انرژی الکتریکی

معنی کلمه انرژی الکتریکی در فرهنگستان زبان و ادب

{electric energy} [فیزیک] انرژی بار الکتریکی موجود در میدان الکتریکی

معنی کلمه انرژی الکتریکی در دانشنامه آزاد فارسی

انرژی الکتریکی (electrical energy)
انرژی جریان برق. این انرژی به انواع دیگر انرژی، ازجمله گرما، نور، و حرکت قابل تبدیل است. وسایل برقی، مثلاً ماشین لباسشویی، جاروبرقی، رادیو، و تلویزیون، برای کار نیاز به برق دارند. موتورهای برقی انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی، گرما، صوت، یا نور تبدیل می کنند. در قسمتی از مدار که شدت جریان گذرنده از آن برابر I آمپر و اختلاف پتانسیل دو سر آن برابر V ولت باشد، مقدار انرژی الکتریکی تبدیل شده در واحد زمان یا توان مصرفی W بر حسب وات، از رابطۀ زیر به دست می آید: W=IV

معنی کلمه انرژی الکتریکی در ویکی واژه

انرژی بار الکتریکی موجود در میدان الکتریکی.

جملاتی از کاربرد کلمه انرژی الکتریکی

در روش غیر مستقیم اول انرژی خورشید تبدیل به انرژی الکتریکی یا مکانیکی می‌شود و سپس این انرژی برای جداسازی مکانیکی استفاده می‌شود. روش‌های جداسازی مکانیکی عمدتاً مبتنی بر اسمز معکوس هستند.
این روش برای اولین بار در سال 1926 توسط اوتاکار بروکا به عنوان یک روش ساخت شبکۀ توزیع انرژی الکتریکی کارآمد برای موراوی منتشر شده‌است.
نور خورشید را می‌توان با کمک فرایندهای طبیعی و ساخت انسان مهار کرد. فرایند نورساخت در اندام‌های گیاهان انرژی نور خورشید را جذب می‌کند و آن را به صورت شیمیایی (اکسیژن و ترکیب‌های کاهش یافتهٔ کربن) آزاد می‌کند. همچنین انرژی انبار شده در نفت خام و سوخت‌های سنگواره‌ای، خود غیرمستقیم به انرژی خورشید و فرایند نورساخت وابسته است. علاوه بر روش‌های طبیعی با کمک ابزارهای ساخت انسان هم می‌توان یا مستقیم از گرمای خورشید بهره برد یا با کمک سلول‌های خورشیدی، نور خورشید را به انرژی الکتریکی دگرگون کرد.
به‌طور کلی ضریب توان بالاتر در انتقال و تولید انرژی الکتریکی مناسب‌تر است چراکه در این صورت تلفات مربوط به انتقال و تولید کاهش می‌یابد و به این ترتیب هزینه‌های مربوط به تولید و انتقال نیز کاهش می‌یابند.
در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی خودروی برقی به واسطه ترجیح استفاده از انرژی الکتریکی به عنوان نیروی محرکه و عملکرد بهتر، پرطرفدار بود. در سال ۱۹۰۰ میلادی، ۴۰٪ خودروها در آمریکا با بخار، ۳۸٪ با برق و ۲۲٪ با بنزین کار می‌کردند.
اتلاف انرژی ناشی از مقاومت الکتریکی به طور کامل از بین نمی رود. افت ولتاژ ناشی از مقاومت با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی از طریق فرآیندی به نام گرمایش ژول مرتبط است. بخش اعظم این انرژی گرمایی با منبع آب واکنش دهنده منتقل می شود و به محیط از دست می رود، با این حال بخش کوچکی از این انرژی سپس به عنوان انرژی گرمایی در فرآیند الکترولیز بازیابی می شود. مقدار انرژی گرمایی قابل بازیابی به بسیاری از جنبه های عملکرد سیستم و طراحی سلول بستگی دارد.
این پیل‌ها به یاد الکساندر ولتا فیزیکدان ایتالیایی به پیل‌های ولتایی هم مشهور است. سامانه‌ای است که در آن واکنش اکسایش-کاهش انجام می‌شود و انتقال الکترون این واکنش از راه یک مدار صورت می‌گیرد تا بخش بزرگی از انرژی اکسایش-کاهش به شکل انرژی الکتریکی در اختیار باشد.
این فلومتر شامل یک سیم پلاتینی باریک است که تا دمای معینی گرم شده و در مرکز محفظه قرار گرفته‌است. با عبور جریان هوا از فلومتر، این سیم سرد می‌شود و برای بازیابی دمای اولیه خود به انرژی الکتریکی نیاز خواهد داشت. میزان انرژی الکتریکی اضافی مورد نیاز، شار گاز عبوری را معلوم می‌کند.
از مواد پیزوالکتریک در مبدل‌ها و وسایلی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند یا برعکس استفاده می‌شود. کاربردهای نام‌آشنایی از جمله پیکاپ گرامافون، میکروفون‌ها، مولدهای فوق صوت و حسگرهای سونار از خاصیّت پیزوالکتریک استفاده می‌کنند. در پیکاپ گرامافون همچنان که قلم شیارهای رکورد را می‌پیماید یک اختلاف فشار به مادهٔ پیزوالکتریک موجود در پیکاپ وارد می‌شود که نهایتاً به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود. این سیگنال قبل از ورود به بلندگو تقویت می‌شود. خاصیّت پیزوالکتریک یک ویژگی مواد کریستالی دارای ساختار پیچیدهٔ بدون تقارن است. رفتار پیزوالکتریک یک پلی‌کریستال به‌وسیلهٔ گرم کردن بالاتر از دمای پخت و سپس خنک کردن تا دمای اتاق در مجاورت میدان الکتریکی قوی بهبود می‌یابد.
این شرکت اولین اپراتور ایتالیایی در بخش خصوصی است، که اقدام به تولید بیش از ۱٫۵ تراوات ساعت انرژی الکتریکی از زباله‌های شهری نموده است.