انعطاف

معنی کلمه انعطاف در لغت نامه دهخدا

انعطاف. [ اِ ع ِ ] ( ع مص ) دوتا شدن و بازگردیدن و خم شدن. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ). انثناء. ( از اقرب الموارد ). خم گرفتن و برگردیدن. ( غیاث اللغات ). بدو درآمدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ). تاه شدن. برتافتن. میل کردن. ( یادداشت مؤلف ). || ( اِ ) حرکتی است در سمت واحد نه بعینها بر مسافت حرکت اولی بلکه خارج و کج از آن مسافت بخلاف رجوع. ( تعریفات جرجانی ). || ( اِمص ) خمیدگی و پیچیدگی و کجی و برگشتگی. ( ناظم الاطباء ). بخمی. انحنا. ( یادداشت مؤلف ).
- انعطاف پذیر ؛ آنچه خمیدگی و برگشتگی پذیرد.
- انعطاف داشتن ؛ پیچیدگی داشتن. ( ناظم الاطباء ).
- انعطاف ناپذیر ؛ آنچه خمیدگی و برگشتگی نپذیرد .

معنی کلمه انعطاف در فرهنگ معین

(اِ عِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) خم شدن ، کج شدن . ۲ - (اِمص . ) خمیدگی . ۳ - (اِ. ) خم .

معنی کلمه انعطاف در فرهنگ عمید

۱. قابلیت خم و راست شدن به هر سو.
۲. برگشتن، بازگردیدن.
۳. آمادگی برای سازگاری با محیط، دیگران، یا دشواری ها.

معنی کلمه انعطاف در فرهنگ فارسی

دوتاشدن، خم شدن، کج شدن، برگشتن، بازگردیدن
۱ - ( مصدر ) دو تا شدن خم گرفتن کج شدن . ۲ - بر گشتن باز گشتن . ۳ - ( اسم ) خمیدگی . ۴ - ( اسم ) خم . جمع : انعطافات . یا قابلیت انعطاف . ۱ - خم پذیری . ۲ - شایستگی هماهنگی با هر وضع و هر محیط .

جملاتی از کاربرد کلمه انعطاف

تغییرات در بستر، به‌طور معمول برای ایجاد «ترانزیستورهای انعطاف‌پذیر» برای یک صفحه نمایش انعطاف‌پذیر یا دیگر الکترونیک‌های انعطاف‌پذیر، احتمالاً منجر به یک رایانه دور از دسترس می‌شود.
الگوریتم دوبه‌دو از روش‌های هم‌ترازسازی توالی در بیوانفورماتیک به‌شمار می‌آید. از کاربردهای آن می‌توان به هم‌ترازسازی یک رشتهٔ پروتئینی با ترجمهٔ پنجره‌های سه‌تایی یک رشتهٔ دی‌ان‌ای اشاره کرد. این الگوریتم از روش برنامه‌ریزی پویا استفاده می‌کند و از آن‌جا که اجازهٔ در نظر گرفتن جهش دگرقالب را در هم‌ترازسازی می‌دهد، نسبت به سایر الگوریتم‌های هم‌ترازسازی توالی بین پروتئین و رشتهٔ دنا انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.
لشگری کانعطاف خنجر وی بگسلاند ز کهکشان جوشن
اگر روی یک سطح صاف و بدون انعطاف بنشینیم، استخوان‌های نشیمنگاهی در ته لگن، به ناحیهٔ کوچکی از ماهیچه‌های سرینی یا همان عضلات باسن، عصب سیاتیک و رگ‌ها ساییده می‌شوند که فرد را دچار بی‌قراری و درد می‌کند. در این هنگام سعی می‌کنید از جایتان بلند شوید و درد را کاهش دهید اما دوباره به محض نشستن این درد سراغتان می‌آید.
این آساناها پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین وضعیت‌ها هستند که به تسلط بر جنبه‌های فیزیکی و ذهنی یوگا نیاز دارند. اغلب شامل انعطاف‌پذیری، قدرت و تعادل شدید هستند و معمولاً توسط یوگی‌های با تجربه انجام می‌شوند.
بر چامهٔ بدیع تو صدآفرین که داشت خنگ هنر بهر نقطش انعطاف‌ها
این دو ویژگی باعث ایجاد انعطاف در حل هرگونه مسئله بهینه‌سازی می‌شوند.
بنابراین انعطاف پذیری بیشتری برای طراحان شبکه‌های محلی بی سیم فراهم می‌کند. تغییرات رادیویی انجام شده در این استاندارد برای افزایش گذردهی شامل افزایش اندازه کانال، نرخ مدولاسیون بالاتر می‌باشد.
این شرایط به این معنی بود که روش‌های پردازش به‌طور کلی ناکارآمد بوده و هزینه کارگر قسمت قابل توجهی از کل هزینه تولید بود. ضرورت کاهش سهم نیروی کار از هزینه محصول، و همچنین نیاز به بهبود کارایی و انعطاف‌پذیری عملیات تولید، کاملاً آشکار شده بود.
ای جی وی‌ها در سیستم انعطاف‌پذیر تولید برای جا به جایی یک وسیله از نقطه‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شوند.نواحی هدایت ای جی وی‌ها به وسیله سنسورها پوشش داده می‌شود که دو نوع سنسور اصلی عبارتند از:سنسورهای کابل کشی و سنسورهای بدون کابل کشی.
چه نیت برانگیخته گشتن دل و انعطاف و میل و توجه آن به عملی است که از آن زود یا دیر هدفی را مراد دارد. و آن انگیختگی و انعطاف اگر حاصل نبود، اختراع و اکتسابش به مجرد اراده ی متخیل نشود.
این آساناها چالش برانگیزترین هستند و به مهارت، قدرت و انعطاف‌پذیری بالایی نیاز دارند. این وضعیت‌ها معمولاً در کلاس‌های سطح مبتدی یا متوسط آموزش داده نمی‌شوند.
ویژگی دیگر بازی‌های دورهمی، انعطاف است. این بازی از نظر تعداد بازیکنان کاملاً منعطف است. از دو نفر تا بیست نفرهٔ این بازی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.