انفعالی

معنی کلمه انفعالی در لغت نامه دهخدا

انفعالی. [ اِ ف ِ ] ( ع ص نسبی ) منسوب به انفعال : کیفیات انفعالی. جنبش انفعالی. ( فرهنگ فارسی معین ). مقابل فعلی. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه انفعالی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) ۱ - منسوب به انفعال ، مربوط به انفعال : جنبش انفعالی . ۲ - مبتنی بر خواسته های دیگران نه تصمیم گیری و ارادة شخصی .

معنی کلمه انفعالی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به انفعال : کیفیات انفعالی جنبش انفعالی .

معنی کلمه انفعالی در ویکی واژه

منسوب به انفعال، مربوط به انفعال: جنبش انفعالی.
مبتنی بر خواسته‌های دیگران نه تصمیم گیری و ارادة شخصی.

جملاتی از کاربرد کلمه انفعالی

نفخ منعم ته شد از نم خوردن‌ کوس و دهل باد و آب انفعالی در دماغ خیک بود
مزد کار غفلت اینجا انفعالی بیش نیست کوشش مزدور خوابم روز بیگه می‌کنم
و در نتیجة مجاهدت‌های او به‌عنوان سمبل محور مقاومت شرایط منطقه به‌گونه‌ای رقم خورد که نقطه افول هژمونی ایالات متحده آمریکا گردید و این افول منطقه‌ای آنچنان کینه و نفرتی را در دل آمریکایی‌ها ایجاد کرد تا این‌که در سیاست و اقدام انفعالی ترور ناجوانمردانه‌اش به انجام رساندند.
زیر شمشیر تو کردم ناله از بی‌طاقتی در شهیدانت از این فعل انفعالی داشتم
در ترش‌رویی انفعالی هست سرکه ناچار عطر آرد بار
قسمت زنگی از آیینه روشن نشود انفعالی که من از صاف ضمیران دارم
عجب چون نمانم ... گُل که دید آن رخ و انفعالی ندارد
مجموعه دارای سیستم گرمایش و سرمایش انفعالی است همچون با توجه به شفاف و شیشه‌ای بودن بال‌ها نیازها گیاهان را به نور برطرف می‌سازد. به طوری که این بال‌ها گلخانه را احاطه می‌کنند و با کلکتورهای خورشیدی که برق تولید می‌کنند پوشیده می‌شوند.
وی همچون «پلخانف» به نقش تاریخ ساز اراده و «فرد» تأکید داشت به عبارتی دیگر با نفی خصلت فرجام گرایانه اندیشه هگل که به معنای اجتناب ناپذیری تحول تاریخی به گونه‌ای طبیعی و نهایی است، بر آن بود که سوسیالیسم فرایندی است که خلق آن نه به وسیلهٔ خصلت انفعالی ماتریالیسم دیالکتیک بلکه به وسیلهٔ افراد و حرکت فعالانه آنان ممکن می‌شود.
افکار ناخودآگاه عنصر مردانه گاهی چنان حالت انفعالی به خود می‌گیرد که ممکن است به فلج شدن احساسات یا احساس ناامنی شدید و احساس پوچی منجر شود.
جز فراموشی ز ما بیحاصلان بیحاصلست گر دماغ انفعالی هست یاد ما کنید
تصاویر او جنبه‌هایی روزمره، صمیمی و خودزیستنامه ای را از روح جامعهٔ اروپایی در خلال دوران جنگ جهانی دوم تا دهه هفتاد میلادی می‌نمایاند که در عرصه‌های عشق، سکس، هنر، موسیقی (به ویژه جاز) و فرهنگ جایگزین و غیرسنتی آن زمان در جریان بود. وی دوربین خود را "شیفته و شیدا " وصف کرد و گفت: "من یک روزنامه نگار یا یک گزارشگرِ بی غرض و انفعالی نیستم، من مردی هستم که چیزهایی را دوست دارد و چیزهایی را، نه". سبک او مبتنی بر درونیات شخصی خود اوست و بر مشاهده گر، بیش از مشهود تأکید دارد؛ به عبارتی، شیوهٔ او در عکس برداری، با گفتار اول شخص، برابری می‌کند.
در آتشیم ز بی‌انفعالی‌ات بیدل که می‌گدازی وچون شیشه نم درآب تو نیست
شرم محروم است بیدل از حصول مدعا بیشتر کار جهان بی‌انفعالی می‌کند
ازان گل در نقاب غنچه مانده ست که از روی تو دارد انفعالی
او در سال ۱۳۸۷ در مقاله‌ای با عنوان «پیشنهادهایی برای بهبود نظام رسانه‌ای کشور» به طرح مدلی باعنوان «مدل بینابینی» پرداخته و آن را راهگشای عبور از وضعیت انفعالی نظام رسانه‌ای در ایران دانسته‌است. در بخشی از این یادداشت آمده‌است: "قواعد رسانه‌های مشارکتی اینترنتی که اصلی‌ترین مشخصه‌هایش بدون کد بودن، رایگان بودن، نداشتن کپی رایت، غیر متمرکز بودن و پذیرش مشارکت داوطلبانه‌است، اجازه می‌دهد که هر فرد رسانهٔ خاص خود را داشته یا در رسانه‌هایی با این خصلتها آزادانه یا تا حد بالایی آزادانه مطالب خود را منتشر نماید .