انشا

معنی کلمه انشا در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . انشاء ] ۱ - (مص م . ) آفریدن ، به وجود آوردن . ۲ - آغاز کردن . ۳ - از خود چیزی گفتن . ۴ - (اِمص . ) سخن پردازی . ۵ - (اِ. ) نوشته .

معنی کلمه انشا در فرهنگ عمید

۱. هر نوع نوشتۀ ادبی.
۲. (اسم مصدر ) آموزش نویسندگی.
۳. نویسندگی.
۴. (اسم مصدر ) آفریدن، پدید آوردن.
۵. (اسم مصدر ) [قدیمی] منصب منشی گری و نویسندگی شامل نوشتن نامه ها و فرمان ها.

معنی کلمه انشا در فرهنگ فارسی

درس نویسندگی
جمع نشوئ پروردگان بالیدگان .

معنی کلمه انشا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَنشَأَ: پدید آورد
ریشه کلمه:
نش ء (۲۸ بار)
پدید آمدن. در مصباح گفته: «نَشَأَ الشَّیْ‏ءُ نَشْأً: حَدَثَ وَ تَجَدَّدَ» صحاح و قاموس و اقرب مثل مصباح آن را لازم گفته‏اند ولی راغب آن را مثل انشاء پدیدآوردن توأم با تربیت گفته است. تربیت شدن و تربیت کردن بلند شدن و بلند کردن نیز که در معنی نشاء و انشاء گفته‏اند، نوعی پدیدآمدن و پدیدآوردن است، آفریدن نیز پدیدآوردن می‏باشد. . اوست که برای شما گوشها، چشمها و قلبها پدید آورد و آفرید. . بعد از آنها قوم دیگری پدید آوردیم. نَشْأَة: چنانکه در مصباح و صحاح گفته اسم مصدر است به معنی پدید آمده و خلق شده. . سپس خدا خلقت دیگر را پدید می‏آرود منظور قیامت است . حقا که خلقت اولی (خلقت در دنیا) را دانسته‏اید چرا متذکر نمی‏شوید. ناشَئَةُ: ممکن است مصدر باشد مثل عاقبة و عافیة و ممکن است اسم فاعل باشد که ناشی‏ء به معنی حادث و پدید آمده است. . مراد از «ناشِئَة اللَّیْل» عبادتی است که در شب پدید آمده و واقع شده یعنی عبادت شب محکمتر است در ثبات قدم و در صفاء نفس و بندگی حق و قویترین قولی است در حضور قلب، این آیه تعلیل آیات قبلی است که فرموده: «قُمِ اللَّیْلَ اِلَّا قَلیلاً... وَ رَتِّلَ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً» احتمال داده‏اند که ناشئة اللیل اضافه، صفت بر موصوف و مراد از ناشئة، لیل باشد یعنی: شب پدیده آمده محکمتر است از برای... * . یا اختیار کرده آنکه را که در زینت تربیت می‏شود و در مخاصمه بیانش روشن نیست رجوع شود به «خصم». * . برای خداست جاری شوندگان که در دریا پدید آمده‏اند و مانند مرزها محسوس و آشکاراند. در «بحر» مشروحاً توضیح دادیم که این آیه با نهرهای دریائی تطبیق می‏شود.
[ویکی فقه] انشا (ابهام زدایی). انشاء ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • انشا (اصول)، ابراز اعتبار، یا ایجاد معنا به وسیله لفظ در عالم اعتبار• انشاء (فقه)، ایجاد یا ابراز معنا، مقابل اخبار
...
[ویکی فقه] انشا (اصول). انشا، ابراز اعتبار، یا ایجاد معنا به وسیله لفظ در عالم اعتبار است.
انشا، به معنای ایجاد معنا از طریق لفظ در عالم اعتبار می باشد؛ برای مثال، وقتی متکلم در مقام انجام معامله بیع، لفظ «بعت» را به کار می برد، مفهوم «ایجاب بیع» را در خارج ایجاد نموده و رضایت خود را به بیع اعلام می کند.
اقوال اصولیین در تعریف انشا
برخی مانند مرحوم آیت الله خویی، تعریف مشهور را از انشا، نپذیرفته و اظهار می کنند که انشا فقط بر ابراز امر اعتباری دلالت می نموده و کاشف از آن است، ولی سبب ایجاد معنا نمی شود.برخی دیگر می گویند: مراد از انشا، مرکب تامی است که قابل تصدیق و تکذیب نمی باشد و شامل استفهام، امر، نهی، التماس، دعا، تمنی، ترجی، قسم، ندا و غیر آن است. در این تعریف، به جمله انشایی، با مسامحه «انشا» اطلاق شده است.

معنی کلمه انشا در ویکی واژه

tema
انشاء
آفریدن، به وجود آوردن.
آغاز کردن.
از خود چیزی گفتن.
سخن پردازی.
نوشته.

جملاتی از کاربرد کلمه انشا

صفای دل کدورت‌های امکان بر تو بست آخر دو عالم دود کرد انشا چراغ زیر دامانش
کشتی دامانشان چون طاقت طوفان نداشت بحر را یک قطره کردند و ز مژگان ریختند
خجل گشت خسرو چو زآن سان بدید در اسبانشان تیزتر بنگرید
هر یکی از قول خود گفتند حال اوفتاد اندر میانشان قیل و قال
در سال ۵۵۸ پیش از میلاد پادشاهی کوروش بزرگ (کوروش دوم) در انشان (فارس) و خوزستان آغاز شد و پایتخت هخامنشیان به شوش منتقل شد.
آلبرت دانیال‌زاده در سال ۱۹۳۱ میلادی (۱۳۱۰ خورشیدی) در شهر کرمانشاه در خانواده‌ای ارمنی کاتولیک به دنیا آمد. وی دکترای تخصصی خود را در سال ۱۹۶۳ میلادی از دانشگاه ایلینوی در شیکاگو و در رشتۀ شیمی-بیوشیمی دریافت کرد. دانیال‌زاده پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشته و به عنوان هیئت علمی در دانشگاه ملی ایران (دانشگاه شهید بهشتی کنونی) با درجۀ دانشیاری مشغول به تدریس شد.
وی همچنین از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ سمت وزیر دارایی را در کابینه یانز یانشا بر عهده داشت.
سرانشان بفرمود کاز تن برند تنانشان به خاک و به خون در کشند
پدر نوّاب صفا بعدها، به واسطهٔ مشاغل دولتی خویش به اتفاق خانواده در کرمانشاه ساکن شدند. همچنین مادرِ اسماعیل دختر میرزا حسن خان بصیری بود که به اتفاق یکی از خاله‌هایش، یعنی فاطمه خانم بصیری مؤسس و گردانندهٔ نخستین مدرسه ملّی دخترانه بنام «بصیرت» در سال ۱۳۰۸ در شهر کرمانشاه بودند.
پیچ وتاب موج زلف جوهر انشا می‌کند گر نماید چهر در آینهٔ مینا شراب
عبرت انشابود بیدل نسخهٔ ایجادشمع از جبین بر نقش پا زد سر خط تقدیر ما
صائب این تازه غزل را ز تو هرکس که شنید از سویداش به مجموعه دل انشا کرد
چون هشام آن قصیده غرا که فرزدق همی نمود انشا
مولی علی سال ۸۴۱ به دنیا آمد، با وجود پدرش نفوذ بسیاری یافت در سال ۸۶۱ق با دستور پیر بوداق به قتل رسید و سرش برای جهانشاه فرستاده شد.
پارس‌ها پس از ورود به این سرزمین تحت ریاست هخامنش حکومت کوچک خود را تشکیل دادند. پس از مرگ هخامنش پسرش چیش‌پیش پادشاه پارس نامیده شد و با تصرف انشان را که به تازگی از قلمروی دولت ایلام تصرف شده بود، رسماً در قلمروی وسیعتری به فرمانروایی پرداخت.
شبکه‌های اجتماعی در ایران از برپایی تجمع‌های اعتراضی در روزهای دوشنبه ۱۹ و سه‌شنبه ۲۰ تیر در شهرهای مختلف ایران، مانند دهلران، ساوه، سنندج، اهواز مشهد، تهران، کرمانشاه و شیراز خبر داده‌اند.
سال 1392 مدتی به صورت جدی روی بحث انشا کار و مطالعه می­کند و بعد برای پرداختن به انشا و قصه‌خوانی وارد مدرسه می­­شود. و تمام این فعالیت­ها کاملاً داوطلبانه و از سر شوق بود. در مراسم صبحگاه مدرسه برای بچه­ ها انشا و قصه می­گفت و شب­ها در مسجد محله با بچه ­ها جمع می­شدند و فعالیت­های مختلفی را با بچه­ ها انجام می­دادند. از قصه­ خوانی و راه­ اندازی باشگاه قصه­ نویسی گرفته تا تئاتر و خیلی کارهای دیگر. پارک روبروی مسجد، محل قصه­ خوانی بچه­ ها بود. بعدازظهرها به آن­جا می­رفتند و فعالیت‌های قصه­ خوانی انجام می­دادند.
نوذر آزادی مدتی به عنوان گوینده و نویسنده در رادیو کرمانشاه کار می‌کرد و در آنجا با پروین دولتشاهی آشنا شد که این آشنایی به ازدواج آنها انجامید.
لب پر از لبیک چشم اندر حرم بر زبانشان نعره ی این العدم
به گفتۀ رئیس محیط زیست شهرستان کرمانشاه زمانی نزدیک به ۵۰۰ سراب در استان کرمانشاه وجود داشته‌است، اما تا اردیبهشت ۱۴۰۲ تنها حدود ۷۴ سراب آب دارد و مابقی به دلیل کم‌آبی خشک شده‌اند.