انعقاد

معنی کلمه انعقاد در لغت نامه دهخدا

انعقاد.[ اِ ع ِ ] ( ع مص ) بسته شدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ) ( از اقرب الموارد ). بسته شدن و مجتمع شدن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). پیوستن. بستن. ( یادداشت مؤلف ). || نزد علماء اصول و فقهاء، وابستگی اجزاء تصرف است برطبق موازین شرع ، چنانکه بیع فاسد را منعقد گویند نه صحیح و استعمال این لفظ مخصوص در معاملات است ، کذا فی التوضیح. و مراد به اجزاء تصرف ایجاب و قبول است چنانکه بیرجندی در شرح مختصرالوقایه گفته است : «انعقاد، انضمام کلام یکی از دو متعاقد است بدیگری ». و پیداست که کلام یکی از دو متعاقد ایجاب است و کلام دیگری قبول.( از کشاف اصطلاحات الفنون ج 2 ص 954 ). || ( اِمص ) بستگی و فراهم آمدگی و اجتماع. ( ناظم الاطباء ).
- انعقاد شیر و امثال آن ؛ بستن. ( یادداشت مؤلف ).
- انعقاد مجلس ؛ سوری یا سوکی برپا کردن. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه انعقاد در فرهنگ معین

(اِ عِ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - ب سته شدن پیمان . ۲ - بسته شدن مایع .

معنی کلمه انعقاد در فرهنگ عمید

۱. بسته شدن.
۲. بسته شدن و غلیظ شدن مایع.
۳. بسته شدن پیمان.
۴. برپایی جلسه، مجلس، و امثال آن ها.

معنی کلمه انعقاد در فرهنگ فارسی

بسته شدن، بسته شدن وغلیظ شدن مایع، بسته شدن پیمان
۱ - ( مصدر ) غلیظ گشتن مایع بسته شدن ۲- بسته شدن پیمان. ۳ - آراسته شدن (جلسه مجلس ) . ۴ - ( اسم ) بستگی . ۵ - آراستگی . جمع : انعقادات .

معنی کلمه انعقاد در فرهنگستان زبان و ادب

{coagulation} [شیمی، مهندسی محیط زیست و انرژی] ناپایدار شدن و مجتمع شدن اولیۀ ذرات معلق ریز و کلوئیدی موجود در آب با افزودن مواد شیمیایی مناسب

معنی کلمه انعقاد در دانشنامه آزاد فارسی

اِنعِقاد (coagulation)
در زیست شناسی، اصطلاح دیگری برای اشاره به لخته شدن خون. این فرآیند باعث توقّف خون ریزی می شود.

معنی کلمه انعقاد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بسته شدن، مقابل انحلال را انعقاد می گویند که مراد از انعقاد به لحاظ متعلّق آن (عقد، عبادت و نطفه) مختلف است و در بیشتر بابها، اعم از عبادات، عقود، ایقاعات و احکام به کار رفته است.
انعقاد عمل در عبادات، مانند نماز، روزه و حج، به دخول در آن عمل با نیت و قصد قربت، همراه دیگر شرایط آن، محقّق می‏شود.
نماز جماعت با امام جامع شرایط و حضور یک مأموم و نماز جمعه با پنج یا هفت نفر ـ بنابر اختلاف در مسئله ـ که یکی از آنان امام است، منعقد می‏گردد.
عقود و ایقاعات
انعقاد عقود با ایجاب و قبول لفظی یا فعلی و انعقاد ایقاعات با انشاء لفظی، همراه با سایر شرایط در هر دو مورد است.
قضاوت
مقام قضاوت برای قاضی با تحقّق شرایط آن، مانند ایمان، عدالت، بلوغ و نصب منعقدمی‏شود.
انعقاد نطفه
...

معنی کلمه انعقاد در ویکی واژه

ب سته شدن پیمان.
بسته شدن مای

جملاتی از کاربرد کلمه انعقاد

الکسیاد ((به یونانی: Ἀλεξιάς))، نخستین و مهم‌ترین وقایع‌نامه یونانی از سلسلهٔ منابع کلاسیک در مکتب تاریخ‌نگاری جنگ‌های صلیبی که مورّخ و شاهزادهٔ بیزانسی، آنا کومننه، دختر آلکسیوس یکم امپراتور بیزانس نوشته‌است. این اثر مشتمل بر زمینه‌های شکل‌گیری نخستین جنگ صلیبی، توصیف شور و شوق و هیجان و انگیزه‌های صلیبیون از این اقدام، نحوهٔ مدیریت و تصمیمات الکسیوس یکم در برابر صلیبیون است. در واقع وی به شرح کامل روابط بیزانس با صلیبیون، همزمان با حمله نخست آنها به شرق می‌پردازد؛ سپس از نحوهٔ اتحاد این دو و انعقاد عهدنامه با یکدیگر علیه ترکان سلجوقی و پیامدهای آن سخن می‌گوید.
علل خون‌مردگی بسیار متنوع است ولی معمولاً علت اصلی آسیب و پارگی عروقی یا اختلال انعقاد خون است. در پیری، پورپورای ترومبوسیتوپنیک، تروما، الکلیسم مزمن، مصرف داروهای ضدانعقاد خون، برخی داروهای مدرو آنتی‌بیوتیکها، برخی بدخیمی‌ها مانند لوسمی، برخی عفونتها مانند مننگوکوک، اختلالات خودایمنی، و … اکیموز دیده می‌شود.
وی متخصص دستگاه گردش خون و پزشک مایو کلینیک در راچستر، مینه‌سوتا بود و شهرتش بابت پژوهش‌هایش در زمینهٔ بیماری‌های سرخرگ محیطی و ابداع آزمون آلن است. وی پژوهش‌های وسیعی در زمینهٔ ساخت دیکومارول دارد که یک داروی ضدانعقاد طبیعی است که از کومارین به‌دست می‌آید.
«یحبه و یحبونم » چنین فرمود: که انعقاد محبت ز جانب ما بود
سپاهیان اسکندر پس از سپری کردن زمستان، در سال ۳۳۳ ق م از دروازه‌های کیلیکیه گذشتند و در ماه نوامبر با سپاه اصلی ایران تحت فرماندهی داریوش سوم، شاهنشاه ایران، مصاف دادند. اسکندر در نبرد ایسوس شکست سختی را به داریوش تحمیل کرد و داریوش به‌ناچار از میدان جنگ گریخت و همسرش، دخترانش، مادرش، سیسیگامبیس، و خزانه‌ای افسانه‌ای را پشت سرش رها کرد. با گریختن داریوش از میدان جنگ، سپاه ایران نیز از هم پاشید. داریوش با ارائهٔ پیشنهاد باج ۱۰٬۰۰۰ هزار تالانی برای آزادسازی خانواده‌اش و نیز بخشیدن تمام سرزمین‌هایی که اسکندر تا آن زمان به دست آورده بود خواستار انعقاد پیمان صلح شد. اسکندر پاسخ داد از آنجا که اکنون او شاه آسیاست، تصمیم‌گیری دربارهٔ تقسیمات ارضی تنها بر عهدهٔ اوست.
حدود سیزده سال پس از انعقاد عهدنامه گلستان در سال ۱۸۲۶ میلادی با حمله ایران دور دوم جنگ‌های ایران و روسیه آغاز شد که بار دیگر به شکست ایران و انعقاد عهدنامه ترکمانچای فوریه ۱۸۲۸ میلادی منجر شد که بر اساس آن ارمنستان شرقی و تمام مناطق شمال ارس به روس‌ها واگذار شد.
صدام حسین مدعی بود که نظام بعثی از همان ابتدای انعقاد قرارداد مرزی ۱۹۷۵ در زمان شاه، خود را مغبون می‌دیده.
معمولاً وجود اختلالات و نارسایی‌های انعقاد خون (هموستاز) به صورت خون‌ریزی زیرپوستی و کبودشدگی مخاطی بروز می‌یابد به خصوص اگر دلیل اختلال انعقاد خون کاهش تعداد پلاکتهای خون (ترومبوسیتوپنی) یا عدم عملکرد صحیح پلاکت‌ها باشد. این لکه‌های خونریزی زیرپوستی (وگاه زیر مخاطی) که با فشار موضعی از بین نمی‌روند بر اساس اندازه به نام‌های پتشی، پورپورا و اکیموز نام گذاری می‌شوند. لکه‌های بیش از یک سانتی‌متر قطر را خون‌مردگی می‌نامند. معمولاً در اکیموز لکه‌ها قرمز تا صورتی رنگ هستند.
حدود سیزده سال پس از انعقاد عهدنامه گلستان در سال ۱۸۲۶ میلادی با حمله ایران دور دوم جنگ‌های ایران و روسیه آغاز شد که بار دیگر به شکست ایران و انعقاد عهدنامه ترکمانچای در فوریه ۱۸۲۸ میلادی منجر شد که بر اساس آن ارمنستان شرقی و تمام مناطق شمال ارس به روس‌ها واگذار شد و در نتیجه ارمنستان برای همیشه از ایران جدا شد.
معیار فقهای امامیه برای تشخیص فطری بودن مرتد یکی از این عناصر است: انعقاد نطفه در خانواده مسلمان، ولادت از والدین مسلمان، بلوغ در دامان پدر و مادر مسلمان، صاحب جواهر مشروحاً به نقد نظریات مختلف پرداخته و عنصر «انعقاد نطفه» را ترجیح داده‌است؛ بر این پایه، اگر والدین طفل پس از انعقاد مرتد گردند، وی همچنان فطرتاً مسلمان خوانده می‌شود.
کاش پیش از انعقاد نطفة اعدای تو ایزد اندر نار نیران سوختی ارحام را
بی تقاضای پدر ای باب آبای وجود کی تواند انعقاد نطفه در زهدان شدن
تو را بساط نشاط انعقاد یافته باد که تا شود دل ما را تلافی مافات
هرگز ندیده ام من بزمی چنین بعالم کش انبساط عشرت در انعقاد ماتم
نوع مکانیکال عمری طولانی دارند. اما بیماران با دریچه مکانیکال باید در تمام عمر از داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین استفاده نمایند تا از ایجاد لخته روی دریچه جلوگیری شود. اگر روی دریچه میترال لخته به‌وجود آید ممکن است با رها شدن به سوی مغز سکته مغزی به وجود آورد.