انداخته

معنی کلمه انداخته در لغت نامه دهخدا

انداخته. [ اَ ت َ / ت ِ ] ( ن مف ) افکنده. پرتاب شده. پرت شده. ( فرهنگ فارسی معین ).ملفوظ. لفیظ. لقی. قذیفه. ( منتهی الارب ). || محذوف. ساقط شده. از حساب افکنده. ( یادداشت مؤلف ). ساقط شده و از حساب افکنده و بدور انداخته. ( فهرست لغات و اصطلاحات التفهیم ص قلب ) : و آن سال را عام ایشان ملماسه خوانند و معنیش ماه انداخته بود نه بکار و مَل آن فتیل باشد پیچیده که میان دو کف بماند چون یکی بر دیگر مالیده آید و ماس ماه بود پس این چنان بود که ماه انداخته نه بکار و اما بلغت فصیح ایشان ادماسه است نه ملماسه. ( التفهیم ص 226 ).
- برانداخته ؛ معدوم. از میان برداشته شده :
داد در این دور برانداخته است
در پرسیمرغ وطن ساخته است.نظامی.- ستارگان انداخته ؛ کواکب منقضه. ( از فهرست لغات و اصطلاحات التفهیم ص قلب ).
|| رای زده. مشورت شده. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه انداخته در فرهنگ عمید

۱. افکنده.
۲. افتاده.
۳. پرت شده.

معنی کلمه انداخته در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - افکنده پرتاب شده پرت شده. ۲ - رای زده مشورت شده .

جملاتی از کاربرد کلمه انداخته

از حریم قرب چون سنگم به دور انداخته است چون فلاخن هرکه را برگرد سرگردیده ام
صدها ارمنی که شک می‌رفت وابسته به سازمان‌های انقلابی باشند دستگیر و به زندان‌های قارص، تفلیس و باکو انداخته شدند و عده زیادی از آنان به خارج از ماورای قفقاز تبعید شدند. لیکن این احزاب انقلابی یا ملی مظهر یکی از تکیه گاه‌های ملت ارمنی بودند. تکیه گاه دیگری نیز وجود داشت که کلیسا بود.
نسیمی! از نظر انداخته است یار ترا وگرنه بهر چه سوی تواش نگاهی نیست
او می‌افزاید: «در زمان رسول خدا و در عهد امامان نیز بانوان اسلامی از لباسهای دوخته استفاده می‌کرده‌اند و پیراهن و بلوز و دامن و شنل می پوشیداند و گاهی شنل را روی دوشها می‌انداخته‌اند و سر خود را با مقنعه می‌پوشیده‌اند.»
عالم یکتاست اینجا معرفت در کار نیست خودسریها فهم ما را درگمان انداخته
درختان اسلام‌آباد سازگار با دمای بالا و بارش اندک باران در فصل تابستان هستند و رشد آن‌ها در زیر آفتاب سوزان سریع‌تر است. هجوم گیاهانی چون توت کاغذی از جنوب شرق آسیا به این منطقه و افزایش روزافزون استفاده از آن‌ها که به سرعت تکثیر می‌شوند، به همراه موریانه‌ها، زندگی گیاهان بومی این منطقه را به خطر انداخته‌است.
به‌گفتهٔ آسانته، استاد آفریقاشناسی دانشگاه تمپل، در سال ۱۸۵۸ یک جاسوس بریتانیایی در گزارشی سید جمال را مشکوک به بودن مأمور روسیه گزارش می‌کند. این مأمور بریتانیا نوشته است که جمال‌الدین به شیوه ترکان نوغایی در آسیای میانه لباس می‌پوشیده است. گزارش‌های دولت افغانستان می‌نویسند که سید جمال بیشتر شیوه زندگی یک غربی را داشته است تا یک شرقی، او شخصی لیبرال بوده و مقید به اجرای فرایض دینی نبوده است؛ مثلاً فرایض ماه رمضان را به جا نمی‌آورده است. به گفته آسانته، سید جمال در قاهره از نوشیدن کنیاک لذت می‌برده است. او یکبار در سال ۱۸۷۹ از لژ ماسونی در قاهره بیرون انداخته‌شد زیرا در ملاعام وجود خدا را انکار کرده بود.
سرو دستار گر انداخته صوفی چه عجب ساقی از این می ممزوج که در جام انداخت
آشیپو از خانه‌های افراد بیمار بازدید می‌کرد و وظیفه پیش‌بینی آینده بیمار (مثلاً او زنده می‌شود یا می‌میرد) و همچنین تکمیل جزئیات علائمی که بیماران ممکن است نادیده گرفته شده یا از قلم انداخته باشند، به آنها سپرده می‌شد. هدف از این دیدار شناسایی فرستنده الهی بیماری بر اساس علائم یک بیماری خاص بود.
کانر در میان جمعیت بی‌نظم به سوی واشینگتن که با محافظانش در عقب ایستاده‌است، می‌دود در حالی که اعضای حشاشین مردان هیکی را به خود مشغول کرده‌اند. هیکی مستأصلانه به سمت واشینگتن می‌دود تا او را به قتل برساند اما کانر پیش از این اتفاق او را گیر انداخته و به قتل می‌رساند. پیش از مردن هیکی برای کانر اعتراف می‌کند که به فرقهٔ تمپلارها اهمیت نمی‌دهد و به خاطر پول و قدرت است که از آن‌ها پیروی می‌کند.
تا شود سیراب ز آب معرفت هر دم گیا فیض مهرت قطره‌ای در کشت جان انداخته
چه نیرنگ با بخردان ساخته است چه گردن کشان را سر انداخته است
در دو عالم جای اودرکنج خذلان آمده هرکرا قهرتو دور ازآستان انداخته
تیو در حالی که صفحهٔ اصلی میلیون دلاری را برای تأمین مخارج دانشگاهش راه انداخته بود، تحصیل در رشتهٔ مدیریت بازرگانی را تنها پس از گذراندن یک ترم، نیمه‌کاره رها کرد و در سال ۲۰۰۸ یک شبکهٔ اجتماعی مرتبط با کسب‌وکار به نام پاپجم تأسیس کرد.
یک عالم از آب و گل بپرداخته‌اند خود را به میان آن در انداخته‌اند
شقایق بستنش بر گردن ماه کمند انداخته بر گردن شاه
دولت ایران به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و میثاق حقوق اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد پیوسته و این میثاق‌ها در حکم قوانین داخلی هستند. مطابق این میثاق‌ها دولت جمهوری اسلامی باید شرایط بهداشتی و زیست‌محیطی استاندارد را برای شهروندانش فراهم کند اما با ارسال پارازیت برای اختلال در دریافت امواج ماهواره عامدانه سلامت مردم کشور ایران را به خطر انداخته‌است.
گروهی از کارگران فروآلیاژ ازنا در اعتراض به اینکه برخی از مفاد لایحه برنامه توسعه هفتم، حقوق کارگران را به خطر انداخته، تجمع اعتراضی برگزار کرده و خواهان حذف این لایحه شدند.
اوراژ به همراه همسرش در حالی‌که هنوز در نیویورک بود، اغلب به شخصیت‌های نامدار مانند پل روبسون که توری از لندن راه انداخته بود، جا می‌دادند. در ۱۹۳۰ اوراژ به لندن بازگشت و در ۱۹۳۱ هفته نامهٔ انگلیسی نو را منتشر کرد.
ای ز سنبل خط تو برگل نقاب انداخته زلف شبرنگت بر اوج مه طناب انداخته