انتهای

معنی کلمه انتهای در فرهنگ فارسی

به نهایت رسیدن، بپایان رسیدن، بازایستادن ازکاری ، به پایان رساندن چیزی

جملاتی از کاربرد کلمه انتهای

ز معنی بازیابی ابتدایت ز معنی گر شوی از انتهایت
هنگامی رباط متقاطع جلویی پاره می‌شود که در اثر ضربه، انتهای فوقانی درشت نی (تیبیا) نسبت به ران (فمور) به سمت جلو رانده شود یا زانو شدیداً به سمت عقب حرکت کند (هیپراکستنشن زانو). شایع‌ترین مکانیسم پارگی رباط متقاطع جلویی (صلیبی قدامی) چرخش زانو به خارج به همراه والگوس زانو است. محل پارگی ممکن است در ناحیه اتصال این رباط به انتهای تحتانی ران، انتهای فوقانی درشت نی یا در وسط باشد.
نبود چون تو خداوند و هم نخواهد بود زابتدای جهان تا به انتهای جهان
آدرس: انتهای بزرگراه شهید خرازی، خروجی آبشار تهران، پارک آبشار تهران
چون غایت ره بغیر یک مقصد نیست هر ره که روی به انتهایی برسان
مفصل مچ پا همان قوزک بین سر انتهایی استخوان‌های درشت‌نی، نازک‌نی و استخوان قاپ قرار گرفته‌است.
به پایه کنف تست انتهای سپهر به سایه شرف تست التجای جهان
رشد این لارو در حدود یک تا سه سال طول می‌کشد که ممکن است در اثر آب و هوای نامناسب طولانی‌تر نیز بشود. در این مدت دو بار پوست‌اندازی می‌کند و سه نسل را طی می‌کند که در هر نسل یک چاله جدید ایجاد می‌کند. بالاخره در انتهای نسل سوم وارد دوره شفیرگی می‌شود.
فیلترها در عکاسی، صفحاتی از جنس شیشه، پلاستیک یا ژلاتین با قاب فلزی یا بدون قاب و به صورت ورقی هستند، که در جلوی دهانهٔ لنز یا منبع نور قرار داده می‌شوند. انتهای لنز دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی، رزوه است و می‌شود فیلتر را به آن پیچ نمود.
مژده ای یعقوب دل کان یوسف کنعان رسید محنت بی‌انتهای هجر را پایان رسید
ز بسکه دیر شد ای دوست انتهای فراقت برفت از نظرم روز ابتدای فراقت
ز ابتدای جهان تا به انتهای جهان کسی ندید چنین بی‌هشی و هشیاری
اگر از قطب جنوبی زمین بنگریم، می‌توان اقیانوس‌های اطلس، هند و آرام را مشاهده نمود که در جهت سمت شمال اقیانوس منجمد جنوبی گسترش یافته و به‌هم پیوسته‌اند. در انتهای شمالی آن، اقیانوس اطلس به اقیانوس منجمد شمالی متصل بوده و از طریق تنگه برینگ به اقیانوس آرام راه دارد که یک پهنه پیوسته آب را شکل داده‌اند.
ج - زاویهٔ خلفی فوقانی یا خار خاصرهٔ خلفی فوقانی در انتهای خلفی ستیغ خاصره و در وسط فرورفتگی کوچک سدادی قرار دارد موسوم به فرورفتگی تحتانی کمر.
کمال بی هنری انتهای بی عیبی است که خلق، عیب نسازند جز هنر ما را
بی‌خبر ز ابتدا، انتهایم
گهی مخفی شود از دیدههایم نماید ابتدا و انتهایم
محمد تقی بهجت، لقب العبد را برای خود برگزیده بود و در انتهای نامه‌ها و پیام‌های خود آن را به‌کار می‌برد. وی در رساله عملیه‌اش، از ۱۱۷ مرتبه چاپ، هفت مرتبه حتّی اسم و فامیل خود را روی جلد، چاپ نکرد و ۱۱۰ چاپ دیگر را با لقب العبد در ابتدای نامش به چاپ رساند، آن هم نه از وجوه شرعی. توزیع رایگان «رساله» را نیز تبلیغ برای خود می‌دانست و منع کرده بود.
این روستای کوچک، در انتهای مسیر میان طالقان بعد از دنبلید می‌باشد. این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای طالقان است.
آب‌انبار جمشیدی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان یزد، بخش مرکزی، شهر شاهدیه، انتهای خیابان نصرت آباد، نزدیک جاده کمربندی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.