انفورماتیک

معنی کلمه انفورماتیک در فرهنگ معین

(اَ فُ ) [ فر. ] (اِ. ) دانش دریافت و انتقال اطلاعات (کامپیوتر )، داده ورزی . (فره ).

معنی کلمه انفورماتیک در ویکی واژه

دانش دریافت و انتقال اطلاعات (کامپیوتر)

جملاتی از کاربرد کلمه انفورماتیک

در علوم رایانه یک آرایهٔ پسوندی آرایه‌ای مرتب‌شده از همهٔ پسوندهای یک رشته است. این داده ساختار در الگوریتم‌های فشرده سازی و بیوانفورماتیک کاربرد دارد.
ژنوم ویروس واریولای ماژور برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ به‌طور کامل توالی یابی شد. توالی کدگذاری کامل به صورت آنلاین در دسترس عموم است. توالی مرجع فعلی برای ویروس واریولای ماژور از سویه‌ای که در سال ۱۹۶۷ در هند در گردش بود، توالی‌یابی شد. علاوه بر این، توالی‌هایی برای نمونه‌هایی از سویه‌های دیگر وجود دارد که در طول کمپین ریشه کنی سازمان بهداشت جهانی جمع‌آوری شده‌اند. یک مرورگر ژنومی برای پایگاه داده کاملی از توالی‌های مشروح ویروس واریولا و سایر ویروس‌های آبله از طریق مرکز منابع بیوانفورماتیک ویروسی در دسترس عموم است.
آنالیز دنباله در زیست‌شناسی مولکولی و بیوانفورماتیک‌ها بر اساس آزمایش‌های کامپیوتری از قطعه‌های مشخص برای مثال یک دی ان ای استاندارد مکانیزه شده‌است.
وی در ۲۵ اکتبر ۱۹۱۳ یا ۲۵ اکتبر ۱۹۱۶ در سیمفروپول به دنیا آمد و از دانشگاه فنی ارتباطات و انفورماتیک مسکو فارغ‌التحصیل گشت. همچنین برندهٔ جوایزی همچون نشان لنین (۱۹۶۱)، نشان پرچم سرخ کار (۱۹۵۶) و جایزه لنین (۱۹۵۷) شده‌است. وی در ۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۱۰ در سن ۹۳ سالگی درگذشت و در گورستان ویدنسکیه به خاک سپرده شد..
در مهندسی برق، علوم کامپیوتر، محاسبات آماری و بیوانفورماتیک، الگوریتم باوم-ولچ برای محاسبه پارامترهای مجهول مدل پنهان مارکوف بکار می‌رود.
استنتاج الگوریتمی پیشرفت‌های جدیدی را در روش‌های استنباط آماری حاصل می‌کند تا توسط دستگاه‌های محاسباتی قوی که به طور گسترده در دسترس هر تحلیلگر داده ای است، امکان‌پذیر باشد. سنگ بنای این رشته شامل تئوری یادگیری محاسباتی ، محاسبات دانه ای ، بیوانفورماتیک است و برای مدت ها پیش، احتمال ساختاری (فرزر 1966) نیز جزء این دسته بود . تمرکز اصلی بر روی الگوریتم‌هایی است که آمار را بر اساس یک پدیده تصادفی ریشه‌یابی می‌کنند و مقدار داده‌هایی را که باید از آنها تغذیه شود تا نتایج قابل اعتمادی بدست آید، محاسبه می‌کنند. این موضوع علاقه ریاضیدانان را از مطالعه قوانین توزیع به ویژگی های عملکردی آمار و علاقه دانشمندان کامپیوتر را از الگوریتم های پردازش داده ها به اطلاعاتی که آنها پردازش می کنند تغییر داد.
حضور ایران در المپیاد کامپیوتر از سال ۱۳۷۰ شروع شد. در سال ۱۹۹۱ ایران در سومین المپیاد جهانی انفورماتیک که در یونان برگزار شد دکتر یحیی تابش را به‌عنوان «ناظر» اعزام کرد. در سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱) اولین تیم المپیاد کامپیوتر ایران به سرپرستی دکتر یحیی تابش و دکتر محمد قدسی در چهارمین المپیاد انفورماتیک در بن آلمان شرکت کرد.
تعداد آراِن‌اِی غیر-کدکننده در ژنوم انسان نامعلوم است؛ با این حال، مطالعات ترنسکریپتومیکی و بیوانفورماتیکی اخیر پیشنهاد می‌کنند که دست کم هزاران توالی از آراِن‌اِی‌های غیر-کدکننده وجود داشته باشد.
الگوریتم‌های پزشکی بخشی از زمینه‌های وسیع‌تری هستند که معمولاً متناسب با اهداف انفورماتیک پزشکی و تصمیم‌گیری پزشکی هستند. تصمیمات پزشکی در چندین زمینه از فعالیت‌های پزشکی از جمله انتخاب تست پزشکی، تشخیص، درمان و پیش آگهی و کنترل خودکار تجهیزات پزشکی رخ می‌دهد.
از نظر عملکرد شرکت‌های ارائه خدمات انتقال داده از طریق ارتباطات ماهواره ای شرکت ملی خدمات انفورماتیک رتبه یک کشور را دارد.