انعکاس

معنی کلمه انعکاس در لغت نامه دهخدا

انعکاس. [ اِ ع ِ ] ( ع مص ) برگردیده شدن و عکس پذیرفتن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).انقلاب. ( از اقرب الموارد ). باژگونه شدن و نمودار شدن شکل چیزی در هر جسم شفاف مثل آب و آیینه و غیره. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). باشگونه شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). واژگونه شدن. واژگون شدن. ( یادداشت مؤلف ). عکس. معاکسه. تقلیب. قلب. باژگونی. وارونی. پرتو افکندن. || ( اِمص ) برگشتگی و بازگشت و فرتور.( ناظم الاطباء ). بازتاب. ( واژه های فرهنگستان ). || ( اصطلاح فیزیک ) بازگشتن امواج ( مثلاً امواج صوت یا نور ) به محیطی که در آن حرکت می کنند پس از برخورد به یک سطح. اگر امواج نور یا صوت که در محیطی حرکت می کنند به محیط دیگری برخورد کنند عموماً قسمتی ازآنها به محیط اول بازمی گردد یعنی منعکس می شود و قسمت دیگر انکسار پیدا می کند. انعکاس در برخورد امواج آب بساحل یا به مانع دیگر نیز مشاهده می شود برای سهولت معمولاً انعکاس را در مورد شعاع موج توضیح میدهند. سطوح خشن ، شعاع نوری را که بر آنها بتابد ( شعاع تابش ) در جهات مختلف متفرق می کنند، در غیر این صورت ، انعکاس تابع قوانین ساده ای است : اگر از نقطه تابش عمودی بر سطح منعکس کننده رسم شود، اولاً این عمود و شعاعهای تابش و منعکس در یک صفحه اند، ثانیاً زاویه تابش ( یعنی زاویه شعاع تابش با خط عمود ) با زاویه انعکاس ( زاویه شعاع منعکس با عمود ) مساوی است. لفظ انعکاس را در مورد بازگشت اشیاء و ذرات پس از برخورد به یک مانع نیز بکار می برند . ( از دایرةالمعارف فارسی ). و رجوع به همین کتاب شود.

معنی کلمه انعکاس در فرهنگ معین

(اِ عِ ) [ ع . ] (مص م . ) بازتاباندن .

معنی کلمه انعکاس در فرهنگ عمید

۱. منعکس شدن.
۲. [مجاز] عکس العمل
۳. پرتو انداختن.
۴. نمودار شدن شکل چیزی در جسم شفاف، مانند آب و آیینه.
۵. تکرار صوت که به واسطۀ برخورد امواج آن با مانع به عمل می آید.
۶. (فیزیک ) بازگشتن نور پس از برخورد به یک سطح به محیط اول، بازتاب.

معنی کلمه انعکاس در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) عکس پذیرفتن . ۲ - واژگونه شدن باژگونه گشتن وارون شدن . ۳ - آوازه شدن شهرت یافتن . ۴ - نمودار شدن باز نمودن . ۵ - پرتو انداختن. ۶ - ( اسم ) باژگونگی وارونی . جمع : انعکاسات .یا انعکاس صوت.

معنی کلمه انعکاس در فرهنگستان زبان و ادب

{inversion} [ریاضی] با مفروض بودن نقطه ای مانند o در یک صفحه یا فضا، نگاشتی از صفحه یا فضا به خودش که هر نقطه را به نقطۀ منعکس آن نسبت به دایره یا کره ای به مرکز o می نگارد

معنی کلمه انعکاس در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:بازتاب (فیزیک)

معنی کلمه انعکاس در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انعکاس یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای حالت پذیرش قضیه منعکسه نسبت به عکس است.
هر گاه قضیه ای که اجزائش ترتیب طبیعی دارد (مثل حملیات و متصلات، نه منفصلات) مستلزم قضیه دیگری باشد که این قضیه از تبدیل دو طرف قضیه اولی به دست آید، بدین گونه که طرف مقدم، مؤخر و طرف مؤخر، مقدم شود، بدون اینکه کیف و صدق قضیه نخست تغییر یابد، قضیه نخست را «منعکسه (عکس پذیر)»، و قضیه دوم را «عکس»، و حال تاثر و قبول قضیه را «انعکاس»، و عمل تاثیر مزبور را نیز «عکس» خوانند.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: (۱) سجادی، جعفر، فرهنگ معارف اسلامی.
۱. ↑ سجادی، جعفر، فرهنگ معارف اسلامی، ج۲، ص۱۳۰۲.
...

معنی کلمه انعکاس در ویکی واژه

eco
riflesso
بازتاباندن.

جملاتی از کاربرد کلمه انعکاس

هر بر که ئی که بود بدی آهنین سلب امروز ز انعکاس شقیق آتشین قباست
آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا در اصفهان که عکس‌های او از تجمع اعتراضی چهارشنبه علیه اسیدپاشی‌های اصفهان بخشی از پوشش خبری این خبرگزاری در این زمینه بود، بازداشت شد. در روزهای اخیر شماری از رسانه‌های محافظه‌کار در ایران از چگونگی انعکاس اسیدپاشی‌های اصفهان انتقاد کرده‌اند. همچنین ۱۲۹ روزنامه‌نگار ایرانی در نامه‌ای ضمن اعتراض به بازداشت آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا در اصفهان، از مسئولان جمهوری اسلامی خواستند که حق قانونی رسانه‌ها را در اطلاع‌رسانی آزاد و دقیق، محترم بشمارند. آن‌ها تأکید کردند که «نتیجه تحمیل سکوت بر خبرنگاران و رسانه‌های هرچه باشد به سود مردم و جامعه نیست».
برای بزم تو چون برگشند برق یمانی که شد بریشم نورش بانعکاس مثنا
ز انعکاس شعاع طلعت تو آفتاب آینهٔ مثال شده
رواق چشم که یک انعکاس او آفاق محیط نه فلکش زورقی به دریایی
درینجا نیست شمعی جز رخ دوست وگر هست، انعکاس چهرهٔ اوست
چشم را گویی از اینجا لازم آمد انعکاس بی صفت را چون توان آورد در تحتِ صفات
برفکن از بدن دلا زرق سیه پلاس را آینه شو که تا بری لذت انعکاس را
بازنشستگان و مستمری‌بگیران شرکت مخابرات حداقل در استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خوزستان، کرمانشاه، کرمان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل در اعتراض به دخالت نظامیان در امور اقتصادی و صنعتی و سلطه سپاه پاسداران بر اقتصاد ایران تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. بازنشستگان معترض در استان‌های مختلف شعارهای مختلفی مانند «به جای مرد کاری، نشسته یک نظامی.» «رسانه داخلی، انعکاس انعکاس»، «بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن»، «نه مجلس نه دولت، نیستند به فکر ملت»، «از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رأی نمی‌دیم»، «تا حق خود نگیریم، آرام نمی‌نشینیم»، «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن»، «عدالتی ندیدیم، فقط دروغ شنیدیم» و «کشتی بازنشسته امروز به گل نشسته» سر دادند.
کشتی خورشید پیکر کانعکاس جرم او روز روشن می نماید در دل شبهای تار
همچنین ترکیب دو تبدیل بالا (انعکاس و مکمل منطقی) هم خود یک تبدیل جدید به ما می‌دهد که پیچیدگی تحت آن ناوردا است. ۱۶ قاعده هم هستند که تحت این تبدیل به خودشان نگاشته می‌شوند. نهایتاً ۸۸ قاعده می‌ماند که با تبدیلات ذکر شده هم ارز نیستند.
کریستال مایع از خود نوری منتشر نمی‌کند، بلکه با استفاده از یک نور پس زمینه یا انعکاس نور، تصاویر را به صورت رنگی یا سیاه و سفید شکل می‌دهند.
زیرا بنا به اعتقاد کسانی که انعکاس را باور دارند، دیده شد. در آینه، خود شی ء است. جز آن که بیننده آن را به وهم مقابل خویش بیند.
تنوع غذایی رشتی‌ها و تضاد آن با عراقیها یعنی مردم داخل یا فلات ایران، زمینه نیرومندی برای انعکاس تفاوت‌ها است. مردم گیلان عاشق برنج که به‌طور سنتی با هر سه وعده اصلی غذایی میل می‌شود. این در تضاد با رژیم سنتی عراقی‌هاست که از نان، محصولات لبنی و گاهی گوشت گوسفند تشکیل می‌شود.
ایسروریکه نور در آئینه سپهر الا ز رأی تو بره انعکاس نیست
یکی از فعالیت‌های اتاق بازرگانی تهران از ابتدای تأسیس، انتشار مجله و انعکاس اخبار اقتصادی و تجاری و اخبار اتاق بوده‌است. نشریات اتاق تعدد بسیاری داشته‌است. نخستین مجله اتاق بازرگانی تهران در آبان ۱۳۰۶ یعنی فقط چند ماه از تأسیس اتاق به سردبیری فخرالدین پارسا فعالیت خود را آغاز کرد. این مجله که مجله عصر حدید یا «راهنمای تجارتی ایران» نام داشت تا آبان ۱۳۰۸ به عنوان ارگان رسمی اتاق تجارت تهران به چاپ اخبار اتاق و جدیدترین تحولات در دنیای اقتصاد می‌پرداخت. این نشریه در ۶۳ شماره به چاپ رسید.
در بخش توسعه اکولوژیک آلن مارشال نه بر حقوق بشر بلکه بر شناخت وابستگی اساسی همه موجودات بیولوژیکی (و برخی از موجودات زنده) و تنوع اساسی آنها تأکید می‌شود. از آنجا که می‌توان تصور کرد که پسوند آزادی خواهانه ناشی از انعکاس سیاسی جهان طبیعی است، بهتر است پسوند اکولوژیک به عنوان بازتاب علمی جهان طبیعی تلقی شود. توسعه اکولوژیکی تقریباً همان طبقه‌بندی زیست‌بوم گرایی اسمیت است و درمورد ارزش ذاتی نهادهای زیست‌محیطی جمعی مانند اکوسیستم‌ها یا محیط جهانی به عنوان یک موجودیت کل بحث می‌کند. از جمله هولمز رولستون نیز این رویکرد را در پیش گرفته‌است.
اما راجع به مرقعات و نسخ خطی : من دلم می خواست چند تا از مرقعات را فرستاده در صورت لیاقت در سلک مندرجات فرهنگ ایران زمین یعنی آن مجله وزین درج گردد. اولین دفعه چند نامه از عباس میرزا است به فریدون میرزا یعنی فرزند و جانشین خود در آذربایجان . حالا چطور عکس بردارم که انعکاس آن آسان تر باشد نمی‌دانم ، منوط به دستور شماست.
حسگر امواجی را بیرون می‌فرستد و انعکاس آن‌ها از یک جسم متحرک را اندازه می‌گیرد.
برای نمایش فواره‌ها در شب از چراغ‌هایی در زیر محل ریزش آب استفاده می‌کنند که بایستی با اصول نورپردازی در آب مطابقت داشته باشد. تابش نور از پایین به بالا و تنظیم میزان آن، باعث انعکاس حرکات آب در محوطه اطراف و روی شاخ و برگ گیاهان می‌شود و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد. در صورت وجود گیاهان آبزی یا ماهی در استخر، باید در نصب فواره‌ها دقت شود. برای نیلوفرهای آبی تلاطم سنگین آب مضر خواهد بود. اما اکسیژن فراوان حاصل از آب فواره‌های بلند برای ماهی‌ها مفید و مطلوب است.