انحصاری

معنی کلمه انحصاری در لغت نامه دهخدا

انحصاری. [ اِ ح ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به انحصار. || منحصر: فروش... انحصاری است. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه انحصاری در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) ۱ - منسوب به انحصار. ۲ - منحصر، متعلق به شخص و مؤسسه یا گروهی معین .

معنی کلمه انحصاری در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به انحصار ۲ - منحصر : فروش ... انحصاری است .

معنی کلمه انحصاری در ویکی واژه

esclusiva
منسوب به انحصار.
منحصر، متعلق به شخص و مؤسسه یا گروهی معین.

جملاتی از کاربرد کلمه انحصاری

امتیاز انحصاری تولید این دارو در سال ۱۹۷۶ میلادی اعطا شد و در سال ۱۹۹۶ میلادی برای استفادهٔ دارویی مورد تأیید قرار گرفت و هم‌اکنون جزءِ داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت است که مجموعه‌ای از مؤثرترین و بی‌خطرترین داروها در سیستم سلامت هستند.
زولتان لایوش بای به همراه گئورگ سیگتی در سال ۱۹۳۹ با ثبت اختراع یک دستگاه روشنایی مبتنی بر کاربید سیلیسیم، و کاربید بور به عنوان یک جایگزین، نور ال‌ئی‌دی را در مجارستان انحصاری کردند، که بسته به ناخالصی‌های موجود، نوری سفید، سفید مایل به زرد یا سفید مایل به سبز منتشر می‌کرد.
در نتیجهٔ نارضایتی حاصل از عدم حضور زنان، الگوی جدیدی از «وارونگی جنسیتی» پدید آمده‌است که منجر به انتخاب بازیگران زن به‌طور انحصاری می‌شود، مانند فیلم هشت یار اوشن و شکارچیان روح (۲۰۱۶).
لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ هم به‌صورت انحصاری حضور دارند و همچنین تورنمنت پیش از رقابت‌های فصل جدید فوتبالی جام بین‌المللی قهرمانان هم وجود دارد.
شهروندان بریتانیا دارای حق انحصاری آزادی بیان بر اساس قانون مشترک هستند. در سال ۱۹۹۸، بریتانیا، کنوانسیون اروپایی را تأسیس کرد و تضمین آزادی بیان را در ماده ۱۰ قانون داخلی خود با عنوان قانون حقوق بشر قرار داده است.
لینگدورف اودیو یک شرکت دانمارکی تولیدکنندۀ سیستم‌های صوتی است که در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط پیتر لینگدورف در دانمارک تأسیس شد. در حال حاضر توسط توماس بیرکلوند مدیریت می‌شود. این شرکت سیستم‌های صوتی از جمله بلندگوها و تقویت‌کننده‌ها (آمپلی‌فایرها) را تولید می‌کند. در سال ۲۰۰۷ میلادی، سازندۀ پیانو استاین‌وی و پسران به شرکت حقوق انحصاری برای تولید سیستم‌های صوتی تحت نام استاین‌وی لینگدورف را داد.
«محتویاتی که در بازی بروز می‌شوند، شامل نقل و انتقالات باشگاه‌ها در فصل ۲۰۲۰–۲۰۲۱ و تغییرات باشگاه‌ها، لیگ‌ها و رقابت‌ها و تغییرات در منوها و بخش‌های بازی است و همچنین نواقص و مشکلات بخش مستر لیگ و سایر بخش‌ها را شامل می‌شود. همچنین باشگاه آ اس رم به همراه ورزشگاه خانگی این تیم در این نسخه به‌صورت انحصاری حضور خواهد داشت و جز باشگاه‌های لایسنس شده این بازی خواهد بود.»
نماینده انحصاری شرکت اکسپرین در ایران، شرکت اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان (عضو گروه مالی سامان) می‌باشد.
گرسچنکرون به این نتیجه می‌رسد که «بازسازی دموکراتیک آلمان… و بیمه کردن صلح جهانی، نیازمند حذف بنیادی یانکرها به عنوان یک گروه اجتماعی و اقتصادی است». وی اصلاحات بنیادی را نیز توصیه می‌نماید. برای نائل شدن به تعادل مجدد کشاورزی و قراردادن آن در وضعیت رقابتی، او معرفی یک تجارت انحصاری محصولات کشاورزی عمده از سوی دولت در آلمان را پیشنهاد می‌نماید. با داشتن امتیاز انحصاری، دولت می‌تواند یک سیاست قیمت را تنظیم نماید، سیاستی که تعدادی از دهقان‌ها را مجبور خواهد کرد تا تولید غلات برای بازار را متوقف نمایند و در نهایت دولت بتواند تعادل مجدد ضروری در هزینه-بر کشاورزی نظر به وضعیت بازار بین‌المللی را برقرار نماید.
پس از درگذشت محمد، کسانی که معتقد به اولویت علی ابن ابی‌طالب برای خلافت بودند شیعه نامیده می‌شدند. تمایز این گروه از دیگر مسلمین تا زمان محمد باقر فقط در محبت به اهل بیت و اعتقاد به شایستگی انحصاری آن‌ها برای حکومت مسلمین بود. از آن زمان به تدریج شیعه به عنوان یک مکتب مجزای فقهی حقوقی درآمد. در زمان جعفر صادق با گسترش مباحث کلامی شیعیان (پیروان او) از نظر کلامی نیز در کنار معتزله و اشاعره مکتب ویژه خود را پایه‌گذاری کردند.