انسان‌شناس

معنی کلمه انسان‌شناس در فرهنگستان زبان و ادب

{anthropologist} [باستان شناسی] مربوط به انسان شناسی

معنی کلمه انسان‌شناس در دانشنامه عمومی

انسان شناس فردی است که دانش انسان شناسی را برای حل مسائل مربوط به انسان به کار می بَرَد. انسان شناس در علومی مانند فلسفه، باستان شناسی، انسان شناسی فرهنگی - اجتماعی، انسان شناسی زبان شناختی، انسان شناسی زیستی، و انسان شناسی پزشکی قانونی مطالعه می کند.

معنی کلمه انسان‌شناس در ویکی واژه

مربوط به انسان‌شناسی .

جملاتی از کاربرد کلمه انسان‌شناس

ادوارد بارنت تایلور به پاس خدماتی که به بریتانیا ارائه داد لقب سر گرفت و عضو انجمن سلطنتی بریتانیا گردید. تایلور در سال ۱۸۸۴ مدرس دروس انسان‌شناسی در دانشگاه آکسفورد شد و این اولین منصب انسان‌شناسی در تاریخ این رشته بود.
مفهوم بخش کردن گونه انسان به سه نژاد به نام کوکازوار (سفید)، مُنگول‌وار (زرد) و نِگروار (سیاه) در دهه ۱۷۸۰ میلادی توسط اعضای مکتب تاریخ‌نگاری گوتینگن معرفی شد و فراتر توسط دانش‌پژوهان غربی در بافتار «ایدئولوژی‌های نژادپرست» طی ایام استعمار توسعه یافت. با خیزش ژنتیک نوین، مفهوم جدایی زیست‌شناختی نژادهای انسانی کنار گذاشته شد. در سال ۲۰۱۹، انجمن آمریکایی انسان‌شناسان فیزیکی اظهار داشت: «باور به نژادها به‌عنوان نمودهای طبیعی زیست‌شناسی انسان و ساختارهای نابرابری (نژادپرستی) برآمده از چنین باورهایی در زمره‎ی آسیب‌زننده‌ترین عناصر در تجربه‌ی انسانی در امروز و گذشته هستند.»
قدمت خلیج فارس از نظر، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، انسان‌شناسی و جغرافیایی چندان دیرینه‌است که عده‌ای معتقدند «خلیج فارس گهواره تمدن جهان یا خاستگاه نوع بشر است.»
لمرت در سینسیناتی، اوهایو زاده شد. او در رشته جامعه‌شناسی مدرک لیسانس را از دانشگاه میامی در سال ۱۹۳۴ و دکتری را از دانشگاه ایالتی اوهایو در سال ۱۹۳۹ گرفت. وی به‌طور مشخص در جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی تخصص داشت. او برای مدت کوتاهی به استادی در دانشگاه ایالت کنت و دانشگاه میشیگان غربی رسید.
در ژوئیه ۲۰۰۸، دولت اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی، از خاطرات مهر و موم‌شده گوارا و نیز یک دفترچه یادداشت و چند عکس سیاه و سفید رونمایی کرد. همچنین معاون وزیر فرهنگ بولیوی برنامه دولت خود برای انتشار تصاویر دست‌خط‌های گوارا را اعلام کرد.در اوت ۲۰۰۹، انسان‌شناسانی که با وزارت دادگستری بولیوی همکاری می‌کردند، اجساد ۵ تن از چریک‌های هم‌رزم گوارا در نزدیکی تئوپونته کشف کردند.
در قاره اروپا، برخی مناطق مدیترانه‌ای همچون مرکز سیسیل در ایتالیا، جنوب پرتغال، بخش‌هایی از یونان (به ویژه در بخش جنوبی آتن)، دارای پوشش گیاهی شبیه استپ هستند. دیوید آنتونی، استاد بازنشستهٔ انسان‌شناس در کتاب اسب، چرخ و زبان حدس می‌زند که استپ‌های اوراسیا نقش بسزایی در گسترش اسب، چرخ و زبان‌های هندواروپایی داشته‌اند.
در مجموع، مردم‌گیاه‌شناسی رشته‌ای غنی است که امروزه به‌سرعت در حال گسترش و رشد است. این رشته می‌تواند سهم عمده‌ای در انسان‌شناسی و گسترش آن داشته باشد؛ به‌خصوص این‌که باعث پیوند این رشته را با حوزه‌های کاربردی و علوم زیستی و سایر علوم و استفادهٔ متقابل تمام این رشته‌ها از نتایج و دست‌آوردهای یکدیگر شود.
توسط بسیاری، تایلور به‌عنوان یکی از شخصیت‌های بنیان‌گذار علم انسان‌شناسی اجتماعی در نظر گرفته می‌شود که آثارش به شکل گرفتن رشته انسان‌شناسی در قرن نوزدهم کمک کرده‌است. او معتقد بود که «تحقیقات درمورد تاریخ و ماقبل تاریخ انسان می‌تواند به‌عنوان پایه‌ای برای اصلاح جامعه بریتانیا مورد استفاده قرار گیرد.»
آنتونی گورملی هفتمین و کوچکترین فرزند خانواده‌ای ثروتمند در ۳۰ اوت ۱۹۵۰ در محله همپستید شهر لندن از مادری آلمانی و پدری ایرلندی زاده شد. او در خانواده‌ای کاتولیک پرورش یافت. او بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱ در کالج ترینیتی، کمبریج به تحصیل باستان‌شناسی و انسان‌شناسی و تاریخ هنر پرداخت.
گروه هنرهای تجسمی: • نقاشی • مجسمه‌سازی • گرافیک • دکوراسیون • هنر و انسان‌شناسی مقدس