اندیا

معنی کلمه اندیا در فرهنگ اسم ها

اسم: آندیا (دختر) (فارسی، بابلی) (تلفظ: āndiyā) (فارسی: آنديا) (انگلیسی: andiya)
معنی: نام همسر بابلی اردشیر پادشاه هخامنشی، دختر پاک، فرشته کوچک، ( اَعلام ) نام همسر بابلی اردشیر درازدست شهریار هخامنشی است، از او خبر زیادی در دست نیست جز آن که از همسران محبوب پادشاه بزرگ ایرانی بوده است، ( در اعلام ) نام همسر بابلی اردشیر درازدست شهریار هخامنشی است از او خبر زیادی در دست نیست جز آن که از همسران محبوب پادشاه بزرگ ایرانی بوده است، نام همسر بابلی اردشیر درازدست پادشاه هخامنشی

معنی کلمه اندیا در ویکی واژه

از تمدن‌های آغاز هزاره اول پ. م. تا از تأسیس پادشاهی ماد واقع در شمال غربی رشته کوه البرز و جنوب دریای‌خزر. ناحیه میان کوه‌های آق‌داغ و آق‌گدوگ دنباله رشته کوه البرز رود قزل‌اوزن جاری می‌شود و دره‌ای که در این محل تشکیل می‌دهد در دوران کهن اندیا نامیده می‌شد.

جملاتی از کاربرد کلمه اندیا

انوری در مرحله اول برابر کارل انگل یک بر صفر پیروز شد، در مرحله دوم رابرت اندیای سنگالی را ضربه فنی کرد اما در مرحله سوم برابر خورلوگین بایانمونخ مغولستانی و ایوان یاریگین روس ضربه فنی شد و از مسابقات حذف شد.
چو شاپور و چون اندیان سوار هرآنکس که بود از یلان نامدار
وی با آرپنیک نالباندیان ازدواج نمود و این زوج صاحب یک پسر به نام آرام ایسابکیان شدند.
آرپنیک نالباندیان (ارمنی: Արփենիկ Նալբանդյան؛ ۲۳ دسامبر ۱۹۱۶ – ۱۷ مه ۱۹۶۴) یک نقاش اهل ارمنستان-شوروی بود. عنوان هنرمند افتخاری ارمنستان شوروی به وی اعطا گردید. ادوارد ایسابکیان همسر، آرام ایسابکیان پسر و دمیتری نالباندیان برادر وی بودند.
چوگستهم و شاپور و چون اندیان چو خراد بر زین زتخم کیان
چنان کو یافت در حق آشنائی نداندیافت مطلق روشنائی
چو بهرام پیروز بهرامیان خزروان رهام با اندیان
چو خراد برزین و گرد اندیان همه تاج بر سر کمر برمیان
آرام نالباندیان در سال ۱۹۰۸ کاراکلیسا (کیروفاکان، اکنون وانادزور) به دنیا آمد. در سنین کودکی پدر خود را از دست داد.
دگر روز قیصر به بالوی گفت که امروز با اندیان باش جفت
شهرهای آلمانسا، بلانسکو و توبیز خواهرخوانده‌های اسکاندیانو هستند.
مبارز چوشاپور وچون اندیان بران جنگ بر تنگ بسته میان
هنگ ششم ویسکانسین در کمپ راندال واقع مدیسون ایالت ویسکانسین تشکیل شد و در ۱۶ ژوئیه سال ۱۸۶۱ و تحت فرماندهی سرهنگ لیساندرکاتلر به خدمت احضار شدند.: 443  آن‌ها دستور داده شدند که به‌منظور اجری وظیفه در جبههٔ شرقی جنگ، رهسپار واشینگتن دی. سی شوند. در حین استقرار در واشینگتن در تیپ سرلشکر روفس کینگ تنظیم شدند. به زدوی هنگ‌های دوم ویسکانسین، هفتم ویسکانسین و نوزدهم اندیانا به آن‌ها یکجا و به تیپ آهنین ارتش پوتوماک معروف شد.: 444  از این زمان الی اخیر جنگ، برگ تقریباً در تمامی نبردهای تیپ آهنین شرکت نمود.
چوخسرو چنان دید با اندیان چین گفت کای نره شیر ژیان
کشف و استعمار آرژانتین در اوایل سده شانزدهم از سوی اسپانیایی‌ها آغاز شد. مهم‌ترین کاشفان اروپایی آرژانتین عبارت‌اند از: آمریگو وسپوچی (۱۵۰۲. م)_ خواندیاز دوسولی (۱۵۱۶. م)_ فردیناند ماژلان (۱۵۲۰. م).
فراوان بکوشید گرد اندیان مگر بازگردند ایرانیان
ز خشم اندیان تاخت نزدیک او چو دید آن چنان چهر تاریک او
آلکسان نالباندیان (ارمنی: Ալեքսան Նալբանդյան؛ زادهٔ ۱۸ آوریل ۱۹۷۱ در ایروان) بوکسور اهل ارمنستان-روسیه است. . وی در رشته بوکس در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ به رقابت پرداخت.
ادوارد آغوانی نالباندیان (ارمنی: Էդվարդ Աղվանի Նալբանդյան؛ زادهٔ ۱۶ ژوئیهٔ ۱۹۵۶) یک دیپلمات اهل ارمنستان است که از تاریخ آوریل ۲۰۰۸ تا تاریخ ۱۲ مه ۲۰۱۸ در دولت تیگران سارگسیان، دولت هوویک آبراهامیان، دولت کارن کاراپتیان و دولت دوم سرژ سارگسیان سمت وزیر امور خارجه ارمنستان را برعهده داشت.
نالباندیان از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ ابتدا کاردار و سپس سفیر ارمنستان در مصر بود. سپس وی در سال ۱۹۹۹ به عنوان سفیر ارمنستان فرانسه برگزیده شد؛ در حالیکه این سمت را بر عهده داشت به صورت همزمان سفیر ارمنستان در سریر مقدس، اسرائیل، و آندورا نیز بود.