انحنا

معنی کلمه انحنا در لغت نامه دهخدا

انحنا. [ اِح ِ ] ( ع اِمص ) خمیدگی و کجی و اعوجاج. ( ناظم الاطباء ). خمیدگی. ( از اصطلاحات فرهنگستان ). کجی. اعوجاج. چفتگی. ( فرهنگ فارسی معین ). بخمی. کوژی. دوتایی. دوتاهی. دولایی. خوهلی. کژی. ( یادداشت مؤلف ) :
ابیات من چو تیر است از شست طبع من
زیرا یکی کشیده کمانم ز انحنا.مسعودسعد.- انحنا داشتن ؛ خمیدگی و کجی داشتن. ( ناظم الاطباء ).
- قابل انحنا ؛ چیزی که بتوان آنرا کج کرد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه انحنا در فرهنگ عمید

خمیده شدن، کج شدن، خمیدگی.

معنی کلمه انحنا در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) خمیده شدن کج گردیدن چفته شدن . ۲ - ( اسم ) خمیدگی کجی اعوجاج چفتگی . ۳ - خمیدگی خط .

معنی کلمه انحنا در ویکی واژه

curva

جملاتی از کاربرد کلمه انحنا

چون معدّل بود برای خدا؟ آنکه میلش بانحنا باشد
توکامک غالباً بیشتر مورد توجه محصورسازی مغناطیسی قرار گرفته‌است، با این حال برخی گروه‌ها از استلراتورها حمایت کرده‌اند که دارای برخی مزایا نسبت به توکامک است. توکامک انحنای مورد نیاز برای خطوط میدان مغناطیسی را از طریق پلاسمای خود ایجاد می‌کند بنابراین نیازی به دستکاری خطوط میدان مغناطیسی توسط یک جریان خارجی نیست.از مزایای استلراتورها می‌توان عدم احتیاج به جریان چنبره‌ای (و در نتیجه افزایش احتمال فعالیت مداوم) و ثبات سیستم بیشتر را نام برد.
برهان مستقیم، فلک بر نیاز خود در پیشگاه قصر تو آورده ز انحنا
انحناها نام‌های مختلفی در جاهای مختلف جهان دارد.
از آنجا که ساخت چنین بنایی بر تپه‌ای مصنوعی مناسب نبود، شالودهٔ بنا را با هزینه و تلاش بسیار، بر زمین سخت قرار دادند. این شالوده یا پی که قطر بالای آن ۱۷٫۰۸ متر است، تماماً با آجر ساخته شده و بر اساس پژوهشی که در مجاورت برج ترانشه زدند، مشخص شد که تا عمق ۹٫۸ متری زیر زمین نیز ادامه پیدا می‌کند که هر چه پایین‌تر می‌رود، قطر و ضخامت آن بیشتر می‌شود. در عمق ۶٫۸ متری و ۸٫۸ متری زیر زمین، بیرون‌زدگی‌هایی دارد که یحتمل برای کنترل و اصلاح شیب بدنه یا مقابله با نشست بنا طراحی شده‌است. تنها حدود ۱٫۴۵ متر از شالوده بالاتر از سطح زمین است و با انحنایی مناسب، آن را پره‌ها و ساقه‌های استوانه‌ای میل پیوند زده‌اند.
مشروط بر اینکه توده‌های مؤثر از باندهای ظرفیتی و هدایت به‌طور معقول شناخته شوند و فرض بر این باشد که انحنای و موقعیت باندها مستقل از دوپینگ هستند، تغییر انرژی می‌تواند به عنوان روشی دقیق و بدون تماس برای تعیین حامل استفاده شود.
در ایّام عدل تو از راستی کمان نیز سرباز زد زانحنا
ممکن است که از ریاضیات بیاد آورید انحنای هر منحنی در هر نقطه به مشتق دوم منحنی در آن نقطه وابسته است. در نقاط انتهایی، یک نوار واقعی از چوب یا فلز خم نمی‌شود، و مشتق دوم این منحنی صفر است.
یک شباهت عمیق‌تر، نیروهای کشندی را به یک ویژگیِ سطوح به نام انحنا مرتبط می‌کند. در یک میدان گرانشی و در یک دستگاه مرجع در حال سقوط آزاد، می‌توان اثرات ناشی از حضور گرانش را با در نظر گرفتن نیروهای کشندی به حساب آورد. به‌طور مشابه، حضور یا عدم حضور انحنا در یک فضا، تعیین می‌کند که یک سطح، یک صفحه است یا خیر. در تابستان ۱۹۱۲، اینشتین که این شباهت‌ها را دریافته بود شروع به جستجو برای یک فرمول‌بندی هندسی برای گرانش نمود.
دارد ز روی صورت و معنی تن عودت هم انحنای ابرو و هم انکسار چشم
هر دو خورشیدگرفتگی‌های ژوئیه سال ۲۰۰۰ (در روزهای اول و سی و یکم) در حدود زمانی که ماه در انحنای صعودی خود قرار داشت، رخ داد. گرفتگی انحناهای صعودی بعد از یک سال درخشان به‌طور متوسط عود می‌کنند، یعنی در حدود ۰٫۹۴۹۰۱ سال گرگوری، همانطوری که گرفتگی‌های انحنای نزولی اتفاق می‌افتد.
دعوی کنی که پیر شدم زیر بار دل برهان مستقیم برین دعوی انحناست
بزرگوارا از بس به زیر بار توام ز انحنا شده جیبم مصاحب دامان
ای که از حمل نعت او بفلک علت انحنا فرستادی
استراتیومیموس بازو و دست‌های بلند و باریکی داشته‌است. استخوان بازو ثابت بوده اما محدود میان دو دستش بوده و می‌توانسته چیزی را در میان دو دستش نگه دارد. این حیوان بلندترین دست را میان اورنیتومیمیدها با پنجه‌های مخصوص بلند داشته‌است. سه انگشت تقریباً یک اندازه بودند و پنجه به‌طور بسیار جزئی خم می‌شده‌است. دانشمندی در سال ۱۹۱۷ (میلادی) بازوی این حیوان را با بازوی تنبل مقایسه می‌کند. ساق پای او بلندتر از رانش بوده که این یکی از ویژگی‌های حیوانات دونده است. در میان شترمرغ‌وارها طول پایش متعادل بوده‌است. پاها کشیده و باریک بودند، کف پا محکم و سفت با سه انگشت و پنجه‌ای که خیلی کم انحنا داشت. استراتیومیموس یکی از اعضای دم‌تهی‌سوسماران (سیلورساریا) بوده‌است. احتمالاً پر داشته‌است.
همچنین، همان‌طور که مقدار انحنای سطح زمین برای همهٔ نقاط آن عدد ثابتی نیست و برای مثال، در قلهٔ کوه‌ها بیشتر از سطح اقیانوس‌ها است، خمیدگی فضازمان نیز در نقاط مختلف آن متفاوت است. در ادامه خواهیم دید که این خمیدگی ناشی از حضور ماده (و یا انرژی) در یک نقطه از فضازمان است.
گر بخواهد راست بینی های فکرصایبت می برد از قامت گردون گردان انحنا
ابیات من چو تیر است از شست طبع من زیرا یکی کشیده کمانم ز انحنا
خاصیت مواد آکستیک مانند انحنای دوبل (دو جانبه) می‌تواند باعث افزایش راحتی و دوام بیشتر لوازم ورزشی و محافظت شخص شوند.
توئی که پشت فلک با همه بلندی قدر ز بار بر تو پیوسته انحنا دارد