انداخت

معنی کلمه انداخت در لغت نامه دهخدا

انداخت. [ اَ ] ( مص مرخم ) عمل انداختن. || رای. تدبیر. شور. مشورت. ( فرهنگ فارسی معین ). اندیشه. قصد. میل. طرح. نقشه. ( از یادداشتهای مؤلف ): دانستند که آن از نزعات شیطان است و کید دشمنان ایمان است و انداخت جهودان است. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ). گفتند انداخت و کید ما باطل شد نومید شدنداز آنچه انداخته بودند. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ج 2 ص 97 ). اگر بر زعم و انداخت رافضیان گوییم ، گوییم هیبت در دل کفار و غیرکفار از عمر بیشتر بود یا از علی که بر در سرایش فرمان نمی بردند. ( کتاب النقض ص 136 ).این بود آمدن و رفتن ایشان و اتفاق بر وضع مذهب و انداخت آن سه ملعون. ( کتاب النقض ص 327 ). غیرت الهی هرآینه بر اندیشه بغی تاختن آرد و قضیه انداخت او معکوس و رایت مراد او منکوس گرداند. ( مرزبان نامه ). این انداخت از حزم و پیش بینی دور است. ( مرزبان نامه ).
- برانداخت ؛ برانداز. برآورد. سنجش. تخمین :
برانداختی کردم از رای چست
که این مملکت برکه آید درست.نظامی.و رجوع به انداختن شود.

معنی کلمه انداخت در فرهنگ معین

( اَ ) (مص مر. ) شور، مشورت .

معنی کلمه انداخت در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - عمل انداختن . ۲ - رای تدبیر شور مشورت .

معنی کلمه انداخت در ویکی واژه

شور، مشورت.

جملاتی از کاربرد کلمه انداخت

فَالْتَقَی الْماءُ بهم آمد و در هم رسید آب، عَلی‌ أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ (۱۲) بر کاری و فرمانی باز انداخته و ساخته.
رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل مکرون سخنرانی خودش را که قرار بود مستقیم از تلویزیون پخش بشود، بخاطر آتش‌سوزی کلیسای نوتردام به عقب انداخت. مکرون در توئیتی گفته‌است که «کل کشور در غم و اندوه است… من به فکر همه کاتولیک‌ها و شهروندان فرانسوی هستم. مثل تمام هموطنان‌مان، غمگینم هنگامی که می‌بینم این بخش از زندگی ما در حال سوختن است».
در ۱۹۹۳ با انتشار مجموعه‌ای از نامه‌های عاشقانه که غسّان کنفانی در دههٔ شصت به او نوشته بود – البته در زمان انتشار دیگر رازی در میان نبود - در عرصهٔ ادب و سیاست جریاناتی به راه انداخت. غاده از طرف برخی که ادعا می‌کردند وی با انتشار آن نامه‌ها اعتبار یک شاعر معاصر را لکه‌دار کرده و تأثیری منفی بر قضیهٔ فلسطین گذاشته‌است محکوم‌شد.
در همین روز، راننده یک وانت در شهر نیویورک بیست و هفت دقیقه پس از اعلام مقررات منع رفت‌وآمد بازداشت شد درحالی‌که به عنوان کارگر خدمات ضروری، از مقررات مربوط معاف بود؛ و در منطقه ویلیام‌برگ همان شهر، فیلمی از مأموران گرفته شد که به تظاهرکنندگان حمله می‌کردند که در نتیجه، دست کم یک نفر را به زمین انداختند.
پس از استن وارد او آموخته است که فورد تا به حال مخفی خود دو سه مجلات مستند فوق العاده خود را یافته و توضیح میدهد که چگونه به راه اندازی پورتال ضامن برای اولین بار به استن به امید او موافق به دفن آن "به عنوان دور به عنوان امکان پذیر است". خشم که فورد او را پاسخ نمی برای آشتی دادن, استن به بحث با فورد کردم و سعی کردم برای سوزاندن مجله. در نزاع و جدال, استن فورد به پورتال به طور تصادفی فعال انداخت, که پس از آن از سوخت زد و غیر فعال. استن به ترس خود را آموخته است که او می تواند پورتال بدون هر سه مجلات دوباره فعال نیست به او نشان دهد که چگونه.
در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۹ مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که آدریان دریا محموله نفتی خود را در سوریه تخلیه کرد. بر اساس گفته‌های این مقام آمریکایی در پاسخ به پرسشی که در مورد محل کنونی نفتکش آدریان دریا پرسیده شد گفت که این هفته گزارش‌ها حاکی از آن بود که نفتکش در نزدیکی سواحل سوریه لنگر انداخته و افزود: «همان‌طور که همواره گفته بودیم، مقصد نفتکش از اول هم سوریه بود».
گرد پاپوش نیفشانده به صحرای وطن باز طرح سفر انداخته‌ای یعنی چه؟
عکس گرفته شده از آلدرین که دست خود را پایین انداخته و کمی به سمت دوربین برگشته است، در حالی که پرچم ثابت است.
خوشا آن کس که خویشتن را در قعر خانه ی خویش جای داده و بر خود پرده فروانداخته است.
اکرام آیلیسی نویسنده‌ای است آذربایجانی که برای بیان واقعیات مربوط به رویدادهای فاجعه بار سال ۱۹۸۸–۱۹۹۰ سومقاییت و باکو با به مخاطره انداختن جان و مال خود و بستگانش قلم به دست گرفت و رمانی را تحت عنوان رویاهای سنگی به رشته تحریر درآورد.
چیست دانی پردهای غنچه بر رخسار گل؟ جلوه حسن تو او را در حجاب انداخته
برای دور انداختن کشتی‌های فرسوده معمولاً سه راه وجود دارد: اوراق‌سازی، غرق کردن کشتی و تبدیل آن به یک آب‌سنگ زیردریایی مصنوعی، شناورسازی و استفاده از آن‌ها به عنوان انبار و سکوی روی آب.
نشسته بودم ودی در وثاق می گفتم چه فتنه بود که ایام در جهان انداخت
هوا و نفس تو از بهر شهوت ترا انداختند از بهر قربت
پس از انقلاب ۲۰۱۱ مصر، کمپین معترضان مصری در اعتراض به موضع الیسا در مورد انقلاب، تهدید کردند که در صورت برگزاری کنسرت الیسا، راهپیمایی میلیونی راه خواهند انداخت.
کوه قاف از سپرانداختگان است اینجا که دگر تیغ شود پیش دم تیشه ما؟
بیدل این بار که بر دوش من است مژه تا خم شود انداخته‌ام
سخن زیاده نباید سرود باید گفت شکر به یاد لبت طوطی از دهان انداخت
در سال ۱۰۳۳ غزنویان با هدف برانداختن دولت دیلمیان به کرمان حمله کردند. اما تعهدات مالی تحمیلی آنها بر مردم کرمان، ایشان را قانع کرد که حکومت آل بویه را بر غزنویان ترجیح دهند. در سال بعد بهرام بن مافنه غزنویان را از ولایت کرمان بیرون کرد.
اگر عدوی تو چون اهرمن به گردون رفت برو فلک ز ملک ناوک شهاب انداخت