اندیمشک

معنی کلمه اندیمشک در لغت نامه دهخدا

اندیمشک. [ اَ م ِ ] ( اِخ ) قصبه مرکز بخش اندیشمک شهرستان دزفول است. در جلگه واقع و هوای آن گرمسیر و دارای 6000 تن سکنه است. آب آن از لوله شرکت نفت و محصول عمده اش غلات دیمی است. خط راه آهن جنوب از این قصبه میگذرد و فاصله آن تا تهران 675 کیلومتر است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ). اندیمشک راسابقاً صالح آباد می گفتند و اندیمشک بوسیله فرهنگستان به صالح آباد اطلاق شده است. ( از یادداشتهای لغت نامه ). کلمه اندیمشک نام قدیم دزفول است. ( از نزهةالقلوب مقاله سوم چ لیدن ص 111 ). و رجوع به دزفول شود.
اندیمشک. [ اَ م ِ ] ( اِخ ) یکی از بخشهای شهرستان دزفول است. در جلگه واقع شده و هوای آن گرمسیر است و در حوالی آن باد سام می وزد. دارای دو دهستان قیلاب و منگره و جمعاً دارای 59 ده و 20 هزار جمعیت است. آب آن از رودخانه و چشمه و محصول عمده اش غلات دیمی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه اندیمشک در فرهنگ فارسی

نام ایستگاه شماره ۴۱ خط جنوب از راه آهن سرتاسری ایران ( نزدیک دزفول ) و قریه مجاور آن که سابقا صالح آباد نامیده میشد و به مناسبت آنکه در نزدیکی وی پل و محلی بنام اندیمشک بوده به این نام خوانده شد .
یکی از بخشهای شهرستان دزفول است . در جلگه واقع شده و هوای آن گرمسیر است . و در حوالی آن باد سام می وزد . دارای دو دهستان قیلاب و منگره است . آب آن از رودخانه و چشمه و محصول عمده اش غلات دیمی است .

معنی کلمه اندیمشک در ویکی واژه

از شهرهای شمال استان خوزستان است و در ۷۲۰ کیلومتری تهران و ۱۲۰ کیلومتری اهواز جای دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه اندیمشک

این استان از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا واپسین روز جنگ ایران و عراق همواره صحنه عملیاتهای گوناگون ایران برای بازپس‌گیری مناطق اشغال شده توسط نیروهای ارتش عراق بود. در آغاز جنگ شهرهایی چون آبادان، سوسنگرد، بستان، دزفول، اندیمشک، خرمشهر، و اهواز که مرکز استان بود مرتباً هدف حملات موشکی و توپخانه ارتش عراق قرار داشتند.
بر روی رودخانه دز، سدهای بزرگی ساخته شده یا در دست ساخت است؛ که از جمله آن می‌توان به برنامه ساخت سد بختیاری در استان لرستان و نیز به سد دز (ششمین سد بزرگ جهان در زمان ساخت) در اندیمشک و چندین سد تنظیمی اشاره کرد.
آرمان علیزاده عبدولی کشتی‌گیر اندیمشکی است. او در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۶و ۲۰۱۷ مدالهای طلا برنز و نقره جهان در رده جوانان را کسب کرده‌است و همچنین دو عنوان قهرمانی آسیا و مدال نقره ارتش‌های جهان و چندین عنوان از مسابقات بین الملی کسب کرده‌است.
گویشوران لری شمالی در شهرستان‌های اندیمشک و شوش و بخش‌های از شهرستان گتوند و دزفول در کنار سایر گویشوران خوزستانی ساکن هستند.
حبیب‌الله اخلاقی (زاده ۱۳۶۴ در اندیمشک) کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایرانی است. وی دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی در وزن ۸۰ کیلو و همچنین یک مدال برنز قهرمانی جهان ۲۰۰۹ هرنینگ را در دستهٔ ۸۴ کیلو به دست آورده‌است. اخلاقی همچنین در جام جهانی کشتی فرنگی ۲۰۱۰ ایران که با نخستین قهرمانی تیم ملی ایران به پایان رسید، عضو تیم ایران بود. مدال برنز قهرمانی دانشجویان جهان ۲۰۱۰ تورین هم از دیگر عناوین اوست. مدال طلا دانشجویان جهان در شهر تسالونیکی یونان سال ۲۰۰۸.
مقبره داود خادم مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان اندیمشک، بخش الوار گرمسیری، دهستان قیلاب، روستای شیخ کیلومتری ۷۵ واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خوزستان از جمله استان‌هایی است که در طول جنگ ایران و عراق دچار آسیب و خسارت فراوانی شد. اشغال طولانی‌مدت برخی مناطق استان، موشک‌باران دایمی برخی شهرها و حملات هوایی و زمینی به شهرهای دزفول، بستان، هویزه، سوسنگرد، اهواز، شوش، شوشتر، شادگان، اندیمشک و بسیاری از مناطق دیگر، باعث آسیب‌های فراوان به سرمایه‌های طبیعی و انسانی و زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شد.
بخش الوار گرمسیری یکی از بخش‌های تابعه شهرستان اندیمشک در استان خوزستان در جنوب غربی ایران است. این بخش در گذشته جز استان لرستان بوده است که در دهه ۶۰ از استان لرستان جدا و هم زمان با شهرستان شدن اندیمشک به استان خوزستان الحاق شده است.
آب‌بید، روستایی از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ایران است.این روستا متعلق به طایفه یعقوبوند از ایل دیرکوند میباشد.
ادریسی علیا، روستایی از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ایران است. این روستا متعلق به طایفه یعقوبوند از ایل دیرکوند می‌باشد.