انجیلی

معنی کلمه انجیلی در لغت نامه دهخدا

انجیلی. [ اَ] ( اِ ) درختی از تیره انجیلی ها که در جنگلهای شمال ایران وجود دارد. تو. توی. توئی آسوندار. ( فرهنگ فارسی معین ). درخت انجیلی تا اندازه ای سایه پسند است.جست فراوان میدهد ولی جستهای آن بهم جوش میخورند و چوب آن ارزش صنعتی خود را از دست میدهد. توانایی جوش خوردن شاخه های این درخت چنان است که با درختان دیگرنیز که نزدیک او روییده باشند گاهی جوش میخورد. چوب انجیلی بسیار سخت و دارای الیافی فشرده است از اینرو آنرا چوب آهن نیز مینامند. برای ساختن پایه های پل و ستون و قسمتهایی از ساختمانهای بندری و غیره که درداخل آب یا خاک مرطوب باید نصب شود مصرف میشود. از چوب انجیلی عصا، چوب سیگار، میانه قلیان و جز آن میسازند. ( از جنگل شناسی کریم ساعی ج 1 صص 182 - 185 ).
انجیلی. [ اِ ] ( ص نسبی ) منسوب به انجیل. ( ناظم الاطباء ): کلیسای انجیلی.

معنی کلمه انجیلی در فرهنگ عمید

= دمیرآغاجی

معنی کلمه انجیلی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به انجیل
منسوب به انجیل

معنی کلمه انجیلی در فرهنگستان زبان و ادب

{Parrotia} [زیست شناسی- علوم گیاهی] سرده ای از اَنجیلیانِ درختی با برگ های خزان دار که فقط یک گونه دارد و در جنگل های شمال ایران به صورت پراکنده می روید

معنی کلمه انجیلی در دانشنامه آزاد فارسی

اِنجیلی
درختی با نام علمی Parrotia persica، از خانوادۀ Hamamelidaceae. بومی ایران و یگانه گونۀ جنس Parrotia است. درخت انجیلی از گیاهان شاخص جنگل های شمالی ایران است. چوبی سنگین تر از همۀ درختان ایران دارد و غالباً به سبب شاخه ها و تنۀ کج و ناصافش استفادۀ خاصی ندارد، مگر برای تهیۀ زغال. سختی چوبش سبب شده است تا در زبان های خارجی به چوب آهن معروف شود.

جملاتی از کاربرد کلمه انجیلی

آنا هدویگ بول در سال ۱۸۸۷ میلادی در شهر هاپسالو، استونی در یک خانوادهٔ لوتریانیسم به دنیا آمد، او ششمین فرزند خانواده بود. آنا تا سن ۱۵ سالگی در یک مدرسهٔ دولتی استونی تحصیل کرد و برای ادامهٔ تحصیل به مدت ۳ سال به یک مدرسهٔ پروتستان آلمانی فرستاده شد. در سال ۱۹۰۳ تصمیم گرفت زندگی خود را وقف فعالیت‌های بشردوستانه کند. پس از دریافت مدرک دیپلم در سال ۱۹۰۳ به یک مدرسه انجیلی در شهر ارمنی ماراش در ترکیهٔ عثمانی رفت و اما به مدت کوتاهی به آلمان بازگشت.
۴۰ هزار هکتار از مساحت شهرستان آستارا را مناطق جنگلی تشکیل می‌دهد که در آن انواع گونه‌های جنگلی از قبیل بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، لرگ، خرمندی، داغداغان، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد جنگلی، شب خسب، ون و بارانک به چشم می‌خورد.
کلیسای انجیلی ارمنی در اشرفیه واقع است. امور مربوط به جامعه انجیلی ارمنی از سوی اتحادیه کلیساهای انجیلی ارمنی در خاور نزدیک اداره می‌شود.
نخستین بحث‌ها در مورد مشارکت فرهنگی گسترده‌تر زنان را می‌توان در سده هشتم پیش از میلاد، زمانی که هزیود فهرستی از قهرمانان زن و ایزدبانوان را گردآوری کرد، یافت. پلوتارک، زنان قهرمان و هنرمند را در کتاب اخلاق خود فهرست کرد. در دوران سده‌های میانه، بوکاچیو از زنان افسانه‌ای و سپند (مقدسی) انجیلی به عنوان نمونه‌های اخلاقی در کتاب (دربارهٔ زنان نام‌آور) (۱۳۶۱–۱۳۷۵) استفاده کرد که بعدها الهام‌بخش کریستین دو پیسان برای نوشتن کتاب شهر بانوان (۱۴۰۵) شد.
اکثریت ساکنان به شاخه محلی کلیسای کاتولیک روم تعلق دارند که به نوبه خود روابط نزدیکی با کلیسای پرتغال دارد. اقلیت‌های پروتستان قابل توجهی از ادونتیست‌های روز هفتم و دیگر پروتستان‌های انجیلی و همچنین جمعیت مسلمان کوچک اما رو به رشد وجود دارد.
ویژگی‌های تزئینی انجیلی آن را به عنوان یک درخت خیابانی مطلوب می‌سازد. در فاصله ۲۰ تا ۳۰ فوت در امتداد یک خیابان یا پیاده‌رو یک سایبان روی مسیر پیاده‌رو ایجاد می‌کند (آن سایبان روی خیابان نخواهد بود) اما مانند یک دیواری از شاخ و برگ شکل فوق‌العاده‌ای به سرتاسر یک خیابان مسکونی می‌دهد. انجیلی در آفتاب درخشان یا سایه محدود و با خاکی که زهکشی مناسب دارد رشد می‌کند. این درخت در خاک‌های مرطوب ایستادگی و تحمل ندارد.
رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد دارد و تقریباً از وسط آن می‌گذرد. در نزدیکی این رودخانه، ۳ چشمه آب وجود داردو پوشش گیاهی ابن جنگل را درختان انجیلی و ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی تشکیل می‌دهد.
گوزلریمه هر تبسم سانجیلیر نئشتر کیمی کیپریگی خنجردی، آه، اول بی‌وفا یاریم منیم
پئیز آقا گیر نه انجیلی لیفاره مزیّر ورکسی پرّنه بینج کوپاره
در آرامی معاصر، آخرین شکل مصطلح‌ترین شکل کاربردی است. در آرامی انجیلی، شکل آخر عملاً کاربردی ندارد..
طبق گفته‌های کتابی که همسر آخر استیو منتشر کرده و در مورد زندگی استیو مک‌کوئین است، استیو اواخر عمرش یک مسیحی انجیلی شده بود و برای دعا به کلیسا می‌رفت. بعد از مرگ استیو، بیلی گراهام که از مشاوران مذهبی چند رئیس‌جمهور آمریکا بود بر سر مزارش حاضر شد.
در مسیحیت، تبدیل آب به شراب در ازدواج در قانا اولین معجزه عیسی در انجیل یوحنا است. در گزارش انجیلی عیسی و مادرش به یک مراسم عروسی دعوت شده بودند، و وقتی شراب تمام شد، عیسی با تبدیل آب به شراب معجزه کرد. موقعیت دقیق قانا بین دانشوران انجیلی و باستان‌شناسان محل بحث است؛ گمان می‌رود محل آن در نزدیکی کفر کنای امروزی در استان شمال اسرائیل باشد.