انتها

معنی کلمه انتها در لغت نامه دهخدا

انتها. [ اِ ت ِ ] ( ع اِمص ) اتمام و ختم. || ( اِ ) پایان و انجام و آخر. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ فارسی معین ). حد و حدود و عاقبت و غایت و نهایت و منتها. ( ناظم الاطباء ). کرانه.فرجام. بن. سرانجام. کنه. مقابل ابتدا :
نه طولست او را نه عرض و نه عمق
نه اندر سطوح و نه در انتهاست.ناصرخسرو.دین دبستانست و امت کودکان پیش رسول
در دبستانست امت زابتدا تا انتها.ناصرخسرو.|| ( اصطلاح نجوم ) اصطلاحی است در نجوم ، آقای همایی در حواشی التفهیم نوشته اند: تسییر استخراج بعد است از درجه ٔدلیل تا آن درجه که مدار حکم بدوست و در بیشتری از تسییرات که رانند مدت هر درجه ای را سالی شمرند و گاهی ده یا صد یا هزار سال و گاهی یک روز یا کمتر. و انتها نظیر تسییر است چنانکه هرسال یک درجه تسییر باشدهمچنان هرسال یک برج انتها رانند و احکام سال را ازآن درجه و از آن برج استخراج کنند. ( التفهیم حواشی ص 525 ). و اما انتهاهاء سال آن است کی هر برجی را سالی دهی تا بدوم سال انتها ببرج دوم باشد از طالع بهم جند ( چند ) درجاتش. و سیوم سال ببرج سیوم همچنان. و چون برج و درجه انتهاء سال دانستی ، انتهاء ماهها راهر بیست و هشت روز و یکساعت و پنجاه و یک دقیقه را ببرجی دهی تا ببرج انتها همی گردد. و درجاتش چند درجات اصل. و به انتهای روزها هر دو روز و سه ساعت و پنجاه دقیقه را ببرجی همی ده و درجهاء انتهای ماه سوی او همی گردان. ( التفهیم ابوریحان ص 524 ).

معنی کلمه انتها در فرهنگ عمید

۱. پایان، نهایت.
۲. (اسم مصدر ) به پایان رساندن چیزی.
۳. (اسم مصدر ) [قدیمی] باز ایستادن از کاری.

معنی کلمه انتها در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) بپایان آمدن بسر آمدن بنهایت رسیدن بکرانه رسیدن . ۲ - باز ایستادن دست بر داشتن . ۳ - آگهی رسیدن. ۴ - ( مصدر ) بپایان رساندن . ۵ - ( اسم ) اتمام ختم . ۶ - ( اسم ) پایان انجام آخر .

معنی کلمه انتها در دانشنامه عمومی

انتها (فیلم ۱۹۹۹). انتها ( اردو: انتها ) یک فیلم به کارگردانی ثمینه پیرزاده است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. همایون سعید، میرا، زیشان اسکندر و ریشم از بازیگران این فیلم هستند.

معنی کلمه انتها در ویکی واژه

estremità

جملاتی از کاربرد کلمه انتها

لاجرم‌هرمصرعش دارای‌سبکی‌دیگراست چون بخوانی چامه‌هایش‌، ز ابتدا تا انتها
همه با اصل خویش واگردیم ابتدا آن و انتها این است
پندار که به هر چه خواهی رسیدی و بر زمانه حکومت یافتی مگر نه این است که زندگی را مرگ در انتهاست و هر چه بدست آید، سرانجام از آدمی همی گیرند؟
همچنین ملاصدرا اعتقاد داشت که تسلسل محال است زیرا زنجیرهٔ علت و معلول تنها در صورتی ممکن است که ابتدا، میانه و انتها داشته باشد. به صورتی که در ابتدا باید به صورت علت مطلق، در انتها به صورت معلول مطلق و در میانه به صورت سلسله‌ای از علت و معلول برای یکدیگر می‌باشد.
لطف آن سلطان ما را انتهائی هست نیست در دو عالم غیر این یک پادشاهی هست نیست
یک زوج متأهل که دیگر عاشق یکدیگر هستند، درچا تنش‌ها و چالش‌های رابطه می‌شوند که با توجه به مشکلات این رابطه در انتها عشقی عمیق بین آنها وجود دارد که به نوعی میتواند بیانگر ترس از جدایی باشد و در طی فیلم شروع به بازی‌های مرگبار با افراد معشوقه در برابر یکدیگر می‌کنند.
مزن شرر به جهان (صامتا) ز سوز کلامت که شرح ماتم زینب به انتها نرسیده
در «استیک پورترهاوس»، برش گوشت از قسمت انتهایی گوشت کمر گوساله تهیه می‌شود و به همین دلیل بیشتر شامل «فیله» است تا «راسته».
آذربایجان نام ناحیه‌ای جغرافیایی و تاریخی در انتهای شمال‌غربی ایران است.
یک اکسترمم مطلق در یک بازه (در صورت وجود) یا یکی از اکسترمم‌های نسبی و یا ابتدا و انتهای بازه است.
باب سوم: در انتهاء حالت شیخ ما قدس اللّه روحه العزیز و آن سه فصل است:
بدو پیدا شدم بنمود ما را عیان ابتدا با انتها را
منحنی اسپلاین درجه سوم را ریلکس می‌نامند، اگر مشتق دوم در هر انتها صفر شود
از آثار باستانی بخش مرکزی این شهرستان می‌توان به قلعه باستانی پشت قلعه در ۵ کیلومتری شهرستان و قلعه هزاردر در انتهایی خیابان هزاردر اشاره کرد. این قلعه‌ها به عقیده باستان شناسان از بناهای دوره ساسانی می‌باشد که دچار تخریب گردیده‌است.[نیازمند منبع]
دربارهٔ عبارت «أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ» (دین تان را برای تان کامل کردم)، مباحث بسیاری در کتاب‌های تفسیر آمده‌است. مفسران در این زمینه دیدگاه‌های متفاوتی دارند. برخی از مفسران به این دلیل که در ابتدا و انتهای آیه، احکام شرعی بیان شده‌است، مراد از کامل‌شدن دین را نزول همه احکام شرعی قلمداد می‌کنند.
هم بنماید چنین هم شود از قدر صدر درد ورا انحطاط رنج ورا انتها
در آغاز هفته سوم رشد، اکتودرم جنینی یک نوار ضخیم به نام صفحه عصبی را تشکیل می‌دهد. در هفته چهارم رشد، صفحه عصبی گشاد شده و یک انتهای سفالیک پهن، یک قسمت میانی کمتر پهن و یک انتهای دمی باریک ایجاد می‌کند. این تورم‌ها به‌عنوان وزیکول‌های اولیه مغز شناخته می‌شوند و نشان‌دهنده آغاز پیش‌مغز (پروانسفالون)، میان‌مغز (مزانسفالون)، و پس‌مغز (رومبنسفالون) هستند.
در انتهای داستان درست در زمان آغاز قرن نوزدهم، کاترینا و ایکابد در حالی که دست در دست هم دارند به همراه مسبت جوان به نیویورک می‌آیند. جایی که ایکابد آنجا زندگی می‌کند و می‌خواهد زندگی جدیدی را با کاترینا ون تسل آغاز کند.
حاصل ما در این تماشاگاه انتها حیرت‌، ابتداست نگاه
در یک نفس ضمیر تو ملک دو کون را از ابتدا در آمد و در انتها رسید