اندازه
معنی کلمه اندازه در لغت نامه دهخدا

اندازه

معنی کلمه اندازه در لغت نامه دهخدا

اندازه. [ اَ زَ / زِ ] ( اِ ) مقیاس و مقدار هر چیزی. ( انجمن آرا ) ( از آنندراج ). مقیاس و مقدار و قدر . ( از ناظم الاطباء ). مبلغ. مقدار. ( مهذب الاسماء ). مقدار و مقیاس. ( سروری ). مقدار. ( دهار ). مقیاس. مقدار. ( فرهنگ فارسی معین ). حد. قدر. ( ترجمان جرجانی مهذب عادل بن علی ). پیمایش. ( ناظم الاطباء ). مقیاس. قیس. قاس. قاب. قیب. قسم. مقدار. قدر. قد. کتر. منی. کفاف. نهاز. نهز. وزم. وزمة. شیع.نهاد. طلع. وجاه. میزان. ( منتهی الارب ) :
درفش و سنان را خود اندازه نیست
خور از گرد بر آسمان تازه نیست.فردوسی.ز هر چیز چندانکه اندازه نیست
اگر برنهی پیل باید دویست.فردوسی.کس اندازه نشناخت آنرا که چند
ز دینار و از تاج و تخت بلند.فردوسی.هر آن کس که از کار دیده ست رنج
بیابد باندازه رنج گنج.فردوسی.آفتاب هر شباروزی بحرکت میانه سوی توالی البروج همی رود... پیشینگان اندر این حرکت و اندازه او به اختلاف بودند. ( از التفهیم ابوریحان صص 119 - 121 ). بیرون آمدن مرکزهای معدل المسیر از مرکز عالم بدان اندازه که نیمه قطر حامل شست جزو باشد... ( التفهیم ص 129 ). قطر قمر بدان اندازه معلوم است که نیمه قطر زمین را یکی نهی. ( از التفهیم ص 150 ). دانستن اندازه های ستارگان را آن بس بود که زمین را یا قطرش را یکی نهیم. ( التفهیم ص 156 ).
به اندازه لشکر او نبودی
گر از خاک و از گل زدندی شیانی.فرخی.از حد و غایت نافرمانی در مگذر
که پدیدار است اندازه نافرمانی.منوچهری.آنچه شعرا را بخشید خود اندازه نبود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 125 ). هزار دینار و پانصد دینارو ده هزار درم کم وبیش را خود اندازه نبود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 125 ). برده و غنیمت را حد و اندازه نبود. ( تاریخ بیهقی ). چندان مردم بنظاره استاده که آنرا اندازه نبود. ( تاریخ بیهقی ).
کردار ببایدت باندازه گفتار.ناصرخسرو.چندان مال یافتند که آنرا اندازه نبود. ( نوروزنامه ). اگر در معالجت ایشان برای حسبت سعی پیوسته آید... اندازه خیرات و مثوبات آن که تواند شناخت. ( کلیله و دمنه ). تا بمدتی اندک اندازه رأی و رویت... او معلوم گردانید. ( کلیله و دمنه ). خود این معانی ( خوردن ، بوییدن... ) بر قضیت حاجت و اندازه امنیت هرگز تیسیر نپذیرد. ( کلیله و دمنه ). شیر... اندازه رای... او ( گاو ) بشناخت. ( کلیله و دمنه ).

معنی کلمه اندازه در فرهنگ معین

(اَ زِ ) (اِ. ) ۱ - مقدار. ۲ - پیمانة هر چیز. ۳ - قدر، مرتبه .

معنی کلمه اندازه در فرهنگ عمید

۱. هرچه با آن چیزی را بسنجند، آنچه مقدار چیزی را با آن تعیین کنند، مقدار، مقیاس، پیمانه.
۲. کمیتی که بتوان آن را بر اساس معیارهای مخصوص سنجید.
۳. حد معقول و مورد پذیرش برای چیزی.
۴. [قدیمی] قدر، مرتبه، لیاقت.

معنی کلمه اندازه در فرهنگ فارسی

مقدار، مقیاس، پیمانه، هرچه که با آن چیزی رابسنجند، آنچه که مقدارچیزی رابا آن تعیین کنند
( اسم ) ۱ - مقیاس مقدار . ۲ - پیمان. هر چیز. ۳ - کم متصل . ۴ - قدر مرتبه شایستگی لیاقت مقام . یا از اندازه در گذشتن . از حد تجاوز کردن افراط .

معنی کلمه اندازه در فرهنگستان زبان و ادب

{measure} [ریاضی] تابعی که به هر مجموعه از یک سیگماجبر (sigma algebra )، عددی نامنفی چنان نسبت دهد که مقدار مجموعۀ تهی برابر با صفر و مقدار اجتماع هر تعداد شمارایی از مجموعه ها برابر با مجموع مقدارهای آنها شود

معنی کلمه اندازه در دانشنامه عمومی

اَندازِه یا سایز ( به انگلیسی: Size ) بطور عمومی، بزرگی و بُعدهای یک شیء است. اندازه هندسی می تواند طول، بلندی، قطر، محیط، مساحت یا حجم یک شی باشد. اندازه را می توان با معیار جرم نیز اندازه گیری کرد.
اندازه (ریاضیات). در آنالیز ریاضی، اندازه ( به انگلیسی: Measure ) روی مجموعه راهی نظام مند است برای این که به هر زیر مجموعه مناسب از آن مجموعه عددی نسبت داده شود، این عدد به طور شهودی به اندازه آن مجموعه تفسیر می گردد. بدین طریق، اندازه تعمیم مفاهیمی چون طول، مساحت و حجم می باشد. یک مثال خاص از اندازه، اندازه لبگ روی فضای اقلیدسی است که همان طول، مساحت و حجم معمولی هندسه اقلیدسی است که به زیرمجموعه های مناسبی از فضای اقلیدسی n - بعدی R n نسبت می دهد. به عنوان مثال، اندازه لبگ بازه در اعداد حقیقی همان طولی است که در کاربردهای روزمره جهان واقعی استفاده می شد، در اینجا اندازه بازه مورد نظر ۱ است.
به زبان فنی تر، یک اندازه تابعی است که عدد نامنفی یا + ∞ را به برخی از زیرمجموعه های یک مجموعه چون X نسبت می دهد ( به بخش تعریف که در ادامه می آید توجه کنید ) . این تابع باید جمعی شمارا باشد: یعنی اندازه یک زیر مجموعه 'بزرگ' که قابل تجزیه به تعداد متناهی ( یا شمارا نامتناهی ) از زیرمجموعه های مجزای 'کوچک' باشد برابر با جمع اندازه های زیرمجموعه های "کوچکتر" است.
در کل، اگر کسی بخواهد اندازه ای سازگار با هر زیرمجموعه از یک مجموعه داده شده نسبت دهد، در حالی که هم زمان این عمل اصول موضوعه های دیگر یک اندازه را نیز ارضاء کند، صرفاً به مثال های بدیهی چون اندازه شمارشی می رسد. این مشکل با تعریف اندازه بر روی برخی از زیر گردایه از تمام زیر مجموعه ها حل شد؛ زیرمجموعه هایی که به آن اندازه پذیر گویند و برای تشکیل یک σ - جبر لازم است. این بدان معناست که اجتماع شمارا، اشتراک شمارا و متمم گیری زیرمجموعه های اندازه پذیر هم اندازه پذیر است. مجموعه های غیر - اندازه پذیر در یک فضای اقلیدسی که نتوان به طور سازگار رویشان اندازه لبگ تعریف کرد لزوماً پیچیدگی دارند، بدین معنا که با متمم های خود به خوبی مخلوط نمی شوند. در حقیقت وجود چنین مجموعه هایی پیامد نا - بدیهی از اصل انتخاب است.
نظریه اندازه در مراحل پیاپی و پشت سر هم طی قرون ۱۹ و ۲۰ میلادی توسط امیل بورل، هنری لبگ، یوهان رادون و موریس فرشه و دیگران توسعه یافت. کاربرد های اصلی اندازه ها در تأسیس بنیان انتگرال لبگ، در اصول موضوعه ای کردن نظریه احتمالات و در نظریه ارگودیک می باشد. در نظریه انتگرال گیری، تعیین اندازه امکان می دهد تا انتگرال ها را روی فضاهایی کلی تر از زیرمجموعه های فضای اقلیدسی تعریف کنیم؛ به علاوه، انتگرال نسبت به اندازه لبگ روی فضاهای اقلیدسی کلی تر است و نظریه غنی تری نسبت به نظریه پیشین، یعنی انتگرال ریمانی دارد. نظریه احتمال اندازه هایی را در نظر می گیرد که به تمام مجموعه اندازه ۱ را نسبت داده و زیرمجموعه های اندازه پذیر را به عنوان رویدادهایی در نظر می گیرد که احتمالشان توسط اندازه داده شده است. نظریه ارگودیک اندازه هایی را مد نظر قرار می دهد که تحت یک سیستم دینامیکی ناوردا بوده یا به طور طبیعی از چنین سیستم هایی ظهور می کنند.
معنی کلمه اندازه در فرهنگ معین

معنی کلمه اندازه در ویکی واژه

misura
formato
مقدار.
پیمانة هر چیز.
قدر، مرتبه.

جملاتی از کاربرد کلمه اندازه

روش بازگشتی اجازه بیان راه حل یک مسئله را به‌طور مختصر و مفید می‌دهد. مسئله‌ای که به صورت بازگشتی حل می‌شود باید بتواند به مسائل کوچک‌تر تقسیم بشود و حل مسائل کوچک به همان روش مسئله بزرگ قابل انجام باشد. مسئله کوچک‌تر به مسئله کوچک‌تری شکسته می‌شود تا سرانجام یه کوچک‌ترین اندازه مسئله برسد که حالت پایه نامیده می‌شود و می‌تواند بدون استفاده از بازگشتی حل شود.
گر باده به اندازه خوری نیست وبالت این نکته چه خوش گفت به من پیر خرابات
دَر به تخته‌های چوبی یا فلزی مستطیل‌شکلی گفته می‌شود حدوداً به اندازه قامت انسان که در بازه دیوار ساختمان‌ها تعبیه می‌شود تا رفت‌وآمد به درون و بیرون ساختمان یا بستن ساختمان از طریق آن میسر شود.
از چپ و راست شکاری همی افکند بتیر تا بیفکند شکاری بی اندازه و مر
شه تور دادش همان دخت خویش ابا لشکری کش از اندازه بیش
ام۱ کارابین قابلیت نصب نارنجک‌انداز ۲۲ میلی‌متری ام۸ و سرنیزه ام۴ را داشت. این تفنگ با فشار مستقیم گاز باروت مسلح می‌شود و از اولین تفنگ‌های چندمنظوره‌ای بود که با قرار دادن خشاب از زیر تغذیه می‌شد. خشاب‌های ام۱ کارابین در دو نوع ۱۵ و ۳۰ فشنگه تولید می‌شدند. وزن ام۱ کارابین خالی ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم، طول آن ۹۰ سانتی‌متر و طول لوله ۴۶ سانتی‌متر بود. سبکی و اندازه کوچک و جمع‌وجور آن را برای افراد غیرحرفه‌ای، جنگ‌های چریکی، و شهری بسیار مناسب ساخته بود.
بفرمود تا شد برادرش پیش سخن گفت با او ز اندازه بیش
یا مایهٔ غم چو عمر کم بایستی یا عمر به اندازهٔ غم بایستی
خزان شدی دیگر امید از بهار تو نیست می نشاط به اندازه خمار تو نیست
ای فرزند آدم، بدان اندازه که نیازمند من هستید، فرمانم برید و بدان اندازه که توانائی آتش دارید، نافرمانیم کنید. برای دنیا، باندازه ای که در آن خواهید ماند، بکوشید و برای آخرت نیز بدان اندازه که در آن خواهید ماند توشه برگیرید.
بیش از اندازه سیاه و سپید زندگان را ز ما امان و امید
اوصاف کمالات تو از شرح فزون است وصف تو نه به اندازه فکر بشر آمد
به پیش آمدم رنج زاندازه بیش که تا راه جستم به یاران خویش
در این مورد توصیه می‌شود که فشار خون کودکان بالای ۳ سال به‌طور منظم در هر معاینه پزشکی یا چکاپ اندازه‌گیری شود. پیش از تشخیص پرفشاری خون در یک کودک، فشار خون بالای او در معاینات مکرر نشان داده می‌شود. در دوران کودکی، فشار خون با افزایش سن بالا می‌رود و پرفشاری خون در کودکان به صورت فشار خون سیستولی یا دیاستولیِ متوسط و در سه یا بیش از سه مورد برابر یا بیش از ۹۵ درصد بالای میزان متناسب با جنسیت، سن و قدِ کودک است. پیش پرفشاری خون در کودکان به عنوان فشار خون سیستولی یا دیاستولی متوسط تعریف می‌شود که برابر با بیش از ۹۰ درصد، اما کمتر از ۹۵ درصد بالای میزان متناسب با شرایط کودک است.