اندود

معنی کلمه اندود در لغت نامه دهخدا

اندود. [ اَ ] ( مص مرخم ، اِمص ) کاه گل و گل آوه ( گلابه ) مالیدن بر بام ودیوار. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). || ( اِ ) کاه گل و گلابه که بر بام و دیوار کرده باشند. ( از برهان قاطع ) ( از هفت قلزم ). پرده نازکی از کاهگل و گلابه و گچ که بر بام و دیوار سقف خانه مالیده باشند. هر پوشش نازکی که از همه جهت چیزی را احاطه کند. ( ناظم الاطباء ). کاهگل که بر بام و دیوار کشند. گلابه. ( فرهنگ فارسی معین ). شید. ( یادداشت مؤلف ). || مطلا. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). || ( ن مف مرخم ) در ترکیب بمعنی اندوده آید. ( فرهنگ فارسی معین ):
- آهک اندود ؛ اندوده به آهک. مشرق ، قلعه آهک اندود. ( منتهی الارب ).
- دوداندود ؛ اندوده به دود. آلوده بدود :
ازین مقرنس زنگارخورد دوداندود
مرا بکام بداندیش چند باید بود.جمال الدین عبدالرزاق ( از انجمن آرا ).- روی اندود ؛ اندوده به روی.
- زراندود ؛ مطلا. ( ناظم الاطباء ). اندوده به زر :
ماغ در آبگیر گشته روان
راست چون کشتیی است زراندود.رودکی.که آرایدچه میگویی تو هر شب سبز گنبد را
بدین نورسته نرگسها و زراندود پیکانها.ناصرخسرو.وگر گفتار بی کردار داری
چو زراندود دیناری بدیوار.ناصرخسرو.همیشه تا که بود باد دشت مهرآگین
همیشه تا که بود مهر گوی زراندود.مسعودسعد.چون نسیج سر تابوت زراندود رخید
چون حلی بن تابوت دوتایید همه.خاقانی ( دیوان چ عبدالرسولی ص 419 ).نگهبان این مار پیکر درفش
زراندود بر پرنیان بنفش.نظامی.- || مجازاً تقلبی :
سخن سنجی آمد ترازو بدست
درست زراندود را می شکست.نظامی.سیاه سیم زراندود چون ببوته برند
خلاف آن بدرآید که خلق پندارند.سعدی.- زراندود کردن ؛ اندودن به زر:
زمین را بچهره زراندود کرد.نظامی.بخیری زمین را زراندود کن.نظامی.- سیم اندود ؛ مفضض. ( ناظم الاطباء ). اندوده به سیم. ( از یادداشت مؤلف ).
- قاراندود ؛ اندوده به قار ( قیر ). ( از یادداشت مؤلف ).
- قیراندود ؛ اندوده به قیر.
- گچ اندود ؛ اندوده به گچ.
- گل اندود ؛ اندوده به گل.
- مشک اندود ؛ اندوده به مشک.

معنی کلمه اندود در فرهنگ معین

( اَ ) (اِ. )ماده ای که به چیزی بمالند، مانند کاهگل که روی بام یا دیوار مالند.

معنی کلمه اندود در فرهنگ عمید

۱. ماده ای مثل کاهگل، گچ، یا سیمان که روی بام یا دیوار مالیده شود.
۲. (بن ماضیِ اندودن ) = اندودن
۳. اندوده، مالیده شده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): زراندود، سیم اندود، گل اندود.

معنی کلمه اندود در فرهنگ فارسی

مادهای که به چیزی بمالندمثل کاهگل که روی بام یادیوارمالیده شودوبه معنی اندوده(مالیده شده )هرگاه باکلمه دیگرترکیب شود
۱ - کاهگل که بر بام و دیوار کشند گلابه . ۲ - ( اسم ) در ترکیب بمعنی (اندوده ) آید : زر اندود سیم اندود گل اندود .

معنی کلمه اندود در دانشنامه آزاد فارسی

اَنْدود
ماده ای خمیری که بر بدنۀ بنا می مالند. این پوشش، سطح دلخواه را به طور یکنواخت می پوشاند، و عایق کاری، تزیین، ایجاد سطح صاف، و آماده سازی برای کارهای بعدی، از فواید آن است. برخی از اندودهای رایج در معماری ایران عبارت اند از اندود گچ، اندود گچ و خاک، سیم گِل، کاه گِل، و اندود دیمه.

معنی کلمه اندود در ویکی واژه

ماده‌ای که به چیزی بمالند، مانند کاهگل که روی بام یا دیوار مالند.

جملاتی از کاربرد کلمه اندود

چو بر چرم آهو براندود مشک نوایی‌ تر انگیخت از رود خشک
جای جمال ماه بر اندود کوکب است تنهای آفتاب نه محتاج لشکر است
در سال ۲۰۱۴، امارات متحده عربی موفق به صادرات ۳۸۰٫۴ میلیارد دلار تحت تسلط چهار محصول نفت و روغن‌های حاصل از قیر ...[پیوند مرده] (19.8%) الماس، یا نه کار می‌کرد، اما نصب شده‌است...[پیوند مرده] (3.4%) طلا ، شامل طلا اندود شده با پلاتین ، پاشیده نشده ...[پیوند مرده] (3.2%) محصولات جواهرات و قطعات آن ، از ...[پیوند مرده] (۲٫۸٪). در همان سال، امارات متحده عربی ۲۹۸٫۶ میلیارد دلار وارد کرد که تحت سلطه پنج کشور چین (۷٫۴٪)، ایالات متحده (۶٫۴٪)، هند (۵٫۸٪)، آلمان (۳٫۹٪)، ژاپن (۳٫۵٪) است.
ز بام خرد گل اندود پست ما، پیداست که سقف خانهٔ جمعیت پریشانی است
ویژگی این آرامگاه استفاده از ملاط قیر و اندود گچ به لحاظ جلوگیری از نفوذ رطوبت همجواری با رودخانه مارون بوده‌است. یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی حلقه قدرت طلایی ارجان است. شکل حلقه طلائی (قدرت) ارجان تجسمی از یک لوتوس (نیلوفر آبی) است که حامل پیامهای ذهنی و اساطیری است. این حلقه طلائی ۲۳۷ گرم وزن دارد و متصل به یک دسته مجوف است. قدمت این حلقه قرن هشتم قبل از میلاد است. تا کنون نظیر این حلقه طلائی در هیچ‌یک از حفاریهای علمی بدست نیامده است.
روی با مجموعه بناهای مورد اشاره، بر فراز حرم امامزاده و روی پوشش نخستین داخلی آن، گنبد هرمی شکل به صورت گنبد رک دوازده ترک مشاهده می‌شود. پایه گنبد دارای طرح دوازده ضلعی است که طول هر ضله آن ۱/۵۵ متر و ارتفاع اضلاع دوازده‌گانه ازکف بام ۲/۲۰ متر است. سپس از روی اضلاع دوازده‌گانه، دوازده یال به طرف بالا و نوک هرم امتداد یافته‌است که طول هر یک ۶/۹۰ متر است. قسمت پایین و بالای گنبد در حال حاضر با اندود ماسه و سیمان پوشیده شده‌است. لازم به یادآوری است که گنبد این امامزاده نظیر سایر بناهای مشابه آن در شمال ایران در اصل از آجر بوده‌است. در بالای هرم در گذشته میله‌ای قرار داشته که سه گوی سفید در امتداد هم بر روی آن قرار داشته‌است.
دو بادگیر چهار طرفه و بلند در اطراف این آب‌انبار وجود دارند که وظیفه هدایت هوا را به مخزن آب بر عهده دارند که این خود موجب خنک نگه داشته شدن آب می‌شود. مخزن آن به صورت مدور طراحی شده و با استفاده از ملات ساروج ساخته شده‌است. اتاق‌هایی برای استراحت و عبادت نیر داخل این آب‌انبار ساخته شده‌اند که داخل آن‌ها گچ اندود شده‌است.
این سیستم جهت شستشوی مواد زاید اندود شده بر سنگ مخزن استفاده می‌شود؛ که ساده‌ترین نوع اسیدکاری می‌باشد و معمولاً بعد از حفاری چاه و قبل از بهره‌برداری از این روش استفاده می‌شود.
ساعتی اندوده بنور عطا خلوتیان حرم کبریا
همه خورشید وزین پیکر به گل اندوده ایزدشان وگرنه می‌شد این نه ظلمت از یک لمعه طوفانی
دیوار بیرونی گنبد تا زمان نادرشاه در سال ۱۱۵۶ (قمری) با کاشی سفالی پوشانده بود و به دستور با قطعات فلزی زراندود جایگزین شد.
چو پولاد زنگار خورده سپهر تو گفتی به قیر اندر اندود چهر
چون گل رعنا درون خویش اندودم به خون تا درین بستانسرا رنگ خزانی شد ز من
گنبد مدور امامزاده کاملاً کاشیکاری و داخل امامزاده با اندود گچ و گچبری پوشش داده شده است؛ و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
برون بنا ماند بر جای خویش کز اندودش گل حرم داشت پیش
بهار اندود کرده بوستان را زده برهم ره و رسم خزان را
بنای آب‌انبار، با مخلوطی از آجرهای ۵*۲۰*۲۰ و ۵*۲۵*۲۵ و ملات گچ و ماسه ساخته شده‌است. روی بدنهٔ آب‌انبار، اندودی از ساروج وجود داشته که بخش بزرگی از اندود از بین رفته‌است.
درآن جنّت سرا حورِ غم اندود چو لاله وقف داغ و غرق خون بود
معماری سنتی و ساده خانه‌های روستا، با دیوارهای گل‌اندود و سقف‌های مسطح، با محیط اطراف هماهنگی یافته‌اند.
مواد نفتی به صورت‌های گوناگون در جهان باستان، ایران و میان‌رودان، شناخته شده و به کار برده می‌شده‌است. گذشته از استفاده‌های سوختی و گرمائی که از آغاز عمل شناخت قیر و برداشت‌های متافیزیکی از آتش و آتش‌جاویدان بوده، در دانش و فناوری استفاده می‌شده‌است. کاربرد آن به صورت عامل چسباننده، عایق‌بندی‌کننده و ملات بوده‌است. ایرانیان، کف کشتی‌ها را قیراندود و نفوذ ناپذیر می‌ساخته‌اند.