انزجار

انزجار

معنی کلمه انزجار در لغت نامه دهخدا

انزجار. [ اِ زِ ] ( ع مص ) بازایستادن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). منع شدن ونهی شدن. ( از اقرب الموارد ). بازده شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). وازده شدن. ( مصادر زوزنی ). || ( اِمص ) کراهت و نفرت و عدم رغبت و میل. ( ناظم الاطباء ). تنفر. اکراه. ( یادداشت مؤلف ). در باب املای این کلمه اختلاف است ، بعضی انضجار را صحیح دانسته اند مأخوذ از ضجرت و ضجرقلق و اضطراب و اندوهناکی. عده ای دیگر گویند «انضجار» در عربی نیامده و انزجار، در لغت عرب به معنی بازایستادن و قبول نهی کردن است ، مطاوع «زجر» به معنی منع و نهی و بازداشتن. بکار بردن و استعمال زجراذیت و آزار، به معنی کراهت و تنفر بر سبیل تسامح است. قول دوم ارحج است. ( فرهنگ فارسی معین ).
- انزجار خاطر ؛ کراهت خاطر و عدم میل آن. ( ناظم الاطباء ).
- انزجار داشتن ؛ نفرت و کراهت داشتن و بی میل بودن و بی رغبت شدن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه انزجار در فرهنگ معین

(اِ ز ِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) دوری کردن ، رمیدن . ۲ - بیزار بودن ، ۳ - (اِمص . ) رمیدگی ، نفرت .

معنی کلمه انزجار در فرهنگ عمید

اظهار نفرت و بیزاری کردن، نفرت، بیزاری.

معنی کلمه انزجار در فرهنگ فارسی

بازایستادن، بهم بر آمدن، رمیده شدن، بیزاری داشتن
۱ - ( مصدر ) باز ایستادن وازده شدن . ۲ - بیزار بودن متنفر بودن. ۳ - ( اسم ) رمیدگی نفرت بیزاری . توضیح درباب املای این کلمه اختلاف است. بعضی انضجار را صحیح دانسته اند مائ خوذ از ضجرت و ضجر بمعنی قلق و اضطراب و اندوهناکی . عدهای دیگر گویند (انضجار ) در عربی نیامده و انزجار در لغت عرب بمعنی باز ایستادن و قبول نهی کردن است مطاوع (زجر ) بمعنی منع و نهی و باز داشتن . بکار بردن و استعمال زجر بمعنی اذیت و آزار و انزجار بمعنی کراهت و تنفر برسبیل تسامح است.قول دوم ارجح است

معنی کلمه انزجار در دانشنامه عمومی

انزجار یا دوری کردن پاسخی هیجانی از جنس پس زدن یا تنفر نسبت به چیزی توهین آمیز، نفرت انگیز یا ناخوش آیند است.
چارلز داروین در کتاب بروز هیجان ها در انسان و جانوران می نویسد که انزجار احساسی است که نسبت به امری چندش آور بروز می کند. انزجار عموماً در ارتباط با حس چشایی تجربه می شود و در درجهٔ دوم نسبت به هر چیزی که با بو، لمس یا دیدن احساسی مشابه برانگیزد.

معنی کلمه انزجار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بیزاری جستن و باز ایستادن راانزجار می گویند که از آن به معنای اول در باب امر به معروف و نهی از منکر سخن رفته است.
انزجار قلبی مؤمن از معصیت و مُنکَر، واجب و لازمه ایمان به خداوند می باشد و اقلّ مراتبِ انکار منکر است.
انزجار به معنای دوم
از آن به معنای دوم در بابهای امر به معروف و نهی از منکر، نذر، صید و ذباحه و حدود سخن رفته است.
امر به معروف و نهی از منکر
هدف از نهی از منکر، انزجار انجام دهنده منکر است. بنابراین، اگر انزجار او با اقلّ مراتب نهی از منکر، یعنی اظهار انکار با زبان حاصل شود، در همان حدّ واجب است.
نذر
...

معنی کلمه انزجار در ویکی واژه

schifo
دوری کردن، رمیدن.
بیزار بودن،
رمیدگی، نفرت.
به کسر همزه و زاء

جملاتی از کاربرد کلمه انزجار

اعدام سه تن از زندانیان دستگرد، موجب خشم و انزجار عمومی شد؛ مردم ایران صبح جمعه به شعار دادن از خانه‌های خود پرداختند. این اعدام موجب ایجاد فراخوان‌های گسترده شد. شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، کرج، روانسر، مهاباد، کرمانشاه و آبدانان، بندرعباس، کردستان و ساری به خیابان آمدند و خروشیدند. این اعتراضات با راه‌بندان زیاد و بوق‌های متعدد مواجه شد. در تهران نیز مردم ستارخان تهرانسر و اکباتان تجمع کردند. خشم عموم آنقدر زیاد بود که مأموران حکومتی جرئت حمله به معترضان را نداشتند و مجبور به عقب‌نشینی شدند.
در ایام دانشجویی جز نفرات برتر علمی و ورزشی بود و همواره از رژیم جمهوری اسلامی اعلام انزجار میکرد و افرادی را که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ شرکت کردند سرزنش میکرد.
او پس از فراغت از تحصیل، به عنوان کارشناس خاورمیانه و ایران در یونسکو مشغول کار شد و ضمن اعلام انزجار از نظرات و عقاید توده‌ای و کمونیستی خود، اعلام کرد که ترویج مرام کمونیستی در ایران ممکن نیست و بهترین حکومت در ایران مشروطه سلطنتی است.
ای‌ که یار نغز جویی *‌پای تا سر مغز شو زانکه طبع دوست را از پوست ‌گیرد انزجار
فعالان عربستان طی فراخوانی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک روز ۲۲ اسفند (۱۳ مارس ۲۰۱۱ میلادی) را "روز خشم و اعلام انزجار مردم " از حکام سعودی اعلام و تأکید کردند در این روز تظاهرات گسترده و سراسری برگزار می‌کنند. آن‌ها صفحه‌ای با نام " ۱۳ مارس روز خشم در جزیره العرب " در شبکه اجتماعی "فیس‌بوک" باز کردند برای این امر اختصاص دادند.
زر ز جودت خوار شد چندانکه زال زر ز خشم زانزجار این لقب نفرین‌کند بر جان سام
اسرائیل این اتهامات را «با انزجار» رد کرد و آفریقای جنوبی را به «همکاری با یک سازمان تروریستی که خواهان نابودی کشور اسرائیل است»، متهم کرد و اقدامات آفریقای جنوبی را تهمت خون توصیف کرد. و ادعا می‌کنند که آنها «با وارثان مدرن نازی‌ها همکاری می‌کنند». ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «ناراحتی از پاسخگویی به سربازان اسرائیلی و شهرک نشینان مسلح که از ۷ اکتبر صدها فلسطینی را در کرانه باختری به قتل رسانده‌اند یا طولانی شدن مدت یک فتنه، یک تهمت خون نیست. جنگی که انجام آن نگرانی‌های شدید حقوق بشر و حقوق بشر بین‌المللی را برانگیخته است.»
سید محمد حسینی (۲ اسفند ۱۳۶۱ – ۱۷ دی ۱۴۰۱) یکی از بازداشت‌شدگان در خیزش ۱۴۰۱ ایران و متهم ردیف دوم شرکت در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی و پارسا رضادوست در کرج بود که به اعدام محکوم شد. نظام جمهوری اسلامی او را در ۱۷ دی به همراه، محمدمهدی کرمی، یکی دیگر از متهمان پرونده اعدام کرد. اعدام او منجر به خشم و انزجار عمومی در ایران و جهان شد.
نوروال چیس: پدر آیریس و لورا. پس از مجروح شدن شدید در جنگ جهانی اول و بعداً بیوه شدن، او با انزجار تجارت دکمه‌های خانوادگی را اداره می‌کند در حالی که دچار اعتیاد به الکل و افسردگی شده‌است.
بکشینسکی به عنوان یک هنرمند، هیچ تحصیلات رسمی ای نداشت. او فارغ‌التحصیل دانشکدهٔ معماری از دانشگاه پلی تکنیک کراکوف بود و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۵۲ میلادی دریافت کرد. نقاشی‌هایش در اصل با استفاده از رنگ روغن به روی تخته ای فشاری که توسط خودش آماده می‌شد خلق شدند، البته که وی نقاشی اکریلیک را هم تجربه کرد. از سکوت انزجار داشت و همیشه به هنگام نقاشی به موسیقی کلاسیک گوش می‌نواخت. هرچند که عاشق موسیقی کلاسیک بود، ولی موسیقی راک را هم تقدیر می‌کرد.
اگرچه تبلیغات شوک مؤثر است و احتمالاً منجر به افزایش آگاهی از برند و افزایش امکان رشد میزان فروش بشود، تبلیغات شوک ممکن است مصرف‌کنندگان را بیگانه کند و باعث ایجاد انزجار نسبت به برند شود. این امر می‌تواند تا تحریم برند پیش برود. لایت فوتدر موافقت با همین ایده بیان می‌کنند که اگرچه تبلیغات شوک در همه جا وجود دارد، هم در فیلم، هم در تلویزیون و هم در تبلیغات، اما این محتواها به مرور ارزش شوک خود را از دست می‌دهند. اندرسون، هدلین، نیلسون و ولندر نیز به‌واسطهٔ مطالعه خود متوجه شدند که یک تبلیغ ممکن است خیلی تکان‌دهنده باشد و باعث ایجاد تصویری منفی از برند در ذهن مصرف‌کننده باشد که می‌تواند منجر به از دست‌دادن مشتری شود.
روزی ‌که نگذرد نام تو بر لبم نفرین‌ کنم به خویش از فرط انزجار
از جمله کارهای این انجمن می‌خوانیم که: «زنان محله سنگلج تهران (از کانونهای مخالفت با مشروطه) ضمن ابراز انزجار از مردان ضد مشروطه خویش، اعلام آمادگی برای جانفشانی در راه مشروطه کرده و پایان این «حرکات وحشیانه» را خواستار شدند.»
مهر رخشا لیک ازو مرمود دارد اجتناب مشک بویا لیک ازو مزکوم دارد انزجار
و اینک از خواری ‌گهر را گر به دریا افکنی زانزجار قرب او پهلو فرو دزدد زبال