انسداد
معنی کلمه انسداد در فرهنگ معین
معنی کلمه انسداد در فرهنگ عمید
۲. (پزشکی ) بسته شدن و گرفتگی مجازی بدن.
معنی کلمه انسداد در فرهنگ فارسی
۱ - ( مصدر ) بسته شدن بند شدن . ۲ - ( اسم ) گرفتگی و مسدود شدن مجاری اعضای مختلف بدن انقباض قبض مجاری .
معنی کلمه انسداد در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه انسداد در دانشنامه آزاد فارسی
در اصول فقه، بسته بودن راه علم به احکام. برخی اصولیان انسدادی اند و می گویند هیچ راهی برای دستیابی به احکام واقعی نیست، و نتیجه می گیرند که به هنگام شک در تکالیف واقعی باید به هر ظنّی عمل کرد. مبانی نظریۀ انسداد که به نام «مقدمات حکمت» مشهور است به شرح زیر است: ۱. علم اجمالی داریم که در شرع احکام واقعی بسیاری وجود دارد؛ ۲. راه علم برای کشف آن ها مسدود است؛ ۳. تعطیل احکام واقعی (یعنی بی اعتنایی به احکام واقعی) جایز نیست؛ ۴. احتیاط کلّی در اطراف علم اجمالی نه واجب است و نه جایز؛ ۵. ترجیح مرجوح قبیح است. با عنایت به این مبانی، انسدادی ها هر ظنی را نسبت به احکام شرعی حجت می دانند. انسداد بر دو قسم است: ۱. انسداد صغیر؛ ۲. انسداد کبیر؛ بر اساس انسداد صغیر، گرچه راهی برای علم به احکام شرعی وجود ندارد اما راه ظنّی که عمل بر طبق آن به حکم یک دلیل معتبر لازم است، باز است. در نظریۀ انسداد صغیر، فقط عمل به ظنّ معتبر جایز است. لکن در انسداد کبیر هیچ راهی برای دست یافتن به احکام شرعی واقعی وجود ندارد. از این رو، طرفداران نظریۀ انسداد کبیر هر ظنّی را ولو آن که اعتبار آن به دلیل قطعی ثابت نشده باشد، معتبر می دانند، به عبارت دیگر به مطلق ظنّ عمل می کنند.
معنی کلمه انسداد در دانشنامه اسلامی
انسداد به بسته بودن راه علم و علمی به احکام شرعی در عصر غیبت اطلاق می شود. «انسداد» در لغت به معنای بسته بودن، مقابل «انفتاح» به معنای باز بودن است و در اصطلاح اصولی ، به معنای بسته بودن راه علم و علمی به احکام شرعی به روی مکلفان در عصر غیبت است؛ به بیان دیگر، راه های قطعی و علمی (ظنی معتبر) دست یابی به احکام شرعی، بر مکلفان بسته است.درباره احکام اعتقادی و اصول عقاید ، هم چون شناخت خداوند و صفات او و شناخت پیامبران علیه السّلام، همه علمای اصول معتقد به انفتاح هستند؛ بنابراین، بحث انسداد باب علم و انفتاح آن فقط در مورد احکام شرعی فرعی مطرح است.
چند دیدگاه درباره انسداد
درباره انسداد، سه دیدگاه وجود دارد:۱. انفتاح باب علم به احکام شرعی؛ دیدگاه « سید مرتضی » و پیروان او که به آن ها « انفتاحیون حقیقی » می گویند این است که نسبت به بیشتر احکام شرعی، باب علم باز است؛۲. انسداد باب علم و انفتاح باب علمی ؛ دیدگاه مشهور اصولیون این است که باب علمی ( ظن خاص ) باز است و به همین خاطر به بحث از حجیت ظن مطلق نیاز نیست. این گروه را « انفتاحیون حکمی » می نامند؛۳. انسداد باب علم و علمی؛ گروهی از اصولیون متاخر ، هم چون مرحوم « میرزای قمی » و اصحاب او، طرفدار انسداد باب علم و علمی بوده و به حجیت مطلق ظن اعتقاد دارند. این گروه را « انسدادیون حقیقی » می نامند.
دلیل انسداد
انسدادیها بر انسداد دلیلی عقلی ارائه می کنند که به «دلیل انسداد» معروف است. این دلیل پنج مقدّمه دارد که «مقدّمات دلیل انسداد» نامیده می شود و به شرح زیر است:۱.علم اجمالی به ثبوت احکام واقعی در شرع.۲.انسداد راه علم و علمی به احکام واقعی.۳.عدم جواز اهمال تکالیف و اعراض از آن.۴.عدم وجوب احتیاط در همه احکام به دلیل لزوم عسر و حرج و یا عدم جواز آن به دلیل مختل شدن نظام زندگی اجتماعی.۵.قُبح ترجیح مرجوح (وَهم) بر راجح (ظنّ).نتیجه دلیل انسداد وجوب عمل به هر ظنّی است، مگر ظنّی که دلیل قطعی بر عدم جواز عمل به آن وجود داشته باشد، مانند قیاس. در اینکه نتیجه دلیل انسداد کشف حکم شارع به حجّت بودن ظنّ مطلق است یا صرفاً حکم عقل است؛ به این معنا که عقل، عامل به ظنّ مطلق را معذور و غیر مستحقّ عقاب می بیند، در بین قائلان به انسداد اختلاف است. از عقیده اوّل به «کشف» و از دیگری به «حکومت» تعبیر می شود. ظنّ هایی که حجیّت آنها با دلیل انسداد ثابت می شود «ظن مطلق» نامیده می شود، در مقابل «ظن خاص» که حجیّت آن با دلیل خاص، غیر از دلیل انسداد ثابت می شود. قائلان به انفتاح، مقدّمه دوم از مقدّمات پنج گانه را که رکن اساسی آنها به شمار می رود مخدوش دانسته و راه علمی، بلکه برخی، راه علم را در بیشتر احکام شرعی مفتوح دانسته و بر آن به ادلّه حجیّت خبر ثقه و حجیّت ظواهر کتاب و سنّت استدلال کرده اند.
معنی کلمه انسداد در ویکی واژه
بسته شدن.
جملاتی از کاربرد کلمه انسداد
برای باز کردن رگ دچار تنگی یا انسداد یا حاوی لخته ابزارهای گوناگونی مانند ترومبوساکشن، بالون و استنت از روی این سیم نازک وارد عروق قلبی میشود و کار بیرون کشیدن لختهٔ تازه یا بازکردن رگ دچار انسداد از این طریق انجام میگیرد.
شایعترین علت سکته قلبی، پارگی پلاک آترواسکلروتیک در شریان تأمین کننده عضله قلب است. پلاکها میتوانند ناپایدار شوند، پاره شوند و علاوه بر این باعث ایجاد لخته خون شود که شریان را مسدود میکند. این واقعه میتواند در عرض چند دقیقه رخ دهد. انسداد شریان میتواند منجر به مرگ بافتی شود که از طریق آن شریان خونرسانی میشود. پلاکهای آترواسکلروتیک اغلب قبل از بروز علائم، طی دههها وجود دارند.
نرمکامیهای انسدادی (/ک/ و /گ/)، پیش از سه واکهٔ پیشین (/ـَ/، /ـِ/، /ی/)، کامی میگردد. در واقع از حالت رقیق (مانند کنجکاو و گرگان) به حالت غلیظ (مانند کیان و گیر) بدل میآید. این حالت گاهی پیش از برخی حرفها و ساکن نیز پدید میآید. این همان قضیهٔ /ک/ کوکویی و /ک/ کفگیری است.
تغییرات قابل مشاهده در نمونههای بیوبسی بافت نشانگر وجود التهاب در دیواره رگ و درجات متفاوتی از تخریب آن هستند. التهاب دیواره عروق ممکن است موجب تشکیل لختههای خونی در دیواره رگ که باعث باریک شدن یا انسداد آن میگردد، افزایش نفوذپذیری رگها که موجب افزایش آب میان بافتی و تورم عضو مجاور رگ میشود، و با شیوع کمتری پارگی عروق و خونریزی میتواند باعث تخریب نسج گردد.
ممکن است بهدلیل دفع خلط مجاری تنفسی برای درمان بیماری مزمن انسداد ریوی و یا سوختگی راه تنفس مفید باشد.
میزان رسایی یک واج بستگی به درجهای از گرفتگی دارد که هر واج در تولید خود تجربهمیکند. برایناساس واکهها که بدون حضور هیچ مانعی در مسیر جریان هوا تولیدمیشوند، دارای بیشترین درجه رسایی، و همخوانهای انسدادی که با بست کامل تولیدمیشوند، دارای کمترین درجه رسایی هستند. در میان واجها، واجهای واکدار نیز نسبت به واجهای بیواک دارای درجه رسایی بیشتری هستند.
اگزازپام در میاستنی گراویس، بیماری انسدادی مزمن ریوی و ذخیره محدود ریه و همچنین بیماری شدید کبدی منع مصرف دارد.
مسدود شدن بینی به این دلیل موجب بروز آنوسمی میشود که هوا به قسمتهای فوقانی این عضو از بدن که پیاز بویایی در آن واقع شدهاست، نمیرسد. بیماریهای عفونی دستگاه فوقانی تنفسی به دلیل تورم موجب انسداد بینی و در پی آن بروز آنوسمی میشوند. این عفونتها چه ویروسی و چه باکتریال میتوانند باعث درگیر شدن پیاز بویایی و فلج کردن عصب بویایی شده و موجب بروز آنوسمی شوند.
در مواردی که شاخکهای بینی بیش از اندازه بزرگ شوند راه بینی را بسته و باعث انسداد بینی میشوند.
انسداد اغلب ناشی از هایمن بسته یا به طورِ کمتر شایع وجود یک دیواره عرضی در واژن است.
نشد زان سعی وجهدش فتح بابی نه هم زان انسدادش پیچ و تابی
انسداد مبادی الاعصاب انقطاع و نفوذ قوّت و تاب