انصاف. [ اِ ] ( ع مص ) داد دادن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( مؤید الفضلاء ). عدل کردن. ( از اقرب الموارد ). داد کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). || راستی کردن. || به نیمه رسیدن روز و جز آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). روز به نیمه رسیدن. ( از اقرب الموارد ) ( تاج المصادر بیهقی ). || در نیمه روز سیر کردن. || خدمت کردن. || نصف چیزی گرفتن. || شتافتن. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || نصف کردن و برابر داشتن که بر هیچ طرف زیادی نشود. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). برابری داشتن بین دو طرف و معامله کردن با آنها بعدل. ( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) عدل و داد و معدلت. ( ناظم الاطباء ). داد. ( مهذب الاسماء ). قسط. ( یادداشت مؤلف ). نصفت. عدالت. ( یادداشت لغت نامه ) : چون ما جواب بر این جمله یافتیم مقرر گشت که انصاف نخواهد بود و بر راه راست نایستد. ( تاریخ بیهقی ). مظلومم و خیزد از تو انصافم بیمارم و باشداز تو درمانم.مسعودسعد.عالم از انصاف تو شاد است شاد شاد باش ای شاه عالم شاد باش.مسعودسعد.اما طراوت خلافت بجمال انصاف و کمال معدلت باز بسته است. ( کلیله و دمنه ). اما چون صورت انصاف نقاب حسد از جمال بگشاید. ( کلیله و دمنه ). یأجوج ظلم بینم جز رای روشن او از بهر سد انصاف اسکندری ندارم.خاقانی.مردم ای خاقانی اهریمن شدند از چشم و ظلم در عدم نه روی کآنجا بینی انصاف و رضا.خاقانی.اگرچه ز انصاف با دشمن و دوست دم مدح رانم سر ذم ندارم.خاقانی.زین هفت رصد بیفکنم بار کانصاف تو دیده بان ببینم.خاقانی.رسم ستم نیست جهان یافتن ملک به انصاف توان یافتن.نظامی.همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری.( گلستان ).- انصاف جستن ؛ عدل کردن. ( یادداشت مؤلف ) : همچنان بر عادت میان زنان انصاف جستی [پیغمبراسلام ]. ( مجمل التواریخ ). - || داد خواستن : همه عالم انصاف جویند و ندْهند از این جا کس انصاف یابی نبیند.خاقانی.- انصاف جوی ؛ دادخواه : سایه یزدان تویی و آفتاب ملک تو خلق یزدان از تواَند انصاف جوی و دادیاب.
معنی کلمه انصاف در فرهنگ معین
( ~. ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) داد دادن ، عدل کردن . ۲ - راستی نمودن . ۳ - (اِمص . ) عدل ، داد. (اَ ) [ ع . ] جِ نصف ، نیم ها، نیمه ها. (اِ ) [ ع . ] (مص ل . ) به نیمه رسیدن . نیمة چیزی را گرفتن .
معنی کلمه انصاف در فرهنگ عمید
۱. داد دادن، عدل و داد کردن. ۲. راستی کردن. ۳. به نیمه رسیدن. ۴. میانه روی. ۵. (قید ) [قدیمی] انصافاً، حقیقتاً. خدمتگزارها.
معنی کلمه انصاف در فرهنگ فارسی
داددادن، عدل ودادکردن، راستی کردن ، به نیمه رسیدن، نیمه چیزی گرفتن ، میانه روی ( مصدر ) ۱ - به نیمه رسیدن. ۲ - نیم. چیزی را گرفتن . داد دادن . یا راستی کردن یا خدمت کردن . برابری داشتن بین دو طرف و معامله کردن با آن ها به عدل .
معنی کلمه انصاف در دانشنامه عمومی
انصاف (فیلم ۱۹۸۷). انصاف ( انگلیسی: Insaaf ) یک فیلم به کارگردانی موکول اس. آناند است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به وینود کانا و دیمپل کاپادیا اشاره کرد. انصاف (فیلم ۱۹۹۷). انصاف ( به هندی: Insaaf ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۷ و به کارگردانی دایال نیهالانی است. در این فیلم بازیگرانی همچون آکشی کومار، شیلپا شتی، پارش راوال، آلوک نات ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه انصاف در دانشنامه آزاد فارسی
اِنصاف (equity) به اشکال گوناگون تعریف شده است، مانند بی غرضی، درستی، توزیع عادلانه منابع. این واژه بیشتر و مستقیماً در مورد نظام قانونی حکومت ها و تقسیمات مقامات شناخته شده نظام ها به کار می رود. در حقوق، نظام حقوقیِ تکمیل کنندۀ مقررات در مواردی که اجرای این مقررات در پرونده ای خاص، بی رحمانه و تند تلقی شود. گاه اِعمال انصاف به معنای تلاش در جهت دستیابی به عدالت طبیعیاست. انصاف، در این معنا، یکی از عناصر تشکیل دهندۀ اغلب نظام های حقوقی است، و در بعضی قوانین، قضات مکلف اند که هم مقررات قانونی خاص و هم اصول انصاف را در رسیدگی و اتخاذ تصمیم اعمال کنند. در حقوق ایران، انصاف مستقیماً مبنای حقوق نیست، اما در بعضی قوانین به آن اشاره شده است، مثلاً در مادۀ ۵۷۱ قانون تجارت. درباره اعادۀ اعتبار تاجر ورشکسته دادگاه مکلف به رعایت عدل و انصاف شده است: «محکمه اوضاع و احوال را سنجیده به طوری که مقتضی عدل و انصاف بداند حکم می دهد...». انصاف (الانصاف) (اخلاق). اِنصاف (الاِنْصاف) (۲) (نام کامل: الانصاف فی طریق العلم باسرارالدین) رساله ای به فارسی و عربی در اخلاق، از ملامحسن فیض کاشانی. فیض در این اثر، که آن را در ۱۰۸۳ق تألیف کرد، ضمن آوردن شرح حال و آثار خود، اشعار شاعرانی چون حافظ، مولوی و سعدی را آورده است. الانصاف نخستین بار در ۱۲۹۷ق در تهران چاپ سنگی شد. پس از آن نیز بارها و از آن شمار همراهِ ده رساله به چاپ رسید (تهران، ۱۲۹۷ق). تلخیصی از این اثر به نام هدیةالاشراف در ۱۲۹۷ق به چاپ رسیده است.
معنی کلمه انصاف در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] یکی از فضایل اخلاقی در دین اسلام، انصاف داشتن نسبت به سایرین است. انصاف که از زیباترین خصلت های اخلاقی است به معنای عدالت ورزی و اجرای قسط و اقرار به حقوق مردم و ادای آن هاست و این که هر خیری را برای خود می خواهیم برای دیگران هم بخواهیم و هر زیان و ضرری که برای خود نمی پسندیم برای دیگران هم نپسندیم. انصاف از دیدگاه قرآن برخی از مردم در مقام سخن یا ادای شهادت چنان چه منافع خود یا نزدیکان خود را در معرض خطر ببینند به سادگی حاضر نیستند حقیقت را بگویند. از این رو خداوند در قرآن مجید میفرماید: «هنگامی که سخن میگویید عدالت را رعایت کنید حتی اگر در مورد نزدیکان تان بوده باشد و به عهد خدا وفا کنید. این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش میکند تا متذکر شوید» و در جای دیگر میفرماید: «ای کسانی که ایمان آوردهاید! به طور جدّی در پاسداری از عدالت برخیزید و برای خدا گواهی دهید اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما یا پدر و مادر یا نزدیکان شما بوده باشد. برای هر کس که شهادت میدهد چه غنی باشد یا فقیر، خدا سزاوارتر است که از آنها حمایت کند. بنابراین از هوی و هوس پیروی نکنید که از حق منحرف خواهید شد و اگر حق را تحریف کنید و یا از اظهار آن اعراض نمایید خداوند به آن چه انجام میدهید آگاه است.» انصاف از دیدگاه روایات در روایات نیز سفارش زیادی درباره رعایت انصاف شده است که به بعضی از آن ها اشاره میشود. ← از مکارم اخلاق ... [ویکی شیعه] انصاف از فضائل اخلاقی به معنای عدالت ورزی بر رعایت مساوات و برابری در رفتار با دیگران و پرداخت حقوق مردم بدون تبعیض اشاره دارد. واژه انصاف به صورت صریح در قرآن نیامده ولی مفسران از چندین آیه رعایت انصاف در روابط اجتماعی را استنباط کرده اند. انصاف ورزی در روایات با اوصافی همچون برترین ارزش ها، سرور اعمال و سخت ترین تکالیف شناسانده شده است. انصاف را به سه قسم انصاف در سخن، انصاف در عمل و انصاف در قضاوت تقسیم و برای آن آثاری از جمله آسایش و راحتی، جلب محبت و دوستی، افزایش روزی، تاخیر اجل و کسب منزلت اجتماعی ذکر کرده اند. انصاف را به معنای عدالت ورزی، اجرای قسط، رفتار درست و مطابق با عدالت، رعایت حق و ضد ظلم دانسته اند. انصاف از جمله فضائل اخلاقی شمرده شده که بر رعایت مساوات و برابری در رفتار با دیگران و پرداخت حقوق مردم بدون تبعیض اشاره دارد. انصاف را در مقابل عصبیت مذموم قرار داده اند به این توضیح که انسان منصف کسی است که در رفتار و قضاوت هایش از تعصب بی جا نسبت به خود، وابستگان و دوستان پرهیز کند و حقوق دیگران را ضایع نکند. مفهوم انصاف را با قاعده طلایی معاشرت مبنی بر اینکه «هر آنچه برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند» در ارتباط دانسته اند؛ به همین دلیل انصاف را مقوله ای اجتماعی فرض کرده اند که در مناسبات و روابط اجتماعی معنا و مفهوم پیدا می کند. انصاف را در علم حقوق، مجموعه ای از قواعد و قوانین متکی بر اصول عالی و برتر اخلاقی دانسته اند که در کنار قوانین اصلی حقوقی قرار می گیرند و توان تقیید و تخصیص قواعد حقوقی را دارند؛ به عنوان مثال اگر عدالت حکم کند که شخصی بدهکاری خود را پرداخت کند، انصاف در مورد اشخاصی که در حال اعسار باشند حکم به دادن مهلت یا اقساطی پرداخت کردن بدهکاری می دهد. میان دو واژه عدالت و انصاف قائل به وجود مشابهت و نزدیکی شده اند؛ با این حال میان آنها تفاوت هایی نیز برشمرده اند. ابوهلال عسکری واژه شناس درباره تفاوت این دو واژه معتقد است انصاف بیشتر به تقسیم برابر در امور حسی اشاره دارد و عدالت به معنای دادن حق و استحقاق هر شخص در امور حسی و غیر محسوس است؛ به عنوان مثال درباره کسی که حد سرقت بر او جاری شده، می گویند در خصوص او عدالت جاری شده ولی از واژه انصاف درباره او سخن به میان نمی آید. در تفاوت دو واژه عدل و انصاف، عدل را احقاق حق طبق مُرّ قانون و موازین قضایی دانسته اند؛ اگرچه در مواقعی سخت و انعطاف ناپذیر باشد، حال آنکه در انصاف سخت گیری و شدت کمتری وجود دارد و سخن از رحمت و شفت است؛ مطلبی که در روایتی از پیامبر اسلام(ص) به آن اشاره شده مبنی بر اینکه امتی که به عدل حکم می دهند و بر کسانی که خواهان رحم و شفقت باشند رحم می کنند، نابود نمی شوند. [ویکی اهل البیت] انصاف در لغت به معنای به نیمه رساندن است؛ مثلا آنجا که می گویند «انصف الکوز» یعنی آب کوزه را به نیمه رساند و در مورد مردمان آنگاه که می گوئیم «انصف فُلانٌ الناس مِن نفسِه»، انصاف در این جا در مقابل تعصب و حمیّت آمده و بدان معنی است که به نفع مردم از تعصبی که نسبت به خویش دارد بکاهد و به تعبیری دیگر نیمی از وجود خود را برای دیگران بگذارد. انصاف گاهی از تعصبی است که انسان به خود دارد و در مواقعی از تعصبی که نسبت به وابستگان و دوستان و یا کسان و چیزهای دیگر دارد، بنابر این منصف کسی است که در رفتار و قضاوت هایش بی طرف باشد و جانب خود یا کس دیگری را نگیرد. در روایات انصاف را از لشکریان عقل و تعصب را دشمن آن دانسته اند؛ یعنی هرگاه تعصب آمد انصاف و عدالت از میان می رود و نمی توان حق هر کسی را ادا کرد. رعایت انصاف و بی طرفی زمینه ساز اجرای عدالت است و عدالت از انصاف برمی خیزد. این چقدر زیباست که بزرگان دین ما خواستن انصاف از دیگران را بی انصافی دانسته اند، یعنی منصف کسی است که خود انصاف و بی طرفی داشته باشد و هر کس باید تعصب و حمیت خود را کنار بگذارد تا عدالت در جامعه گسترده شود وگرنه خواستن انصاف از دیگران باعث افزایش تعصبات و در نتیجه بی انصافی می شود. در نگاه ظریف روایات شیعه این که نگذاری همراهانت در نیکی ها از تو پیشی گیرند و اگر گرفتند جبران کنی، گوشه ای از انصاف شمرده شده است و در این باید به اندازه ای که دیگران برای تو هستند تو برای آنها باشی و تازه این حداقل راه است که بالاتر از آن از تو تفضل و ایثار را هم می خواهند و هم در این نگاه منصف کسی است که هر حقیقتی را که بر او آشکار شود، گردن نهد و به هیچ باطل آشکاری رو نکند و بر گردن مردمان منصف است از حق ضعیفانی که در چشم دیگران کوچکند و هیچ کس به سخنشان گوش نمی دهد. دفاع کنند تا عدالت و انصاف در حقشان جاری شود. عَن عَمرِو بنِ عُثمَانَ التَّمِیمِیِّ قَالَ خَرَجَ أَمِیرُالمُؤمِنِینَ علیه السلام عَلَی أَصحَابِهِ وَهُم یَتَذَاکَرُونَ المُرُوءَةَ فَقَالَ أَینَ أَنتُم مِن کِتَابِ اللَّهِ قَالُوا یَا أَمِیرَالمُؤمِنِینَ فِی أَیِّ مَوضِعٍ فَقَالَ فِی قَولِهِ إِنَّ اللّهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَالاِحسانِ فَالعَدلُ الاِنصَافُ وَالاِحسَانُ التَّفَضُّلُ؛ عمرو بن عثمان نقل کرده که امیرالمؤمنین علیه السلام نزد اصحاب خود رفت و ایشان مشغول به صحبت در مورد جوانمردی بودند، حضرت علیه السلام پرسیدند: شما در کجا بسر می برید مگر کتاب خدا را ندیده اید؟ اصحاب پرسیدند: یا امیرالمؤمنین در کجای کتاب خدا؟ فرمودند: در گفته ی خداوند؛ (إِنَّ اللّهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَالاِحسان) که عدل انصاف است و احسان تفضل است. (وسائل الشیعة، ج11، ص434) عَن عَلِیِ بنِ الحُسَینِ علیه السلام فِی رِسَالَةِ الحُقُوقِ:... وَأَمَّا حَقُّ الصَّاحِبِ فَأَن تَصحَبَهُ بِالفَضلِ مَا وَجَدتَ إِلَیهِ سَبِیلًا وَإِلَّا فَلَا أَقَلَّ مِنَ الاِنصَافِ وَ أَن تُکرِمَهُ کَمَا یُکرِمُکَ وَ تَحفَظَهُ کَمَا یَحفَظُکَ وَ لَایَسبِقَکَ فِیمَا بَینَکَ وَ بَینَهُ إِلَی مَکرُمَةٍ فَإِن سَبَقَکَ کَافَأتَه...؛ امام زین العابدین علیه السلام در رساله معروف به حقوق خود می فرمایند:... حق همراه آن است که او را با غلبه در بخشش تا آن جا که راهی بر آن است همراهی کنی و در غیر این صورت لااقل کمتر از حد انصاف نباشد و همان گونه که تو را اکرام می کند وی را اکرام کنی و آن گونه که از تو نگهداری می کند نگهداریش کنی و در آن چه بین تو و او پیش می آید مگذار. در هیچ خوی نیکی از تو پیشی بگیرد و اگر سبقت گرفت آن را جبران کنی... (مستدرک الوسائل، ج11، ص164) عَنِ الضَّحَّاکِ بنِ مَخلَدٍ قَالَ سَمِعتُ الصَّادِقَ علیه السلام یَقُولُ لَیسَ مِنَ الاِنصَافِ مُطَالَبَةُ الاِخوَانِ بِالاِنصَافِ؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: درخواست انصاف از برادران از انصاف به دور است. (وسائل الشیعة، ج12، ص86) قَالَ عَلِیٌ علیه السلام: الاِنصَافُ مِنَ النَّفسِ کَالعَدلِ فِی الاِمرةِ؛ علی علیه السلام: انصاف از خود مانند عدالت در فرمانروایی است. (غررالحکم، ص394)
معنی کلمه انصاف در ویکی واژه
equità جِ نصف ؛ نیمها، نیمهها. به نیمه رسیدن. نیمهٔ چیزی را گرفتن. داد دادن، عدل کردن. راستی نمودن. عدل، داد.
جملاتی از کاربرد کلمه انصاف
ضمناً اولی را ملزم نمود به اینکه نگذارد شاه در مواقعی که خشمگین است اوامری دور از عدل و انصاف صادر کند، و در آن حالت عدالت و بشردوستی را به یاد شاه بیاورد.
دست فرمان دهی قوی از تو رسم انصاف را نوی از تو
تحصیل ابوالصلاح در بغداد، به ویژه نزد سید مرتضی سبب شد که فقه ابوالصلاح، در کلیات تفاوت چندانی با فقه بغداد و نظرات سید مرتضی نداشته باشد، اما در جزئیات، اختلاف نظر ابوالصلاح با استادش سید مرتضی تا آن جا بود که ابوالفتح کراجکی کتابی با عنوان «غایة الانصاف فی مسایل الخلاف» نوشت و در آن، به نقض آرای ابوالصلاح و دفاع از نظریات سید مرتضی پرداخت.
صبح روز اول بهمن ماه سال ۹۹ خبری مبنی بر احضار آذری جهرمی به دادسرا در رسانهها منتشر شد. رسانههای منتسب به دولت، دلیل آن را خودداری از اجرای دستور فیلترینگ اینستاگرام اعلام کردهاند. اما دادستان کل کشور با اشاره به علت احضار وزیر ارتباطات و شایعات مطرحشده دربارهٔ آن، نسبت به نحوه انعکاس این موضوع و بی انصافی در این زمینه انتقاد کرد و گفت: اتهامات متعددی متوجه وزیر ارتباطات بوده و احضار آذری جهرمی به خاطر شکایت از وی بودهاست. طبق قانون وزیر ارتباطات به دلیل پارهای توضیحات در خصوص مسائل مختلف و شکایاتی که از بخشهای مختلف شد و به دادسرای تهران ارجاع شده بود؛ به دادسرا احضار شد.
مردم ایران بر اساس این دو اصل توانستند آزادانه نمایندگان خود را در تعاونیها، شورای ده، خانه انصاف، انجمنهای شهر و شهرستان، و شورای داوری انتخاب نمایند. در مرحله بالاتر یعنی رایگیری برای انتخابات نمایندگان مجلس شورای ملی و مجلس سنا شرکت مستقیم پیدا کردند. دستگاه قضایی ایران در زمان رضا شاه نوسازی شد و با الهام از قوانین اروپایی با کوشش مردانی چون علیاکبر داور سکولار و غیر مذهبی شد و از نفوذ روحانیون درآمد.
آنچه زیبایی این کتاب را دوچندان کرده رعایت ادب و احترام طرفین است. این کتاب، بر خلاف بسیاری از مباحثات - که پر است از اهانتها و هتک حرمتها- بدون کوچکترین شائبهای از توهین و با انصاف متقابل تألیف گشتهاست و این امر اهمیت خواندن آن را برای هر انسان حقیقت جو، دوچندان میکند.
اگر اصل انصاف کار نمیکند، چگونه باید در این مورد تصمیمگیری کنیم؟ سنت حقوق طبیعی کمک چندانی به روشن شدن حقوق رویهای ما نمیکند. : 101 نوزیک فرض میکند که همه ما حق داریم بدانیم که از روشی منصفانه و قابل اعتماد برای تصمیمگیری در مورد مقصر بودن خود استفاده میکنیم. اگر این اطلاعات بهصورت عمومی در دسترس نباشد، ما حق مقاومت داریم. همچنین اگر پس از در نظر گرفتن اطلاعات دادهشده، این روش را غیرقابل اعتماد یا ناعادلانه بدانیم، ممکن است این کار را انجام دهیم. ما حتی ممکن است در فرآیند شرکت نکنیم، حتی اگر صلاح باشد. : 102
ای که انصاف دل سوختگان میندهی خود چنین روی نبایست نمودن به کسی
در ژانویه 2020، مرکز اینترنت و جامعه برکمن کلاین دانشگاه هاروارد یک مطالعه متا از 36 مجموعه اصول برجسته برای هوش مصنوعی منتشر کرد که هشت موضوع کلیدی را شناسایی کرد: حریم خصوصی، مسئولیت پذیری، ایمنی و امنیت، شفافیت و توصیف پذیری، انصاف و عدم تبعیض، کنترل انسان بر فناوری، مسئولیت حرفه ای و ارتقای ارزش های انسانی. محققان مؤسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ مطالعه متا مشابهی را در سال 2019 انجام دادند.
امّا چو کسی دیدهٔ انصاف گشاید این مطلع من آینهٔ صدق مقال است
دلش رحم و انصاف و پرهیز داشت ولی در کنایت زبان تیز داشت
این فقط یک آخوند نیست، انصاف نیوز، 8 شهریور 1397
نه از کم کند کم، نه از بیش بیش بود محض انصاف در کار خویش
می توان کرد اگر کار به انصاف کنند نسبتِ روزِ قیامت به شب تنهایی
گلبنی کاکنون ترا هیزم نمود از جور دی باش تا در جلوه آرد دست انصاف بهار
اهمیت این اثر در این است که در داوریهایش نسبت به درست و نادرستِ زبان و ادبیات، کاربرد رسمیِ اهل زبان و شاعران را معیار میداند (نه گفتههای مکرر ادبیات عرب یا موارد دیگر) و همچنین در داوری شعرها انصاف و بیطرفی ورزیدهاست، بهطوری که هرچند خاقانی و انوری و… را میستاید، در بخش عیوب شعر از آنها مثال میآورَد.
خضر خان چو ز غیب انصاف خود یافت گرم را جای شکر بی عدد یافت
بر سر دهمت خاک ز انصاف دمی در گردن حق که دید دست باطل
عرفی انصاف دهم، آن چه که کردی همه عمر گر همه طاعت حق بود ، نکردن به بود
الریک به سیموریل می گوید که میخواهد اخلاق و انصاف را به ملنیبونی ها برگرداند و او به مانند اجدادش علاقه ای خشونت یا قدرت علاقه ندارد. سیموریل از لحاظ عاطفی طرفدار الریک است اما عقایدش را درک نمیکند. ایرکون الریک را فردی ضعیف و نادان می داند. او برای از نابودی الریک دسیسه هایی می کند تا او تاج و تخت روبی را به دست بگیرد ، الریک بدون وارث است و ایرکون را جانشین خود می کند.