اندمان

معنی کلمه اندمان در فرهنگ اسم ها

اسم: اندمان (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: andaman) (فارسی: اندمان) (انگلیسی: andaman)
معنی: از شخصیتهای شاهنامه، نام پسر طوس سردار ایرانی و از سپاهیان کیخسرو پادشاه کیانی

معنی کلمه اندمان در ویکی واژه

~ از جنگجویان ایرانی پسر توس و نوه نوذر است او در جنگ بزرگ کیخسرو از محافظان لشکر است. بفرمود تا اندمان پور توس ..... بگردد به هر جای با پیل و کوس

جملاتی از کاربرد کلمه اندمان

تشنه آغوش دریا را تن آسانی بلاست چون صدف هر کس که در دامان ساحل ماندماند
انرژی هسته‌ای حاصل از ساخت و بهره‌برداری نیروگاه هسته‌ای، چرخهٔ سوخت و حوادث هسته‌ای ناشی از آن اثرات زیست‌محیطی مختلفی از خود به جای می‌گذارد که برخی مثبت و شُماری منفی هستند. سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای از منابع فسیلی تأمین نمی‌شود. در نتیجه، این نیروگاه‌ها به‌طور مستقیم کربن دی‌اکسید منتشر نمی‌کنند. کربن دی‌اکسید منتشرشده در حین استخراج، غنی‌سازی، تولید و انتقال سوخت در مقایسه با کربن دی‌اکسید منتشرشده از سوخت‌های فسیلی با راندمان انرژی معادل، مقداری ناچیز است. هرچند که چنین نیروگاه‌هایی باعث بروز مشکلات دیگری هم می‌شوند. کاهش انتشار کربن دی‌اکسید ناشی از مصرف انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر سبب کاهش هزینه‌های زیست‌محیطی خواهد شد.
واترباکس گرواسیس برای نهال در مقابل باد به‌عنوان قیم عمل کرده و خاک و هوای اطراف نهال همواره در شرایط گرمای هوای محیط (روزها)، خنک بوده و در شرایط سرمای محیط (شب‌ها)، هوا و خاک اطراف نهال گرم‌تر از بقیه نقاط است؛ ضمن اینکه رطوبت خاک اطراف نهال به‌علت وجود واترباکس روی آن، تبخیر نمی‌شود و در اطراف نهال علف‌های هرز نمی‌روید. به این ترتیب بهره‌وری استفاده از آب به صددرصد می‌رسد و با کمترین میزان مصرف آب بیشترین راندمان به دست می‌آید.
۱) توسعه تکنولوژی انتقال نفت و گاز از چاه تا مصرف‌کننده با بالاترین ضریب اطمینان و بیشترین راندمان
سامانه گرواسیس برای کاشت درختان مثمر و غیر مثمر و گیاهان بوته‌ای، همچنین حفظ محیط زیست (ایجاد پوشش سبز و مقابله با پدیده گرد و غبار)، احیا جنگلها، احداث باغات دیم بخصوص در دامنه کوه‌ها که اکنون با راندمان پایین و فرسایش بالای خاک به کشت غلات دیم اختصاص دارد، به خوبی کارایی داشته و قابل استفاده است.
چشم قربانی نگرداند ورق تا روز حشر دیده هر کس که در دنبال قاتل ماندماند
قطعات جدار نازک یعنی قطعاتی که ضخامت آنها کمتر از ۱٫۵ میلیمتر باشد، نیاز به تجهیزات قوی و راندمان بالا دارند تا به سرعت و فشار مورد نیاز پر کردن قطعه برسند. کاهش بیش از حد ضخامت جدار برای کاهش هزینه مواد می‌تواند باعث افزایش هزینه دستگاه، و در نتیجه افزایش هزینه کل شود. به صورت یک قانون سرانگشتی می‌توان گفت که کاهش ضخامت بیشتر به درد کاهش وزن می‌خورد تا کاهش هزینه‌ها.
این همی گفت و اشک می‌بارید که بسی ماندمان و کس نخرید
ما چو روباهان و پای ما کرام می‌رهاندمان ز صدگون انتقام
ناقص است آن کس که از فیض جنون کامل نشد در چنین فصل بهاری هر که عاقل ماندماند
آبکاری نیکل سولفامات برای بسیاری از کاربردهای مهندسی مانند اصلاح ابعاد، مقاومت در برابر سایش، پوشش با راندمان بالا و حفاظت در برابر خوردگی استفاده می‌شود. به عنوان یک لایهٔ زیرین برای کروم نیز قابل استفاده است.
۷) پیشنهاد بهترین حالت انتقال نفت و گاز که نشان دهد کدام فاز جریان مورد نیاز است تا بالاترین راندمان را داشته باشیم به عنوان نمونه انتقال از چاه با چه فازی از جریان صورت گیرد تا بالاترین راندمان را بدهد
فرصتی تا هست بیرون آی از زندان جسم در بهاران تخم بیدردی که در گل ماندماند
با خلد خواندمان شیخ شهر و زین غافل که ساکنان درت از بهشت بیزارند
موتورهای جی ۷۹ دود سیاه غلیظی را تولید می‌کرد که فانتوم‌ها را از دور قابل شناسایی می‌کرد. خلبان‌ها این دود را با به‌کارگیری حالت پس‌سوز از میان می‌بردند اما این کار راندمان سوخت را کم می‌کرد. بعضی از خلبان‌ها پس سوز را در یک موتور هواپیما استفاده می‌کردند که این کار روی شتاب هواپیما همان تأثیر را می‌گذاشت که از پس‌سوز در هر دو موتور استفاده شود و از طرفی هم دود به‌شدت سیاه غلیظ موقعیت هواپیما را مشخص نمی‌کرد.
چه در حالت پرسمان متحد یا پرسمان محلی، تعاریف سه تایی‌های اضافه در پرسمان باید اجازهٔ اتصال به انواع موضوع مختلف را بدهد، مثلاً خودرو، تا به پرسمان‌های ساده، اجازه بازگرداندن لیستی از نام‌ها و ایمیل‌ها را برای هر انسانی که «خودروهایی با راندمان سوخت بالا» را بدهد.
مقدار فلز جدا شده با میزان جریان اعمال شده، راندمان محلول الکترولیت و زمان متناسب است. در زمان اعمال جریان نقاط نوک تیز و لبه‌ها محل‌های تجمع جریان شده و در نتیجه زودتر خورده می‌شوند که مطلوب است.در مورد فولاد زنگ نزن برخی عناصر زودتر از بقیه از قطعه جدا می‌شوند مانند آهن و نیکل در حالیکه کروم خیلی آهسته‌تر از شبکه کریستالی جدا شده و باعث می‌شود سطح حاصل غنی از کروم باشد که این پدیده باعث می‌شود فرایند غیرفعال سازی سطح بهبود پیدا کند.
برنمی گردد به گلشن شبنم از آغوش مهر هر که صائب محو آن شیرین شمایل ماندماند
هر دلی کز بیم آشتهای بی زنهار عشق چون سپند خام در بیرون محفل ماندماند
می شود هر دم عجبتر نقش روزافزون حسن هر که را از حیرت اینجا دست بر دل ماندماند