معنی کلمه انقلابی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به انقلاب شورشی . ۲ - طرفدار انقلاب . جمع : انقلابیون .

معنی کلمه انقلابی در ویکی واژه

rivoluzionario
منسوب به انقلاب، شورشی.
طرفدار انقلاب.
انقلاب کننده.

جملاتی از کاربرد کلمه انقلابی

این خیزش اعتراضی پس از سرکوبِ آن، به «جنبش زن، زندگی، آزادی» بدل شد که در تداوم حرکت انقلابی‌اش، زمینه‌های یک انقلاب را پی می‌گیرد. خصلت اساسی این جنبش، دموکراتیک بودن آن است و در آن، خواستهٔ برابری و آزادی با محوریتِ مقابله با حجاب اجباری برجسته است.
گشت در ری انقلابی آشکار اندر زمان هرج و مرج افتاد در بازار و برزن ناگهان
در کهن ایرانِ ویران انقلابی تازه باید سخت از این سست‌مردم قتل بی‌اندازه باید
انقلابی که نگنجد به ضمیر افلاک بینم و هیچ ندانم که چه سان می‌بینم
محافل انقلابی ارمنی که مظهر عمده آن‌ها فدراسیون انقلابی ارمنی بود، در جریان این حوادث در کنار کلیسا قرار گرفتند و مقاومتی مسلحانه در برابر اجهافات دولت تزاری سازمان دادند. این صحنه کم‌نظیر با شرکت مبارزان انقلابی ارمنی دیده شد.
خواستی اندر وطن سازی محاسن را خضابی در دلت پیدا شد از شور حسینی انقلابی
گرچه بود از کفر کافر ماجرایی ‌طبع دور گام‌های انقلابی لیک‌، بی کیفر نبود
او ابتدا به عضویت شورای بزرگان دیرکتوار فرانسه درآمد و سپس در ۲ نوامبر ۱۷۹۵ به ریاست دیرکتوار ارتقا یافت. لوتورنر در آوریل ۱۷۹۷ بازنشسته شد و پس از آن به‌عنوان ژنرال به ارتش انقلابی فرانسه پیوست.
به موجب مواد ۲–۵ قرارداد کشورهای عضو می‌توانستند در مواردی که این قدرت‌ها مورد تهدید بگیرد بتوانند عملیات خود را هماهنگ کرده و وارد عمل شوند. قرارداد همچنین بر لزوم مقابله در خاک دیگر کشورها علیه نیروهای انقلابی هم تأکید کرده بود.
به تهران نیست یک تن انقلابی به جز مشروطه خواهان حسابی
انقلابی ضرورتست این‌جا تا تو این مغز بر کشی از پوست
تفلیس یک مرکز مهم برای انتشارات زبان ارمنی از قبیل انتشار «نشریه هاراچ»[پانویس ۳۵] از سوی فدراسیون انقلابی ارمنی از ۱۹۰۶ تا ۱۹۰۹ میلادی بوده‌است که در این نشریه ناشران و نویسندگان مشهور ادبی و سیاسی فعالیت می‌کردند. بعد از اعمال ممنوعیت از سوی مقامات روسی، نام روزنامه به «هوریزون»[پانویس ۳۶] تغییر یافت که وابسته به هیچ حزب سیاسی خاص نبود و تا ۱۹۱۸ میلادی انتشار می‌یافت. هم‌اکنون یک روزنامه ارمنی به نام «وراستان»[پانویس ۳۷](این کلمه به ارمنی معادل گرجستان است) به زبان ارمنی در تفلیس منتشر می‌شود.
سپیده قلیان فعال مدنی زنان طی نامه‌ای به ۴۰۰ نماینده آلمانی که کفالت سیاسی زندانیان در ایران را قبول کرده‌اند، نوشت: «شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای خود، انقلابی که در ایران در جریان است را دریابید و جلوی ماشین کشتار جمهور اسلامی بایستید.»
در رابطه با نقش کرمانشاه در جنبش مشروطه باورهای دوگانه‌ای وجود دارند. برخی مانند آن لمبتون کرمانشاه را شهری واجد اهمیت در جنبش مشروطه ندانسته‌اند،‌ اما برخی دیگر از منابع خلاف این دیدگاه را ارائه داده‌اند. دانشنامۀ‌ ایرانیکا سهم کرمانشاه در جنبش مشروطه را به سزا دانسته است. منصوره اتحادیه اوضاع شهر کرمانشاه را پس از مجلس دوم مشروطه بسیار انقلابی دانسته است. اصغر شیرازی نیز در تحلیل مشروطیت در میان کردها معتقد است که در کرمانشاه نسبت به دیگر مناطق کردنشین جنبش بیشتری وجود داشته‌است.
ژلیابوف پس از بازگشت به اودسا، به عضویت در گروه فلیکس ولچوفسکی (وابسته "چایکوتسکی" اودسا) درآمد و به تبلیغ در میان کارگران و روشن‌فکران پرداخت. او در اواخر سال ۱۸۷۴ دستگیر شد و سپس به قید وثیقه آزاد شد. با این وجود، او فعالیت‌های مخالف دولت حاکم را ادامه می‌داد. ژلیابوف یکی از مظنونان در "دادگاه ۱۹۳" بود. وی پس از تبرئه در سال ۱۸۷۸، به منظور تبلیغات انقلابی در میان دهقانان به ولایت پودولسک رفت.
ای از شکنج زلفت هرجا که انقلابی هرگز نتافت بر کس چون رویت آفتابی
اما گریس فراست در یک خانواده بازرگان بوستون متولد شد که در دهه ۱۶۰۰ از انگلستان آمدند و در جنگ انقلابی آمریکا شرکت کردند. اما دومین دختر از سه دختر، یک برادر بزرگتر به نام کریستین فراست نیز داشت که برای فرار از مشقت های زندگی و سوء استفاده پدرشان به سوء مصرف مواد روی آورده بود. سه خواهر فراست که خانواده یا خودشان ناشناخته بودند، جهش یافته بودند که توانایی های تله پاتیک آنها با رسیدن به بلوغ بالغ شد.
عالم بی انقلابی هست اگر زیر فلک پیش ارباب نظر دارالامان حیرت است
در سپیده دم این روز نیروهای انقلابی با ورود به شهر طرابلس و تصرف بیشتر بخش‌های وارد آخرین مرحله از نبرد برای حکومت نابودی معمر قذافی شدند. آنان بسرعت وارد میدان سبز شدند و در همین روز یکی از تلویزیونهای دولتی را تصرف کردند. آنان پس از ورود به میدان سبز طرابلس نام آن را به میدان شهدا تغییر دادند.
افکند انقلابی و مشروطه را به ملک درمان ناتوانی و داروی خواب کرد