انضباط

انضباط

معنی کلمه انضباط در لغت نامه دهخدا

انضباط. [ اِ ض ِ ] ( ع مص ) سامان گرفتن. بنوا شدن. خوب نگاهداشته شدن. نظم داشتن. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اِمص ) پیوستگی و مضبوطی. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). نظم و انتظام و ترتیب و درستی و عدم هرج و مرج. ( ناظم الاطباء ). سامان پذیری و آراستگی. || ( اصطلاح نظامی ) پیروی کامل از دستورهای نظامی . مقابل بی انضباطی. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اصطلاح آموزش و پرورش ) پیروی از مقررات مدرسه و آن نمره ای دارد که با نمره دروس دیگر جمع نمی شود.
- انضباط داشتن ؛ منظم بودن و انتظام داشتن و درستی در کار داشتن. ( ناظم الاطباء ).
- بی انضباط ؛ آنکه از مقررات پیروی نمی کند. نابسامان.

معنی کلمه انضباط در فرهنگ معین

(اِ ض ِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) نظم داشتن . ۲ - (اِمص . ) نظم و ترتیب .

معنی کلمه انضباط در فرهنگ عمید

۱. رفتار دارای نظم و پیرو اصول معین.
۲. (اسم ) قاعده یا اصول حاکم بر فعالیت ها در رفتارها.

معنی کلمه انضباط در فرهنگ فارسی

استوارشدن، خوب نگاهداشته شدن، نظم داشتن، مرتب بودن ، آراستگی ونظم وترتیب
۱ - ( مصدر ) سامان گرفتن بنوا شدن خوب نگاهداشته شدن نظم داشتن . ۲ - ( اسم ) سامان پذیری آراستگی نظم و ترتیب . ۳ - پیروی کامل از دستورهای نظامی مقابل بی انضباطی . جمع : انضباطات .

معنی کلمه انضباط در فرهنگستان زبان و ادب

{discipline} [علوم نظامی] قانون یا مجموعه قوانین حاکم بر رفتار یا فعالیت سربازان و دیگر نظامیان

معنی کلمه انضباط در دانشنامه عمومی

انضباط (آلبوم جنت جکسون). انضباط ( به انگلیسی: Discipline ) دهمین آلبوم استودیویی هنرمند اهل آمریکایی جنت جکسون است. این آلبوم در ۲۶ فوریه ۲۰۰۸ توسط آیلند رکوردز منتشر شد.
انضباط (آلبوم کینگ کریسمسون). انضباط ( به انگلیسی: Discipline ) هشتمین آلبوم استودیویی توسط گروه راک پیشرو انگلیسی کینگ کریمسون است که در 22 سپتامبر 1981 توسط ای جی رکوردز منتشر شد. این آلبوم اولین آلبوم کینگ کریمسون پس از وقفه ای هفت ساله بود.
فقط بنیان گذار رابرت فریپ و بعداً بیل بروفورد نیز از تجسم قبلی باقی مانده است. بقیه گروه موسیقی نوازندگان آمریکایی آدریان بیلو ( گیتار، خواننده اصلی ) و تونی لوین ( گیتار بیس، چپمن استیک، ​​وکال پشتیبان ) بودند. این آلبوم به صدایی جدیدتر از موج گرا در دهه 1980 منجر شد.

معنی کلمه انضباط در ویکی واژه

نظم داشتن.
نظم و ترتیب.

جملاتی از کاربرد کلمه انضباط

انضباط و فرمانبرداری این اسب سبب می‌شود که به صورت یکی از قوی‌ترین نژادها در مسابقات اسب دوانی درآید و این نژاد یکی از ده نژاد محبوب در بسیاری از مناطق جهان شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیای کبیر، استرالیا، اروپا، آمریکای جنوبی و همچنین سرزمین اصلی آن خاورمیانه است. اهمیت این نژاد در جهان تا به آن حد پیش رفته که سازمانی بین‌المللی مخصوص آن با عنوان سازمان جهانی اسب عرب برای حفظ این نژاد زیبا تشکیل شده‌است که ایران نیز از اعضای آن می‌باشد.
برخلاف ایلخان‌های قشقایی که عموماً با طوایف خود زندگی می‌کردند و از قدرت مطلق برخوردار بودند، قوامی‌ها شهرنشینانی بودند که بیشتر به گردش سالانه در ایلات برای بازرسی بسنده می‌کردند. بنابراین به نظر می‌رسد ایلات خمسه بدون دستگاه اداری خاصی بود. این وضعیت تحمیل هر نوع نظم و انضباط بر قشون ایل‌ها را برای قوامی‌ها تقریباً غیرممکن می‌کرد که در نتیجه آن، آن‌ها گاه به غارت می‌پرداختند. با این وجود، دستیابی قوامی‌ها به ارتش عشایری باعث تغییر موازنه قوا در استان فارس شد.
علاقه‌ای که داریوش به نظم و انضباط اداری و تأمین امنیت، در سراسر قلمرو خویش داشت، طبعاً از وی مطالبه می‌کرد تا برای توسعهٔ روابط اقتصادی و سرعت بخشیدن در نقل و انتقال‌های محتمل نظامی، غیر از راه‌های زمینی، از راه‌های دریایی هم استفاده کند و همین اندیشه، سرانجام وی را در مدیترانه با اقوام یونانی درگیر کرد.
اسکاتلرها اعضای باندهای جوانان محله‌ای (معروف به باندهای کشتار) بودند که در اواخر قرن نوزدهم در مناطق طبقه کارگر منچستر، سالفورد و شهرستان‌های اطراف تشکیل شدند. اسکاتلرها با باندهای خیابانی لندن در دهه ۱۸۹۰ که رفتارشان برچسب هولیگانیسم نامیده می‌شد، تشابهاتی داشت. الکساندر دیوین، مفسر اجتماعی، فرهنگ باند را به عدم کنترل والدین، فقدان انضباط در مدارس، «ادبیات پایه» و یکنواختی زندگی در زاغه‌های منچستر نسبت داد.
رشید اسماعیلی (۱۳۶۱ مهر۱۸—۲۸ مرداد ۱۳۹۲) روزنامه‌نگار، فعال دانشجویی و عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) و از نویسندگان روز آنلاین و شهروند امروز بود. او در سال ۱۳۸۵ به حکم کمیته انضباطی دانشگاه علامه طباطبایی از تحصیل محروم شد. همچنین مدتی را نیز در بازداشت به سر برد.
تکانشگری، روش انضباطی غیر صحیح والدین و نظارت ضعیف آن‌ها بر کودک، هوش پایین کودک اشاره کرد.
در اکتبر ۲۰۱۰ کاسانو، با درخواست رئیس باشگاه سمپدوریا برای شرکت در مراسم توزیع جایزه مخالفت کرد و مجادلهٔ این دو بالا گرفت. در نتیجهٔ این تنش وی از ترکیب تیم کنار گذاشته شد و سمپدوریا از کمیتهٔ انضباطی درخواست فسخ قرارداد این بازیکن را کرد. این درخواست توسط کمیتهٔ انضباطی رد شد اما این کمیته رأی به کسر ۵۰٪ از باقی‌ماندهٔ مبلغ قرارداد بازیکن داد.
رسوایی جنسی در دبیرستان دوره اول دکتر معین رویدادی است که در اوایل خرداد ۱۳۹۷ رسانه‌ای شد. معاون دبیرستان دوره اول پسرانه دکتر معین (در بلوار مرزداران منطقه ۲ تهران) به آزار جنسی دانش‌آموزان می‌پرداخت. این معاون انضباطی با شکایت بیش از ۴۰ نفر از اولیای دانش‌آموزان از سوی پلیس امنیت ایران بازداشت شد.
این آمار شامل فهرستی از بازیکنانی است که در طول مسابقات در به‌ثمر رساندن حداقل یک گل موفق بودند، بازیکنانی که پاس گل دادند، آمار کلی تیمی، مهم‌ترین اطلاعات مربوط به تیم‌های برنده و بازنده، جوایز مسابقه، اقدامات انضباطی، نتایج کلی و ورزشگاه‌های درگیر در این تورنمنت می‌باشد. مسابقاتی که نتیجه آن‌ها با ضربات پنالتی مشخص شد به‌عنوان تساوی در نظر گرفته می‌شود.
نیویورک تایمز در ۲۶ فروردین ۱۳۵۹ یا ۱۹۸۰/۴/۱۵: «از زمانی که ایران شاهنشاهی به ایران انقلابی تبدیل شده، نیروهای مسلحش به نیروهای بی انضباطی تبدیل شده‌اند. بر اساس یک تخمین تمامی هواپیماهای پیشرفته اف-۱۴ تام کت ایران زمین گیر شده‌اند و تنها نیمی از اف-۴ها و اف-۵های ایران قابل استفاده‌اند.»