انتیم

معنی کلمه انتیم در لغت نامه دهخدا

انتیم. [ اَ ] ( فرانسوی ، ص ) خودمانی. صمیمی : خیلی با هم انتیم هستند.

معنی کلمه انتیم در فرهنگ معین

(اَ ) [ انگ . ] ۱ - درونی ، ذاتی ، محرمانه ، صمیمی ، دوست صمیمی . ۲ - فهماندن ، حالی کردن .

معنی کلمه انتیم در فرهنگ عمید

خودمانی، صمیمی.

معنی کلمه انتیم در ویکی واژه

درونی، ذاتی، محرمانه، صمیمی، دوست صمیمی.
فهماندن، حالی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه انتیم

خسرو مکانتیم و بظاهر نیازمند درویش صورتیم و بمعنی توانگریم
سرپوش که خود نیز به سه قسمت تقسیم می‌شود یک روسری که داری طول یک متر و بین ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر عرض دارد که بر روی ان پارچی به نام چارقد (سربند) بسته می‌شود همچنین در زیر روسری (مینا) یک کلاه کوچک قرار می‌گرید
میوهٔ بادام ۳٫۵–۶ سانتیمتر (۱٫۴–۲٫۴ اینچ) طول دارد و از نظر گیاه‌شناسی از نوع میوه شفت است.
مصالح به کار رفته در احداث این بنا که با آب در ارتباط است، ملاط ساروج استفاده شده است. این بنا دارای ۶ دهانه به ابعاد ۱۲۰ سانتیمتر و ارتفاع ۱۶۰ سانتیمتر است. وروردی اصلی آب انبار نیز در بخش شمالی آن واقع است. عمق وضع موجود بنا ۸ متر و ضخامت دیوار گرداگرد آن ۵۰ سانتیمتر است. این بنا دارای گنبدی به ارتفاع ۲ متر است. راه پله ای نیز جهت دسترسی به پشت بام از طریق ۷ پله به ارتفاع ۲۰ سانتیمتر و عرض ۳۰ سانتیمتر در بنا تعبیه شده است. عرض پشت بام این آب انبار ۱۶۰ سانتیمتر می باشد. بدنه بیرونی آب انبار که با گچ اندود شده بوده ، هم اینک از بین رفته است. پیش از این برای هدایت آب به این آب انبار جویی وجود داشته که به مرور زمان پرشده و بعضی قسمت های آن نیز از بین رفته است.
میگوها دارای اندازه‌های مختلفی بین ۲تا ۲۵ سانتیمتر هستند و گونه‌های با اندازه درشت تر، از نظر اقتصادی بیشتر مورد توجه و بهره‌برداری بشر هستند. همچنین میگوها در طبیعت و زنجیرهٔ غذایی جانوران اهمیت فراوانی داشته و منبع غذایی بسیاری از ماهی‌ها و نهنگ‌ها را تشکیل می‌دهند.
اف-۱۰۰دی قرار بود کمبودهای تهاجمی اف-۱۰۰سی را با اولویت قرار دادن توانایی‌های یک جنگنده زمینی جبران کند. توانایی نبرد هوایی برای این هواپیما در درجهُ دوم اهمیت قرار داشت. در سال ۱۹۵۹ شصت و پنج فروند اف-۱۰۰دی دارای توانایی پرتاب موشک هوابه زمین ای‌جی‌ام-۱۲ بالپاپ شدند. برای برطرف کردن نقایص پروازی نیز گسترهٔ بال ۶۶ سانتیمتر و محیط دم عمودی ۲۷٪ افزایش یافت.
گیاهی همیشه‌سبز و پایا با برگ‌های زینتی است. برگ‌های آن (مستطیلی نیزه‌ای) است. اندازه برگ‌ها بر حسب گونه به درازای ۲۵ سانتیمتر و پهنای ۱۲ سانتیمتر است. بلندای گیاه برحسب گونه تقریباً بین ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر در سطح فوقانی خود تغییر می‌کند. نقاط یا لکه‌های سبز تیره دارد. این گیاه گل‌هایی سفید دارد که در تابستان آشکار می‌شود. میوه‌های آن قرمز رنگ است.
ارتفاع کلیِ بنا اندکی بیش از ۱۱ متر است. سکوی اول — که پلهٔ اول را تشکیل می‌دهد — ۱۶۵ سانتیمتر ارتفاع دارد، اما حدود ۶۰ سانتیمتر آن در اصل نتراشیده و پنهان بوده‌است؛ یعنی این هم مانند پلکان دوم و سوم دقیقاً ۱۰۵ سانتیمتر ارتفاع داشته‌است. پلکان چهارم و پنجم و ششم هر یک ۵۷٫۵ سانتیمتر ارتفاع دارند. پهنای سکوها نیم متر است و سطح سکوی ششمین که قاعدهٔ اتاق آرامگاه را تشکیل می‌دهد، حدود ۶٫۴۰ متر در ۵٫۳۵ متر است.
قدرت نفوذ پرتوهای آلفا بسیار کم است. به‌طوری‌که برد پرانرژی‌ترین آن‌ها در هوا از چندین سانتیمتر تجاوز نمی‌کند. برای مثال مقدار آن در آب فقط به حدود چند میکرون است. اگر منبع رادیواکتیو پخش‌کننده پرتوهای آلفا در نقطه‌ای قرار داده شود و در مقابل آن آشکارساز مناسبی که به دستگاه شمارنده‌ای وصل است گذراده شود ملاحظه می‌شود که تا مدتی با افزایش فاصله بین منبع تشعشع و دتکتور، تعداد پرتوهایی که در فاصله زمانی مشخص به بعد از این تعداد به سرعت کاسته می‌شود و نهایتاً به صفر می‌رسد.
محمدکریم متقی، کارشناس مرمت بناهای تاریخی، می‌گوید «برج قابوس یک اثر سردابی است» و «داخل برج قابوس در بخش میانی کف آجری، دریچه‌ای به قطر ۲۰ سانتیمتر وجود داشت که من ۵۵ سال پیش شانس دیدن آن را داشتم.»
این لوحهٔ کاشی فیروزه رنگ، به طول ۴۴ و عرض ۲۹ سانتیمتر با خطوط کوفی و نسخ برجسته، قدیمی‌ترین و زبده‌ترین اثر موزهٔ امام‌زاده یحیی است و در اطراف آن، حاشیه‌ای شامل آیهٔ ۶۰ از سورهٔ مائده است. این آیه پیش از قدرتمند شدن مذهب شیعه در ایران، بر لوح‌ها و بناهایی که مربوط به مقبره‌های بزرگان شیعه بود نقر می‌شد. این لوحه در پایین قسمت خارجی دیوار خشتی در غرب بقعهٔ قدیمی نصب است.